Aankoopadvies IS250 bij dealer

Status
Niet open voor verdere reacties.

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
Hallo,

sinds het verschijnen van de tweede generatie IS vind ik dat nog steeds een hele mooie auto. Je ziet ze niet vaak rijden en dan denk je er ook niet snel aan als je aan het kijken bent naar een andere auto. Op dit moment rij ik in een Audi A4 en ben op zoek naar wat anders. De A4 rijdt zeker niet verkeerd, maar het is niet bepaald een stuurmansauto. Hij is zwaar in de neus en wil graag rechtdoor in bochten. Ik wil ook wel eens wat anders rijden dan de meest voor de hand liggende Duitse auto's en dan kun je niet om een IS250 heen. Zeker niet na een proefrit die ik tijdens een Paasshow gemaakt heb met een IS250. Dat rijdt echt lekker.

Ik heb dit forum (IS 2nd gen) als gast al eens doorgelezen, myreviews op Autoweek.nl gelezen en het Amerikaanse aankoopadvies van ClubLexus.com. Hoewel daar bruikbare informatie staat, gaat dit over auto's die in de VS en Canada zijn geleverd. Zo weet ik niet of er veel verschillen zijn tussen de Europese modellen en die in de VS/Canada.

Zijn er algemene aankooptips die typisch in Nederland van toepassing zijn, wanneer je een Lexus bij een dealer aanschaft? Dan denk ik aan:

  • Waaraan kun je herkennen dat je Premium Select garantie hebt gekregen bij aankoop? Bij Audi krijg je bijvoorbeeld een pasje met het kenteken en een begin- en einddatum. Is dat bij Lexus ook zo, of staat dit gewoon op de factuur?[/*:31ky9egj]
  • Wat houd "Ready-to-go" in volgens de Premium Select folder? Is de auto alleen klaar gemaakt voor een proefrit, of krijgt ie voordat ie de showroom in gaat een beurt en heb je per saldo geen afleveringskosten meer nodig?[/*:31ky9egj]
  • Hoe kun je controleren of een auto met Premium Select garantie inderdaad de laatste beurt heeft gehad? Stel dat de stempel wel in het boekje staat, maar de beurt is in feite niet uitgevoerd (omdat de dealer hierdoor geld denkt te besparen)? Op ClubLexus.com las ik dat je een VIN in kunt voeren om een volledige lijst van onderhoud in te zien. Dit is vast mogelijk voor de eigenaars in de VS/Canada, maar is er ook zoiets beschikbaar voor Nederlandse eigenaars?[/*:31ky9egj]
  • Zijn er dealers met een "discutabele reputatie", of zijn ze allemaal goudeerlijk en echt wel te vertrouwen? Ik heb bij een tweetal grote Audi dealers namelijk heel andere ervaringen. Zo wil de twijfelachtige prijs: "Audi dealer van het jaar" niets zeggen over de betrouwbaarheid van die betreffende Audi dealer, maar is het vast een prijs van de importeur om te zeggen: "Kijk: zij hebben afgelopen jaar de meeste Audi's verkocht!" en "Naar tevredenheid van klanten kijken we niet, maar niet doorvertellen hoor...".[/*:31ky9egj]
  • hebben jullie nog algemene tips naast: kijk en luister goed, zoek naar herstelde schade, maak zeker een proefrit enz. Oftewel, hebben Europese IS250 modellen (met automaat) bekende klachten? Een waterpomp wil wel eens stuk gaan heb ik begrepen, maar zijn er nog meer dure reparaties die je kunt verwachten bij een IS250 uit 2009 met een km-stand van rond de 100.000 km?[/*:31ky9egj]

Alvast hartelijk bedankt voor de reacties!
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Welkom op het forum!

1. sowieso (premium) garantieovereenkomst en/of persoonlijke Lexus card.

2. Zelf geen ervaring mee, maar dat kan de dealer of ander forumlid beslist beantwoorden.

3. Normaal gesproken wordt alle onderhoud (naast het boekje) door de dealer vastgelegd in een centraal computersysteem. Via kenteken kan informatie en bijzonderheden qua servicebeurten worden opgevraagd. Handig bij bijvoorbeeld aanschaf occasion via een niet-dealer met blauwe ogen.

