How To: Black Housing Headlights IS Gen1

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
How To: Black Housing Headlights IS Gen1(zwarte koplamp behuizing)

Rechts: before
Links: after
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Deze How To is geschreven voor een IS200 van voor de Facelift. Facelift modellen hebben volledig witte knipperlichten, Pre-Facelift modellen hebben het oranje streepje in de koplamp behuizing. Volgens mijn Info kun je deze how to echter op beide toepassen. gezien dat ik te lui was om zelf foto's te maken (of te druk met klussen) heb ik de foto's even geleend van Club Lexus. De koplampen op de foto zijn van het facelift type.

Benodigdheden:
-10mm dopsleutel
-Platte schroevendraaier
-Zwarte spuitbus lak
-Fijn schuurpapier (korrel 800 of 1000)
-Stanley mesje
-Doorzichtige kit
-Vrije tijd
-Beetje geduld en durf
*optioneel: ca. ?200 per kant als je het verpest voor nieuwe koplampen...

Begin met de demontage van voorbumper en grill:
-Open de motorkap
-Verwijder de 3 10mm schroefjes en de 2 plugjes die je bovenop de bumper en grill ziet. Sommige auto's hebben ook 4 plugjes en alleen 1 10mm schroefje bovenop de grill.
-Verwijder de 10mm schroefjes aan de onderkant van de voorbumper (stuk of 9 geloof ik). deze zitten direct achter de rand van de bumper
-Maak de binnenste wielkuipen aan de voorkant los door de plastic plugjes eruit te wippen en vervolgens de binnenkuip achter de rand van de bumper los te halen. Als je veel moeite wil doen kun je de binnenkuipen er helemaal uithalen. Dit is meer werk, maar werkt dadelijk wel makkelijker.
-Maak de 2 10mm schroefjes (1 aan elke kant) los die de bumper op het spatbord vastzetten.
-De voorbumper zit nu enkel nog vast aan de kabels van de mistlampen. Maak deze los en verwijder de bumper

Verwijder nu de koplamp units:
-achter je voorspatbord zitten 2 10mm schroefjes per kant die de lichtunits vasthouden. Maar deze los.
-De koplamp unit zit nu enkel nog geklemd aan de kant van de grill (of eigenlijk waar die normaal zat, want als je het goed hebt gedaan is je voorbumper eraf)
-Wrik de units voorzichtig los.
-Maak alle kabels en lampjes los van de units.

Verwarm nu je oven op 110 graden.
-Leg de unit in de oven en laat hem ca 5 minuutjes erin liggen
-Haal de unit uit de oven en begin voorzichtig met het glas van de unit los te trekken van de behuizing. Waarschijnlijk zul je dit in een paar keer moeten doen. Dus iedere keer het glas een beetje losser halen en dan de units weer even verwarmen.
-Je zult nu het glas met de plastic inserts in je handen hebben. Zorg dat je het glas van de units niet aanraakt aan de binnenkant. Hier schijnt een UV coating op te zitten om vergeeling tegen te gaan. Mochten je glazen wel al helemaal geel uitgeslagen zijn kun je ze nu mooi aan de binnenkant polijsten. Hiervoor zijn fijne setjes te koop van Turtle. Hier zit ook een speciaal doekje bij om weer een UV coating aan te brengen.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Haal de plastic inserts uit het glas van de koplamp.

-Je kunt er voor kiezen een klein randje van het chroom af te plakken om chromen ringen om je koplampen te houden. Ik heb dit niet gedaan. Als je dit niet doet zijn de units nog iets zwarter. Ik vind dit wel mooi.
-verwijder de reflector van het knipperlicht. Deze zit geklikt.
-Schuur de inserts licht op met een fijn schuurpapiertje (korrel 800, 1000 of 1200). Als je matte of semigloss lak gebruikt moet je een zo fijn mogelijke grit schuurpapier gebruiken, anders zul je de krassen blijven zien. Met glanzende lak is dit wat minder spannend.
-Spuit de inserts zwart. Breng de lak in dunne laagjes aan. De lak hoeft niet meteen te dekken. Wacht ca. 5 minuutjes tussen elke laag.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Nadat de lak is gedroogd kun je de hele boel weer monteren. Je kunt hiervoor 2 methodes gebruiken:
-De originele kit warm maken en de boel zo weer in elkaar duwen (omgekeerde volgorde van demontage). Vergeet niet de reflector van je knipperlicht weer in de units te klikken.
-Alle kit eraf halen en nieuwe kit aanbrengen

Bij beide methodes is het aan te raden om de randjes nog een keer extra af te kitten met doorzichtige kit. Hiermee voorkom je vocht in je lampen.

Monteer de hele boel weer in de auto. Dit gaat simpelweg in omgekeerde volgorde als het demonteren.

Met een beetje geduld is dit goed te doen. Als je deze how to volgt kan er eigenlijk heel weinig fout gaan.

*Variaties:
-Je kunt voor de inserts verschilende kleuren lak gebruiken. ik heb semi gloss zwart gebruikt, maar je kunt ook voor mat of glanzend zwart kiezen. Daarnaast kun je natuurlijk elke gewenste kleur gebruiken. Denk aan mat zilver, donker grijs, carosserie kleur (of dit mooi is hangt denk ik erg van de kleur af) of je kunt de chroom delen met motip backlight spray smoke blackchrome spuiten. Dit is semi transparante zwarte lak die de glans van het chroom behoud, maar wel donkerder maakt.
-je kunt de delen boven en onder het knipperlicht zwart meespuiten of afplakken en zilver laten. Dit hangt ervan af wat je mooi vind.
-Je kunt de reflectors van de knipperlichten met een laagjes smoke zwart maken.

Als alles goed is heb je nu ongeveer dit resultaat:

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Zoals je op bovenstaande foto's ziet heb ik de mistlampen ook van zwarte behuizingen voorzien. Als je de koplampen hebt gedaan zijn de mistlampen makkelijk ook te doen. Deze zitten met 2 10mm schroefjes (in de luchtinlaat naast de mistlamp) vast. Voor de rest gaat dit op dezelfde manier.