Dimmende binnenspiegel dimt niet?

leclerq

Nieuw hier
6 mei 2011
13
0
0
Ik heb de CT nu nderhalve week en het viel me op dat mijn binnenspiegel totaal niet lijkt te dimmen als er bijvoorbeeld iemand met groot licht achter me rijdt.

Ik heb zelfs met een zaklampje in de spiegel gekeken om te kijken of hij dan donkerder werd maar helemaal niks.

Is het dimmen ervan nou heel subtiel of heb ik gewoon een exemplaar dat niet werkt? Wat zijn jullie ervaringen met de binnenspiegel?
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
volgens mij hangt het er ook vanaf op welke hoek de spiegel staat, als die net niet "goed" staat, dan vangt de lens (weet nu even niet hoe dat ding heet :p ) het licht niet en dan wordt het signaal niet doorgegeven dan de spiegel gedimd moet...
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
..dan vangt de lens (weet nu even niet hoe dat ding heet)..
Dat is een foto-sensor, dus ver zat je er niet naast ;)

Zo'n ding heb ik ook in de GS en je ziet dan de de verschillende 'trapjes' waarmee 'glare' en lichtintensiteit gedimd wordt.

Mij lijkt, dat als e.e.a. niet snel of goed genoeg dimt, er mogelijk een afwijking bestaat m.b.t. de foto-sensor zelf. Dat kan zijn dat deze niet snel genoeg reageert, buiten spec., of wellicht als eerder opgemerkt, e.e.a. afhankelijk is van 'hoek' lichtval. Denkelijk valt zoiets niet achteraf te ijken of naar smaak in te stellen.

Het best zou zijn een 1 op 1 vergelijking met een goed werkend exemplaar. Er simpelweg met een lampje op schijnen wil misschien zeggen dat de sensor 'reageert', maar geeft eigenlijk geen uitsluitsel over een juiste werking (binnen specs).
 

Termin8r

Actief
12 apr 2011
249
3
0
De zelfdimmende binnenspiegel in de CT dimt veel minder heftig dan die in m'n vorige auto, een Renault Laguna. Hij doet 't beter als je 's nachts je vinger op de sensor aan de voorzijde van het spiegelhuis legt. Daarmee laat je het systeem denken dat het aardedonker is, waardoor hij sterker dimt. Voor mij is dat een indicatie dat de sensor aan de voorkant nog te veel licht ziet om de spiegel echt goed te dimmen.

Maar goed, Je hebt er allemaal niet zoveel aan. Ik rijd 's nachts in elk geval niet voortdurend rond met een vinger op de sensor aan de voorkant van het spiegelhuis. Misschien dat een stukje isolatietape kan helpen, maar ik vind het 'probleem' niet groot genoeg om het zelf uit te proberen.
 

allcazar

Hoort erbij
4 mrt 2012
55
1
8
Gisteren voor het eerst een lange rit in het donker gemaakt en verdorie... die zelfdimmende binnenspiegel dimt inderdaad niet. Aan geen kanten. Heb de laatste 8 jaar nooit iets anders gekend dan zelfdimmende spiegels, en jawel, ik denk dat ik met redelijke zekerheid kan beweren dat het ding niet werkt.

Vinger op de sensor voorzijde of niet, maakt niets uit. Heb dan uiteindelijk met mijn led-licht van de GSM op de sensor voorzijde geschenen, en jawel, dan werkt het weer. Zeer zichtbaar verschil. Lampje weg, en terug naar normaal. Op een gegeven moment had ik de indruk dat hij eventjes werkte, met een wagen die naderde en mij inhaalde, maar dat allemaal zeer inconsistent, want bij een inhaalmanoever van een volgende wagen gebeurde er gewoon niets.

Ik vind het probleem toch wel groot genoeg om aan te kaarten. Zo wil ik echt niet rijden in het donker, dat gaat gewoon niet. Hoop dat Toyota dit voor mekaar heeft...
 

twcoolen

Actief
22 feb 2011
226
0
0
allcazar zei:
Gisteren voor het eerst een lange rit in het donker gemaakt en verdorie... die zelfdimmende binnenspiegel dimt inderdaad niet. Aan geen kanten. Heb de laatste 8 jaar nooit iets anders gekend dan zelfdimmende spiegels, en jawel, ik denk dat ik met redelijke zekerheid kan beweren dat het ding niet werkt.

Vinger op de sensor voorzijde of niet, maakt niets uit. Heb dan uiteindelijk met mijn led-licht van de GSM op de sensor voorzijde geschenen, en jawel, dan werkt het weer. Zeer zichtbaar verschil. Lampje weg, en terug naar normaal. Op een gegeven moment had ik de indruk dat hij eventjes werkte, met een wagen die naderde en mij inhaalde, maar dat allemaal zeer inconsistent, want bij een inhaalmanoever van een volgende wagen gebeurde er gewoon niets.

Ik vind het probleem toch wel groot genoeg om aan te kaarten. Zo wil ik echt niet rijden in het donker, dat gaat gewoon niet. Hoop dat Toyota dit voor mekaar heeft...

Gewoon melden inderdaad. Bij mij werkt hij perfect.