Doeg IS220d, hallo IS300h!

Rogier

Hoort erbij
19 mrt 2012
51
4
8
Ik heb afgelopen vrijdag mijn oude IS220d uit 2006 ingeruild voor een IS300h. Ik heb deze met ruim 3 ton weggedaan, waarbij ikzelf circa 130dkm met heel veel plezier heb gereden. Eigenlijk geen echte problemen met de diesel meegemaakt, ik denk dat ik de enige ben. Altijd in een keer APK goedgekeurd. Zelf reinigde ik een keer per jaar de EGR klep. Pasgeleden wel de koppakking vervangen. Dat lijkt wel op een echt probleem. Een nieuwe motor hoefde er gelukkig niet in. En het was nu goed opgelost.

Ik was al een jaar aan het zoeken voor een IS300h. Ervaring met hybride rijden had ik al, want mijn vrouw rijdt naar volle tevredenheid in een CT200h Luxury met open dak.

Ik kon maar geen geschikte IS300h vinden. Vaak nog even boven budget en de uitvoeringen vond ik soms kaal. Met deze nette IS220d Executive uitvoering met open dak was ik immers verwend. Ik had al wel in de gaten dat men wel zit te loeren op F-Sport en Luxury uitvoeringen, ze staan nooit lang te koop. Even overwoog ik nog op zoek te gaan naar een GS450h (v.a. 2013) maar dan zou ik over mijn budget gaan, misschien wordt dat de volgende. Uiteindelijk vond ik een mercury grijze IS300h Luxury uit januari 2014. Alle opties behalve 'adaptive cruise control' en 'lane departure warning' (dus geen 'Safety Pack' dus). Maar wel Mark Levinson, DAB, stoelventilatie, open dak, led verlichting en alles wat bij de luxury hoort. Ik ben er erg blij mee.

Ik heb deze gevonden bij een occasion outlet van Louwman zelf.

Ik heb deze auto 'op de zaak' gezet en ben niet van plan te bijtelling te betalen, zonde van het geld, dus ik moet een sluitende km registratie bijhouden. Ik overweeg na enkele dagen dit maar te gaan veranderen en de auto toch maar naar prive te halen. Het voelt, zeker met deze pinksterdagen, alsof je met een enkelband thuis zit. We kunnen altijd nog met de CT200h de deur uit, dat gaat ook prima!

De auto staat op de standaard 10 spaaks 17 inch 225/45/17 velgen, met gloednieuwe winterbanden. Wel jammer dat ik schadevrije velgen met zomerbanden heb ingeleverd op de oude IS220d (die wellicht op de boot naar Afrika gaat). Ik heb nu nog een (minder mooie) set winterbanden hier liggen. Ik ben dus op zoek naar een mooie set originele velgen (17, 18 of 19 inch) met liefst zomerbanden. (Ik heb Alan al een bericht gestuurd...)

Verder vielen me een aantal dingen op aan de IS300h (t.o.v. van de oude IS220d en de CT200h van mijn vrouw.)

- Bij mijn vorige Lexus was er verlichting bij de voeten die tijdens het rijden zwak gingen branden. Bij deze IS300h is dat er ook, maar gaat tijdens het rijden helemaal uit. Bij de CT200h is deze verlichting van led gemaakt (ipv gloeilampjes) en die blijven ook zwak branden tijdens het rijden. Ik wil dat ook, maar ik kon nergens een instelling hiervan vinden, ook niet bij de opties die een dealer kan aanpassen. Wat is jullie ervaring?. (Overigens wel mooi die verlichte deurhandels binnen, maar alleen voor, niet achter)

- Iets dergelijks ook boven de middenconsole. Bij de IS220d brandde daar een witte led om de middenconsole uit te lichten. De CT200h doet dat in rood (sport) of blauw(eco of normaal), maar de IS300h van mij helemaal niet. Volgens mij zitten de leds er wel, maar branden niet. Niets in de gebruiksaanwijzing te vinden.

- Ik had bij my.lexus.eu een sw update gedownload en op de juiste manier op een USB stick gezet, maar bij het update menu doet hij er niets mee. Weten jullie iets?

- Ook ik ondervind het gerommel bij snelheden van 90-110 km/u. Oplossing is dus een sw update van de bak en een demper? Ik had al wel gemerkt dat het helpt om de flipper te gebruiken om naar een andere 'versnelling' te gaan.

