afwijking snelheidsmeter tov feitelijke snelheid

lexuspoor

Nieuw hier
29 dec 2011
8
0
0
Hallo CT-rijders,

Er is in het verleden voldoende gecommuniceerd over de afwijking tussen de benzinemeter en de feitelijke tankinhoud. Mijn vraag gaat ook over een mogelijke afwijking, nl of er een afwijking bestaat tussen de snelheid aangegeven op de snelheidsmeter en de feitelijke snelheid. Maw hoe nauwkeurig is de snelheidsmeter van de CT? Wellicht heeft ??n van u daar inmiddels ervaring mee opgedaan.

Graag uw reactie

MVG

John
 

lexuspoor

Nieuw hier
29 dec 2011
8
0
0
GPS-10

Heb zelf geen abnormale afwijkingen geconstateerd, sterker nog ik heb geen idee of er uberhaupt een afwijking valt vast te stellen. Ik ben alleen nieuwsgierig of er marges zijn tussen de getoonde snelheid en de daadwerkelijke snelheid. En in welk bereik de afwijkingen zich voor doen.

John
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
De meeste fabrikanten bouwen vaak een afwijking van enkele km's in, veelal 3-5%. Je rijdt dus minder snel dan de km-teller daadwerkelijk aangeeft. Vandaar dat GPS en km-teller niet echt maatjes zijn. GPS is overigens ook geen constante bij lage snelheden of heuvels en bergen.

Enerzijds gedaan om mechanische 'invloeden' op te vangen, denk aan lage bandendruk/slijtage, belading auto, anderzijds om aansprakelijkheid fabrikant te voorkomen. Een auto mag dus geen 50kmpu aangegeven, terwijl de werkelijke snelheid daarboven ligt.

Hier een lijstje met afwijkingen per auto (geeft een beetje een idee): http://click2how.com/your-speedometer-w ... ve-faster/ (CT staat ergens in het midden).
 

lexuspoor

Nieuw hier
29 dec 2011
8
0
0
Hallo GPS-10,

Dank voor je duidelijke bericht en de toegevoegde bijlage. Ik kan mij nu met een milde marge in het verkeer begeven en het flitsgebeuren "achter mij laten".

MVG

John
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
837
113
Hieronder stond mijn cruisecontrol op 175 km/h
De OBD en GPS geven exact dezelfde snelheid aan, vreemd.
Mijn snelheidsmeter wijkt dus 4.3% af.

ce705e03-c36a-4ed3-9a11-d2eddae31f09.jpg
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.727
467
83
Higgie zei:
Hieronder stond mijn cruisecontrol op 175 km/h
De OBD en GPS geven exact dezelfde snelheid aan, vreemd.
Mijn snelheidsmeter wijkt dus 4.3% af.

ce705e03-c36a-4ed3-9a11-d2eddae31f09.jpg
Is normaal. Is bij mij ook het geval, OBD snelheid klopt gewoon enkel te teller wijkt af.
 

NanMac

Hoort erbij
3 mei 2011
35
0
0
Ik begrijp niet waarom de teller snelheid zo afwijkt +- 8km te langzamer ten opzichte van de gps snelheid. 17 inch velgen. Ook al heb je verschillende velgmaten een dealer moet dit gewoon in kunnen stellen.

Als ik vergelijk met de Audi van mijn zus die is exact gelijk aan gps. Speed app op de iPhone.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Als ik vergelijk met de Audi van mijn zus die is exact gelijk aan gps. Speed app op de iPhone.
Dat zegt helaas niet alles. GPS snelheidsberekening is gebaseerd op een afstand tussen twee posities. Daarbij is GPS beperkt accuraat (ergens tussen 5 meter, veelal meer).

