Hoe weet ik of het Hybride systeem goed functioneert?

boudi

Actief
22 aug 2010
464
14
18
Hoi,

Na 5.000 km gereden te hebben ben ik zeer content met de aankoop van m'n RX400. Hij is - en rijdt perfect. Echter heb ik een vraag waar ik nergens een antwoord op kan vinden. Hoe weet ik namelijk of mijn Hybride systeem goed functioneert?

Ik was namelijk altijd overtuigd dat wanneer je rustig rijdt je te allen tijde op hybride kunt rijden tot de ? 60 km/u totdat de accu's nagenoeg leeg zijn. Niets is minder waar en het is eerder andersom. Relatief vaak gebeurt het zelfs dat ik soms gewoon 20 km/u rijd met volle accu's en dan nog knalt de hybride er gewoon niet in. (radio uit, airco uit, alleen in de auto etc.).

Onlangs had ik 1 uitzondering en leek het alsof hij continue op hybride reed, soms wel tot ver over de 70 km/u. Later, toen ik dezelfde route weer terug reed, reed hij weer nagenoeg uitsluitend op benzine, terwijl de accu's gewoon vol waren.

Gemiddeld zit ik op 9.5L/100 km. Dus dat lijkt mij wel ok.

Samengevat: het hybridesysteem lijkt erg instabiel en reageert soms totaal verschillend onder exact dezelfde omstandigheden.

Is dit normaal? Moet een hybridesysteem in principe altijd aanslaan wanneer de accu (redelijk) vol zit en je zeer rustig in een dorp rijdt? Of kan het zijn dat, hoe rustig je het ook probeert, het systeem simpelweg niet aan wil slaan.

Ik lees graag de ervaringen van mede hybride rijders.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.112
4
815
113
Dit is volkomen normaal, mijn beide hybrides doen/deden precies hetzelfde. Beide hebben een hybrid health check gehad en waren ok?.
Je hoeft je geen zorgen te maken lijkt mij.
 

boudi

Actief
22 aug 2010
464
14
18
Thnx! Dat is goed om te lezen van een ervaren hybride rijder. Ik dacht ?cht dat het systeem stabieler en meer voorspelbaar was. Ook bij een ochtendstart dacht ik echt dat je gewoon op hybride weg kon rijden. Maar het zit dus allemaal meer technisch in elkaar dan ik dacht.
 
21 jan 2014
250
17
0
Boudi,

Je rijdt 's morgens altijd op benzine weg. Het idee hier achter is dat de benzinemotor dan op temperatuur is als deze kracht moet leveren. Immers, zou je wegrijden op de accu's en buiten het dorp/stad kracht vragen is de motor nog geheel koud en kan dat op den duur schade opleveren.

Het hybride systeem in mijn CT is redelijk voorspelbaar, tenzij het andere ideeen heeft. Bij een accu lading van tussen de 20 en 70% en weinig power gevraagt rij ik electrisch. Echter indien de airco lustig meedraait op een warme dag wil dat soms anders zijn. Geen idee waarom.

Erik
 

boudi

Actief
22 aug 2010
464
14
18
Hoi Erik, Bedankt voor je reactie. Dan lees ik helaas 2 verschillende verhalen. Bij jou is het dus redelijk voorspelbaar, bij mij dus minder.Op momenten dat je een warme motor hebt en (zeer) langzaam rijdt dan mag je toch verwachten dat hij gewoon op hybride overgaat. Dat gebeurt dus niet altijd. Nu weet ik niet hoe blind ik op het scherm moet vertrouwen maar gelet op het scherm (en wanneer de motor aanslaat i.c.m. de gegevens die op het scherm verschijnen) lijkt hij redelijk accuraat.

Wat wellicht een verschil maakt is dat een CT aanzienlijk lichter is dan een RX (2 ton). Als er eenzelfde systeem in hangt zou dit een reden kunnen zijn.

Een health check zou ik kunnen doen maar de auto is van de 1e eigenaar en heeft maar 125.000 gelopen. Daarom ben ik inderdaad ook benieuwd naar meerdere ervaringen van hybride rijders. CT/GS/RX.
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Hallo Boudi,

Heb je de gebruikshandleiding hierop nageslagen hoe het werkt en wat je kan verwachten? Ik denk dat de lijst met parameters, zoals snelheid, temperatuur, gaspedaalstand, et cetera, vrij lang is en het daarom misschien lijkt dat het systeem 'maar wat doet'.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.112
4
815
113
De CT200h, IS300h, gen4 GS450h en gen4 RX450h kun je niet vergelijken met onze oudere wagens.
Deze jongere hybrides zijn primair bedoeld om zo zuinig mogelijk te zijn, ze hebben allemaal een Atkinson-cycle ICE. (<-- effici?nter en beter voor start/stop)
De vorige generaties hebben een Otto-cyle ICE. (<-- meer power maar minder geschikt voor start/stop)

