Ervaringen met internet opties premium navigatie systeem via smartphone zoals verkeersinformatie?

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
874
1
492
63
Ik ben de handleidingen aan het doorlezen o_O. Ik zie dat het (10,3”) premium navigatiesysteem via Bluetooth of wifi verkeersinformatie en parkeerinformatie op kan halen met gebruik van je smartphone. Heeft iemand dat wel eens gedaan? Dit systeem uit 2018 ondersteunt het old-skool RDS-TMC zelfs nog, via DAB kan het ook verkeersinformatie ophalen. Naar mijn persoonlijke ervaring was RDS-TMC 10 jaar geleden al achterhaald en een stuk trager doordat het elke 5 tot 10 minuten de informatie ververst. DAB+ kan dit elke 30 seconden. Nu zou dit premium systeem ook TPEG via internet (je smartphone) ondersteunen. Maar werkt dit überhaupt en heb je daar dan een abonnement voor nodig bijvoorbeeld?

Heeft iemand dit ooit geprobeerd bij een IS uit 2018, of vergelijkbare (premium) navigatiesystemen bij andere Lexus modellen? Ik geloof dat het een “gen 8“ systeem is.
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
324
198
43
Ja dit werkt zeker nog. Wat je moet doen is een account op Lexus.nl maken en in de e-Store de benodigde pakketjes 'kopen', deze zijn overigens allemaal gratis. Wel een uitdaging, gezien de site niet altijd even stabiel is...
Verder dien je de internetverbinding van je telefoon te delen via een wifi hotspot of bluetooth tethering. In de auto moet je dan of verbinding gaan maken met de wifi hotspot of als je bluetooth tethering gebruikt, kun je meteen door naar het inloggen. Hiervoor heb je nodig je "Mijn Lexus ID", deze vind je in de e-Store onder "Mijn profiel" en het wachtwoord waarmee je ook inlogt in de e-Store. Het inloggen in de auto doe je overigens door een livefunctie te openen of in de instellingen te gaan naar "Navigatie" en dan iets als "Online Services".

Je hebt naast parkeren en verkeersinfo ook brandstofprijzen, street view en Google Search. Met die laatstgenoemde kun je dus via Google adressen en telefoonnummers achterhalen en direct navigeren of bellen. Via de normale POI's zoeken is nogal omslachtig en voornamelijk tijdrovend.
 
  • Leuk
Waarderingen: snorlax en D43m0n

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
874
1
492
63
Top! Dat helpt me een stuk op weg. Dat ga ik zeker eens proberen om het verschil te ervaren met CarPlay (recent hebben we onze Polo vervangen door een jonger model met CarPlay af fabriek). Er is voornamelijk 1 grote reden waarom ik geïnteresseerd ben in CarPlay en dat is altijd de laatste kaarten/map-info. Daarnaast dat Flitsmeister daarop ook werkt maar vanaf volgende week heb je een abonnement nodig als je FM via CarPlay wil gebruiken zoals dat nu nog kan met de gratis versie. Muziek afspelen geloof ik wel via CarPlay, m’n telefoon verbind nu ook vanzelf met de ML om af te spelen. Maar die dingen die je noemt zijn zeker een verbetering met Google Search en live verkeersinformatie. (y)
 

Lexus4me

Hoort erbij
18 mei 2023
76
56
18
Waar ik tegenaan liep was dat mijn mailadres (=inlognaam) te lang was en dat ik dat tijdens het invoeren niet door had….
Beetje dom mijn wellicht, was teveel gefocust op de invoer en keek te weinig op de rest van het scherm.
18 karakters was te lang, volgens mij was 15 het maximum.
Handig om eerst te checken, omdat je hiermee ook je account aanmaakt als je je Lexus online er aan koppelt.
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
324
198
43
Emailadres wordt niet (meer) gebruikt om in de auto in te loggen. Er wordt nu automatisch een Mijn Lexus ID aangemaakt. Deze gebruik je om in te loggen in de auto. Deze voldoet uiteraard ook aan de juiste lengte. 😉
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
874
1
492
63
Verder dien je de internetverbinding van je telefoon te delen via een wifi hotspot of bluetooth tethering. In de auto moet je dan of verbinding gaan maken met de wifi hotspot of als je bluetooth tethering gebruikt, kun je meteen door naar het inloggen. Hiervoor heb je nodig je "Mijn Lexus ID", deze vind je in de e-Store onder "Mijn profiel" en het wachtwoord waarmee je ook inlogt in de e-Store. Het inloggen in de auto doe je overigens door een livefunctie te openen of in de instellingen te gaan naar "Navigatie" en dan iets als "Online Services".
Ik zie op Lexus.nl dat er op mijn auto nog de nodige diensten actief zijn. Een aantal is verlopen en zijn ook niet meer beschikbaar. De enige die verlopen lijkt en ik opnieuw zou moeten “aanschaffen” is Google Search. Ik neem aan dat een vorige eigenaar eerder deze diensten gekoppeld heeft deze auto en dat ik ze daarom nu ook zie?

