Ik denk dat de lucht in de auto sneller gekoeld kan worden door de airco als deze gerecirculeerd wordt, en er in dat geval dus ook minder energie wordt verbruikt. Vandaar ook dat de airco in de "Eco" stand eerder de recirculatie inschakelt. Zowel de verwarming als de koeling werken bij de CT in de "Eco" stand minder sterk (staat ook ergens in de handleiding).
In mijn vorige auto (BMW) zat er op het airco bedieningspaneel een "Max" knop, waarmee je de temperatuur in de auto zo snel mogelijk omlaag kon brengen. Behalve dat daarbij de ventilator op maximale sterkte ging draaien, werd ook de recirculatie ingeschakeld.
Er zijn bij de CT een aantal persoonlijke instellingen mogelijk die je niet zelf kunt wijzigen, maar wel door de dealer kunt laten doen. Zo kun je het automatisch inschakelen van de recirculatie desgewenst uit laten zetten. Kijk hier voor de mogelijk instellingen:
http://vb.lexusforum.nl/forum/modellen/ct/tips-and-tricks-aa/1719-lps-settings-voor-de-ct
Als de auto een tijdje in de felle zon heeft gestaan, laat ik meestal eerst de warme lucht er zoveel mogelijk uitwaaien, voordat ik instap. Het is dan niet zo bloedheet, en de airco hoeft dan ook minder hard te werken. Als je de "Open" knop op de afstandsbediening ingedrukt houdt terwijl je naar de auto loopt, gaan alle 4 de portierramen omlaag en kan de hete lucht er alvast uit. Mocht dat bij jou niet werken (standaard instelling), dan kun je dit door de dealer laten activeren.