Automaat spoelen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Coos

Nieuw hier
4 jun 2017
2
0
0
sinds een jaar rij ik met veel plezier een IS250 automaat.
ik laat het onderhoud doen bij een algemene BOVAG garage.
ik kreeg de tip om bij de volgende onderhoudsbeurt (120 k) de automaat preventief te spoelen.
Wat is jullie ervaring met spoelen en is dit noodzakelijk?

Coos
 

Erjee

Actief
5 feb 2017
373
92
28
Dat heb ik mijn dealer ook gevraagd.
Die raadde me het pertinent af.
zelfs toen ik daar pertinent om vroeg. Ze willen niet mee doen aan die hype, zei hij.
 
  • Leuk
Waarderingen: IS-F kuiken

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
Je kan wel een deel verversing doen. Wat eruit loopt opvangen en dat aanvullen met nieuwe olie.
een lexus bak gaat alleen open als die kapot is en dat gaan ze eigenlijk niet.
filter zit in de bak dus die ook lekker laten zitten.
de bak is zelfs geseald, niet aankomen dus.
 
  • Leuk
Waarderingen: DaWaN

M verstappen

Hoort erbij
24 mei 2016
62
10
0
Je kan wel een deel verversing doen. Wat eruit loopt opvangen en dat aanvullen met nieuwe olie.
een lexus bak gaat alleen open als die kapot is en dat gaan ze eigenlijk niet.
filter zit in de bak dus die ook lekker laten zitten.
de bak is zelfs geseald, niet aankomen dus.

Filter is in mijn geval gewoon een zeef dus doelloos om te vervangen. Hoe dit bij jullie is durf ik niet te zeggen.
ik heb nu vrij kort achter elkaar bakolie gewisseld, komt elke keer een kleine drie liter uit en schakeld wel wat frisser nu.
 

UsedLexus

Actief
Sponsor
25 jan 2014
335
1
178
43
a.s. zondag met de lexusmeeting in arnhem wordt er getoond hoe een automaat te spoelen, tevens verteld men hier wat het voordeel allemaal is
dit word geregeld door de lexusdealer zelf uit arnhem
dus voor meer info kom gewoon even langs zondag
leerzaam en gezellig
 

Erjee

Actief
5 feb 2017
373
92
28
:trollface:
Al deze tegenstrijdige berichten....
Overal hetzelfde, ongeacht het merk dus...
Vraag je die dealer eens waarom dit niet zou gelden voor de CT?
Zou ik zeer waarderen.
 

rene1305nl

Actief
18 jun 2022
144
69
28
Hallo mensen, laten we even nadenken.....waarom zit ergens olie in....hhhmmm inderdaad smeren en koelen....door het vele smeren en koelen verliest het zijn viscositeit oftewel het word vies en smeert niet meer goed....de automaat van de auto heeft zelfs een sensor die gaat compenseren om de automaat beter te laten schakelen als de olie ouder word....dus om de 60.000 tot 80.000km nieuwe olie en de bak laten resetten als je zuinig op je lexus bent tenminste
Geloof mij....
 

Citrofiel1975

Hoort erbij
8 nov 2022
91
55
18
Spoelen kunnen niet alle automaten goed tegen, dus zeker een argument als garages "no go" zeggen voor deze automaat. Goed alternatief is dan inderdaad meerdere malen kort achtereen verversen. Bij een automaat blijft vaak ruim de helft van de olie achter in bak/koppelomvormer. Na zeg 3x verversen heb je veel oude olie eruit.

Voorbeeld uit niet Lexus-wereld:
- De oude ZF 4HP18 was pertinent NIET te spoelen (sloopte de oliepomp). Maar bij niet-verversen gingen de bakken er na 1,5-2,5 ton aan. Met verversen kunnen ze héél oud worden. Mijn XM heeft deze nog: eerste paar keer kwam er nogal zwarte olie uit, nu er netjes iedere 2 jaar vervangen wordt blijft deze mooi licht/helder.
- De opvolger, ZF 4HP20 was wél te spoelen - en moest dat ondanks het "sealen for life" geneuzel ook echt. For life, dat was anders ook 2-2,5 ton... Met spoelen kon dat veel hoger oplopen.
 

rene1305nl

Actief
18 jun 2022
144
69
28
Spoelen kunnen niet alle automaten goed tegen, dus zeker een argument als garages "no go" zeggen voor deze automaat. Goed alternatief is dan inderdaad meerdere malen kort achtereen verversen. Bij een automaat blijft vaak ruim de helft van de olie achter in bak/koppelomvormer. Na zeg 3x verversen heb je veel oude olie eruit.