Bron: Wiki en de dealer
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Okeej, geen appels met peren vergelijken dus. Maar wat was dan het primaire doel van die toenmalige hybridesystemen? Wegrij-ondersteuning? Algehele soepelere rijbeleving met als bonus iets zuiniger? Of lag het eraan dat het van een eerdere generatie is en men de techniek om meer te balanceren tussen wel of niet overschakelen met als doel zuiniger rijden, nog niet in de vingers had?
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.112
4
815
113
Het in EV-mode rijden is niet per definitie zuiniger, ja wel even, maar de motor moet op de juiste temperatuur blijven om zo effici?nt mogelijk te zijn.
Plus het ontladen en laden van de HV-batterij genereert warmte, na een tijdje wordt de batterij te warm en gaat het systeem minder goed werken. (De ecu spaart de batterij om de levensduur te verlengen) Dit staat ook in de gebruiksaanwijzing.
Nogmaals mijn conclusie: Het hybride-systeem van Boudi lijkt goed te werken.
 

boudi

Actief
22 aug 2010
464
14
18
Dank voor jullie reacties. Wellicht dat er nog een andere RX 400 rijder zich meldt hier. Ik heb vanmiddag even alle boekjes doorgenomen. Ook hier kreeg ik geen antwoord op mijn vragen. Alleen hoe je het meest uit een hybride kunt halen (dus easy rijden o.a.). Maar geen info over het gedrag van hybride in de praktijk. Ik denk ook wel dat m'n systeem goed werkt maar blijf nieuwsgierig naar de stabiliteit in de praktijk met een 'verouderd' hybride systeem.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Boudi,

Ik denk dat het meer ligt aan je verwachting en interpretatie van hybride rijden. Je leest waarschijnlijk meer over (pluigin) hybride rijden van andere merken dan van Toyota/Lexus, want daar staat het internet ook vol mee.

Er zijn hele slimme mensen geweest die het hybride systeem hebben bedacht en het systeem reageert obv diverse variabelen die jij voorspelbaar/onvoorspelbaar vindt, maar ken jij al die variabelen?

Beste is de auto in D zetten en laat het zijn ding doen en je haalt er het maximale eruit, dat is hoe de auto ontworpen is.

Alan
 

boudi

Actief
22 aug 2010
464
14
18
Hey hoi Alan,

Nou ik heb juist uitsluitend gezocht op RX400 en dan met name rij-ervaringen en testen via Youtube. Nergens kon ik een verslag vinden die antwoord gaf op mijn vragen. Daarom ben ik ook erg nieuwsgerig naar andere (rx400) rijders hoe die dit ervaren en/of ze zich hierin (niet) herkennen.
 
Laatst bewerkt:

guidonline

Hoort erbij
3 jun 2016
33
0
6
Ik heb ook alleen maar ervaring met de CT. Ook ik vind hem onvoorspelbaar, maar maak me er ook absoluut geen zorgen over. Wel heb ik het idee dat nu ik op vakantie ben en de auto ineens meer op de accu rijdt dan normaal. Hoewel hij bij het wegrijden juist direct op bijna alleen de benzine motor rijdt. Natuurlijk is dit een hand vol verschillende omstandigheden: klimaat, stad/platte land, bergen/vlak.

Wel heb ik sinds de aankoop nog maar 1 keer een helemaal volle accu gehad (dus dat de batterij vol toont, geen percentages oid). Dit was na een rit hard rijden (150 km/h+). Ik heb de accu verder nog nooit op 100% vol gekregen altijd op 3-kwart. De 2KM op volledig de accu rijden haal ik wel gewoon.

Iemand die mij kan vertellen of dit normaal is? Kilometerstand is nu 144.000 KM.
 
12 mrt 2016
109
8
18
Ik meen me te herinneren gelezen te hebben dat de accu's bewust niet tot de volle 100% opgeladen ( en ook niet volledig ontladen ) worden om de levensduur te verhogen. Daar schijnen NiMH accu's erg dankbaar voor te zijn ;)


Verder heb ik hetzelfde met het niet helemaal begrijpen wat er allemaal gebeurt met elektro/benzine rijden. Regelmatig kan ik trouwens zelfs tot 60 km/u elektrisch rijden. Ik dacht dat 45 a 50 normaalgesproken de max was bij een CT. Het funktioneert verder prima en het verbruik kan ik alleen maar vrolijk om zijn.