Een RC die zich gedraagt als een vrieskist

PJL

Actief
29 jun 2015
165
39
28
Goedenavond Lexus liefhebbers in het vaderland -)
Mijn prachtige safierblauwe RC 300h heeft een erg vervelende eigenschap, waar mijn Franse dealer geen raad mee weet...
Ik maak sinds jaar en dag (volgens mij al 20 jaar) gebruik van de functie "auto" om het klimaat in mijn auto's te regelen. De temperatuur op 21 of 22 graden en verder geen omkijken naar. De Toyota's en diverse Lexussen regelden gewoon een aangenaam binnenklimaat.
Mijn nu 1 1/2 jaar oude RC heeft een zeer vervelende eigenschap: bij gebruik van de "auto"-stand gaat vrijwel alle lucht naar de 4 roosters midden in de auto en koelt hij veel meer dan mij lief is. Ook na een tijd rijden komt er 10 tot 12 graden koude lucht uit alle roosters en dat is erg vervelend. Boven en beneden vrijwel geen lucht. Bovendien gaat de auto op de meest rare momenten naar de recirculatiestand, terwijl daar - volgens mij- geen enkele reden is.
Bij gebruikmaking van de toets om de luchtstand zelf te regelen komt er een kleine stroom uit de middenroosters en ook lucht boven bij de voorruit en bij de voeten. De temperatuur wordt dan min of meer gehandhaafd en er is geen sprake meer van ijskoude lucht.
Mijn RC is inmiddels tweemaal bij de dealer geweest, waar geen onregelmatigheden (softwarematig of qua voelers) werden geconstateerd. Ik werd verleden week naar huis gestuurd met de mededeling dat de werking van de verwarming in mijn auto een eigenschap van de auto is.

Heeft ??n van de kenners hier een idee waar men zou moeten zoeken ? Lexus Frankrijk heeft geen idee en evenmin mijn dealer. En ik ben niet erg blij met een niet goed werkende auto, waar je regelmatig zelf de luchtstromen moet regelen.....

Dank voor een beetje meedenken.

Ik heb vandaag overigens een leuke rit in mijn voortuin gemaakt: op de foto zie je de RC met op de achtergrond de Tourmalet, die een kleine 2 uur rijden (lekker sturen !) bij mij vandaan ligt.
 

Bijlagen

  • photo6752.jpg
    photo6752.jpg
    377,3 KB · Weergaven: 60
  • Leuk
Waarderingen: Stefan O

KREAM

Hoort erbij
2 apr 2018
56
6
8
Over het algemeen zijn climate control afwijkingen die geen foutmeldingen veroorzaken, vaak te wijten aan lucht in het koelings circuit (dus goed ontluchten en checken of je nergens roze sporen kunt ontdekken, bij vooral slangenklem verbindingen). Of een servo motor die niet meer helemaal goed funtioneert. Lexus heeft wat moeite met het produceren van foutloze wormwieltjes. Vaak hoor je ze als je goed luistert sowieso, maar zet eens na het rijden contact uit (sleutel eruit als dat kan bij een RC), en blijf een minuut stil zitten. Veel auto's waaronder de GS en LS zetten zich dan op 'ready to operate' stand, en dan hoor je de slechte servo motoren vaak ratelen.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Het is te gek voor woorden om dit verschijnsel af te doen als 'standaard gedrag'.

In mijn optiek blijven twee opties open (voor wat een op afstand gestelde diagnose waard kan zijn):
* (Ook) Lexus maakt voor de Climate Control gebruik van meerdere sensoren. Niet alleen de binnentemperatuur wordt gemeten, maar ook of het interieur opwarmt a.g.v. zoninstraling op de voorruit en de buitentemperatuur speelt een rol. Wijkt ??n van deze drie sensoren af, dan heeft de ECU een h??l ander klimaat voor ogen dan de werkelijkheid. en gaat de regeling de mist in.
* De hoeveelheid koudemiddel (in de volksmond "Freon") is bepalend voor het temperatuurgebied waarin de airco wordt geacht te werken. Een tekort of overschot aan koudemiddel in het systeem is van grote invloed op de werking/capaciteit van het koelsysteem. Misschien is het system ooit eens lek geweest (aanrijding? Schade? Excuses voor de toegepaste kretologie, maar als je niet de eerste eigenaar bent, is deze optie niet ondenkbaar) en heeft men het system na reparatie met een onjuiste hoeveelheid koudemiddel gevuld?
 

