IS300h LED vs XENON HID

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
In de volgende filmpjes kunnen we goed het verschil zien tussen Xenon HID en de nieuwe LED dimlichten.

Het zijn beide IS300h.

Eerste Filmpje waarbij Xenon HID continue aanstaat en de LED aan en uit wordt gezet:

.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
En het 2de Links is LED continue aan en XENON HID aan en uit.

Je ziet Duidelijk dat de huidige LED dimlichten nog niet het lichtkwaliteit bereiken van de XENON HID koplampen
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Interessante vergelijking idd. Het lijkt wel of mijn antieke halogeenpitjes nog meer licht geven dan led op dit filmpje.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Tweede filmpje lijkt mij meer het licht dat de DRL afgeeft. De LED koplampen van de GS450h is vele malen sterker dan dat en verlijkbaar met Xenon. Het zou mij verbazen dat de LED verlichting van de IS300h slechter zou zijn...
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ik ben dat met je eens. Als je bedenkt dat een Prius destijds al betere output had dan halogeen, dan lijkt dit filmpje erg onwaarschijnlijk. Zie ook hier Prius comparitie halogeen/led: http://priuschat.com/threads/halogen...ictures.66527/

Waarschijnlijk opgenomen met een goedkope Chinese camera
wink2.png
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
No Title

Ik heb gegevens gevonden van de LED die in de IS300h wordt gebruikt. Deze produceert per LED 1400Lumen, dus met andere woorden, deze is vergelijkbaar met een standaard halogeen h7 lamp van Philips (1500 lumen)

Gaan we kijken naar een D4s wat in de Xenon HID unit zit, dan produceert deze: 3200lumen

een simpel rekensom en conclusie die we kunnen trekken is dat de Xenon HID dus 2,3x meer licht geeft dan de LED variant.

De LED in de is300h is wel van de nieuwste generatie en verbruikt dus een stuk minder energie.

Ook leuk is te zien dat de eerste LED koplamp van Lexus, de LS600h gebruik maakt van 5x400lumen per koplamp om op een totaal te komen van 2000lumen.

Leuk plaatje hieronder:
 

Bijlagen

  • photo2381.jpg
    photo2381.jpg
    265,9 KB · Weergaven: 56

Bas Timmermans

Hoort erbij
24 nov 2013
78
0
0
En ik maar ontevreden zijn met de lichtopbrengst van de xenonpitjes van de 300h. Heb de dealer al eens gevraagd ze hoger af te stellen. 30 meter vooruitkijken op een donkere 80km weg vond ik toch wat weinig:)
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Daar ben je nu wel erg blij mee denk ik
wink.png


De LED in de is300h is wel van de nieuwste generatie en verbruikt dus een stuk minder energie.
Ja leuk... maar ik vermoed dat de gemiddelde bestuurder (die Xenon gewend is) zo'n terugval niet echt zal appreci?ren, afgewogen tegen techniek, segment en prijs.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
En ik maar ontevreden zijn met de lichtopbrengst van de xenonpitjes van de 300h. Heb de dealer al eens gevraagd ze hoger af te stellen. 30 meter vooruitkijken op een donkere 80km weg vond ik toch wat weinig:)
Haha ja maar dat is idd iets anders, de lichten zijn te laag afgesteld zodat je minder ver ziet. Maar ik neem aan dat hoeveelheid licht wel ok is? Je moet ook niet te hoog afstellen ivm tegenliggers, je hebt altijd nog jr groot licht bij geen tegenliggers.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Daar ben je nu wel erg blij mee denk ik
wink.png
Ja leuk... maar ik vermoed dat de gemiddelde bestuurder (die Xenon gewend is) zo'n terugval niet echt zal appreci?ren, afgewogen tegen techniek, segment en prijs.
Ik zou het niet kunnen waarderen nee, ik vind 35watt xenon ook te weinig, daarom heb ik 50 tot 55watt xenon, deze zouden rond de 4500lumen per lamp moeten opleveren šŸ˜Š
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Ik heb gegevens gevonden van de LED die in de IS300h wordt gebruikt. Deze produceert per LED 1400Lumen, dus met andere woorden, deze is vergelijkbaar met een standaard halogeen h7 lamp van Philips (1500 lumen) Gaan we kijken naar een D4s wat in de Xenon HID unit zit, dan produceert deze: 3200lumen. conclusie die we kunnen trekken is dat de Xenon HID dus 2,3x meer licht geeft dan de LED variant.

Volgens mij kun je dat niet zo berekenen. In de eerste instantie betreft het verschillende lichtbronnen en projecties. Daarnaast heb je nog zoiets als interne verstrooiing licht/reflector, etc, ofwel de effici?ntie waarmee de bundel uiteindelijk op de weg komt. Er zijn wel wat wetten voor om zoiets te berekenen, maar kort door de bocht en bij gelijkwaardige omstandigheden (lens, hoek en bundel), zou je bij een verdubbeling van lumen ongeveer 1.5x meer licht zien.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Als de is300h net zo een slechte projector heeft als de 2de generatie is dan gaat er veel licht verloren.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Het zal wel weer een gezonde prijs/kwaliteit afweging zijn. LED opbrengst zou best hoger kunnen, maar dan krijg je weer moeilijkheden met de koeling ervan. Als zo'n LED aan de basis te heet wordt gaat ie dramatisch minder lang mee (en doe je energievoordelen ook weer snel teniet). Als zo'n ding stuk gaat ben je ook in de aap gelogeerd :p
 

Bas Timmermans

Hoort erbij
24 nov 2013
78
0
0
Ik moet zeggen dat ik ook van de xenon niet onder de indruk ben. Het kan er aan liggen dat ze te laag staan afgesteld (je kunt er zelf niets aan doen want zelf leveling) maar als ik het vergelijk met de halogeen van mijn vorige wagen een oudere E-klasse W210 dan is het een stuk minder. En die wagen had notabene sterk verweerde koplampglazen.