Adaptive cruise control en ruitenwissers...

alainsch

Nieuw hier
5 jan 2015
8
0
0
Misschien een vreemde titel, maar ik merk ook een vreemd verschijnsel...

Mijn nieuwe IS300h is voorzien van de PCS pack (Pre-Crash Safety) en daarbij komt een adaptive cruise control, eentje die de afstand met de voorligger gaat respecteren door gebruik te maken van radar technologie. Die sensor zit in de rooster vooraan.

Alles werkt perfect zoals voorzien: ik stel die in op bvb 120/u en ik blijf die snelheid aanhouden, tenzij mijn voorganger trager gaat rijden: dan neemt bij mij ook de snelheid automatisch af.

De cruise control valt echter weg op het moment dat mijn ruitenwissers op volle snelheid staan: dan krijg ik de melding "Cruise Control not available" en een oranje uitroepteken in het dashboard.

Volgens de dealer is het een veiligheidsprocedure: als de radar merkt dat het hard regent, zou die zichzelf uitschakelen. Dat laatste blijkt niet correct: daarnet een beetje motregen gehad en bewust de ruitenwissers op full-speed gezet: cruise control viel uit.

Iemand met een IS300h met PCS die dit eens kan testen?

Thanks
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
Ik heb een IS250 die ook met PCS is uitgerust. Ik weet niet of het systeem in de IS300h nieuwer is of anders gezegd in hoeverre het in details verschilt met dat van de IS250. Maar het gedrag dat je beschrijft herken ik. Echter heb ik ontdekt dat het niet met de snelheid van de ruitenwissers te maken heeft, maar gewoonweg dat de radar bij hevige regenval zijn werk niet goed kan doen en daarom de cruise control uitschakelt.

Soms, als het miezert, dan gaan de ruitenwissers op volle snelheid heen en weer. De cruise control blijft dan gewoon werken. Wanneer ze echter in normaal tempo wissen en er komt bij toch wel hevige regenval een vrachtwagen tegemoet, dan wordt de cruise control uitgeschakeld op het moment (of 0.5 seconde daarvoor) wanneer die spray van de banden de auto raakt. Als ik even wacht, dan wil de cruise control het daarna weer doen. Heb ik herhalend last van passerende vrachtwagens, dan schakel ik naar de "klassieke" cruise control modus.

Jij beschrijft een ander gedrag: als de ruitenwissers op volle snelheid staan (ook handmatig?) dan schakelt de cruise control (mits op radar) zichzelf al uit? Dat heb ik niet in mijn IS.
 

alainsch

Nieuw hier
5 jan 2015
8
0
0
Jij beschrijft een ander gedrag: als de ruitenwissers op volle snelheid staan (ook handmatig?) dan schakelt de cruise control (mits op radar) zichzelf al uit? Dat heb ik niet in mijn IS.

Klopt. Deze morgen was het echt lichtjes aan het regenen en zonder vrachtwagens direct in de buurt. Omdat ik gevoelsmatig al een vermoeden had dat het enkel bij het gebruik van de ruitenwisser was, zette ik hem in ??n keer op volledige snelheid. ACC viel halve seconde later uit.

Ruitenwisser terug uit en ACC terug aan. Die werkte terug normaal. Met ruitenwisser op ??n na hoogste snelheid bleef die ook normaal werken, ook al was het ondertussen merkelijk harder beginnen regenen. Van zodra ik naar de hoogste snelheid ga, valt die uit.

Het blijkt idd ook alleen in de modus te zijn waar de radar in gebruikt wordt. Bij conventionele ACC heb ik het "probleem" niet.

Krijg jij dan ook de melding "Cruise Control not available" en een oranje uitroepteken tussen de tellers?

