A/C Lampje knippert

JohnB

Nieuw hier
8 jan 2018
15
1
0
Heren,

Vorige week is mijn IS250 bij Louwman geweest in Groningen omdat de dynamo stuk was.
Dikke pech en kan gebeuren, reparatie uitgevoerd en ik weer blij in de IS naar huis.

Vervolgens net buiten Groningen een melding van de airco en een knipperend A/C lampje.
Ik dacht eerst nog dat hij uitgeschakeld was i.v.m. de kou afgelopen tijd.
Maar verderop in deze week bleef de melding, geen airco en een knipperend lampje.

Zojuist gebeld en Louwman geeft aan dat de airco geheel los staat van de dynamo.
Tsja dat kan wel zo zijn, maar het is wel heel frappant dat na een reparatie dit optreed.
Ik moet langskomen en dan kunnen ze diagnose stellen.

Graag hoor ik hier van de mede forum leden hoe jullie hier tegenaan kijken.
Ik wil mezelf natuurlijk graag behoeden voor reparatiekosten indien het wel met elkaar verband houd.

Bij voorbaat dank voor jullie input!
 

Dietrich

Actief
16 mrt 2018
256
89
28
Dat de airco en de waterpomp los van elkaar staan lijkt me evident, maar de monteur kan natuurlijk per abuis een of andere sensor geraakt hebben, of bijvoorbeeld een stekkertje hebben losgetrokken. Geef de garage eerst even het voordeel van de twijfel en laat ze er naar kijken, misschien is het een fluitje van een cent.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
De dynamo uit een IS2 bouwen is een enorme priegelklus, want er is maar net (niet) genoeg ruimte om de dynamo eruit te kunnen wurmen (en hetzelfde kunstje om de nieuwe erin te wurmen), tenzij je de extra moeite neemt om ook de ECU-box te demonteren. Ik meen mij te herinneren dat daar ook aircoleidingen 'in de weg zitten'. Als je ervoor staat en de multitiem in beeld hebt, dan is de meest rechtse poelie die van de dynamo (dacht ik).
Dus check zelf even of de (aluminium) leidingen daar verse schade/deuk/kras/knik/lek vertonen (even de kunststof beplating wegnemen). Zo ja, dan denk ik dat je al gauw heel sterk staat... Succes! Schakel je airco compleet uit. Als ie namelijk droog loopt, schrijf je ook nog een aircopomp af.
 

henkyap

Actief
3 nov 2014
210
17
18
Dat de airco droog loopt zal niet. Er zitten druk sensoren in het systeem. Als het systeem te weinig druk heeft of leeg is slaat de pomp niet in.
 

JohnB

Nieuw hier
8 jan 2018
15
1
0
Dank voor alle input!!
Ik zal vanmiddag even met de neus onder de motorkap.
Airco staat nu sowieso uitgeschakeld.
Zal de diagnose van de garage afwachten en dan maar kijken hoe verder.
 

JohnB

Nieuw hier
8 jan 2018
15
1
0
Sorry late reactie....
Ondertussen bij Louwman geweest, koelmiddel bijgevuld.
Airco slaat nog steeds niet aan na bijvullen, wel zat er te weinig koelmiddel in.
Ik ben daarna vertrokken i.v.m. een andere afspraak en moet terugkomen omdat ze meer diagnose tijd nodig hebben.
Zelf ook nog onderzoek gedaan maar weinig aan de leidingen te zien.
Kan ook nog wel eens het inschakelrelais zijn van de pomp zijn die kapot is.

Kortom ik mag nogmaals heen en ben hem dan langere tijd kwijt.
 

JohnB

Nieuw hier
8 jan 2018
15
1
0
Opgelost!!

Het was druk bij Lexus en moest wachten en "even" langs rijden was niet praktisch want Groningen is toch een uurtje sturen.
Kortom het heeft even geduurd maar de airco werkt weer.

Voor de monteur was het nog een hele zoektocht.... oorzaak was corrosie in een van de stekkers onder de motorkap.
Aircopomp sloeg niet aan dus afvullen van het systeem wilde niet, corrosie komt nooit voor en was ook niet te verklaren hoe dit heeft kunnen ontstaan.
Heb nieuw gas in het systeem gekregen en oplossen van storing, schoonmaken reparatie was service van de garage.
Dikke pluim voor Lexus Groningen!!