- Jammer dat de cd gleuf maar 1 cd/dvd accepteert i.p.v. 6 zoals bij mijn vorige IS220d en de CT200h. Ook speelt hij geen DTS zoals de andere dat ook deden, maar aan de andere kant, ik heb nog nooit een dvd afgespeeld, hoogstens alleen indien ik de auto aan het showen was voor anderen. Is er trouwens een oplossing voor 'parkbrake bypass' om dvd te kijken tijdens het rijden? Ik had bij de IS220d twee schakelaars ingebouwd (een voor dvd kijken en de andere voor navigatie bedienen tijdens rijden ) zie http://forum.lexusforum.nl/forum/mod...en-tijdens-rit Nu neem ik aan dat je tegenwoordig wel de navigatie kan bedienen tijdens het rijden toch? Nog niet geprobeerd trouwens.
 
Laatst bewerkt:

Suxel

Hoort erbij
22 jan 2011
80
0
0
Hi Rogier,

Sinds een tweetal weken rij ik een IS300h First Edition (overname leaseauto collega) na bijna 5 jaar, naar volle tevredenheid, in een CT200h Luxury Line te hebben gereden. Wat een verschil tussen die twee, zowel in positieve als negatieve zin. Ik herken de zaken die je zijn opgevallen meteen, maar ik heb er vooralsnog geen antwoord op. Wellicht dat andere threads op dit forum (of op andere forums) soelaas biedt.

De aandrijflijn in de IS is zoveel fijner in vergelijking met de CT. Meer vermogen, stillere motor, meer comfort en een stuk zuiniger! Heb nooit spijt gehad van de keuze voor de CT, maar als ik destijds de keuze had kunnen maken, dan was ik meteen voor de IS gegaan (mits toereikend budget). Wat me wel opvalt is dat de gebruikte materialen in de IS een stuk meer kras gevoelig zijn dan in de CT. Daarnaast dacht ik dat drempels nemen in de CT al een uitdaging was, maar in de IS is het pas ?cht een uitdaging!

Op de First Edition zit onder andere "lane departure warning", maar imho mis je hier niets aan. Veel opties die tegenwoordig al dan niet standaard op een auto zitten is meer marketing dan value add.

Wat ik mis ten opzichte van de CT:
- Keyless entry! Na 5 jaar zorgeloos de auto openen zonder sleutel, sta ik iedere (!) keer bij de IS te trekken aan een gesloten deur;
- Automatisch inklapbare spiegels. Dit moet ik nu handmatig doen, is even wennen, te doen maar voelt een stuk minder luxe daardoor;
- Automatisch kantelende spiegels bij achteruit rijden. Kwestie van kijken en inschatten, maar ik mis het toch ?cht wel een beetje;
- Parkeersensoren. Ook een kwestie van kijken en inschatten. Goed te doen dankzij de camera, maar sensoren zijn toch wel ?rg handig;
- Verlichting bij de voeten. Brengt extra sfeer in het interieur en voelt meer luxe aan.

Wat ik vooral niet mis ten opzichte van de CT:
- Gebrek aan vermogen: De CT moet echt aan de slag om vlot mee te komen met het verkeer. Het geluid bij accelereren strookt ook totaal niet met de luxe uitstraling en de doorgaans stille auto;
- Minder zuinig: De CT is minder zuinig dan de IS bij gelijkblijvende rijstijl. Meteen bewezen dat meer vermogen niet automatisch tot een hoger verbruik leidt. Het gaat om de rijstijl;
- Kleine kofferbak: In de IS kun je tenminste wat spullen kwijt, in de CT is het altijd passen en meten.

Ik wens je in ieder geval heel veel plezier in zowel de IS als de CT!

Cheers,
Suxel
 

Lexus4all

Actief
15 feb 2011
111
1
0
Hoi Suxel,

Ik las je opmerkingen, ook omdat ik zelf in een CT rij en naar de IS aan het kijken ben. Ik wil liever een station of hatchback, maar ja die is er niet van de IS. Als ik de dingen doorneem die je mist op de IS is dat samen te vatten als Luxury line. Het zijn volgens mij allemaal opties die je ook op de IS kan nemen als je budget toereikend is natuurlijk. Ik ben blij met de pluspunten, bedankt daarvoor dat helpt in mijn keuzes.

Groet