4. Mij is niet bekend dat er Lexus dealers zijn met een bedenkelijke reputatie of welke consequent onderpresteren. Het lijkt erop dat de globale kwaliteit en service goed in orde is. Ongetwijfeld zullen zich incidenteel uitzonderingen voordoen, maar daar lijkt geen rode draad in te bespeuren. Op het forum zijn overigens wel wat positieve en negatieve ervaringen na te lezen.

5. Technisch gezien valt er in tijd niet veel leed te verwachten. Het is een buitengewoon betrouwbare auto, alsmede transmissie. Uiteraard valt en staat e.e.a. met tijdig gepleegd onderhoud, opvolgen terugroepacties en omgang door de vorige eigenaar. In die zin sluit een goede achtergrond niets uit, het verkleint enkel het 'risico'. Maar goed, met een aanvullend garantiepakket lijkt e.e.a. goed afgedekt.
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Indien niet bij een dealer gekocht, kan je ook de red carpet threadment krijgen.
Mits je de wagen in onderhoud brengt bij een Lexus dealer.


Onderhoud, regulier is best goedkoop te noemen. Voor mijn IS220D was ik 225 voor een kleine beurt en 425 voor een grote beurt kwijt. Incl. leenwagen, halen brengen, etc.
Voor additionele zaken kan het duur worden, uurtarief en onderdelen zijn duur.
Nadeel van de oudere type is het onderhouds interval: 15K. Ik weet niet of dit bij jongere wagens nog zo is?

Mijn wagen is 4 maal opgehaald nadat ik stil kwam te staan (wees gerust, dieselkwaal), gratis vervangende wagen, etc. Geen kosten voor deze service.
Red Carpet heeft zijn voordelen.
De reparaties kosten alleen wel 1200 euro :D
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
GPS-10 zei:
3. Normaal gesproken wordt alle onderhoud (naast het boekje) door de dealer vastgelegd in een centraal computersysteem. Via kenteken kan informatie en bijzonderheden qua servicebeurten worden opgevraagd. Handig bij bijvoorbeeld aanschaf occasion via een niet-dealer met blauwe ogen.

4. Mij is niet bekend dat er Lexus dealers zijn met een bedenkelijke reputatie of welke consequent onderpresteren. Het lijkt erop dat de globale kwaliteit en service goed in orde is. Ongetwijfeld zullen zich incidenteel uitzonderingen voordoen, maar daar lijkt geen rode draad in te bespeuren. Op het forum zijn overigens wel wat positieve en negatieve ervaringen na te lezen.
Alor zei:
Punt 3 klopt wat gps10 zegt! Al zou je de auto niet bij de dealer kopen ( als je 6 maanden Bovag voldoende vind) kan je alle tijden de historie opvragen. Zelfs de evt schade. Mits hij niet dealer onderhouden is natuurlijk.

Ik heb bij een andere dealer gesproken over een IS250 (de afstand naar de dealer waar de auto te koop staat maakt dit makkelijker) en deze heeft zonder dat ik het gevraagd heb in het landelijke(?) systeem gekeken. Daar stond dat de auto alle beurten t/m de 90.000km heeft gehad. De beurt die rond 105.000km uitgevoerd zou moeten worden stond er niet in. Ik heb de auto eerder al bekeken in de showroom, in het onderhoudsboekje staat echter wel een dealerstempel bij ongeveer 105.000km. Ik vind het dan opmerkelijk dat dit niet in het landelijke systeem is terug te vinden. Hier moet ik dan op letten bij de verkopende dealer ("Mag ik de onderhoudshistorie inzien?").

Wat de "reputatie" betreft, bij het eerste bezoek werd me verteld dat er een offerte liep op die bewuste auto, ik had dus niet de "eerste keus". Prima, als er een offerte loopt heb ik geen andere keuze dan wachten. Netjes dat het gezegd wordt. Proefrijden kon ik op dat moment niet omdat de verkoper naar de introductie moest van de nieuwe IS (dat moesten alle verkopers van alle dealers...). De volgende week bel ik op, om te zeggen dat ik interesse heb en of de offerte nog loopt. Er werd verteld dat de kans dat de auto verkocht werd steeds kleiner was, dus wat de verkoper betrof, was ik nu de eerste. Terloops verteld ie tijdens het gesprek dat ie dacht al eerder op die dag met me gebeld te hebben, want hij sprak iemand met eenzelfde stem, eenzelfde accent en over dezelfde auto. Wacht even denk ik dan. Die auto staat vier maanden te koop, en dan binnen een week zijn er ineens drie ge?nteresseerden? Het is natuurlijk prima mogelijk, maar ik vind het wel erg toevallig.