ik schijn wel ergens mijn navigatiesysteem te moeten registreren. Ik kan kiezen uit:
  • Lexus EMVN
  • Lexus premium navigation - generatie 1
  • Lexus premium navigation - generatie 2
  • Lexus premium navigation - generatie 3
De eerste en laatste zal ik niet hebben. Op basis van de screenshots lijkt er weinig verschil te zijn tussen generatie 1 en 2, ik zou gokken dat ik generatie 2 heb?

De site is inderdaad niet stabiel, ik kan bijvoorbeeld wel een Google Search voor 3 jaar kiezen, voorwaarden accepteren en in de winkelmand gooien maar dan gebeurt er niets. Ik doe dit overigens wel op een iPad met Safari. Misschien dat het met Chrome beter gaat.
 

Richie

Hoort erbij
1 aug 2023
35
51
18
Ik heb dit ook vorig jaar na aanschaf van de IS ingeschakeld (en bij de dealer geüpdatet) en moet zeggen dat ik er nog niet enthousiast over ben... File informatie moet je handmatig opzoeken in een lange lijst (staan vaak dubbele meldingen) en tijdens rijden op navigatie krijg je dan vaak "Opgelet: Vertraagd verkeer!" terwijl dat dan alleen voor een stoplicht of kruispunt eventjes druk is en je een paar seconden langer over doet. Daar heeft de navigatie dan natuurlijk geen woord over gelogen maar het zou doeltreffender zijn bij een langere file ;)
Mijn TomTom was wat dat betreft een betrouwbaardere partner in de CT, maar nu gebruik ik deze navigatie en als ik er even niet uitkom kan Google Maps het overnemen.
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
324
198
43
Als er nog services actief zijn, is dit inderdaad door de vorige eigenaar al eens geactiveerd. Waarschijnlijk als je na het kopen van Google Search naar boven scrollt, dan staat daar een foutmelding, dat er op dit moment problemen zijn of iets. Ik gok dat jij Premium Navigatie Generatie 2 hebt, met de facelift is het systeem namelijk van 13mm naar 15mm gegaan en ik heb Gen 1 (pre-facelift auto). EMVN was dan weer het systeem uit de CT 2011-2013. Overigens betwijfel ik of dat registeren van welk systeem aanwezig is, online wel hoeft. Ik heb toen ingelogd en na het inloggen in de auto koppelde hij zelf het systeem aan Mijn Lexus.

Overigens zijn de verkeersmeldingen inderdaad niet altijd erg intuïtief net zoals Richie al zegt. Veelal klopt het wel qua files. Maar soms begint hij ook te mekkeren dat er een rijstrook afgesloten is, terwijl alle rijstroken berijdbaar zijn. Dan blijkt het een afgesloten afrit naar een tankstation of gewoon iets van vanmorgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
874
1
492
63
Het is gelukt om de boel aan de praat te krijgen. Goeie tip van “mijn Lexus-ID” want dat staat nergens duidelijk (y). Je wachtwoord van je Lexus-account mag ook niet langer zijn dan 16 karakters, mijn navigatiesysteem accepteert geen langere wachtwoorden. Ik heb m’n wachtwoord in moeten korten. En niet vergeten om tethering of hotspot toe te staan op je telefoon als je via Bluetooth verbindt.

Verkeersinformatie wordt opgehaald en getoond in je regio. Parkeerinformatie zegt me nog niet zoveel maar misschien ligt dat aan de locatie waar ik nu sta (Frankrijk). Streetview werkt ook, aardig nauwkeurig. Weersinformatie ophalen zorgt ervoor dat het navigatiesysteem herstart. En dan kom je erachter dat je opnieuw moet inloggen, dus vergeet niet om “wachtwoord opslaan” op “Aan” te zetten :sneaky:.


