Brandstof en vebruik

Patrick050

Actief
20 dec 2015
218
9
0
Mensen ik was nieuwsgierig naar jullie vebruik en welke brandstof jullie rijden

95 onglood ?
Primium ?
98 ?



Automaat of handbak
 

Noosting

Actief
29 nov 2015
110
4
0
1 op 11,8 met mijn IS200

En aangezien ik geen enorm dik super geblazen turbo monster heb.... Tank ik 95👍

Blijft een leuke discussie altijd, het tanken van hoog octaan benzine in "normale" auto's.
 
  • Leuk
Waarderingen: Deleted User 80

ErwinJDM

Stamgast
16 aug 2015
1.399
224
63
Ik tank altijd V-Power, en als iemand me vraagt waarom.. antwoord ik altijd : of het nu tussen m'n oren zit of het is echt zo. voor m'n gevoel rijdt het lekkerder.
en dat is me wel wat waard ;) moet er bij vertellen dat ik ook weinig km's maak.. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Patrick050

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
1 op 11,8 met mijn IS200

En aangezien ik geen enorm dik super geblazen turbo monster heb.... Tank ik 95👍

Blijft een leuke discussie altijd, het tanken van hoog octaan benzine in "normale" auto's.

Ja, inderdaad. Als ik even een uitstapje mag maken naar een niet-Lexus: Zoals sommigen hier op LF weten, heb ik ook nog de beschikking over een geblazen monster: m'n JDM Galant VR4. Dat ding heeft RON98+ op het tankklepje staan, dus tank ik ook SuperPlus, ofwel RON98.
En dan loopt ie lekker... dacht ik... totdat ik ooit eens langs de duitse snelweg RON102 in mijn vrijwel lege (!) tank mikte...

Nou, goeiedag, dan is het geen kwestie meer van tussen je oren, want de extra paarden die dan loskomen, die merk je heus wel. Het lijkt of je al die tijd ervoor met een goedwerkende handrem erop hebt gereden. De ECU van de VR4 is (met de juiste software) uitleesbaar en zelfs herprogrammeerbaar. Er blijken af fabriek 4 fuelmappings in te zitten: twee voor Low-Octane en twee voor High-Octane. In beginsel kiest de ECU voor een HO-mapping. Als de knocksensor echter een aantal knocks binnen een bepaalde tijd heeft geregistreerd, dan schakelt de ECU over op een LO-mapping, waarmee gepingel van het blok wordt voorkomen. Op een DynoRun wordt het verschil in vermogen met RON98 en RON102 in getallen zichtbaar: bij de VR4 scheelt het me ca 40pk en ca 55Nm aan koppel. Moraal van het verhaal: ondanks de voorgeschreven RON98 kiest mijn VR4 toch voor een LO-mapping.

Goed, en wat heeft dit nu met onze Lexus IS250 te maken? Heel simpel: de IS250-ECU zal van ??n mapping gebruik maken, ongeacht of je nu RON95, 98 of 102 erin mikt. RON is geen Viagra-additief, maar slechts een indicatie met welk gemak een brandstof (spontaan) tot ontbranding komt. Hoe hoger het RON, hoe 'moeilijker' de brandstof spontaan tot ploffen is te brengen.
Zouden wij (bestaat het nog?) RON91 in de IS250 mikken, dan zou die brandstof al spontaan tot ontbranding kunnen komen, nog voordat de bougie (dus de ECU) dat graag zou willen en krijg je een ongecontroleerde ontsteking; het schadelijke pingelen / dieselen. Ik moet bekennen dat ik niet weet of de IS250 naar een 'lagere mapping' kan overschakelen als je onder de RON95 zou tanken.
Maar gooi je ipv RON95 nu RON98 of zelfs RON102 in je IS250, dan ben je alleen duurder uit dan zou hoeven. Je ECU ziet het verschil niet en beschikt ook niet over een mapping om de extra reserves uit te kunnen buiten.

En dan weer even een full-on-topic bijdrage, waarbij ik toch lichtjes begin te twijfelen aan de juistheid van IS250 boardcomputer: afgelopen zondagochtend, 278km over een vrijwel lege duitse snelweg, cruise grotendeels vast op 180km/h en wind schuin achter in de rug... 1:12.1 :eyes::D (ik heb "km/l" aanduiding in het display, dus geen denkfout met "l/100km"). Jawel: op RON95.
 