Als je b.v. een rechte weg aflegt van 50 meter in 1 seconde, dan kan de GPS dat zien als ? (50^2 + 5^2)= 50.24m. Daarnaast kan de nauwkeurigheid, qua berekening, nog negatief worden be?nvloed door beperkte signaalontvangst (bebouwing, afscherming auto, weer, etc.). Veel GPS telefoons staan qua exacte nauwkeurigheid niet hoog aangeschreven, zoals b.v. de iPhone 4, waar de 5 het veel beter doet. Neem ook het gegeven dat een speed- app e.e.a. aan info juist dient te interpreteren/berekenen/compenseren.

M.a.w, GPS kan een redelijk nauwkeurige lineaire snelheidsberekening weergeven, maar niet exact. Zou je dat willen, dan zul je moeten denken aan 'Doppler shift' apparatuur/berekeningen, wat veelal buiten de scope van mogelijkheden telefoon valt.

Meestal zal een GPS ontvanger een iets lagere snelheid laten zien, in vergelijk met de auto snelheidsmeter (welke fabrikanten vaak iets naar boven toe kalibreren). Hoewel misschien niet onmogelijk, is het feitelijk al enigszins verdacht als GPS en auto-snelheidsmeter een vrijwel identieke snelheid tonen.

Je kunt echter wel stellen dat een goede GPS ontvanger in de meeste gevallen een iets nauwkeuriger plaatje neerzet, maar ook dat wijkt vaak in procenten af.
 

jhrauw

Nieuw hier
20 jul 2011
14
1
0
Nou, dit is weer zoiets van de CT200. Bij 60 km/h wijkt de teller ca. 10% af van de gps snelheid, dus in werkelijkheid is de snelheid dan 54 km/h. Bij hogere snelheid wordt de afwijking wel minder. Net zoals het benzineverbruik, dit wordt ook niet nauwkeurig aangegeven op de boordcomputer. Ook ca. 10% zuiniger dan in werkelijkheid. Had ik niet verwacht van Lexus.
 

Metalfreak

Heel actief
23 nov 2011
704
142
43
10% is helemaal niet zo'n grote afwijking. Elke auto die ik gereden heb had wel een afwijking van ongeveer 10%, bij mijn IS200 is die zelfs juist kleiner dan bij andere auto's.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Wat Metalfreak zegt.

Een auto kan, vrij vertaald en technisch gezien, geen exacte snelheid aangeven. Wettelijk gezien mag daarbij niet onder de werkelijke snelheid aangegeven worden. Vandaar wordt altijd naar boven toe gekalibreerd, wat wettelijk gezien maximaal zo'n 10% mag zijn.

Via sensors wiel, aandrijflijn, etc. wordt (mechanische) rotatiesnelheid d.m.v. een berekening vertaald naar snelheid op het klokje. Daarbij worden ingecalculeerd 'onbekende' factoren als lage/hoge banddruk, slijtage, bagagelast, belasting passagiers, etc. Kortom, ingebouwd een positieve veiligheidsmarge en enigszins fool-proof.

Dus bijvoorbeeld hoge banddruk en nieuwe banden = meer afstand, lage druk en versleten banden = minder afstand, met bijbehorende afwijkingen op snelheidsmeter. Plus de invloed van belading, etc.

Geen specifiek 'euvel' van Lexus, maar geldt voor alle autofabrikanten.
 

Nathanael

Heel actief
28 jul 2010
568
3
0
Wat GPS zegt,

Dit is wettelijk bepaald dat de snelheidsmeter nooit een te lage snelheid aangeeft.

Als het goed is loopt de afwijking niet met de snelheid op.

Ofwel je teller geeft boven de 100 bijna altijd 10 km te veel weer. onder de 100 ligt dit uit mijn ervaring vaak rond de 5 tot 7 km/h.

ik heb van mijn GS de naald van de meter iets verzet (tijdens het rijden 50 km/h de naald weer op het asje gedrukt). dit klopte perfect met gps en flitspaal.

maar vanaf 160 km/h begon de teller 2 tot 3 km/h minder aan te geven als werkelijk.

opzich wel logisch om als fabrikant een redelijke marge aan te houden.