Ervaringen met verschillende Lexus dealers

Lexy

Actief
17 mrt 2023
137
70
28
En dan is de vraag ‘hoe meet je thuis de dikte?’. In de garage zou daar wel speciale gereedschap voor zijn en volgens bepaalde richtlijnen. Altijd moeilijk dit soort dingen.
 

Elan

Hoort erbij
16 dec 2023
35
17
8
En dan is de vraag ‘hoe meet je thuis de dikte?’. In de garage zou daar wel speciale gereedschap voor zijn en volgens bepaalde richtlijnen. Altijd moeilijk dit soort dingen.
Niks moeilijk aan, dat doe je met een micrometer, of als je die niet hebt dan meet je met een schuifmaat als er geen randje op zit. Zit er dat wel op dan haal je dat even weg.
Voor de duidelijkheid; ik heb thuis gewoon een werkplaats met brug en gereedschap. Bracht m naar de Lexus voor behoud van garantie. Niet omdat ik de kennis niet heb, want ik weet zeker dat ik met mijn eigen auto secuurder omga dan dat zij dat doen.
Nu maar gelijk een setje high Carbon schijven erop. Niet omdat het persé nodig is, wél omdat ze ook gewoon erg mooi zijn😜
 

Bijlagen

  • IMG_1751.jpeg
    IMG_1751.jpeg
    3,4 MB · Weergaven: 9

Lexy

Actief
17 mrt 2023
137
70
28
Met altijd moeilijk….bedoel ik als je twijfels gaat krijgen over een garage waar je je auto brengt.
Een goede werkplaats en kennis is altijd mooi meegenomen. (y)
 
  • Leuk
Waarderingen: Elan

Elan

Hoort erbij
16 dec 2023
35
17
8
Ja klopt wat je zegt. Er mag gerust aan me verdiend worden, daar heb ik geen problemen mee, want dat is het verdienmodel. Maar, als het gevoel me bekruipt dat ze me moedwillig willen flessen dan ben ik er snel klaar mee..
Vandaar mijn vraag ook over hoe Breda hier bekend staat.
Volgende week moet ik er langs met de SC. Ik zal het daar dan eens aankaarten. Ben benieuwd wat het antwoord is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexus4me

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
296
170
43
Dat laatste lijkt me verstandig. Geef Breda eens de kans, om uit te leggen, hoe hun op het advies 'vervangen' zijn gekomen. Het hier meteen oplichting noemen is ook weer heel wat. Wellicht hebben ze een goede reden en kunnen ze dit goed onderbouwen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Elan

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
697
622
93
Je kunt op verschillende manieren bepalen of remblokken en schijven aan vervanging toe zijn. Bij een APK wordt slechts gekeken hoe goed de remwerking op het moment van keuren is. Er wordt geen inschatting gemaakt hoe lang dat zo blijft.

Bij een garage zal een monteur er waarschijnlijk anders naar kijken. Naast het controleren van de remwerking zal de monteur een inschatting maken hoe lang blokken en schijven nog een behoorlijke remwerking blijven geven. Dat is een beetje een gok - de uitkomst wordt mede bepaald door rijgedrag van de bestuurder en mogelijk de onderhoudshistorie of de ervaring met het betreffende automodel. Het blijft in ieder geval een subjectieve inschatting en de uitkomst zal van monteur tot monteur uiteen lopen. Voorspellen is nu eenmaal moeilijk als het de toekomst betreft. Als de inschatting van de monteur is dat het op het moment van inspectie in orde is maar dat niet meer zal zijn bij de voorziene volgende onderhoudsbeurt, zal hij vervanging adviseren.

Om dat meteen als "poging tot oplichting" te kwalificeren, gaat erg ver, al kan dat natuurlijk ook terecht zijn. Het kan ook gewoon een zo goed mogelijke inschatting door de monteur zijn - en deze kan zich daarbij vergissen. Het was waarschijnlijk slimmer geweest om ongevraagd wat meer uitleg te geven of , als klant, meteen te vragen waarop het advies was gebaseerd.

