Van luchtvering naar conventioneel

KREAM

Hoort erbij
2 apr 2018
56
6
8
Een van de luchtveren bleek lek; Kosten ?1200. Daarbij was er nog nooit een vervangen en dus redelijke kans op herhaling aanwezig. Daarom gekozen voor 4 conventionele schokdempers. Werkwijze: maak de achterbank en hoedenplank los. Vervang de vier schokbrekers (wijst zich eigenlijk vanzelf). Verwijder de luchtvering zekering (zie boekje). Zet auto op contact en reset alles. Let bij het uitlezen of de stuurhoek oke is. Eerst resetten dan rijden dan nogmaals uitlezen. Indien stuurhoek rare waardes aangeeft even naar de dealer en daar laten resetten. Auto kan VSC melding geven maar bovenstaande lost dat op. Hele vreemde was dat de foutmelding door een Bosch reset werd verholpen. Maar dat de stuurhoek op ongeveer 1100 graden bleef zonder foutmelding! En dat terwijl de tractie en stabiliteits systemen bij rijden duidelijk niet meer functioneerden! Dat is dus met de reset van de dealer verholpen (15min). Verschil tussen luchtveer en conventioneel is dat de auto niet meer de hele kleine oneffenheden weg werkt. Maar rijdt echt nog als een extreem comfortabele auto. Ik heb een sportievere rijstijl en prefereer de conventionele veren. Echter de luchtveer verwijderd je als het ware van de weg. Het is maar waar je voorkeur ligt.