CT200h Map sensor

Banu

Hoort erbij
5 mei 2019
54
25
18
Beste leden,
Hier een berichtje over de map-sensor van mijn CT200h.
Enkele welen geleden heb ik preventief (bij 230k km) de EGR-klep en het rvs pijpje naar het inlaatspruitstuk gereinigd. Dit leverde geen merkbaar verschil op in het rijden. Een paar dagen geleden heb ik ook het inlaatspruitstuk gereinigd. De poorten waren niet verstopt, maar er zat wel een dun laagje koolaanslag aan de wanden die ik zo goed mogelijk heb verwijderd. Maar nu komt het… toen ik het gasklephuis demonteerde heb ik ook de map-sensor verwijderd en die bleek behoorlijk vettig. Ik heb met remreiniger de map-sensor gereinigd (sommige remreinigers zijn eigenlijk niet geschikt omdat ze te agressief zijn, maar dat las ik later pas 🫣. Contactspray is beter).
Maar het resultaat met rijden is echt verbluffend. Het bekende oplopen van het toerental bij accelereren is namelijk veel en veel minder. Het verbaast mij echt dat het reinigen van de map-sensor niet veel vaker wordt genoemd als een belangrijk punt van onderhoud. Terwijl iedereen het altijd heeft over de maf-sensor reinigen en daar heb ik bij geen enkele auto die ik heb gehad (en dat zijn er echt veel 😊) ooit enig verschil door kunnen ervaren.
Hopelijk kunnen meerdere Lexus/Toyota rijders met mijn ervaring hun voordeel doen.
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
296
170
43
Interessant, herken het oplopen niet zo, maar wellicht toch eens bekijken. Wellicht dat ik dan tóch een verschil bemerk. 😃

Als ik zo vrij mag zijn: was de EGR echt zo vies als vaak op (Amerikaanse) fora wordt beweerd?
 

Banu

Hoort erbij
5 mei 2019
54
25
18
Mijn CT200h is van 2011, maar de modellen m.i.v. bouwjaar 2014 hebben o. a. een electronische wijziging gekregen waardoor het sterk in toeren stijgen (loeien, zoals sommigen het betitelden 😉) wat gereduceerd wordt.
De vervuiling van de EGR was wel aanwezig, maar absoluut niet vergelijkbaar met de EGR van een dieselmotor. Ook die heb ik weleens bij een vergelijkbare km-stand gereinigd en die bleek vrijwel helemaal dicht gekoekt te zijn met roet. Het is bij een CT zeker aan te raden om het hele inlaattraject een keer te reinigen, maar ik denk dat 1x in de 120dkm voldoende is.
De EGR-koeler moet ik nog een keer doen overigens😅.
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
296
170
43
Dankje voor je reactie! Ik heb overigens ook eentje uit 2011.
Wat je zegt klopt ja.. Ik meen dat ze de e-CVT deels aangepast hebben, waardoor er eerder op koppel gereden wordt.
Zal de eerstvolgende beurt de delen inclusief inlaatspruitstuk laten reinigen. Maar in ieder geval goed te weten dat de vervuiling niet 'extreem' was. 🙂
 

Banu

Hoort erbij
5 mei 2019
54
25
18
Beste Sammie,
Laat je de beurt bij de officiële Lexus dealer uitvoeren? Ben dan bang dat ze daar niet aan beginnen (veel te arbeidsintensief) en er gelijk een nieuw inlaatspruitstuk en EGR-klep op zetten. Dat loopt echt in de papieren, reken daar maar op. Ik zou, met mijn recente ervaring in het achterhoofd, eerst alleen de map-sensor reinigen. Dat is echt voor iedereen goed te doen. Eigenlijk hoef je daarvoor alleen het luchtfilter te verwijderen en dan kan je er al bij. Er zijn volop filmpjes op internet om te zien hoe dat moet.
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
296
170
43
Voor het meeste bezoek ik de dealer inderdaad. Ja weet waar je op doelt.. Veelal is het moeilijk en lastig bij Louwman. De inkomstenderving is voor hunzelf, heb ik geen last van. 😉