PJL

Actief
29 jun 2015
165
39
28
Merci voor deze reacties. Ik ga woensdag weer bij de dealer langs (300km heen en weer).
Ik laat mijn bevindingen weten.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63

Bijna helemaal mee eens. Maar dan vooral als er sprake is van een serieus compleet overleden sensor of kabelbreuk/losse connector, zodat de boel echt 'out-of-specs' is.
Maar in gevallen dat een sensor -zeg eens- 35?C 'meet', terwijl in werkelijkheid de temperatuur maar 20?C is, dan zijn dat nog altijd heel realistische waarden (in-specs=geen foutcode) en gaat 't ding alsnog koelen als 'n gek. Ik heb geen idee waar in een RC de sensoren zijn geplaatst, maar ik gok in de buurt van de middenconsole / rechter knie van de bestuurder. In ??n van mijn vorige auto's bleek de interieursensor vlak in de buurt van de 2DIN audio te zijn geplaatst, zodat de einddtrappen na enige tijd de sensor lekker opstookten en de climate control uiteindelijk sneeuwballen in de stijd ging gooien... Door de climate control op 28?C in te stellen was het n?t een beetje vol te houden...
Ook heb ik wel eens gezien dat een 'zonnesensor', geplaatst naast de regensensor bij de achteruitkijkspiegel, door het aanbrengen van een Zwitserse tolsticker op de voorruit altijd verstoken bleef van instralend zonlicht, met als gevolg dat het op zonnige ritjes ineens h??l warm eraan toeging...
Het blijft lastig om op afstand dit soort dingen hard te kunnen pinpointen. Maar van een dealer verwacht ik dat je 'm niet op deze mogelijkheden hoeft te attenderen!
 

Dietrich

Actief
16 mrt 2018
256
89
28
Goedenavond Lexus liefhebbers in het vaderland -)
Mijn prachtige safierblauwe RC 300h heeft een erg vervelende eigenschap, waar mijn Franse dealer geen raad mee weet...
Ik maak sinds jaar en dag (volgens mij al 20 jaar) gebruik van de functie "auto" om het klimaat in mijn auto's te regelen. De temperatuur op 21 of 22 graden en verder geen omkijken naar. De Toyota's en diverse Lexussen regelden gewoon een aangenaam binnenklimaat.
Mijn nu 1 1/2 jaar oude RC heeft een zeer vervelende eigenschap: bij gebruik van de "auto"-stand gaat vrijwel alle lucht naar de 4 roosters midden in de auto en koelt hij veel meer dan mij lief is. Ook na een tijd rijden komt er 10 tot 12 graden koude lucht uit alle roosters en dat is erg vervelend. Boven en beneden vrijwel geen lucht. Bovendien gaat de auto op de meest rare momenten naar de recirculatiestand, terwijl daar - volgens mij- geen enkele reden is.
Bij gebruikmaking van de toets om de luchtstand zelf te regelen komt er een kleine stroom uit de middenroosters en ook lucht boven bij de voorruit en bij de voeten. De temperatuur wordt dan min of meer gehandhaafd en er is geen sprake meer van ijskoude lucht.
Mijn RC is inmiddels tweemaal bij de dealer geweest, waar geen onregelmatigheden (softwarematig of qua voelers) werden geconstateerd. Ik werd verleden week naar huis gestuurd met de mededeling dat de werking van de verwarming in mijn auto een eigenschap van de auto is.

Heeft ??n van de kenners hier een idee waar men zou moeten zoeken ? Lexus Frankrijk heeft geen idee en evenmin mijn dealer. En ik ben niet erg blij met een niet goed werkende auto, waar je regelmatig zelf de luchtstromen moet regelen.....

Dank voor een beetje meedenken.

Ik heb vandaag overigens een leuke rit in mijn voortuin gemaakt: op de foto zie je de RC met op de achtergrond de Tourmalet, die een kleine 2 uur rijden (lekker sturen !) bij mij vandaan ligt.

Machtig mooie auto in een prachtige kleur, ik ben jaloers.
Ik gebruik in onze IS de automatische regeling eigenlijk nooit, ik zal eens kijken wat er gebeurt als ik die wel gebruik.
 

