Oranje olie waarschuwingslampje brandt af en toe

jeffrey

Nieuw hier
20 nov 2017
4
0
1
Beste (mede) Lexus owners,

Mijn naam is Jeffrey (28) en heb sinds kort een IS200 van bouwjaar 2000 aangeschaft. Een automaat met de 2.0 6-cilinder. Precies 200k op de teller. Prachtige auto in top staat. De automaat schakelt heerlijk. Altijd onderhouden geweest bij de Lexus dealer. Ik ben er echt tevreden mee. Ik zal me zo snel mogelijk verder voorstellen in het hiervoor bedoelde topic.

Er is alleen een klein probleem wat zich sinds kort voordoet. Het oranje oliekannetje (met die golfjes eronder) gaat branden als ik een stabiele snelheid rijdt. Met een klein beetje gas bij is het lampje uit en gaat dan na een paar minuten weer branden.

Het oliepeil is gewoon goed (net tegen "full" aan) dus olie bijvullen is echt niet nodig. Ook verbruikt het blok zo goed als geen olie en is er nergens lekkage. Ik heb eerder het gevoel dat er een sensor slecht contact maakt. Vooral omdat het met "gas bij" weer verdwijnt. Alsof er een stekkertje "wiebelt".

De auto/motor gedraagt zich niet anders en er zijn ook geen vreemde geluiden te horen. Omdat ik de auto nog niet zo goed ken, weet ik niet zo snel waar ik moet zoeken. Heeft iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?

Op dit forum kom ik wel wat tegen over dit lampje, maar bij iedereen is het een kwestie van lekkage / bijvullen. Dit is bij mij dus niet het geval.

Alvast bedankt!

Jeffrey
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Je zou de eerste niet zijn, dus ik roep het maar gewoon:
Heb je erop gelet dat je bij het peilen...

- de auto ook ?cht horizontaal hebt staan
- je de motor minimaal 5min uit hebt staan
- je peilstok eerst schoonveegt en als laatste...
- het niveau pas afleest?

Het bewuste lampje heb ik niet in mijn auto, maar in het algemeen geldt dat amberkleurige controlelampjes je alleen informeren over een bijzondere situatie (met mogelijk afwijkend gedrag van het voertuig, zonder schade op te lopen) in tegenstelling tot de rode lampjes waarvan de gevolgen aardig in de papieren kunnen lopen als je ze negeert.

Verder heb ik bij een ander merk eens gezien dat de oliepan/carterpan een aardige klap had opgelopen door zo'n fantastisch aangelegde verkeersdrempel, waardoor de sensor een te laag oliepeil registreerde. Geen idee of (de carterpan van) een IS200 daar ook gevoelig voor zou kunnen zijn?
 

jeffrey

Nieuw hier
20 nov 2017
4
0
1
Probleem is inmiddels opgelost. Voortaan de motoroliepeil checken in plaats van die van de automaatbak. Wil het er liever niet meer over hebben... :p