- 20 jun 2015
- 93
- 3
- 0
Net thuis van een weekje vakantie. Vrijdag 24 juli naar Duitsland vertrokken voor de eerste overnachting. Zaterdag naar Noord Itali? gereden. De totale heen -en terugreis besloeg zo'n 2700 kilometers. Het traject bestond voornamelijk uit glad wegdek, maar met name in Itali? waren de wegen soms bar slecht. Je moet dan denken aan gaten in het wegdek en zeer onregelmatig asfalt. Verder uiteraard behoorlijke heuveltjes moeten nemen. De reis ging heen via Oostenrijk en terug via Zwiterseland , Oostenrijk en Duitsland.
Verbruik.
Het gemiddelde verbruik lag op 1:20,5. Dit was inclusief de heuveltjes, veel gebruik van de cruise control bij een snelheid van 120 kilometer per uur. Hierbij stond de 'Normale' stand ingeschakeld. Op de terugreis op de Duitse autobahn lag de snelheid gemiddeld op 140/150 kilometer per uur. Het gemiddelde verbruik lag toen op 1:18. Weinig de cruise control gebruikt, de instelling stond toen wel op de 'Eco modus'.
Stoelen.
De stoelen geven pbij langere ritten voor ons voldoende zijdelingse steun en zitten confortabel. Persoonlijk vind ik stoffen bekleding dan weer fijn als de temperatuur binnen hoog oploopt, zeker als de auto in de zon heeft gestaan.
Airco.
De automatische airco heeft echt subliem gewerkt! Zelf houd ik een verschil van 5 graden aan omdat amders de overgang naar buiten wel erg drastisch wordt, en bovendien niet goed voor je fysiologie in het menselijk lichaam is. De airco maakt geen vreemde harde geluiden. Binnen enkele seconden voel je dat de temperatuur al beinvloed wordt, hierna blijft de temperatuur op het gewenste aantal graden het interieur koelen.
Bijgeluiden.
De auto heeft gedurende de reis geen enkel irritant kraakje of ander 'vreemd' bijgeluid laten horen, ook niet tijdens extreme temperaturen. Bijvoorbeeld van 38 graden boven nul snel koelen. Ik heb bij andere voertuigen wel eens kraakjes gehoord. Het materiaal gaat dan 'werken'. In de Lexus helemaal niets.
Comfort.
Het comfort is prima. We zijn nu aardig gewend aan de redelijke stugge vering van de CT. Op afstand en bij slechte wegen haalt het voor ons niet de irritatie grens. Ik ben eens lekker met 140 door een redelijk strakke bocht gereden, maar de CT kleeft echt aan de weg. Het onderstel is prima!
Motor.
De motor is zoals we weten erg stil, zelfs bij een kruissnelheid van 150 kilometer per uur heerst er rust in de cabine. Dit vind ik echt een groot pluspunt, zeker bij afstand rijden. Bovendien komt dit de audioinstallatie ten goede. Bij een flinke klim moet de motor in de toeren klimmen, dit is hoorbaar maar overschrijd voor ons niet de irritatiegrens. Als de auto op de gewenste snelheid is gekomen, is het gelijk weer rustig. Je moet even met het gaspedaal 'spelen'. Als je dit door hebt is het fijn rijden, ondanks de cvt.
Audio.
Tja, ik ben een audiofiel en stel hoge eisen aan geluidsappartuur. De geluidsinstallatie in de CT is prima! Met 10 luidsprekers en de rust in het voertuig is het werkelijk genieten! De cd wisselaar werkt fantastisch! Ook de BT mogelijkheid is super en geeft een zeer goed geluid.
Navigatie.
Een super navigatiesysteem. We hebben veel files kunnen omzeilen. Het systeem werkt snel en is duidelijk. Bovendien geeft het waarschuwingen op tijd (TMC) en het klopte precies! Het scherm wat je stapsgewijs kunt kantelen is een uitkomst bij zonlicht.
We hebben echt vele leuke en mooie kilometers in de CT beleeft! Waar nodig zal ik nog een update geven. Mochten er vagen zijn, dan kan ik die uiteraard ook beantwoorden.
Update 1:
Bediening.
De CT heeft, met name erg fijn op de lange afstanden, een handige middenarmsteun en console die geheel doorloopt. De instrumenten zijn goed bereikbaar en makkelijk te bedienen. Via de stuurbediening zijn diverse zaken aan te sturen en te wijzigen. De licht -en regensensoren werken briljant. Gelukkig zijn beide naar eigen wensen wel in te stellen.
Lexus let ook op details. Een mooi voorbeeld is de ruitbediening en de werking van de ruit. De ruit aan de bestuurderszijde gaat snel omlaag en omhoog, maar bij het omhoog gaan vertraagt deze als de ruit bijna helemaal gesloten is. Niets gaat grof of ondoorzichtig, er is goed over een aantal zaken nagedacht.
Remmen.
Ik heb een aantal malen een forse remingreep moeten toepassen. Nu durf ik van mijzelf te zeggen dat ik een behoorlijk ervaren bestuurder ben en met vele, ook bijzondere voertuigen, heb mogen rijden en gave capriolen hiermee mogen uithalen, maar aan de reminstallatie van de CT is niets mis! Gelukkig natuurlijk, maar bij een remingreep blijft de CT mooi koersen en heeft niet de neiging om iets te doen wat je niet wilt. De remmen grijpen direct aan en geven je het gevoel dat het wel snor zit.
Sturen.