PJL

Actief
29 jun 2015
165
39
28
@ Xenon. Mijn dealer lijkt te zijn uitgepraat (maak ik op uit de opmerking over standaard gedrag).
ik ga morgen eens kijken naar foutcode en daarna een mooi Frans bevindingenverslag maken. Om de dealer verder aan het werk te zetten.

ik ben vandaag weer ver op stap geweest en opnieuw snip verkouden. Het is of ijskoud of niet uit te houden bij buitentemperaturen van 30 gr. Bizar gedrag van de auto.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
@PJL: Gelijk heb je! Mocht de oorzaak boven water komen, wil je ons dan op de hoogte houden? Want ik ben in dit soort situaties wel altijd nieuwsgierig wat er nu achter zat.
Succes alvast om de Fransen van 'hun slag' af te krijgen.

Enne? zie ik nu nog steeds een onderschrift m.b.t. een Onyx zwarte GS450h staan, terwijl je al een hele poos de transponder van zo'n beauty van een RC in je broekzak hebt? :p:) Geen wonder dat je RC zich zwaar beledigd opstelt en je compleet invriest. D??r ligt de oorzaak! :trollface:
 

PJL

Actief
29 jun 2015
165
39
28
Ik zag het ook, maar weet niet waar ik de tekst kan veranderen. Ik heb " ergens" mijn rijtje Lexussen gemeld, maar vindt dat niet terug in mijn bijdragen.
de GS 450h staat overigens nog steeds te koop, voor veel minder dan ik ervoor heb gekregen. Misschien erbij nemen om zo nu en dan op te warmen :relieved:
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Ik zag het ook, maar weet niet waar ik de tekst kan veranderen. Ik heb " ergens" mijn rijtje Lexussen gemeld, maar vindt dat niet terug in mijn bijdragen.

Helemaal bovenin de balk, uiterst rechts staat je naam > klik op drop down list en kies "Gebruiker instellingen" > kies tabblad "Account" > Onder "Conversatie Opties" zie je een link "Onderschrift bewerken". Daar zal je naar verwachting de 450h weer tegenkomen?;)
 

Dietrich

Actief
16 mrt 2018
256
89
28
De airco in onze auto gaat op automaat gewoon koelen tot de afgesproken 19.5 graden, van eventjes erg koud als de auto in de zon heeft gestaan, tot een verkoelend briesje als je een tijdje onderweg bent.
Er zal bij jou toch een of andere sensor ofzo niet goed functioneren.
 

PJL

Actief
29 jun 2015
165
39
28
Ik heb gisteren op advies (!) van de concessionaire een formele klachtenprocedure opgestart bij Lexus France. Heb in totaal drie kwartier aan de telefoon gezeten, waarbij in eerste instantie werd herhaald wat Lexus Bordeaux had vastgesteld: een eigenschap van het type auto. Men heeft begrepen dat ik het daar niet mee eens kan zijn. Ik heb overigens gevraagd of men deze conclusie voor mij zwart op wit wil stellen en mij dit te bevestigen. De zaak wordt nu "hoger op" gespeeld en er is beloofd in uiterlijk 72 uur met een voorstel tot verbetering te komen.

Ik was gisteren later op de dag nog even bij de dealer, waar ik een uur een andere RC meekreeg om te bekijken of die anders was. En jawel: je merkt niet dat er sprake is van koeling, wind of kleppen: het is gewoon aangenaam in de auto.
De dealer (waar ik de auto overigens niet gekocht heb) zit duidelijk met een probleem. De service-man beloofde weer er alles aan te doen om een oplossing te vinden. Ik heb aangegeven desnoods de zwarte RC (even oud) mee te nemen en de blauwe te laten staan. De verkopende dealer (Lexus Sceaux) is inmiddels ook op de hoogte van de problemen. Je kunt zelfs met een Lexus druk zijn :relieved:

Wordt vervolgd.
 

Dietrich

Actief
16 mrt 2018
256
89
28
Ik heb gisteren op advies (!) van de concessionaire een formele klachtenprocedure opgestart bij Lexus France. Heb in totaal drie kwartier aan de telefoon gezeten, waarbij in eerste instantie werd herhaald wat Lexus Bordeaux had vastgesteld: een eigenschap van het type auto. Men heeft begrepen dat ik het daar niet mee eens kan zijn. Ik heb overigens gevraagd of men deze conclusie voor mij zwart op wit wil stellen en mij dit te bevestigen. De zaak wordt nu "hoger op" gespeeld en er is beloofd in uiterlijk 72 uur met een voorstel tot verbetering te komen.

