Dakraam afvoer lekt. Hoe dit op te lossen?

jurlexus

Nieuw hier
6 jan 2024
2
0
1
Hallo allemaal,

Ik heb een Lexus RX400H met lekkage bij de bestuurder links van de pedalen en in de achterbak. Na wat onderzoek heb ik geconstateerd dat dit afkomstig is van de afvoerslangetjes van het dakraam. Ik heb op internet gekeken en zie dat hier vaker problemen mee zijn met deze modellen.
  1. https://www.clublexus.com/forums/rx...69-how-to-clear-rear-sunroof-drain-tubes.html
  2. https://www.clublexus.com/forums/rx-2nd-gen-2004-2009/648923-sunroof-moonroof-leak-2.html
  3. Lexus RX330 Sunroof Drain Tube Clogged (voorbeeld van de lekkage)

Ik lees dat probleem vaak ontstaat doordat slangetjes verstopt zitten. Het doorspuiten van de leidingen met bijvoorbeeld lucht zou het probleem moeten verhelpen. De slangetjes lijken zelf echter niet vies te zijn, maar het probleem zit mogelijk in het afvoergat dat verstopt is. Althans, dat is wat ik teruglees op internet.

De auto staat momenteel bij de garage en zij stellen dat er het slangetje is afgebroken en vervangen dient te worden. Hiervoor zou er in de carrosserie gezaagd moeten worden om het probleem te verhelpen. Omdat ik niet zo'n voorstander ben van zomaar in de caroserrie zagen en het mij lijkt dat dit probleem ook op een andere manier opgelost kan worden, ben ik benieuwd wat jullie ideeën hierover zijn.

Mochten er vragen zijn over de situatie, laat het me weten! Alvast dank voor het meedenken!

Jur
 

Bassj

Actief
25 jan 2020
217
130
43
Je kunt proberen het met lucht door te blazen. Wel met lage luchtdruk. Mijn vader heeft het weleens geprobeerd bij zijn Volvo en dan de luchtslang vol op dat gat. Bleek er een rubber slangetje in de stijl aangekneld te zitten die dus door de hoge druk helemaal losgeschoten is. Toen was hij nòg verder van huis.
 

jurlexus

Nieuw hier
6 jan 2024
2
0
1
Je kunt proberen het met lucht door te blazen. Wel met lage luchtdruk. Mijn vader heeft het weleens geprobeerd bij zijn Volvo en dan de luchtslang vol op dat gat. Bleek er een rubber slangetje in de stijl aangekneld te zitten die dus door de hoge druk helemaal losgeschoten is. Toen was hij nòg verder van huis.
Bedankt voor je reactie! Dat is al geprobeerd maar er lijkt in de slang zelf geen verstopping te zitten. Als ik het goed begrijp, hangt de slang boven een soort van afvoer in de carrosserie die naar buiten gaat. De verstopping zit in dit gat (denk ik). De garage stelt dat de slang is afgebroken en dat deze vervangen dient te worden. Hiervoor zou er dan ook gezaagd moeten worden omdat er anders niet goed bij de slang gewerkt kan worden. Ik lees dit echter nergens terug op internet en het lijkt me ook sterk om voor zoiets te moeten zagen.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
836
113
Ik kan je helaas niet helpen met dit probleem, maar "the car care nut" heeft wel tips om dit te voorkomen, geldt trouwens voor ieder merk.
Het komt in het kort hier op neer: Bladeren en vuil op tijd weghalen en preventief de slangetjes doorsteken. Geen perslucht gebruiken! Hierdoor kunnen de slangetjes losraken!

 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.124
4
836
113
Perslucht kan wel, maar dan moet je weten waar de slangetjes eindigen (bv. in wielkasten): van onderaf doorspuiten, niet van bovenaf!
Door de druk kunnen de slangetjes dan toch nog steeds loslaten? Plus alle troep en zooi gaat dan terug omhoog je dakraam en dus interieur in.
Doorsteken lijkt mij nog steeds het meest wijze? Of misschien voorzichtig doorspoelen met heet water? Indien ze niet dicht zitten natuurlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bassj en Citrofiel1975

Citrofiel1975

Hoort erbij
8 nov 2022
94
55
18
Ja je moet wel uitkijken voor de prut die er uit komt, met twee personen is handigst (eentje met luchtslang, andere met doekje bij betreffende opening in dak de ergste prut opvangen.
Mijn ervaring is wel van oude modellen, bv. Citroën CX. Daar zitten de slangetjes bij het dak inderdaad op soort nippels gestoken - bij doorblazen vanaf het dak kun je die losblazen. Onderaan in de wielkasten zijn het losse slangeinden, daar kun je weinig aan losblazen. Maar wellicht is dat bij nieuwere auto's anders en zitten de slangetjes aan twee kanten vast??

Als het slangetje al los of gebroken is: dakhemel eruit hoef je niet voor te zagen. Is een rotklus, natuurlijk, maar geeft wel veel zicht??
 
  • Leuk
Waarderingen: snoek1