Als ik dit verhaal combineer met de geplaatste stempel in het onderhoudsboekje, maar zonder de registratie in het landelijke systeem gaat bij mij een belletje af (let op, ik heb ervaring opgedaan met 2 Audi dealers). Ondanks dat het een Lexus is met bijbehorende positieve reputatie, blijkbaar bewezen serviceniveau, blijft het ook gewoon een glazen paleis dat betaald moet worden en blijven het auto's waar wat mis mee kan zijn.

Ik zal eens zoeken naar zowel de positieve als negatieve ervaringen bij dealers. De reviews van dealers op Autoweek.nl zijn erg summier en vaak al beladen met negatieve emotie. Als forumlid kan ik me voorstellen dat je een dealer graag een kans geeft om positief in het daglicht te komen staan en dat je niet direct met negatieve emoties een onderwerp start.

Bedankt voor de reacties, ik ga me verder verdiepen!
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Het is uiteraard zeer vervelend als e.e.a. zo overkomt, maar is het misschien niet verstandiger om de dealer zelf hiermee te confronteren?

Wat betreft je 'belletje'... het zou ook mogelijk kunnen zijn dat een monteur een onderhoudsbeurt vergeten is in te voeren, etc. Zou slordig zijn, maar kan gebeuren. Sowieso leent een forum zich eigenlijk nooit goed voor dit soort impressies, al is het alleen maar omdat je hierin info van twee kanten nodig hebt. Uiteindelijk doe je zaken met een dealer, dus je gevoel hierin moet goed zijn.

Zelf zou ik niet meteen van een negatief standpunt vertrekken, maar dit eerst bespreekbaar maken.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
GPS-10 zei:
het zou ook mogelijk kunnen zijn dat een monteur een onderhoudsbeurt vergeten is in te voeren, etc. Zou slordig zijn, maar kan gebeuren. Sowieso leent een forum zich eigenlijk nooit goed voor dit soort impressies, al is het alleen maar omdat je hierin info van twee kanten nodig hebt. Uiteindelijk doe je zaken met een dealer, dus je gevoel hierin moet goed zijn.

Zelf zou ik niet meteen van een negatief standpunt vertrekken, maar dit eerst bespreekbaar maken.

Je hebt helemaal gelijk, begrip moet van twee kanten komen. Zo kan de verkoper een drukke dag hebben gehad en dan is het wel eens lastig om zaken gescheiden te houden, al is het maar dat je bij een nieuwe klant even de frustratie van 10 minuten geleden opzij moet zetten om weer je opperste beste glimlach te tonen. Het is en blijft mensenwerk.

Ik heb al wat kunnen lezen op het forum over ervaringen van dealers en daar kun je uit afleiden dat de een dealer A geweldig vind en dealer B niks, een ander vind precies het tegenovergestelde. Vaak is het een momentopname, de positieve dingen worden desgevraagd genoemd, de negatieve dingen worden actief verspreid. In dat licht zou je kunnen zeggen: geen nieuws is goed nieuws. En maak gebruik van eerdere ervaringen en blijf nuchter. Een auto is bij mij emotie, maar emotie is een slechte raadgever bij een kooptransactie van een auto.
 

Rowi

Actief
22 feb 2011
355
5
0
Hey,

Succes met je aankoop. Zelf rijd ik nu 2 jaar de IS250 en ben er zeeeeeer tevreden over. Heb mijne in Amsterdam gekocht bij de Infinity dealer;) De auto was in onderhoud in Rotterdam (Lexus dealer). Heb bij de proefrit gebeld naar hun wat ze me over de historie konden vertellen en hebben dat netjes uitgelegd.
Daarbij ook opgevraagd wat de laatste beurd was en gelijk de aflever beurt en garantie laten vallen .

Zelf woon ik in Zeeland en kon het beste voor me beurtjes naar Lexus Breda. FF gebeld en was zo geregeld.
Heb gewoon de red carpet en volgende maand ist weer zover. gaat alleen een dure worden want zit op me 90k beurt. Succes ermee en denk er goed over na.. er staan er best veel te koop. Ene het ML (mark Levinson) systeem raad ik je zeker aan :D

:hi: Ronald
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Een auto is bij mij emotie, maar emotie is een slechte raadgever bij een kooptransactie van een auto.
Eens.

Ik hoop toch dat deze initi?le indruk weggepoetst kan worden. De IS (benzineuitvoering dan) is in techniek een degelijke auto (afgezien van de waterpomp) en eigenlijk altijd al geweest. Naast emotie bestaat er uiteraard ook nog onderzoek door JD Powers, waarin Lexus/Toyota qua betrouwbaarheid in de top scoort. Niet zaligmakend, maar toch.

In ieder geval succes met de voortgang en mocht je er zin in hebben, laat nog eens weten wat het uiteindelijk is geworden. ;)
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
Ik heb een heel verhaal dat een beetje jammer is, maar ook wel weer grappig:

Ik ben er niet uit gekomen met de verkoper. De auto rijdt prima en ziet er van binnen netjes uit, maar de buitenkant heeft naar mijn zin teveel gebruikssporen. Ik heb de verkoper gezegd wat ik van de auto vind en wat er allemaal aan moet gebeuren om hem naar mijn zin te krijgen. Ik begin te praten over mijn voorstel en tussen neus en lippen door komt ie weer aan met "twee andere ge?nteresseerden". Ik zou net weg zijn gereden met de proefrit en er zou een man op de bonnefooi naar de showroom zijn gereden om te kijken naar die auto. En dan heeft er ook nog tijdens mijn proefrit iemand gebeld die ook interesse heeft in diezelfde auto, die persoon heeft gevraagd of hij later op de dag teruggebeld kan worden over de afloop van de proefrit.

Hmm, laten we eens tellen: vorige week kwam ik langs en liep er een offerte (da's 1 ge?nteresseerde, naast mijzelf komt de teller daarmee op 2). Afgelopen week bel ik op om te praten over die auto en werd verteld dat ie dacht mij al eerder op die dag gesproken te hebben (met dezelfde stem over dezelfde auto). De teller staat op 3. Tijdens de proefrit van gisteren komt iemand op de bonnefooi langs en wordt er nog gebeld, dat kunnen twee andere personen zijn, waarmee de teller op 5 komt, maar het kan ook die persoon zijn die de verkoper eerder gesproken heeft. De teller staat dan nog op 4. Binnen anderhalve week 4 ge?nteresseerden in een auto die ruim 4 maanden te koop staat? Ik geef toe, het kan, maar het is wel erg toevallig. Voorlopig schaar ik het maar onder "verkooptechniek". Zo was me bij de eerste kennismaking gezegd dat er een offerte liep. Ik heb scherp gelet op de km-stand bij het wegrijden van mijn proefrit, die is exact gelijk aan de foto zoals ie al vier maanden te koop staat. Bij die offerte is er dus geen proefrit aan voorafgegaan en dat lijkt me stug.

Al met al vind ik het een mooie auto, de uitvoering en kleur is me naar de zin. De km-stand zou lager mogen zijn, maar daar is de prijsstelling dan ook naar. Mits ie er dan ook als een plaatje bij staat. En dat staat ie helaas niet. Ik heb twee voorstellen gedaan: een prijs waarbij alles wordt opgelost naar redelijkheid, en een prijs waarbij ik hem zo meeneem, met garantie. Daar hebben we over gediscussieerd, er is wat water bij de wijn gedaan (van beide kanten). Door tijdgebrek hebben we het gesprek niet af kunnen ronden want er stond een nieuwe afspraak klaar. Ik heb bedankt en ben gegaan en heb gezegd dat we er zo niet uit komen, daar was de verkoper het mee eens. Maar dat was nog niet het einde...

Want, die persoon die gevraagd heeft om teruggebeld te worden, zou rond 16:00 uur gebeld worden, want dan wist de verkoper wel of hij en ik een deal konden sluiten. Om 16:30 gaat de telefoon. De verkoper... "Wat het thuisfront er van vind?". Bingo! Dan zijn er twee dingen mogelijk: of die andere ge?nteresseerde heeft afgehaakt, of er was helemaal geen andere ge?nteresseerde. Ik kreeg de indruk dat ie teleurgesteld klonk. Hij probeerde het een beetje te verbergen, maar ik denk dat ie zich besefte dat ie gegokt heeft en heeft verloren.

Wat er nog meer gebeurd is en wat er mogelijk zou kunnen zijn is (weer) speculeren. Het blijft een feit dat ik best geld wil geven voor een mooie auto, maar dan wel naar wat ie waard is. Komen we er niet uit, even goede vrienden, maar dan stap ik weer in mijn A4 rij naar huis. En laten we eerlijk zijn, het is geen straf om daarin naar huis te rijden.

Jammer, maar er komen vast meer IS-en op de markt en de komst van de nieuwe IS zal dat aanbod misschien wat groter maken. De 2nd gen zal dan als occasion ook wat goedkoper worden omdat de nieuwe er is. En wie weet, als die ene IS waar ik gisteren in gereden heb er over een tijdje nog staat, daalt ie nog wat in de prijs.

En nou nog wat positiefs over gisteren:

Een executive is wel een gave auto. Keyless entry met spiegels die automatisch in- en uitklappen, een stuur dat zich terugtrekt bij uitzetten en weer terugkomt bij starten. En die ML-installatie is wel erg goed. De subwoofer gaat heel erg laag voor een "af fabriek optie", hij laat de binnenspiegel aardig trillen. Het klinkt alsof de zangeres op 5cm voor je neus staat te zingen, nog niet eerder heb ik in een auto zo goed het verschil kunnen horen tussen een gitaar die rechts speelt en een blaasinstrument dat links van het midden staat te spelen. De auto zelf rijdt ontzettend lekker, een zeer fijne combinatie tussen een goed weggedrag dat comfortabel, maar absoluut niet week is. Direct stuurgedrag, maar niet zenuwachtig. Stil, zo stil dat je de stoelverkoeling zachtjes hoort blazen (als de radio uit staat). En als je dan even wat benzine tankt (het was een lange proefrit) dan staat daar wel een plaatje van een auto als je terug komt lopen na betalen. Mooi, mooi spul.

Maar helaas nu nog even niet. We zoeken verder.
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Heel verhaal inderdaad :) Maar je moet er wel een goed gevoel bij hebben. Als je een deal maakt die niet helemaal naar je zin is, kan dat blijven knagen.

Je bent je goed aan het voorbereiden in meerdere opzichten en wilt volgens mij graag een goed tot perfect bijgehouden auto (wie niet ;), maar een gebruiksobject als een auto kan altijd sporen door gebruik krijgen, welke acceptabel mogen zijn in relatie tot leeftijd en kilometerstand.

Ik ben daarom wel nieuwsgierig wat je verstaat onder gebruikssporen. Parkeerdeukjes en lichte kleine krassen? Dat zijn zaken die relatief goedkoop te verhelpen zijn en die geen grote invloed op een autoprijs mogen hebben.

Als er echt sprake is van schade en daarmee ook van waardevermindering, dan heb je ruimte voor onderhandeling. Rekening houden met een vraagprijs die niet ree?l is in de huidige markt.
Als je online vergelijkt met andere IS-en, kan je kleine schades ook niet altijd zien op de foto's, voor zover ze wel of niet gemeld worden door de verkoper.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Leuk te vernemen dat de kennismaking met de auto (en geluidsinstallatie) goed is bevallen. Daar had ik echter geen twijfel over ;)

Binnen een verkoopproces (en met name auto's) is er altijd wel een 'spanningsverschil' tussen vraagprijs en re?le prijs, kortom (wederzijdse) belangen. Speculeren omtrent motivatie of beweegredenen van verkopers (in 't algemeen en met alle respect) is altijd een diffuus steegje, daar zou ik dus geen tijd aan spenderen. Goed om stand te houden als je een (re?le) prijs of bepaald budget voor ogen hebt. Keerzijde is wellicht dat een gewenste uitvoering aan je neus voorbij gaat.

Mogelijk al gedaan, maar je zou de verkoper nog kunnen meegeven je te contacten als de prijs conform je voorstel is. Dat biedt mogelijk nog enig perspectief of overwegingsruimte bij de verkopende partij.

Dank voor je terugkoppeling!
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Ik zou daar ook niet meer heen gaan. Tenzij een aanbod wat je niet kan weigeren.

Verkopen is een vak, maar dit neigt tot wel erg veel fantasy van de verkoper. Ik zeg niet dat hij liegt, maar ik zou daar al geen goed gevoel meer bij hebben.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
Alor zei:
Je maakt er een hele sport van.
Succes verder.

Ach, het valt me op dat er zo'n "circus" van wordt gemaakt. Ieder heeft zo zijn strategie en da's natuurlijk prima. Je hebt wel eens van die verhalen gehoord over strategie?n, als je het dan zelf eens meemaakt is dat wel grappig :)

Lacor zei:
Ik ben daarom wel nieuwsgierig wat je verstaat onder gebruikssporen. Parkeerdeukjes en lichte kleine krassen? Dat zijn zaken die relatief goedkoop te verhelpen zijn en die geen grote invloed op een autoprijs mogen hebben.

Als er echt sprake is van schade en daarmee ook van waardevermindering, dan heb je ruimte voor onderhandeling. Rekening houden met een vraagprijs die niet ree?l is in de huidige markt.
Als je online vergelijkt met andere IS-en, kan je kleine schades ook niet altijd zien op de foto's, voor zover ze wel of niet gemeld worden door de verkoper.

De voorbumper zit zwaar onder de steenslag (veel meer dan mijn huidige auto, die ouder is en meer km heeft gereden). En de motorkap zit ook behoorlijk vol met steenslag, ook meer dan m'n huidige auto. Daarnaast heeft de vorige eigenaar ondanks de parkeersensoren aan de voorkant toch wel eens zijn bumper ergens tegen aan gezet. D'r zitten geen deuken in, maar de onderkant is wel wat verbogen op een aantal plekken, de lak is daar ook gebarsten. Dat is er niet uit te spuiten of plamuren. De achterbumper heeft lichte parkeerschade met wat deukjes en is dat ook nog eens lelijk bijgewerkt met de lakstift. Een reflector is daarbij ook gebarsten. Aan beide zijkanten zitten ook de nodige krassen van deuren van andere auto's. Daarnaast zijn de voorbanden aan vervanging toe.

De reden dat ik twee voorstellen heb gedaan, is omdat ik bij de aflevering van mijn A4 ook alles kon laten repareren volgens de "hoge kwaliteitsnormen van Audi". De tranen sprongen me bijna in de ogen, zo slecht was dat hersteld. De achterbumper zat toen vol met krassen doordat de hond van de vorige eigenaar vaak meeging. Ze hebben toen er gewoon wat blanke lak op gespoten, wat je met je nagel er zo af kon krabben. En zo zijn er nog meer dingen heel slecht hersteld. Deze ervaring heeft me ontzettend veel geleerd. Ik heb dat ook eerlijk verteld bij de verkoper van de IS, en daarom twee voorstellen gedaan. Hij twijfelde wel. Als ik de deal had gesloten zoals de verkoper voorstelde, had ik er niet goed bij geslapen en was ik met een knoop in m'n maag de auto op gaan halen ("als het maar goed gedaan is...").

GPS-10 zei:
Leuk te vernemen dat de kennismaking met de auto (en geluidsinstallatie) goed is bevallen. Daar had ik echter geen twijfel over.
Ik heb nu een Bose audiosysteem in m'n auto zitten en hoewel die ook goed klinkt, zit er bij een hoog volume een bepaalde druk (zonder vervorming overigens) bij die onprettig wordt. De ML imponeert met een overmacht en een rust die ik nog niet eerder in een auto gehoord heb. En dan doel ik op een B&O-systeem in een S8, A4 (B8) en een 3-serie (F30).
GPS-10 zei:
Mogelijk al gedaan, maar je zou de verkoper nog kunnen meegeven je te contacten als de prijs conform je voorstel is. Dat biedt mogelijk nog enig perspectief of overwegingsruimte bij de verkopende partij.
Ik heb bij het afscheid geven de verkoper nog een hand gegeven, hem bedankt voor zijn tijd en met een glimlach en een knipoog gezegd: "denk er maar over na ;-)". Toen lachtte hij terug en zei met eenzelfde knipoog: "haha, jij moet er over nadenken!". Als hij de auto inderdaad binnenkort verkoopt, heeft hij er goed aan gedaan om niet met mijn voorstel mee te gaan en wens ik de nieuwe eigenaar veel plezier met de IS. Ik heb in dat geval gegokt en verloren, op die auto. Er staan er meer en er komen er wel meer.

