Velgenvraagje 17inch vs. 18inch

allcazar

Hoort erbij
4 mrt 2012
55
1
8
Hallo,

Ik heb een Nx in bestelling met 17inch velgen. Nu zou ik wintervelgen bestellen die ik normaal ook in 17inch zal nemen. Ofwel neem ik toch een extra set 18 inch velgen, waarbij ik dan de orginele Lexus 17 inchers als wintervelg gebruik, en de rest van het jaar de 18 inchers erop zou laten. 18 inch toont toch wel een stuk mooier op een SUV. Heeft er iemand ervaring qua rijcomfort of dit veel zal schelen?

Ik heb proefgereden met de 18inch, en vond de rijkwaliteit niet supercomfortabel, maar zo heb ik het wel graag. Ik voel graag wat er onder mij gebeurt.

Thx.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Ik heb geen ervaring met een NX, maar in het algemeen gaat die halve inch minder rubber in je bandenwang zorgen voor iets stugger veergedrag en ook iets directer stuurgedrag. Geen verschil van dag en nacht, maar wel merkbaar.
 

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
Sowieso 18" eronder met een iets bredere band (= meer wanghoogte, dus comfortprobleem weer opgelost).
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Sowieso 18" eronder met een iets bredere band (= meer wanghoogte, dus comfortprobleem weer opgelost).

Vast een goedbedoeld advies hierboven, maar pas op met afwijken van standaard/voorgeschreven bandenmaten. Voor je het weet spoort je NX straks niet meer helemaal lekker of stuurt nerveus/zoekerig, wijkt je snelheidsmeter verrassend af en kloppen de overbrengingsverhoudingen icm de afwijkende bandenmaat niet meer. Nogmaals: ik heb geen ervaring met een NX, maar de fijne rijeigenschappen van een IS help je al gauw om zeep met alleen al bredere banden op de vooras. Natuurlijk alles naar proporties en eigen beleving/voorkeur...
 

allcazar

Hoort erbij
4 mrt 2012
55
1
8
Dankjewel voor jullie antwoorden. 18inch met bredere band is nogo voor mij. Hoewel de ervaring hiermee misschien goed is, maar we kopen Lexus om een zorgenvrije auto te hebben, niet om te experimenteren. Ik denk dat ik de Nx zal laten afleveren met winterrubber op de 17inch en dan 18inchers bestellen voor de niet-wintermaanden. Beste van beide werelden. Ik hou jullie op de hoogte.