resonantie bij 1300rpm / 90kmph

kinkhau

Hoort erbij
24 feb 2015
41
4
8
Begin dit jaar had ik van de dealer begrepen dat er rond juli een update zou zijn voor de IS300h, om de resonantie (gebrom) op te lossen. Deze brom ontstaat bij mij rond de 1300 rpm en ik heb er het meest last van als ik op een constante snelheid van 80-90 kmph rijd.

Afgelopen vrijdag was het tijd voor een grote beurt. Ik heb natuurlijk ook direct de update laten doen.

Ik moet zeggen dat ik nu wel duidelijk verschil merk met voorheen. De brom is er nog wel, maar is niet meer constant aanwezig. Ook niet als ik 80-90kmph rijd of als ik expres de 1300rpm probeer op te zoeken. Voor mijn gevoel wordt het toerental nu expres vermeden. Het is een kleine update, maar de resonantie is nu meer op de achtergrond. Ik stoor me er niet meer aan.

Ik hoop nog wel dat ze later het geluid op een een of andere manier nog iets meer kunnen dempen :)
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Ik zou heel je auto volstoppen met isolatie en alles dichtpurren.. misschien helpt dat ook en kan Lexus dit in de fabriek toepassen voor nieuwe autos :D
 
  • Leuk
Waarderingen: RoelVB

Henny

Heel actief
2 apr 2010
973
49
0
1300 toeren wordt vermeden ??? hoe doen ze dat, ga je ineens van 1200 naar 1400 toeren en anders om ???
 

kinkhau

Hoort erbij
24 feb 2015
41
4
8
@Henny: Ik zie de teller niet van 1200 naar 1400 springen als je dat bedoelt :p Ik denk dat de stappen kleiner zijn. Stel als de resonantie plaatsvindt op 1300 toeren, dan gaat ie nooit op deze toerental blijven doorrijden, maar bijv op 1295 of 1305rpm. Maar goed, dat is een beetje mij theorie en mijn gevoel.

@Alor: Alan is vervelend. Ik ben helemaal tevreden met mn auto zoals ie is. Komt hij even meerijden, gaat ie overal luisteren, voelen, proeven, kijken. Dan kijkt hij erg moeilijk (alsof hij moet poepen) en noemt dan allemaal punten opsommen waar ik me helemaal niet aan stoorde. Maar als hij het aankaart, dan ga ik erop letten. Door hem heb ik voor niks de wielen laten balanceren, omdat hij een 'trilling' voelde bij 130kmph. zucht... Maar goed, let maar niet op de resonantie. :p probeer maar niet constant 90 te rijden en te luisteren of je een gebrom hoort van achteren :p:p
 
  • Leuk
Waarderingen: RoelVB

Twan1970

Nieuw hier
30 jul 2013
10
0
1
No Title

Hoi Kinkhau,
Heb je alleen een software update gekregen? Om de brom verder te dempen is er ook een dynamisch demper beschikbaar.
 

Bijlagen

  • photo3983.jpg
    photo3983.jpg
    79,6 KB · Weergaven: 51

Rob66

Hoort erbij
20 jun 2015
93
3
0
In eerste instantie zou je kunnen denken aan uitlijnen en balanceren.....heb dat ooit eens bij een Volvo gehad. Toen was het een probleem met een van de banden. Was 'niet mooi rond' werd er gezegd. Kostte mij een nieuwe band, maar het probleem was inderdaad weg.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Rob bij de is heeft het niks te maken met banden, het is puur meer design van het voertuig met motor en aandrijflijn die bij een bepaalde toerental resoneert
 

kinkhau

Hoort erbij
24 feb 2015
41
4
8
Sorry, ik had even geen aandacht meer aan deze topic besteedt. Ik kan ook nergens instellen dat ik automatisch een mailtje krijg als er nieuwe reacties zijn? Ik ga zo nog even naar de instellingen kijken, of het mogelijk is.

Maar ik heb contact opnomen met de dealer en het gaat nu alleen om een update van de software. De demper hebben ze blijkbaar nog niet op voorraad. Ik krijg het ook gemonteerd, zodra ze ze binnen hebben gekregen.