De "levensduur" van blokken en schijven zal sterk varieren, afhankelijk van het gebruik dat er van wordt gemaakt. Veel auto's die ik heb gehad bleken meer dan 300.000 km met een stel blokken en schijven te kunnen doen. Mijn huidige Lexus heeft ongeveer 100.000 km gereden en schijven en blokken zien er uit dat ze die drie ton ook wel zullen halen.
 

Bobusa

Actief
12 okt 2008
247
144
43
Goede uitleg Romke! (y) Dank.

Voor mijn LS heeft de monteur na de laatste grote beurt aangeven dat de voorste schijven/blokken nog 5000 km "meekunnen" Dat is dan idd een inschatting die van veel factoren zoals Romke aangeeft afhankelijk zijn. Nu ik meer regeneratief rij (Power Hybrid modus) en afrem op de motor zullen ze waarschijnlijk 10k meekunnen.

Overigens, kun je wachten tot het lampje op je dashboard gaat branden met het vervangen van de blokken? De schraper zal zijn werk dan waarschijnlijk ook gaan doen als die de schijf raakt en vreselijk gaan piepen.. Of is het dan te laat? Schijven moeten toch vervangen worden dus dat is geen probleem.
 
  • Leuk
Waarderingen: Elan

Elan

Hoort erbij
16 dec 2023
35
17
8
Je kunt op verschillende manieren bepalen of remblokken en schijven aan vervanging toe zijn. Bij een APK wordt slechts gekeken hoe goed de remwerking op het moment van keuren is. Er wordt geen inschatting gemaakt hoe lang dat zo blijft.

Bij een garage zal een monteur er waarschijnlijk anders naar kijken. Naast het controleren van de remwerking zal de monteur een inschatting maken hoe lang blokken en schijven nog een behoorlijke remwerking blijven geven. Dat is een beetje een gok - de uitkomst wordt mede bepaald door rijgedrag van de bestuurder en mogelijk de onderhoudshistorie of de ervaring met het betreffende automodel. Het blijft in ieder geval een subjectieve inschatting en de uitkomst zal van monteur tot monteur uiteen lopen. Voorspellen is nu eenmaal moeilijk als het de toekomst betreft. Als de inschatting van de monteur is dat het op het moment van inspectie in orde is maar dat niet meer zal zijn bij de voorziene volgende onderhoudsbeurt, zal hij vervanging adviseren.

Om dat meteen als "poging tot oplichting" te kwalificeren, gaat erg ver, al kan dat natuurlijk ook terecht zijn. Het kan ook gewoon een zo goed mogelijke inschatting door de monteur zijn - en deze kan zich daarbij vergissen. Het was waarschijnlijk slimmer geweest om ongevraagd wat meer uitleg te geven of , als klant, meteen te vragen waarop het advies was gebaseerd.

De "levensduur" van blokken en schijven zal sterk varieren, afhankelijk van het gebruik dat er van wordt gemaakt. Veel auto's die ik heb gehad bleken meer dan 300.000 km met een stel blokken en schijven te kunnen doen. Mijn huidige Lexus heeft ongeveer 100.000 km gereden en schijven en blokken zien er uit dat ze die drie ton ook wel zullen halen.
Dat je levensduur op verschillende manieren kunt bepalen ben ik het niet eens. Voor zowel blokken als schijven gelden toleranties over het gehele oppervlak te meten. Punt. Wanneer beiden daar ruimschoots binnen vallen is iets niet versleten. Normaliter ben ik gewend dat ze me dat even aan de auto laten zien. Zo doe ik dat zelf ook namelijk.
Maar goed, mijn vraag was eigenlijk gewoon hoe deze dealer hier bekend staat sinds mijn eerste beurt ervaring niet top verlopen is.
Blijkbaar is deze dealer hier goed vertegenwoordigd gezien het feit het iedereen voor heb opneemt.
Hopelijk is het een ‘one of a kind mistake’ en dat zullen we bij het volgende bezoek merken. Ik zal het aan de betreffende monteur eens vragen.
 

