DAB klinkt bij sommige zenders raar

Richie

Hoort erbij
1 aug 2023
34
50
18
Beste mede-forummers,
Sinds het najaar heb ik dat bij enkele zenders (o.a. Radio 10, Sky, etc.) er een 'onderwatergeluid' te horen is, oftewel een soort van dof geluid met veel hoge tonen en soort van echo.
Op andere zenders (o.a. Q-music, etc.) is er wel gewoon de heldere Lexus-klank. Het is ook niet altijd zo maar juist sporadisch, vaak na een aantal minuten de zender niet gewisseld en dan is het weer over.
Zou bijna denken dat het rond de 'FM-verdeling' in september 2023 is ontstaan. Gaat bij mij om de IS 300h (2017, geen ML systeem).

Natuurlijk kan ik het wel handmatig bijstellen met de equaliser maar dat is omslachtig voor de korte momenten. Iemand een idee waar het aan kan liggen?
Ik hoor het graag:D
 

LEX(D)US

Actief
20 sep 2019
159
152
43
SInds enkele weken klinkt radio 10 en 538 op DAB bij mij ook alsof je naar een middengolf zender luistert. ontvangst is wel sterk.
JOE en NPO sprankelen gewoon zoals het hoort. Het is constant en geen FM link. FM klinkt dan zelfs beter.
 
  • Leuk
Waarderingen: Richie

Lexy

Actief
17 mrt 2023
137
70
28
Radio 10 heeft sinds september een andere frequentie op de FM. Het ontvangst op DAB+was op dat moment bij mij ineens verdwenen. Dacht dat de wijziging in FM geen invloed op DAB+ had. Ik dacht dat komt wel een keer om het opnieuw op te zoeken. In oktober is de lexus voor een beurt geweest en is er een update van het DCM geweest. Daarna is de ontvangst automatisch hersteld, en deed radio 10 het ineens weer. Of dat ermee te maken heeft of toeval was, weet ik niet.

Lang verhaal kort….verwijder radio 10 eens uit de voorkeuren en stem dan opnieuw af. Mss helpt dat.
Eerder zat radio 10 op DAB+ 9c en later op DAB+ 11c.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: LEX(D)US

LEX(D)US

Actief
20 sep 2019
159
152
43
Lang verhaal kort….verwijder radio 10 eens uit de voorkeuren en stem dan opnieuw af. Mss helpt dat.
Eerder zat radio 10 op DAB+ 9c en later op DAB+ 11c.
Dat was het allereerste wat ik geprobeerd heb, helaas...
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
582
1
381
63
Kan het niet zo zijn dat de DAB verspringt - door slecht bereik - van DAB naar de FM-link? Ik heb dat heel veel en dat hoor je heel goed, DAB is mooi helder en FM is doffer, klinkt als wat ik hier lees....
Overigens heeft het bij mij een andere oorzaak.
 
  • Leuk
Waarderingen: Citrofiel1975

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
582
1
381
63
Je kan het overigens ook zien in het scherm maar dan moet je dat wel open hebben staan, komt dan FM-link te staan i.p.v. DAB
 

Richie

Hoort erbij
1 aug 2023
34
50
18
Voorkeurszenders heb ik al geprobeerd, helaas zonder succes, zal zelf nog even kijken of wat instellingen aanpassen (L-band, Alternatieve DAB-frequentie, ASL, etc) zin heeft.
 

Richie

Hoort erbij
1 aug 2023
34
50
18
Een maandje later en een paar minuten wachten voor een open brug later:ROFLMAO:... Ik heb tijdens het wachten een beetje lopen zoeken in het menu en de zenders handmatig nagekeken, wat blijkt, sommigen stonden bij frequentie op "DAB-lokaal"(Rotterdam-Rijnmond/Flevoland/etc.)

Na verzetten naar "DAB+" klinkt het weer voller en als vanouds(y)
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexy