Airconditioning

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
Ik volg altijd de fora van de auto's waarin ik rij. Regelmatig komt daar de airconditioning ter sprake. Zo ook bij mijn (vooralsnog) huidige auto, de Ford Mondeo Station. De airco kan het maar niet koel krijgen in de auto, ook al is de airco bijgevuld boven het maximum.

Nu het de afgelopen tijd lekker weer is geweest en ongetwijfeld de airco in de CT's is gebruikt, ben ik zeer benieuwd naar de ervaringen. Koelt de airco snel? Is de temperatuur lekker koel in de auto?
En blijft het dan koel als het systeem op de eco mode gaat?

Ben zeer benieuwd.

Robbert-Jan
 

Maistah

Actief
1 feb 2011
472
1
0
Hey Robbert-Jan,

Uit veel ervaring nu: Ja. Al staat de auto ruim 4 uur vol in de zon, als je even op snelheid komt, begint de auto prima te coolen. Uiteraard wel met een onaangename herrie van de ventilator. Enige wat me tegenvalt met de airco is dat als je het instelt op 20 graden of minder, dat de auto te koud blijft. 20 graden van de airco is duidelijk geen 20 graden. Als het buiten 20 graden is en ik heb binnen ook op 20 staan, is het buiten warmer. Bij 20,5 en 21 wordt het opeens veel warmer. Dit was mij ook opgevallen in de RAV4. Waarschijnlijk zelfde thermostaat.

Hopelijk heb je zo voldoende info.

Gr
 

Lince

Actief
25 jan 2011
151
0
0
Gevoel van warmte komt ook door de luchtvochtigheid. Bij dezelfde temperatuur buiten of binnen, is de gekoelde ruimte, aangenamer / kouder.
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
airco's van Toyota zijn altijd al goed geweest... dat is mijn ervaring en ik kom van een warm eiland, dus ik kan het wel goed weten :D ... maar van de CT kan ik niet meepraten helaas :)
 

Xander

Nieuw hier
12 mei 2011
19
0
0
Ik herken de opmerking over de grote overgang van te koud naar warm. Ik had hiervoor een Peugeot 407 was erg tevreden over de automatische airco daarvan. Bij de CT zit ik heel vaak aan de temperatuurinstelling en de auto-knop te pielen omdat het gewoon niet wordt zoals ik wil. Heb dus meer het gevoel dat ik een halfautomatische of handmatige airco heb. Ook vind ik het jammer dat de airco niet wordt ingezet om een fles cola te kunnen koelen in het dashboardvak, maar dat is off-topic...
Maar als de vraag is: kan de airco de auto koud genoeg krijgen: absoluut ja :)
 

Jay_Kay

Actief
18 mei 2011
168
0
0
Als ik de verhalen zo lees, dan lijkt het er bijna op of de airco van de CT de lucht te droog maakt. Daardoor wordt de overgang van binnen naar buiten ervaren als van koud naar warm (lage luchtvochtigheid naar hoge lucht vochtigheid) en dat zou ook kunnen verklaren waarom de auto-stand bij eennaantal als toch niet zo auto ervaren wordt. Het mooiste systeem is er airco waarbij het ook nog mogelijk is om de luchtvochtigheidmte regelen.

Wellicht dat we, als (toekomstige) CT rijders, onze ervaringen met de airco kunnen bundelen en feedback geven aan Lexus, zodat dit soort ervaringen en kennis gebruikt kan worden voor de CT V2.0 over een jaar of 3-4 (midlife update).

Aanvullende vraag voor de overige forum leden, niet rijdend in een CT: Ervaren jullie de airco hetzelfde als hiervoor beschreven?
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Maistah zei:
Hey Robbert-Jan,

Uit veel ervaring nu: Ja. Al staat de auto ruim 4 uur vol in de zon, als je even op snelheid komt, begint de auto prima te coolen. Uiteraard wel met een onaangename herrie van de ventilator. Enige wat me tegenvalt met de airco is dat als je het instelt op 20 graden of minder, dat de auto te koud blijft. 20 graden van de airco is duidelijk geen 20 graden. Als het buiten 20 graden is en ik heb binnen ook op 20 staan, is het buiten warmer. Bij 20,5 en 21 wordt het opeens veel warmer. Dit was mij ook opgevallen in de RAV4. Waarschijnlijk zelfde thermostaat.

Hopelijk heb je zo voldoende info.

Gr

Deze afwijking is door de dealer bij te stellen ( in bepaalde mate uiteraard)




gr. koen
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
Om op de vraag van Jay terug te komen, ja, in de Mazda is het net zo... Verscchil tussen buiten en binnen en eerst heel hard blazen om op temp te komen, ik probeer dit te verminderen door de daling geleidelijk te regelen...
 

becca

Hoort erbij
1 mei 2011
70
0
0
Je kunt ook een Remote Start installeren zodat je auto al 5 minuten draait op de airco zodat hij lekker cool voordat je instapt. Deze heb ik al geregeld en wordt meteen in mijn CT ingebouwd.

Greetz,
Becca
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
De Prius Solar Roof heeft dat standaard. Maar ja, Prius he. Ik heb nog gekeken naar de Prius, maar het verschil is te groot wat afwerking en geluid betreft. Er zitten leuke gadgets in, o.a. dus de airco die je aan kan zetten lang voordat je de auto in gaat. Maar toch voor de CT gekozen. De prijs van de Solar Roof is hoegenaamd hetzelfde als die van de CT. Maar het kwaliteitsverschil is TE groot.


Robbert-Jan