Elan

Hoort erbij
16 dec 2023
35
17
8
Goede uitleg Romke! (y) Dank.

Voor mijn LS heeft de monteur na de laatste grote beurt aangeven dat de voorste schijven/blokken nog 5000 km "meekunnen" Dat is dan idd een inschatting die van veel factoren zoals Romke aangeeft afhankelijk zijn. Nu ik meer regeneratief rij (Power Hybrid modus) en afrem op de motor zullen ze waarschijnlijk 10k meekunnen.

Overigens, kun je wachten tot het lampje op je dashboard gaat branden met het vervangen van de blokken? De schraper zal zijn werk dan waarschijnlijk ook gaan doen als die de schijf raakt en vreselijk gaan piepen.. Of is het dan te laat? Schijven moeten toch vervangen worden dus dat is geen probleem.
Er gaat geen lampje branden, want er zitten aan de voorkant géén indicatoren. Dat vond ik eerlijk gezegd ook wel frappant..
Voor de belangstellenden overigens een foto van de blokken zoals ze eraf kwamen, en dan houd ik er over op.
Vraag was ook eigenlijk hoe de dealerervaringen hier waren.
 

Bijlagen

  • IMG_1754.jpeg
    IMG_1754.jpeg
    3,7 MB · Weergaven: 14

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
697
622
93
Overigens, kun je wachten tot het lampje op je dashboard gaat branden met het vervangen van de blokken? De schraper zal zijn werk dan waarschijnlijk ook gaan doen als die de schijf raakt en vreselijk gaan piepen.. Of is het dan te laat? Schijven moeten toch vervangen worden dus dat is geen probleem.
Dat kan een riskante strategie zijn. Ik heb een keer een auto gehad waarbij bij de voorwielremmen alleen het binnenste blok van een draadje was voorzien dat bij voldoende slijtage een lampje zou doen oplichten. Door een of andere oorzaak was het andere blok enigszins gaan aanlopen tegen de schijf (klemmende bedieningsplunjer waarschijnlijk) en, zonder enigerlei melding, op een gegeven moment tot op het metaal versleten. Bij de volgende bediening van de rem ontstond er een kortstondig heftig gekrijs - en viel dat wat nog over was van het remblok (de stalen achterplaat dus) rinkelend over straat. Hoe dat mogelijk was begrijp ik nog steeds niet en de garage geloofde mijn verhaal aanvankelijk niet, want dat zou nooit kunnen.....

In ieder geval hoop ik het nooit weer mee te maken, want het was doodgriezelig - de auto rolt gewoon door, aan de wel functionerende achterremmen heb je weinig. Gelukkig was het s'morgens heel vroeg en was er geen ander verkeer op dat moment. Het was slechts een paar duizend kilometer na een onderhoudsbeurt met APK en daarbij was naar zeggen van de garage de dikte van de blokken gecontroleerd. Het is dus niet helemaal onmogelijk dat , nadat na remmen de plunjer niet meer volledig in de uitgangsstand terugkeert, vervolgens een remblok binnen zeer korte tijd verslijt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa

Lexy

Actief
17 mrt 2023
137
70
28
Als je je auto een beetje kent en je voelt wat je onder je hebt en jij rijdt met de auto en niet de auto met jouw, dan voel je wel of er iets met de remmen niet meer ok! is. Maar ja, als je dan iets merkt in het gedrag van de auto komen de financiën boven drijven en komt de reactie…het kan nog wel even….;)
 