Het sturen met de CT is een belevenis. Direct met weinig tot geen over -of onderstuur. Het lage onderstel zorgt voor een goede wegligging. Het ontwerp en de stuurinrichting zorgen ervoor dat de CT onder vele omstandigheden doet wat je wilt. De CT stuurt direct en 'spoort' goed.
Verbruik.
Het gemiddelde verbruik lag op 1:20,5. Dit was inclusief de heuveltjes, veel gebruik van de cruise control bij een snelheid van 120 kilometer per uur. Hierbij stond de 'Normale' stand ingeschakeld. Op de terugreis op de Duitse autobahn lag de snelheid gemiddeld op 140/150 kilometer per uur. Het gemiddelde verbruik lag toen op 1:18. Weinig de cruise control gebruikt, de instelling stond toen wel op de 'Eco modus'.
Stoelen.
De stoelen geven pbij langere ritten voor ons voldoende zijdelingse steun en zitten confortabel. Persoonlijk vind ik stoffen bekleding dan weer fijn als de temperatuur binnen hoog oploopt, zeker als de auto in de zon heeft gestaan.
Airco.
De automatische airco heeft echt subliem gewerkt! Zelf houd ik een verschil van 5 graden aan omdat amders de overgang naar buiten wel erg drastisch wordt, en bovendien niet goed voor je fysiologie in het menselijk lichaam is. De airco maakt geen vreemde harde geluiden. Binnen enkele seconden voel je dat de temperatuur al beinvloed wordt, hierna blijft de temperatuur op het gewenste aantal graden het interieur koelen.
Bijgeluiden.
De auto heeft gedurende de reis geen enkel irritant kraakje of ander 'vreemd' bijgeluid laten horen, ook niet tijdens extreme temperaturen. Bijvoorbeeld van 38 graden boven nul snel koelen. Ik heb bij andere voertuigen wel eens kraakjes gehoord. Het materiaal gaat dan 'werken'. In de Lexus helemaal niets.
Comfort.
Het comfort is prima. We zijn nu aardig gewend aan de redelijke stugge vering van de CT. Op afstand en bij slechte wegen haalt het voor ons niet de irritatie grens. Ik ben eens lekker met 140 door een redelijk strakke bocht gereden, maar de CT kleeft echt aan de weg. Het onderstel is prima!
Motor.
De motor is zoals we weten erg stil, zelfs bij een kruissnelheid van 150 kilometer per uur heerst er rust in de cabine. Dit vind ik echt een groot pluspunt, zeker bij afstand rijden. Bovendien komt dit de audioinstallatie ten goede. Bij een flinke klim moet de motor in de toeren klimmen, dit is hoorbaar maar overschrijd voor ons niet de irritatiegrens. Als de auto op de gewenste snelheid is gekomen, is het gelijk weer rustig. Je moet even met het gaspedaal 'spelen'. Als je dit door hebt is het fijn rijden, ondanks de cvt.
Audio.
Tja, ik ben een audiofiel en stel hoge eisen aan geluidsappartuur. De geluidsinstallatie in de CT is prima! Met 10 luidsprekers en de rust in het voertuig is het werkelijk genieten! De cd wisselaar werkt fantastisch! Ook de BT mogelijkheid is super en geeft een zeer goed geluid.
Navigatie.
Een super navigatiesysteem. We hebben veel files kunnen omzeilen. Het systeem werkt snel en is duidelijk. Bovendien geeft het waarschuwingen op tijd (TMC) en het klopte precies! Het scherm wat je stapsgewijs kunt kantelen is een uitkomst bij zonlicht.
We hebben echt vele leuke en mooie kilometers in de CT beleeft! Waar nodig zal ik nog een update geven. Mochten er vagen zijn, dan kan ik die uiteraard ook beantwoorden.
Update 1:
Bediening.
De CT heeft, met name erg fijn op de lange afstanden, een handige middenarmsteun en console die geheel doorloopt. De instrumenten zijn goed bereikbaar en makkelijk te bedienen. Via de stuurbediening zijn diverse zaken aan te sturen en te wijzigen. De licht -en regensensoren werken briljant. Gelukkig zijn beide naar eigen wensen wel in te stellen.
Lexus let ook op details. Een mooi voorbeeld is de ruitbediening en de werking van de ruit. De ruit aan de bestuurderszijde gaat snel omlaag en omhoog, maar bij het omhoog gaan vertraagt deze als de ruit bijna helemaal gesloten is. Niets gaat grof of ondoorzichtig, er is goed over een aantal zaken nagedacht.
Remmen.
Ik heb een aantal malen een forse remingreep moeten toepassen. Nu durf ik van mijzelf te zeggen dat ik een behoorlijk ervaren bestuurder ben en met vele, ook bijzondere voertuigen, heb mogen rijden en gave capriolen hiermee mogen uithalen, maar aan de reminstallatie van de CT is niets mis! Gelukkig natuurlijk, maar bij een remingreep blijft de CT mooi koersen en heeft niet de neiging om iets te doen wat je niet wilt. De remmen grijpen direct aan en geven je het gevoel dat het wel snor zit.
Sturen.
Het sturen met de CT is een belevenis. Direct met weinig tot geen over -of onderstuur. Het lage onderstel zorgt voor een goede wegligging. Het ontwerp en de stuurinrichting zorgen ervoor dat de CT onder vele omstandigheden doet wat je wilt. De CT stuurt direct en 'spoort' goed.
Laatst bewerkt: