Vreemd fenomeen

T-Jay

Hoort erbij
10 apr 2012
47
3
8
Hallo allemaal,

Ik heb een vreemd fenomeen met m'n IS200 SC. Heel sporadisch loopt hij na het starten nogal hoog in toeren (rond de 2000 toeren), daarna loopt hij dan zelfs nog verder op richting de 3000/3500 toeren. Na een klein stuk rijden gaat het niet weg. Als de motor warm is zakt hij wel weer iets maar loopt dan nog steeds erg hoog 1800 toeren ofzo.
Ik kan dit probleem alleen verhelpen door de accu even los te koppelen.

Is hier iemand bekend met het probleem of heeft iemand dit zelf ook al eens gehad? Ik kan er niet echt achter komen wat het probleem veroorzaakt, het komt heel onregelmatig en ook niet heel vaak voor.

Ik hoor graag van jullie.

Gr, Thierry
 

T-Jay

Hoort erbij
10 apr 2012
47
3
8
Bedankt voor je antwoord gs430 almelo!

Je bedoelt de MAP-sensor? Dit is een vacuum sensor toch? Kun je daar veel aan schoonmaken? Ik zal het in ieder geval is proberen
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
De luchtmassameter tref je aan in de aanzuigbuis achter je luchtfilter. Dus tussen luchtfilterkast en gasklep in. Je kunt 'm meestal wel eenvoudig uit de aanzuigbuis schroeven. Ik heb de sensor van een IS200 nooit gezien, dus weet niet precies hoe ie eruit ziet. Maar doorgaans zijn het wel kwetsbare componenten. De sensor zelf heeft vaak de vorm van een (piep)klein condensatortje (ceramisch druppeltje materiaal met twee dunne aansluitdraadjes) die in de luchtstroom is opgesteld. Je kunt de sensor veilig schoonmaken door 'm rijkelijk in te spuiten met remmenreiniger en 'm vervolgens laten uitlekken/drogen. Voorkom aanraking/verbuiging van de sensor!
 

T-Jay

Hoort erbij
10 apr 2012
47
3
8
Bedankt! Ik ga die sensor opzoeken. Hij zal bij mij wel weer ergens anders zitten gezien m'n IS van een TTE compressor is voorzien. Hoop dat dit het probleem is. Zou een easy fix zijn.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
... gezien m'n IS van een TTE compressor is voorzien. Hoop dat dit het probleem is. Zou een easy fix zijn.

Ik zou me er niet teveel op verheugen...
Een 'vervuilde' sensor is niet maar voor even vuil, maar continu vuil (vooral door gebruik van natte (K&N-)filters), dus zou ook continu voor problemen moeten zorgen. Jij hebt 't echter over 'heel sporadisch'... Ik zou 't daarom eerder gaan zoeken in de TTE-mod.
Maar de wetenschap dat je een schone MAF-sensor erin hebt zitten, kan nooit kwaad.
 

Phaebo

Heel actief
19 okt 2011
505
13
18
Heeft wel een vacuum sensor achterop het inlaat spruitstuk maar deze gaat haast nooit kapot.
Zou eerder even alle vacuum slangen controleren of die niet los zijn of kapot.
Carter ventilatie slang vanaf kleppendeksel naar inlaat spruitstuk. Als die lekken zal die hoger stationair gaan lopen
 

ErwinJDM

Stamgast
16 aug 2015
1.388
207
63
Hallo allemaal,

Ik heb een vreemd fenomeen met m'n IS200 SC. Heel sporadisch loopt hij na het starten nogal hoog in toeren (rond de 2000 toeren), daarna loopt hij dan zelfs nog verder op richting de 3000/3500 toeren. Na een klein stuk rijden gaat het niet weg. Als de motor warm is zakt hij wel weer iets maar loopt dan nog steeds erg hoog 1800 toeren ofzo.
Ik kan dit probleem alleen verhelpen door de accu even los te koppelen.

Is hier iemand bekend met het probleem of heeft iemand dit zelf ook al eens gehad? Ik kan er niet echt achter komen wat het probleem veroorzaakt, het komt heel onregelmatig en ook niet heel vaak voor.

Ik hoor graag van jullie.

Gr, Thierry

Zit de buis op je gasklephuis wel goed vast... een vriend van een vriend van mij... en daar een neef van is wel eens vergeten deze goed aan te draaien... gaf dit zelfde probleem :p