Ik was gisteren later op de dag nog even bij de dealer, waar ik een uur een andere RC meekreeg om te bekijken of die anders was. En jawel: je merkt niet dat er sprake is van koeling, wind of kleppen: het is gewoon aangenaam in de auto.
De dealer (waar ik de auto overigens niet gekocht heb) zit duidelijk met een probleem. De service-man beloofde weer er alles aan te doen om een oplossing te vinden. Ik heb aangegeven desnoods de zwarte RC (even oud) mee te nemen en de blauwe te laten staan. De verkopende dealer (Lexus Sceaux) is inmiddels ook op de hoogte van de problemen. Je kunt zelfs met een Lexus druk zijn :relieved:

Wordt vervolgd.

Ik ben zo langzamerhand reuze benieuwd.
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Die 72 uur verstrijken in de loop van vandaag. H??l erg benieuwd hoe ze zich hieruit gaan 'redden', want als dit gedrag een RC-conforme eigenschap betreft (wat natuurlijk de grootste bu!!sh!t is), kunnen ze alle andere RC's gaan terugroepen, omdat daarvan de airco dan kennelijk niet RC-conform werkt. :p:):eek:.
Schandalig, zeker voor een merk als Lexus, dat ze in beginsel zoiets met droge ogen durven te verklaren.
 

Dietrich

Actief
16 mrt 2018
256
89
28
Die 72 uur verstrijken in de loop van vandaag. H??l erg benieuwd hoe ze zich hieruit gaan 'redden', want als dit gedrag een RC-conforme eigenschap betreft (wat natuurlijk de grootste bu!!sh!t is), kunnen ze alle andere RC's gaan terugroepen, omdat daarvan de airco dan kennelijk niet RC-conform werkt. :p:):eek:.
Schandalig, zeker voor een merk als Lexus, dat ze in beginsel zoiets met droge ogen durven te verklaren.

Het zal de welbekende 'Franse slag' zijn.
 

PJL

Actief
29 jun 2015
165
39
28
Ik heb vandaag geen antwoord gehad. Ook het beloofde verslag en de vaststelling van het probleem niet aangetroffen in de mail.
ik heb inmiddels, met grote tegenzin, de eerste stappen gezet om mijn rechtsbijstandsverzekering aan te spreken. Zonde van mijn energie....
fijn weekend allemaal.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
960
499
63
Als de auto bij bepaalde snelheden nu ook nog begint te brommen is het helemaal een verloren zaak...
 

PJL

Actief
29 jun 2015
165
39
28
Ik heb beloofd jullie op de hoogte te houden.... Na een week nog geen bericht van Lexus France, noch een mailbevestiging van hun conclusies. Gisteren en ook vandaag weer lang aan de telefoon gezeten (en ik spreek gelukkig goed Frans). De "baas" van de service cli?nt meldde mij dat de medewerker die de zaak zou afhandelen op vakantie is. Dat ik Bordeaux moet vragen om een verslag.
Ik heb inmiddels een advocaat ingeschakeld en zojuist formeel de zaak aanhangig gemaakt. De auto binnen 14 dagen repareren of anders ontbinding van de koop (wegens niet voldoen aan normale specificaties).
Ik ben een beetje boos en ook verdrietig dat je je zo druk moet maken voor een auto.... Tegelijkertijd: ik ben inmiddels weken snipverkouden en het is geen plezier met een auto te rijden die je ziek maakt. De airco lijkt nu continue op volle toeren te draaien.
wordt vervolgd.
@ Arbitrator: ik brom bij bepaalde snelheden; de auto niet. :relieved:
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Je hebt groot gelijk dat je een procedure hebt opgestart. Onvoorstelbaar dat ze zich deze houding tegenover een klant denken te kunnen permitteren. Lexus Frankrijk is zich kennelijk niet bewust dat dit soort ontwikkelingen, dankzij social media, snel de ronde doen en ook buiten de Franse grens al gauw (image)schade kunnen aanrichten, ook aan een premium merk als Lexus, Nu zijn de autoindustrierijke Fransen in het algemeen al zo chauvinistisch als de pest, zeker als het gaat om auto's. Dus misschien liggen ze daar niet meteen wakker van een Lexusrijder meer of minder. Maar wij, buiten Frankrijk, lezen met jou mee en nemen deze ervaring toch in ons achterhoofd mee als we hier de showroom inlopen... alle moeite en zorg van de andere Lexusdealers ten spijt. Dus blijf ons vooral op de hoogte houden.
Natuurlijk hopen we alsnog op een tevredenstellende afwikkeling voor je. Maar de eerste imageschade heeft Lexus al opgelopen. Tenminste...bij mij wel. Jammer!

Succes... en beterschap!