Airco standaard op luchtcirculatie?

rodero

Hoort erbij
27 nov 2011
89
0
0
Hi,

Onlangs is mij iets opgevallen dat volgens mij niet altijd zo is geweest in mijn CT200h: zodra ik de airo aanzet of de auto aanzet wanneer de airco nog aanstond gaat deze standaard
op de luchtcirculatie stand ipv de normale-lucht-van-buiten-stand. Dit is toch geen standaard gedrag? Iemand een idee hoe je dit (weer) uitzet?

Groet
 

PeterA

Actief
25 jan 2012
175
76
28
Dit is standaard gedrag, maar is je misschien nooit eerder opgevallen. In de handleiding staat bij de beschrijving van de automatische airco het volgende:
"Er kan automatisch worden overgeschakeld naar de stand recirculatie of buitenlucht, op basis van de gekozen temperatuur en de temperatuur in de auto."

Je kunt natuurlijk simpelweg de recirculatiestand handmatig weer uitzetten, als je dat niet bevalt. Ik heb ervaren dat je dit automatisme ook als volgt kunt be?nvloeden:
- Kies een hogere binnentemperatuur; de airco zal dan eerder de recirculatie uitschakelen
- Zet de drive mode op "Normal" of "Sport" i.p.v. "Eco"; ook dan zal de recirculatie eerder uitschakelen.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Aparte keuze? Nee, dat is een volstrekt logische keuze. Hetgeen PeterA al opmerkt, dit is afhankelijk van de temperatuur buiten. Het zou wel vreemd zijn als de airco bij b.v. 28 graden celsius (en airco aan), de buitenlucht koelt. Effectiever en economischer is dan te recirculeren.
 

toyboy

Actief
22 jan 2012
301
9
18
Zelfs in een IS200/300 (1999-2005) is dit al zo. Kan logisch zijn, maar volgens mij ook niet wenselijk (ik heb vaak namelijk liever frisse- dan gerecirculeerde lucht in m'n auto). Probleem lijkt me niet eenvoudig te verhelpen omdat je dan iets moet wijzigen in de hardware van de unit, hier heb ik nog nooit iets over kunnen vinden.
 

PeterA

Actief
25 jan 2012
175
76
28
Ik denk dat de lucht in de auto sneller gekoeld kan worden door de airco als deze gerecirculeerd wordt, en er in dat geval dus ook minder energie wordt verbruikt. Vandaar ook dat de airco in de "Eco" stand eerder de recirculatie inschakelt. Zowel de verwarming als de koeling werken bij de CT in de "Eco" stand minder sterk (staat ook ergens in de handleiding).
In mijn vorige auto (BMW) zat er op het airco bedieningspaneel een "Max" knop, waarmee je de temperatuur in de auto zo snel mogelijk omlaag kon brengen. Behalve dat daarbij de ventilator op maximale sterkte ging draaien, werd ook de recirculatie ingeschakeld.

Er zijn bij de CT een aantal persoonlijke instellingen mogelijk die je niet zelf kunt wijzigen, maar wel door de dealer kunt laten doen. Zo kun je het automatisch inschakelen van de recirculatie desgewenst uit laten zetten. Kijk hier voor de mogelijk instellingen: http://vb.lexusforum.nl/forum/modellen/ct/tips-and-tricks-aa/1719-lps-settings-voor-de-ct

Als de auto een tijdje in de felle zon heeft gestaan, laat ik meestal eerst de warme lucht er zoveel mogelijk uitwaaien, voordat ik instap. Het is dan niet zo bloedheet, en de airco hoeft dan ook minder hard te werken. Als je de "Open" knop op de afstandsbediening ingedrukt houdt terwijl je naar de auto loopt, gaan alle 4 de portierramen omlaag en kan de hete lucht er alvast uit. Mocht dat bij jou niet werken (standaard instelling), dan kun je dit door de dealer laten activeren.
 

Henny

Heel actief
2 apr 2010
973
49
0
Precies, AUTOMATISCHE CLIMATCONTROL, De eerste LS in 1989 had deze optie al.
Dit is de beste manier om je interieur zo snel mogelijk op de juiste temp. te krijgen,
het verschil tussen hand bediende en aut.climatcontrol

@ Toyboy, zodra de juiste binnen temp is bereikt krijg je weer " frisse lucht " :giggle: