Terugroepactie airbag

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Vandaag werd ik aangeschreven door Lexus (Duitsland): m'n van oorsprong Nederlandse IS250 wordt in Dld teruggeroepen ivm een mogelijk niet-vochtdichte gasgenerator in de bijrijdersairbag, met als mogelijk risico dat als 't ding mocht afgaan bij een crash, de gasdrukopbouw wat extremere vormen kan aannemen dan bedoeld en daarbij de kans bestaat dat scherven van de metalen gaspatroon je -samen met de airbag- tegemoet kunnen komen... De gedachte alleen al...

Ik had al eerder vernomen dat dit risico met airbags van een bepaalde leverancier/fabrikant bestaat (en niet all??n bij Lexus), maar ik had op een af andere manier daarbij altijd USDM-modellen en de bestuurdersairbag in gedachten. Het gaat dus kennelijk ook om EU-modellen en all??n om de bijrijdersairbag.

Ik lees op LF echter nog niets over een terugroepactie hiervoor in NL. Of heb ik wat gemist? Zo ja: excuses!
Zo nee, dan getuigt mijn auto dat ook de NL-IS gen2 (die van mij is van 2007) zo'n mispunt aan boord kan hebben en zo'n terugroepactie m.i. ook in NL op zijn plaats zou zijn.

Be aware!
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Erjee

Actief
5 feb 2017
373
92
28
Weet iemand hier of dit ook Takata airbags betreft?
Die leverancier heeft ontzettend veel airbags geleverd die niet helemaal fris bleken te zijn.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
De mijne is in januari aan de beurt geweest. Ik kreeg een brief van de importeur. Je bent 'm de hele dag kwijt voor deze terugroepactie. Je hele dashboard wordt uitgebouwd en daar hebben ze ongeveer vijf uur voor nodig. Als je deze terugroepactie weigert, dan vragen ze geloof ik om een formulier te ondertekenen. En het betreft inderdaad nog een nasleep van die Takata-airbargs.

Tip: maak foto's van je interieur voordat ze er aan beginnen. Bij mij is het gelukkig allemaal goed gegaan. En vraag wat ze met het stuur doen, mijn steur hebben ze laten zitten en niet afgedekt. Na afloop merkte ik wat plekjes op achter het stuur. Vraag of ze er een stuurhoes om heen doen (zo'n ding wat je bij de Halfords kon kopen). Maar ik moet zeggen dat ik er niets meer van merk nadat ik het stuurwiel ingesmeerd heb met een of ander goedje voor onderhoud voor lederen bekleding. Dus 't valt mee, of die Lexus-stuurtjes kunnen een stootje hebben :grin:.
 

Jordan

Nieuw hier
27 okt 2017
16
1
0
Je kan de status van een openstaande terugroepactie ook opzoeken bij het RDW. Die staan namelijk op VINnummers gelinkt. Ik heb dit vorig jaar laten doen bij de Lexus dealer in Amsterdam. Je bent m inderdaad een hele dag kwijt, maar dit valt onder het Lexus red carpet treatment en is gratis. Ik kreeg toen een Lexus IS300H Sport mee en het enige dat ik hoefde te doen was m weer vol tanken bij aflevering en ophalen van mijn eigen auto. Dit is verder inderdaad de nasleep van de takata airbags.
 

henkyap

Actief
3 nov 2014
210
17
18
Heb de oproep ook binnen. Op CL (ClubLexus) is de discussie al een tijdje aan de gang. Net als die modificatie i.v.m. het krakende dashboard/deurpanelen.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
691
133
43
Interessant, maar aangezien ik een USDM Lexus IS350 heb, worden terugroepacties hiervoor volgens mij niet geregistreerd. Toevallig moet ik morgen toevallig sowieso bellen met de Lexus dealer, dus eens kijken of ze er iets van zeggen...
 

Spannenburg

Nieuw hier
9 apr 2018
1
0
0
Ik kreeg ook een brief en deed hem 6 uur binnen, moest leeg zijn. Heel raar , mijn auto zat vol met stof toen ik hem binnendeed en toen ik hem ophaalde totaal geen vingerafdrukken, overal het stof nog, net of ze niet aan de auto zijn geweest! Ze moesten ook de benzinedop of reservoir nakijken want daar was ook een probleem mee! Het zand lag nog op rubbermat in de achterbak, dus die is niet een open geweest denk ik! Hebben ze iets gedaan? Geen idee maar stel je voor dat dit niet zo is, ze geld in hun zak steken voor 6 uur werk op kosten van Toyota in Japan veronderstel ik, en ze doen niets! Zou dit kunnen?? Ik heb een ct200h
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Goed om te weten dat de recall ook in NL van start is gegaan. Hier in Dld bewaakt het KBA (Kraftfahrt Bundes Amt, zeg maar de duitse tegenhanger van de RDW) de uitvoering ervan. Wordt een auto onttrokken aan deze recall, zal men uiteindelijk overgaan tot intrekking van het kenteken. Geen halve maatregel dus... maar eigenlijk ook wel zo prettig.
 

jxdigital

Nieuw hier
9 jul 2018
8
0
0
Ter info: Mijn IS250 heeft begin dit jaar ook de nieuwe airbag unit gekregen (ik was op de hoogte van de terugroepactie en had deze eind vorig jaar al op eigen initiatief aangevraagd, nog voordat Lexus hier zelf over informeerde).
Houd er rekening mee dat het nogal een operatie is, die even kan duren... Het hele dashboard moet hiervoor namelijk worden uitgebouwd! Ik had dat al vernomen en heb daarom gevraagd of ze de kraak/rammel die soms voor in het dashboard te horen was ook gelijk konden oplossen (de enige rammel in het hele interieur!). Dit hebben ze toen dus ook (kosteloos) gedaan door een rubber te installeren die op latere uitvoeringen van de IS250 af fabriek al was verbeterd!

Kreeg iets van 4 dagen gratis een andere Lexus mee voor deze terugroepactie icm. beurt. Nu een veilige airbag ontsteker en totaal geen dashboard kraak meer: wederom top service!
 

Niels_D

Heel actief
27 mrt 2012
860
10
18
Goed om te weten dat de recall ook in NL van start is gegaan. Hier in Dld bewaakt het KBA (Kraftfahrt Bundes Amt, zeg maar de duitse tegenhanger van de RDW) de uitvoering ervan. Wordt een auto onttrokken aan deze recall, zal men uiteindelijk overgaan tot intrekking van het kenteken. Geen halve maatregel dus... maar eigenlijk ook wel zo prettig.

Ik vroeg me al af waarom ik geen brief had gekregen van deze terugroepactie, zoals dat in Duitsland inderdaad wel was.
Als je niet bij de dealer langsgaat dan rijd je dus gewoon met een gevaarlijk mankement verder...