Alain
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Volgens mij is dit een safety feature. Wanneer de "auto" stand in de snelste stand gaat of wanneer deze handmatig geselecteerd wordt, wordt het dynamic/adaptive cruise control disabled.
 

alainsch

Nieuw hier
5 jan 2015
8
0
0
Zou kunnen. Op het Toyota forum vond ik dit ivm een Prius met hetzelfde "probleem"
[FONT=verdana, sans-serif]"If you?ve got a Prius with radar cruise control then you may find under certain conditions that it will disengage and flash up an error saying ?cruise control not available?. You could be forgiven for thinking that there may be a computer fault with the vehicle but there is another situation that causes this to occur.[/FONT]
[FONT=verdana, sans-serif]The radar cruise control is tied in with the automatic windscreen wipers and when the windscreen sensors detect enough rain to necessitate the wipers to operate at their maximum speed this automatically disengages the radar cruise control. This is a safety feature as too much rain can impede the ability of the radar to reliably and accurately detect vehicles in front of you.[/FONT]
[FONT=verdana, sans-serif]However, at your own peril, you can disengage the automatic wipers and change the setting to something other than the HI setting which will allow the use of the radar cruise control once again irrespective of the actual rain conditions."

Alleen vreemd/vervelend dat daarvan niks in de handleiding staan. Daar vermelden ze alleen "
[/FONT]"Als er geen snelheid kan worden geprogrammeerd of de cruise control direct na het activeren weer wordt uitgeschakeld, is er mogelijk een defect in het cruise control-systeem aanwezig. Laat de auto controleren door een Lexus-dealer of erkende reparateur.".

Alain
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
Krijg jij dan ook de melding "Cruise Control not available" en een oranje uitroepteken tussen de tellers?

Alain

Yep, piepjes krijg ik er ook bij. Met het enige verschil dat de ruitenwissersnelheid bij mij niet de trigger lijkt te zijn, enkel de "meting" van de radar zelf. Ik heb de regensensor altijd op automatisch staan.
 

alainsch

Nieuw hier
5 jan 2015
8
0
0
Ik zie het probleem niet of vind het ook niet vreemd zoals het omschreven wordt en werkt.

Dag Alen,

Het "probleem" is dat het in de handleiding (voor Belgi? althans) niet beschreven is. Daar staat letterlijk in "Als er geen snelheid kan worden geprogrammeerd of de cruise control direct na het activeren weer wordt uitgeschakeld, is er mogelijk een defect in het cruise control-systeem aanwezig. Laat de auto controleren door een Lexus-dealer of erkende reparateur.".

Als je dan bij het aanzetten van de ACC zo'n foutmelding krijgt, dan is het wel even schrikken, zeker als de dealer dan aangeeft van die foutmelding ("Cruise Control not available") nog nooit gehoord te hebben en niet te weten hoe het komt.

Gewoon in de handleiding vermelden dat de ACC zichzelf zal uitschakelen bij hevige regen is al een oplossing...

Alain
 

mvraamsdonkIS300

Stamgast
11 jan 2014
2.542
140
0
Ik denk niet dat de snelheid van de ruitenwisser hoort te bepalen of de adaptive cruise control uit gaat.
Ik denk dat hevige regen, sneeuw, of vuil op het systeem dit wel kunnen veroorzaken.
Afhankelijk van de hoeveelheid water op de vooruit gaat de ruitenwisser langzamer of sneller dit varieert continu dit zou betekenen dat het adaptieve cruise control
​zich telkens op willekeurige onverwachte momenten zou uitschakelen.

Als het een "veiligheidsprocedure" is moet je dit neem ik aan ergens terug kunnen lezen ? misschien een vraag aan de dealer waar je dit kunt terug lezen :D
Misschien heeft de dealer een IS 300h waarmee jullie kunnen testen met regen.
Als het daar dan ook is lijkt het mij een plausibele verklaring van de dealer.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
ZOlang je nu zelf maar weet hoe het werkt,

misschien is het wel een simpele google translate vertaling geweest.

Het lijkt me meer dat Lexus het zo heeft ingebouwd dat wanneer de ruitenwissers hard moeten werken dat er sprake is van slecht tot zeer slecht weer. Dit wil zeggen dat de omstandigheden eigenlijk niet geschikt zijn voor om cc te gebruiken. er staat ergens een regel in de handleiding dat de bestuurder altijd hoofdverantwoordelijke is.