  • Leuk
Waarderingen: Noosting

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
duidelijk verhaal Xenon :rulez:
goede info , dat lees ik graag ipv wat mensen hebben gehoord en andere spook verhalen , en heel gaat zo een JDM Lancer , met Noosting eens , die neus is heel erg geslaagd
 

Bluedeamon

Actief
4 okt 2015
440
31
0
Mooie Galant! Zeer informatieve tekst !

Ik wist nieteens dat Ecu's van mappings konden switchen bij sommige autos. Ik raak nu toch benieuwd hoe dit precies bij de IS250 in zijn werking gaat.
 

Bluedeamon

Actief
4 okt 2015
440
31
0
Hier een video dat alles bevestigd over Self tuning van de ECU

https://www.youtube.com/watch?v=FPPkPAbzwbU

Ik tank nooit meer 98 of hoger. Heb het ook na gevraagt bij een oom van mij die monteur is en hij zegt dat het zeer overbodig is.
Dus het is geld weggooien voor niets. De motoren zijn erop gebouwd om op 95 te rijden dus ik laat het er lekker bij !
 
  • Leuk
Waarderingen: Xenon

Jvrr

Actief
30 sep 2014
102
7
18
Mijn vorige auto ha(Camry v6 1mzfe) had volgens mij geen meerde mappings. De knock senor detecteerde de knock en ging daar op verlaten of extra brandstof inspuiten.
 

Bluedeamon

Actief
4 okt 2015
440
31
0
Wout
Daar kom je maar op 1 manier achter denk en dat is de Branstof Economie test op een dyno. Weet alleen niet waar deze staan, maar wellicht dat een Chiptune bedrijf er meer over weet en kan doen
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Maak jullie geen illusies. In auto's waar de fabrikant euro95 voorschrijft, gaan ze hun ECU's echt niet van een mapping voor RON98(+) voorzien. Hooguit voor het geval je eens lager dan RON95 moet tanken. Dan kan de ECU, getriggerd door de knocksensor, een andere mapping kiezen waarmee het inspuitmoment, de hoeveelheid en het ontstekingsmoment wordt verlegd. Ik meen me te herinneren dat een IS bij uitzondering ook 91 mag tanken. Dat zal de ECU dus moeten weten op te vangen (ten koste van wat performance).

Als vuistregel kan je stellen dat wanneer de de compressie bovengemiddeld kan oplopen (voornamelijk bij turbo en/of compressormotoren) de klopvastheid (RON) van de brandstof ook hoger moet zijn. De compressieverhouding in een 'gewoon' (IS) blok is vast bepaald en wordt niet be?nvloedt door enige drukvulling. Daarmee is ook de brandstofsoort vast bepaald.

Trouwens, Bluedeamon, leuke vondst, dat filmpje!
Kan je nagaan dat ze daar RON87, 89 en 91 hebben... Wij hebben al niet eens meer 91.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bluedeamon

GWS

Heel actief
11 aug 2013
829
84
0
Kan je nagaan dat ze daar RON87, 89 en 91 hebben... Wij hebben al niet eens meer 91.
In Canada (en ook USA) hanteren ze PON ofwel AKI ofwel RON+MON/2. Volg je het nog?
Zorgt voor 4-6 octaanpunten lager dus hun 91 Is vergelijkbaar met onze 97-98.
En elke oliemij. maakt zijn eigen keuze per land met dezelfde merknaam: shell V-Power in Duitsland en Itali? heeft hoger octaanpunten dan onze V-Pover.(geen tikfout)
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Ja, inderdaad. Als ik even een uitstapje mag maken naar een niet-Lexus: Zoals sommigen hier op LF weten, heb ik ook nog de beschikking over een geblazen monster: m'n JDM Galant VR4. Dat ding heeft RON98+ op het tankklepje staan, dus tank ik ook SuperPlus, ofwel RON98.
En dan loopt ie lekker... dacht ik... totdat ik ooit eens langs de duitse snelweg RON102 in mijn vrijwel lege (!) tank mikte...

Nou, goeiedag, dan is het geen kwestie meer van tussen je oren, want de extra paarden die dan loskomen, die merk je heus wel. Het lijkt of je al die tijd ervoor met een goedwerkende handrem erop hebt gereden. De ECU van de VR4 is (met de juiste software) uitleesbaar en zelfs herprogrammeerbaar. Er blijken af fabriek 4 fuelmappings in te zitten: twee voor Low-Octane en twee voor High-Octane. In beginsel kiest de ECU voor een HO-mapping. Als de knocksensor echter een aantal knocks binnen een bepaalde tijd heeft geregistreerd, dan schakelt de ECU over op een LO-mapping, waarmee gepingel van het blok wordt voorkomen. Op een DynoRun wordt het verschil in vermogen met RON98 en RON102 in getallen zichtbaar: bij de VR4 scheelt het me ca 40pk en ca 55Nm aan koppel. Moraal van het verhaal: ondanks de voorgeschreven RON98 kiest mijn VR4 toch voor een LO-mapping.