Waarschijnlijk als je na het kopen van Google Search naar boven scrollt, dan staat daar een foutmelding, dat er op dit moment problemen zijn of iets
Jep, ik krijg nu inderdaad zo’n melding te zien. Bij gebruik van Chrome gaat het beter, al is de site dan traag. Maar da’s beter dan in Safari dat het na 3 handelingen of zo niet meer reageert. In de chatbox heb ik de storing wel gemeld. Ik kreeg vrijwel direct reactie terug dat er geen storing bekend was. Het advies was herkenbaar: “probeer het op een later tijdstip nogmaals”.

Overigens betwijfel ik of dat registeren van welk systeem aanwezig is, online wel hoeft. Ik heb toen ingelogd en na het inloggen in de auto koppelde hij zelf het systeem aan Mijn Lexus.
Ik vermoed dat dit is om de juiste versies voor kaart- of systeemupdates door te geven, maar ook om bijvoorbeeld in beeld te hebben hoe lang Lexus de oudere versies nog van Connected Services kan/wil/moet voorzien en daarmee eigenaren gericht kan benaderen over het stopzetten van een dienst.
Maar soms begint hij ook te mekkeren dat er een rijstrook afgesloten is, terwijl alle rijstroken berijdbaar zijn. Dan blijkt het een afgesloten afrit naar een tankstation of gewoon iets van vanmorgen.
Flitsmeister/Waze zitten er ook wel eens naast met een verouderde melding of een waarschuwing voor een flitspaal op een kruisende weg onder of boven een viaduct waar je op dat moment rijdt.

Heb je enig idee wat het dataverbruik is van de verkeersinformatie? Ik heb een relatief kleine databundel op m’n telefoonabonnement, maar kan me niet voorstellen dat dit een data-hongerige dienst is die met MB’s tegelijk verkeersinformatie ophaalt. Hooguit een paar KB denk ik?

M’n kaart versie is wel die uit de fabriek: 02-38-00 (2017-10-0). Daar zijn diverse sites voor die updates aanbieden, ik meen laatst hier op het forum gelezen te hebben dat een update voor 2024 er inmiddels is?

Verder heb ik nog de volgende versie- en modelnummers gevonden:
  • model-id: 15LWENEU-BB01
  • Hardwarenr: 86130-53S14
  • navigatie: VC83103B
Ik gok dat het model-id dat begint met 15 inderdaad de 2e generatie is: 15mm? Edit: na opnieuw inloggen bij Lexus.nl zie ik dat er inderdaad generatie 2 in zit:

UW TOESTEL: LEXUSPREMIUMNAVIGATIONV2 MM15​


Is er bij een update van de navigatiekaart ook een firmware update inbegrepen of is dat een aparte dienst die ik al dan niet gratis van een dealer kan krijgen?
 
Laatst bewerkt:

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
324
198
43
Voor de kaarten zelf is er inderdaad een 2024 versie. Deze kun je met een nieuw microSD-kaartje updaten, kan via Marktplaats of elders online gekocht worden. Dealer heeft ze uiteraard ook. Er wordt wel een bepaalde update uitgevoerd van de navigatie-software. Maar de software van het infotainmentsysteem staat hier, zover ik weet, los van. Dus die moet je weer met een USB-stickje updaten. Lastige is alleen dat je die bestanden tegenwoordig lastig kunt vinden.. Dus wordt waarschijnlijk ritje dealer.

Dataverbruik heb ik eventjes teruggezocht: in heel april heb ik 36MB aan tethering verbruikt. Denk in totaal een 2500km met connected services gereden.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
874
1
492
63
Ik heb een aantal sites gevonden en die worden hier ook genoemd met schappelijke prijzen. Zelf downloaden en dan via een USB-stick updaten of een nieuwe micro-SD bestellen, da’s wat duurder. Ik ga die download een keer proberen als ik volgende week weer thuis ben.

Dat dataverbruik valt heel erg mee dan, weet je toevallig hoe vaak/frequent je de verkeersinformatie op laat halen door je navigatiesysteem? Ik heb ‘t voorlopig op ”automatisch, minder frequent” staan.