blue-eyes zei:
Ik zou daar ook niet meer heen gaan. Tenzij een aanbod wat je niet kan weigeren.
Verkopen is een vak, maar dit neigt tot wel erg veel fantasy van de verkoper. Ik zeg niet dat hij liegt, maar ik zou daar al geen goed gevoel meer bij hebben.
Ik wil niet op voorhand zeggen dat ik daar niet meer heen ga, inmiddels ken ik de verkoper een beetje en hij mij ook, dat kan dan ook een voordeel zijn. En stel dat hij over een tijdje een auto te koop heeft staan waar we wel uit kunnen komen, dan wil ik ook gewoon binnen kunnen lopen en met dezelfde makkelijke omgangsvormen gaan praten. Hij komt z'n afspraken prima na en is uiterst vriendelijk en correct. Misschien is er bij de inruil van die auto bij nader inzien te veel geboden en zitten ze er een beetje mee in hun maag.

Leuk trouwens, al die reacties en eerlijke adviezen :D

Had ik al gezegd dat ik (op papier althans) lang van stof ben? :hi:
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Mbt dat laatste. Dat is vast nog nooit tegen je gezegd :p


Maar mbt onze andere discussie: ik vind dat een verkoper feitelijk moet blijven. Als ie dreigt met een andere, al dan niet verzonnen (waar het hier wel een beetje op lijkt, van jouw vertelling uitgaande) zou ik zeggen dat ie de wagen lekker mag verkopen aan die anderen.
Dat mag geen moeite zijn volgens mij, maar liefst 4 belangstellenden :D
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
...zou ik zeggen dat ie de wagen lekker mag verkopen aan die anderen.
dat zou ik dan weer niet doen (wel denken), gooi je je glazen direct in ;)

Als je uiteindelijk de auto (toch) krijgt (want daar gaat het toch om) voor wat je ervoor wilde geven... En die verkoper zit verder nooit meer naast je :p
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
daar gaat het mij dan niet.
Als dit waar is, (ik zeg niet dat het nu zo is, maar voor de discussie)..... doe ik geen zaken meer met hem.
Mij met leugens onder druk zetten? Waar liegt hij nog meer over dan?
Nee. Dat hoort voor mij niet bij een eerlijke handel.
Dan maar niet.
Noem mij na?ef, mezelf wel eens teveel laten betalend, maar ik wil dit niet.

Ik zeg dat dan ook recht in zijn smoel en ga weg. Heb ik wel eens gedaan.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
blue-eyes zei:
Mij met leugens onder druk zetten? Waar liegt hij nog meer over dan?
Nee. Dat hoort voor mij niet bij een eerlijke handel.
Zolang ik niet kan bewijzen dat hij echt liegt, ga ik er van uit dat het verkooptrucs zijn. Ik heb vorig jaar een seminar bezocht, waar je ook twee boeken bij kreeg. Het seminar was ontzettend leerzaam en heel leuk (veel gelachen), de boeken zijn vrij saai. In een van die boeken wordt haarfijn uitgelegd wat voor verkooptrucs er veelal toegepast worden en hoe ze werken. Ik herkende direct twee van de zes principes uit dat boek.

Maar je hebt wel een punt, het onder druk zetten vind ik niet netjes, maar dat gebeurde hier zo doorzichtig dat ik het vrijwel direct doorhad. En dan, volgens dat saaie boek, moet je herkennen dat het gebeurt en nuchter blijven handelen. Dat heb ik gedaan en het feit dat ie terugbelde geeft aan dat het advies uit het boek gewerkt heeft :-D. Ondanks dat het een jonge Lexus is, zou er best iets aan kunnen mankeren. Ik wacht rustig af tot er wat moois voorbij komt. Als die auto over een paar weken nog staat zal ik hem eens bellen. Voordat ik dat doe, probeer ik achter de onderhoudshistorie te komen. Misschien valt daar iets uit af te leiden. Als er niets schokkends staat, is het vast dat de auto hem te lang te koop staat.

('t is vast niet van een Chinees zei:
"Zaait en gij zult oogsten"
 
Status
Niet open voor verdere reacties.