GS 300h vs 450h

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
306
249
43
Hoewel ik best tevreden ben over mijn IS 300h kan ik het niet laten om af en toe eens te kijken wat er aan GS occasions beschikbaar is. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan en meer luxe is natuurlijk nooit verkeerd... ;)

Een 450h lijkt me een prachtige auto en lekker snel, maar ik rijd een tamelijk groot gedeelte van de tijd in de stad of in de file met snelheden van 50-80 km/u en ik vraag me af wat je dan voor brandstofverbruik hebt. Met mijn IS zit ik zo rond 1:15 tot 1:17 en ik schat in dat dat met een GS 300h 1:14 - 1:16 zou worden. Wat zijn de ervaringen van de GS bezitters? Zijn er mensen met een 300h die achteraf toch liever een 450h hadden gehad voor meer vermogen, of andersom voor een lager brandstofverbruik?

Jarno
 
Laatst bewerkt:

PJL

Actief
29 jun 2015
157
34
28
Ik was tot verleden week een blije rijder in een GS450H in een zeer luxe uitvoering. Het vermogen van de V6 in combinatie met het electriek is eigenlijk heel verslavend. Het is altijd en direct beschikbaar, waardoor ik soms het idee had op mijn motor te zitten. Normaal gesproken tokkel je natuurlijk rustig voort en het verbruik van mijn 450 lag meestal tussen de 6 en 8 liter per 100km.
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
306
249
43
Dank je voor je reactie. Kun je een indicatie geven hoeveel je in stadsverkeer/file rijdt? Zelf rijd ik zo'n 70% van de tijd in vrij langzaam verkeer. En nu ben ik ook nieuwsgierig geworden dus mag ik zo brutaal zijn om te vragen wat er veranderd is: ben je geen GS450 rijder meer of ben je niet blij meer?

Jarno
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Mijn broer heeft onlangs de GS430 aangeschaft, zelf rijd ik de 450h.

Een enorm voordeel van het hybride systeem vind ik de souplesse. De wagen kan zijdezachtsoepel door langzaam verkeer meeglijden en het verbruik in de stad is alleszins acceptabel. Ik heb de wagen aangeschaft in augustus en mijn verbruik ligt nu rond de 8,5 l/100 km. Ik heb bij beter weer wel eens minder dan 8 l/ 100 km verbruikt. Volgens spritmonitor.de is de GS300 duurder in verbruik. De hybride GS heeft overigens als extra dat deze meer inzicht geeft in het brandstofverbruik, en persoonlijk vind ik het leuk dat je ipv een toerenteller een vermogensmeter hebt, waarop je precies kunt zien hoeveel vermogen de motor op elk moment levert.

Ik heb bij van Kakerken mogen proefrijden in een luxe IS250. Bij deze wagen viel me op dat de motor er stevig inkomt zodra je gas geeft. Ik vond het moeilijk om soepel uit stilstand weg te rijden. In de eerste versnelling geeft de aandrijving je een flinke schop, de hybride aandrijving doet dat veel beter. De 8-cilinder GS430 van mijn broer vertoont hetzelfde gedrag, dus ik vermoed dat de GS300 ook wel wat minder vloeiend zal wegrijden vanuit stilstand. De 450h geeft in sport-stand overigens eenzelfde beleving.

Het is wel zo dat de 3.5 zescilinder in de GS450h wat rumoeriger (is)/(kan zijn). Bij een koude motor hoor je eerst de VVTI luid en duidelijk werken gedurende enkele seconden. Dat is heel even geen mooi geluid, maar lijkt bij dit type motor te horen. Daarnaast kunnen de injectoren van deze motor rumoerig zijn. Dat levert een dieselachtig geluid op, wat vooral hoorbaar is bij koude motor. Bij mij is na een paar minuten de motor erg stil overigens, maar een koude motor is gedurende korte tijd wel erg aanwezig. Ook merk ik dat als ik Shell tank ipv brandstof van de Tango de injectoren opeens beduidend stiller zijn ...

Het injectorengeluid is ook een eigenschap van de 2.5 liter V6, gelet op sommige posts... (zoek op 'tikkende motor'). Het lijkt een motoreigenschap te zijn als gevolg van de onder hoge druk direct ingespoten brandstof. De alweer wat oudere 4.3 V8 is wel fluisterstil onder alle omstandigheden.

Een nadeel van de 450h vindt ik de ruimte die het hybridepakket inneemt. De kofferruimte is debiel klein als gevolg van de accu en je hebt ook geen skiluik meer. Ik heb speciale Lexus GS dakdragers aangeschaft om toch lange voorwerpen bij de bouwmarkt mee te kunnen nemen. En misschien mag je stellen dat het hybridesysteem van de 450h zelf een extra risico op storingen introduceert.De wagen is complexer, er k?n dus wel eens wat meer misgaan.

De bliksemsnelle reactie van de 450h is vooral erg leuk bij inhaalacties. Even snel en moeiteloos een rijtje voorliggers passeren is geen enkel probleem, en ergerlijke petjes die met hun Clio, 305, 315 of Golf bij het stoplicht links van je komen te staan herrieschoppen bij vertrek genadeloos te verpletteren is altijd een genoegen. Maar meestal cruise ik gewoon op CC, heerlijk voortzwevend in fluisterende stilte...
 

PJL

Actief
29 jun 2015
157
34
28
@ Jarno: ik heb verleden week een Lexus RC in gebruik genomen en de GS bij de dealer achtergelaten. En ben opnieuw een erg blije rijder. -)
Bij veel stadsverkeer en rustig zoeven op de franse binnenwegen kom ik richting 6 liter; bij snelweggebruik en stevig doorrijden naar de 8.
Ik herken niets van het bericht van Frank2b mbt het motorgeluid van de 450h. Ik heb de motor bijna nooit gehoord. In het begin miste ik soms het typische V8 geluid van mijn 430. Maar het supersnelle inkomen van de grote electromotor en de accelleratie deden dat snel vergeten. Ik onderschrijf helemaal het gebrek aan bagageruimte.
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
306
249
43
Frank, bedankt voor je uitgebreide reactie. Ter verduidelijking: het gaat mij puur om de GS 300h vs de GS 450h, een non-hybride versie heeft sowieso een te hoog brandstofverbruik. Het petjes-en-oorbellen volk heeft trouwens ook al weinig kans tegen mijn IS 300h. De abrupte versnelling vanuit stilstand en het ontbreken van schakelpauzes doet ze iedere keer weer de das om. Ik heb er geen bezwaar tegen om ze voor te laten gaan, als ze zichzelf te pletter willen rijden mogen ze dat van mij gerust doen, maar niet als ze zo kort voor me schieten dat ik vol in de ankers moet. Als dat dreigt te gebeuren moet ik ze toch even hun plaats wijzen. :p Vandaar dat ik de GS 450h zo interessant vind maar niet als ik twee keer zo vaak bij de pomp sta.

@PJL: ja ik heb net je verhaal zitten lezen, mooi ding die RC 300h en zeker in die kleur. Maar die heb je vast niet gekocht om meer bagageruimte te hebben. Anyway, de bagageruimte van de GS zou voor mij geen probleem zijn, hij heeft 8 hele liters meer dan de IS 300h dus kan er net dat ene paar schoenen meer mee.

Jarno
 
Laatst bewerkt:

ThinlaneT

Heel actief
21 sep 2010
593
48
28
Ik maak uit de TS op dat je de 4e generatie GS bedoeld (bij de vergelijking GS300h en GS450h). Derde generatie had natuurlijk ook een GS450h en daar is de bagageruimte inderdaad van het kaliber lunchtrommel. Bij de 4e generatie hebben ze dat beter opgelost en houdt je een fatsoenlijke bagageruimte. Lexus zal Lexus niet zijn geweest als er tussen de 3e gen 450h en 4e gen 450h het een en ander hebben aangepast. Immers was de 3.5 V6 van de 3e gen 450h pas net ge?ntroduceerd. Omslagpunt voor een 300(zonder h) of 450h op rationeel vlak, ligt bij je gebruik. Ik heb voor een 300 gekozen omdat ik met mijn dagelijkse 150 km snelweg/80+ wegen weinig heb aan de accu's (buiten misschien de files om). Dat gewicht sleur je alleen maar mee en komt een enkele keer tot z'n recht wanneer je even wat mensen snel wilt inhalen. Mijn verbruik ligt op 6,7/100km. De PWR setting van de GS300 bak maakt inhalen overigens ook niet vervelend.
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
306
249
43
Klopt, ik heb het over gen4 h-versies van beide. Ik heb mijn startpost aangepast om dit te verduidelijken.