Goed, en wat heeft dit nu met onze Lexus IS250 te maken? Heel simpel: de IS250-ECU zal van ??n mapping gebruik maken, ongeacht of je nu RON95, 98 of 102 erin mikt. RON is geen Viagra-additief, maar slechts een indicatie met welk gemak een brandstof (spontaan) tot ontbranding komt. Hoe hoger het RON, hoe 'moeilijker' de brandstof spontaan tot ploffen is te brengen.
Zouden wij (bestaat het nog?) RON91 in de IS250 mikken, dan zou die brandstof al spontaan tot ontbranding kunnen komen, nog voordat de bougie (dus de ECU) dat graag zou willen en krijg je een ongecontroleerde ontsteking; het schadelijke pingelen / dieselen. Ik moet bekennen dat ik niet weet of de IS250 naar een 'lagere mapping' kan overschakelen als je onder de RON95 zou tanken.
Maar gooi je ipv RON95 nu RON98 of zelfs RON102 in je IS250, dan ben je alleen duurder uit dan zou hoeven. Je ECU ziet het verschil niet en beschikt ook niet over een mapping om de extra reserves uit te kunnen buiten.

En dan weer even een full-on-topic bijdrage, waarbij ik toch lichtjes begin te twijfelen aan de juistheid van IS250 boardcomputer: afgelopen zondagochtend, 278km over een vrijwel lege duitse snelweg, cruise grotendeels vast op 180km/h en wind schuin achter in de rug... 1:12.1 :eyes::D (ik heb "km/l" aanduiding in het display, dus geen denkfout met "l/100km"). Jawel: op RON95.

Goedemiddag, ik zit hier eens een oud topic te lezen, ik zie dat jij aangeeft dat je display ingesteld staat op km/l en dus niet op L/100km
heb je enig idee hoe ik dat eventueel ook zou kunnen wijzigen? mijn voorkeur is ook km/l ..

ik hoor het wel!
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
Of je het zelf kunt wijzigen (zonder IT2), weet ik niet. Met IT2 kan je wat zaken customizen, zoals km/l ipv l/100km. Een dealer (of in ieder geval iemand met de beschikking over een IT2) kan het voor je instellen. Mischien kan TechStream het ook wel, maar daar heb ik geen enkele ervaring mee.Ik wilde ook de GS (3e Gen) omzetten naar km/l, maar vreemd genoeg wordt daar de optie niet aangeboden :sleep:.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Of je het zelf kunt wijzigen (zonder IT2), weet ik niet. Met IT2 kan je wat zaken customizen, zoals km/l ipv l/100km. Een dealer (of in ieder geval iemand met de beschikking over een IT2) kan het voor je instellen. Mischien kan TechStream het ook wel, maar daar heb ik geen enkele ervaring mee.Ik wilde ook de GS (3e Gen) omzetten naar km/l, maar vreemd genoeg wordt daar de optie niet aangeboden :sleep:.

ah kijk, daar kan ik wat mee..
(weet ik alleen nog niet wat IT2 is?) is dat een variant van techstream? ik heb wel een aardige obd2meter maar daarmee gaat het niet lukken heb ik al gezien.

dank je wel voor je reactie i.i.g. weet nu i.i.g. dat het mogelijk moet zijn op de IS 250
 

tvkip

Hoort erbij
2 jul 2019
77
35
18
Of je het zelf kunt wijzigen (zonder IT2), weet ik niet. Met IT2 kan je wat zaken customizen, zoals km/l ipv l/100km. Een dealer (of in ieder geval iemand met de beschikking over een IT2) kan het voor je instellen. Mischien kan TechStream het ook wel, maar daar heb ik geen enkele ervaring mee.Ik wilde ook de GS (3e Gen) omzetten naar km/l, maar vreemd genoeg wordt daar de optie niet aangeboden :sleep:.

Bij de 2IS is dit gemakkelijk in te stellen met de Techstream dmv. de customize settings.
 
  • Leuk
Waarderingen: Henri27