Voorbeeld uit niet Lexus-wereld:
- De oude ZF 4HP18 was pertinent NIET te spoelen (sloopte de oliepomp). Maar bij niet-verversen gingen de bakken er na 1,5-2,5 ton aan. Met verversen kunnen ze héél oud worden. Mijn XM heeft deze nog: eerste paar keer kwam er nogal zwarte olie uit, nu er netjes iedere 2 jaar vervangen wordt blijft deze mooi licht/helder.
- De opvolger, ZF 4HP20 was wél te spoelen - en moest dat ondanks het "sealen for life" geneuzel ook echt. For life, dat was anders ook 2-2,5 ton... Met spoelen kon dat veel hoger oplopen.
..je hebt gelijk hierin....de xm is natuurlijk al een oud beestje...niets tegen Citroën maar dat kun niet vergelijken gaan met een lexus. Xm koste toen € 41.000 zonder opties, maar de ls400 gen2 koste toen € 88.000 zonder opties...ook de techniek van lexus was natuurlijk al ver vooruit. Dus ik maak mij geen zorgen om deze oliepompen
 
Laatst bewerkt:

Erjee

Actief
5 feb 2017
373
92
28
Hallo mensen, laten we even nadenken.....waarom zit ergens olie in....hhhmmm inderdaad smeren en koelen....door het vele smeren en koelen verliest het zijn viscositeit oftewel het word vies en smeert niet meer goed....de automaat van de auto heeft zelfs een sensor die gaat compenseren om de automaat beter te laten schakelen als de olie ouder word....dus om de 60.000 tot 80.000km nieuwe olie en de bak laten resetten als je zuinig op je lexus bent tenminste
Geloof mij....
Even langer nadenken!
Meerdere dealers raden spoelen van de versnellingsbak van de CT af.
Jij kunt niet beredeneren waarom ze tot dat advies komen.

Suggestie: verdiep je eens in het verschil tussen automaten met een koppelomvormer en de bak in de CT.

Mijn aanname is dat je begrip gaat opbrengen waarom die dealers tot hun advies kwamen.

Lang verhaal kort: maak je geen zorgen om de bak van je CT en rij lekker verder.

PS.: ik mis de mijne nog steeds.
 

rene1305nl

Actief
18 jun 2022
144
69
28
Even langer nadenken!
Meerdere dealers raden spoelen van de versnellingsbak van de CT af.
Jij kunt niet beredeneren waarom ze tot dat advies komen.

Suggestie: verdiep je eens in het verschil tussen automaten met een koppelomvormer en de bak in de CT.

Mijn aanname is dat je begrip gaat opbrengen waarom die dealers tot hun advies kwamen.

Lang verhaal kort: maak je geen zorgen om de bak van je CT en rij lekker verder.

PS.: ik mis de mijne nog steeds.
Oke, je hebt denk in geen technische inzicht en commercieel inzicht.....geen probleem....commercieel gewin is dat mensen met geld niet graag geld uitgeven...dus wat is moeier om ze een auto te verkopen die super weinig onderhoud behoeft...deze mensen verkopen hem zeker voordat ze 2 ton op de klok hebben...hierbij worden de problemen verplaatst naar de volgende persoon...na 2 ton vervalt de garantie dus als je 1 koopt met achterstallig onderhoud...dat vind de dealer niet erg..kocht gewoon geld...als je de bak gewoon onderhoud is er niks aan de hand en koekt er niks aan heb je ook geen overmaatse slijtage....maarom dat dit uitgesteld word en je met versleten olie rijd komen er problemen vroeg of laat...dan word spoelen beetje riskant...als je alles wilt vervangen in 1 keer...moet je spoelen...anders blijft er veel olie achter in de koppelomvormer...het probleem dat je troep verplaatst in de bak is aanwezig..anders meerdere keren verversen..in een bak zit ongeveer 10-15 liter olie in...nogmaals een goed onderhouden bak gaat langer mee. Ook een cvt bak moet je onderhouden maar over het algemeen doe je langer met de olie want de bak werkt anders...olie is onderhoud er bestaat geen levenslange smerende olie.. het zit er niet voor niets in..gewoon onderhoud. Maar lexus doet dit doorgaans niet..ik ga vrijdag naar de dealer en laat nogmaals mijn olie verversen. Ik wil wel goed onderhoud. Heb ook bewijs..heb 3 liter olie laten vervangen en reed normaal ongeveer 500km en moest naar de pomp zit nu al op 560km en hoef nog niet heen...er is niks aan mijn rijstijl veranderd...succes verder. Als ik jou was zou ik hem ook niet onderhouden. Want hij is toch geseald...jij gelooft dit.
 

Erjee

Actief
5 feb 2017
373
92
28
Oke, je hebt denk in geen technische inzicht en commercieel inzicht.....geen probleem....commercieel gewin is dat mensen met geld niet graag geld uitgeven...dus wat is moeier om ze een auto te verkopen die super weinig onderhoud behoeft...deze mensen verkopen hem zeker voordat ze 2 ton op de klok hebben...hierbij worden de problemen verplaatst naar de volgende persoon...na 2 ton vervalt de garantie dus als je 1 koopt met achterstallig onderhoud...dat vind de dealer niet erg..kocht gewoon geld...als je de bak gewoon onderhoud is er niks aan de hand en koekt er niks aan heb je ook geen overmaatse slijtage....maarom dat dit uitgesteld word en je met versleten olie rijd komen er problemen vroeg of laat...dan word spoelen beetje riskant...als je alles wilt vervangen in 1 keer...moet je spoelen...anders blijft er veel olie achter in de koppelomvormer...het probleem dat je troep verplaatst in de bak is aanwezig..anders meerdere keren verversen..in een bak zit ongeveer 10-15 liter olie in...nogmaals een goed onderhouden bak gaat langer mee. Ook een cvt bak moet je onderhouden maar over het algemeen doe je langer met de olie want de bak werkt anders...olie is onderhoud er bestaat geen levenslange smerende olie.. het zit er niet voor niets in..gewoon onderhoud. Maar lexus doet dit doorgaans niet..ik ga vrijdag naar de dealer en laat nogmaals mijn olie verversen. Ik wil wel goed onderhoud. Heb ook bewijs..heb 3 liter olie laten vervangen en reed normaal ongeveer 500km en moest naar de pomp zit nu al op 560km en hoef nog niet heen...er is niks aan mijn rijstijl veranderd...succes verder. Als ik jou was zou ik hem ook niet onderhouden. Want hij is toch geseald...jij gelooft dit.
Jij hebt géén CT200h en ook geen benul wat voor ‘n automaat daarin zit.

Ignorance is bliss.

Edit: als je wel een CT200h zou hebben en je dealer je al meerdere malen de transmissie olie heeft vervangen (tegen betaling natuurlijk):

Hihihiii….
 

rene1305nl

Actief
18 jun 2022
144
69
28
Jij hebt géén CT200h en ook geen benul wat voor ‘n automaat daarin zit.

Ignorance is bliss.

Edit: als je wel een CT200h zou hebben en je dealer je al meerdere malen de transmissie olie heeft vervangen (tegen betaling natuurlijk):

Hihihiii….
Jij snapt er geen kloten van...ik heb een A6 gehad met een CVT....en inderdaad ik heb een GS300 uit 2008. Kijk even naar dit bestandje.
We hadden het hier over een IS250..die heeft een andere autonaat dan die van jou
 

Bijlagen

  • Screenshot_20230621_214910_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20230621_214910_Samsung Internet.jpg
    796,1 KB · Weergaven: 76

Erjee

Actief
5 feb 2017
373
92
28
Jij snapt er geen kloten van...ik heb een A6 gehad met een CVT....en inderdaad ik heb een GS300 uit 2008. Kijk even naar dit bestandje.
We hadden het hier over een IS250..die heeft een andere autonaat dan die van jou
Je woordkeuze siert je.

Ik was net bezig om je nog meer uitleg te geven, maar besefte dat ik die tijd beter kan besteden aan het knippen van mijn teennagels.
 

rene1305nl

Actief
18 jun 2022
144
69
28
Je woordkeuze siert je.

Ik was net bezig om je nog meer uitleg te geven, maar besefte dat ik die tijd beter kan besteden aan het knippen van mijn teennagels.
Als je die net zo onderhoud als je ct'tje word dat ook niks...als je niets van de achtergrond van iemand weet..kun je beter een wat andere woordkeuze gebruiken...ik probeer mensen te helpen jij zegt afblijven net als een dealer...niet altijd dingen zomaar geloven ga op onderzoek uit en trek je eigen oordeel...kijk op youtube the car nut channel deze gozer doet alleen toyota en lexus...je cvt is niet bullet proof sorry
 

Bijlagen

  • Screenshot_20230621_221320_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20230621_221320_Samsung Internet.jpg
    551,5 KB · Weergaven: 61
Status
Niet open voor verdere reacties.