Ik rijd veel stadsverkeer en omdat er op de A20 meestal file staat pak ik vaak de 60 / 80km wegen. Mijn zorg is dat onder die omstandigheden de 450h dorstiger wordt dan ik leuk vind. Aan de andere kant zit ik qua gewenste comfort vast aan de president line en 300h's in die uitvoering zie je vrijwel niet, en degene die er zijn vallen vooralsnog buiten mijn budget. En jammer genoeg is ook de 48 uurs proefrit actie van Lexus geen optie want dan kun je bij de GS alleen de 300h kiezen en het verbruik daarvan kan ik redelijk inschatten. Zucht - keuzes, keuzes...

Jarno
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
306
249
43
Zeg dat wel ja. Vandaag kreeg mijn IS 300h een onderhoudsbeurt dus ben ik ook even naar de GS 450h gaan kijken. Qua exterieur vind ik de IS 300h eigenlijk n?t wat mooier maar de GS is van binnen veel luxueuzer. Nou ja, het is alweer bijna de 10e dus misschien is de staatsloterij lief voor me...

Jarno
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
306
249
43
Update: ondanks dat de staatsloterij niet lief voor me is geweest ga ik morgen toch een proefrit maken met een GS 450h. Heeft iemand nog suggesties voor dingen waar ik specifiek op moet letten of zou moeten proberen?

Jarno
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Is de auto meer dan 10 jaar oud? --> of accu's vervangen zijn
Kraakt het dashboard?
Zit je op de achterbank wanneer je alles in sport en hybrid power zet?
Roest aan de uitlaat, staat van de remschijven/blokken
Piepende remmen kan voorkomen
is het weggedrag zoekerig? Dan opnieuw laten uitlijnen.
 

uranj16

Hoort erbij
10 mrt 2016
45
7
8
Ik zou kijken naar de remschijven/blokken.
Let ook op of je goed kunt remmen en hou de stuur even los tijdens het remmen. Je moet de auto rechtdoor kunnen afremmen.
Wees ook kritisch of het sturen lekker loopt.

Ik zelf ben in bezit van een GS 450h uit 2009. Heb hem bijna 2 jaar.
Mijn auto rijd wel heel erg lekker ten opzichte van een nieuwe RX 450h (gereden als vervangend vervoer) en IS 300h (gebruik gemaakt van 48h test)

Succes met de zoektocht.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.086
4
789
113
Volgens mij bedoelt TS de 4GS (2012 tot heden), niet de 3GS (2006 tot 2012)
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
306
249
43
Klopt, het is een gen4 uit 2014. Bedankt voor de tips, ik laat morgen weten hoe het is afgelopen.

Jarno
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
306
249
43
De proefrit is vandaag helaas niet doorgegaan, i.v.m. personeelsgebrek kon de auto niet klaargezet worden. Ik ging in eerste instantie voor een GS 450h F-sport maar ik ben ook even in een President line gaan zitten en de stoelen daarvan vind ik toch een stuk prettiger. Keuzes, keuzes... Wordt vervolgd.

Jarno
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
306
249
43
Zo, vandaag een proefrit gemaakt in een GS 450h President line en het verschil is inderdaad goed merkbaar. De IS voelt vanbinnen een stuk kleiner aan dan de GS hoewel het verschil in de buitenmaten niet eens heel groot is. Hoewel de stoelen in de IS zeker niet slecht zijn is de GS in dit opzicht toch van een andere klasse. Zoals een reviewer het uitdrukte: "If you can't find a comfortable position in these seats, you probably aren't human." In het rijgedrag voel je uiteraard dat je met meer gewicht onderweg bent maar de auto voelt beslist niet log aan, en de acceleratie is fenomenaal. De HUD is dan ook een bijzonder nuttig hulpmiddel ter voorkoming van bekeuringen. Het enige nadeel is dat er in de auto gerookt is maar ik vond de geur nog meevallen en met een ozonbehandeling is dat denk ik wel weg te krijgen.

Uiteindelijk heb ik besloten om eens uit de band te springen en de GS 450h te kopen. Het is nu een kwestie van wachten, het worden twee lange weken voor me...

Jarno
 
  • Leuk
Waarderingen: Stefan O