Bobusa

Actief
12 okt 2008
247
144
43
Als je je auto een beetje kent en je voelt wat je onder je hebt en jij rijdt met de auto en niet de auto met jouw, dan voel je wel of er iets met de remmen niet meer ok! is. Maar ja, als je dan iets merkt in het gedrag van de auto komen de financiën boven drijven en komt de reactie…het kan nog wel even….;)
Inderdaad Lexy. Het voelt nog goed. Maar wil het wel tip top in orde hebben. En ben het eens met Romke, ik lees in zijn verhaal dat je het wel hebt over een erg belangrijk veiligsheids aspect. Zo voel ik dat ook. Ja, en idd niet goedkoop, voorste schijven en blokken samen rond de 1k bij Lexus Peterman Enschede.
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
837
1
441
63
Vraag was ook eigenlijk hoe de dealerervaringen hier waren
T.a.v. remmen heb ik juist een tegenovergestelde ervaring met een en dezelfde dealer... Ik heb een aantal jaren geleden een van de grotere beurten uit laten voeren waar ook bougies en differentieelolie vervangen worden. De dealer gebruikte zo'n afvinklijst waarop ook stond dat ze de wielen gedemonteerd zouden hebben en een visuele inspectie zouden hebben gedaan van de remmen; dikte van de schijf en hoeveelheid materiaal op de remblokken. Dat was in de coronaperiode, ik reed toen niet zoveel. Een paar weken later gingen we met de IS naar Friesland op vakantie en hoorden we steeds bij het remmen een luid, slepend geluid. Vrouw uitgestapt, ik voorbij rijden en ja hoor; bij remmen kwam het van onze auto af. Bleek dat de geleide pennen al lange tijd vast zaten waardoor de binnenste remblokken niet meer vrij konden bewegen en daardoor helemaal versleten waren...

Nou kun je me veel wijsmaken, maar als je je auto brengt voor de duurste beurt in het onderhoudsschema en je doet er een afvinklijst bij met alle werkzaamheden en controles, dan MOET je dit gezien hebben, amper 200 km verder begint 't ding metaal op metaal te remmen. Dat vond ik niet bepaald geruststellend. En dat heb ik ze duidelijk, maar wel netjes verteld. Ik zou dit slijtagedeel zelf moeten betalen en op zich vind ik dat wel logisch, maar ik vind het geen stijl dat ze zeggen iets te doen (volgens die afvinklijst) maar het overduidelijk NIET gedaan hebben. Daar viel ik het meest over. En dat ik binnen 200 km weer terug kan om weer eens een paar honderd euro achter te laten.

Wat toen gebeurde vond ik wel zeer netjes; ik kreeg de vervanging van de remblokken volledig vergoed. Ik hoefde daar niets voor te betalen. Dat zou me bij een willekeurig Duits (premium) merk niet gelukt zijn. Maar hier wel. Ik heb een dag later 3 dozen gebak over de toonbank geschoven.

Maar helaas... Afgelopen zomervakantie weer een akkefietje met de remmen. Ik gaf aan een autovakantie naar/door Noorwegen te doen met dus veel bergen, dalen en bochten. Dus die remmen moeten goed zijn. Dat is zelfs op de werkbon gezet. Sterker nog, ik verwachtte pas eind van de dag de auto klaar te hebben en een telefoontje dat er iets vervangen moest worden. Maar halverwege de ochtend kreeg ik al een SMS-bericht: "auto is klaar". Huh? Niets aan de remmen hoeven doen dan? Dus ik bel op en vraag hoe en wat er gedaan is. Ik wordt teruggebeld en ik leg nogmaals uit dat ik het donkerbruine vermoeden heb dat daar onderhoud nodig is dus wil dat zeker gecontroleerd hebben. Ze zouden de controle nogmaals doen (ja ja) en dan terugbellen. Een uur later hoor ik dat 1 remklauw vervangen moet worden omdat die vastzit en de schijf is verkleurd door de hitte. Lekker dan, als ik niet zelf had gebeld om te dubbelchecken of het wel klopte, was ik onwetend op vakantie gegaan met een remklauw die vastzat. Ze hebben toen wel voor de vakantie nog een gereviseerde klauw kunnen plaatsen en de boel rondom toch echt gangbaar gemaakt. Na de vakantie zijn de remschijven + -blokken voor vervangen.

Zo zie je maar. De ene dealer is de andere niet...
 
  • Leuk
Waarderingen: Elan

Elan

Hoort erbij
16 dec 2023
35
17
8
T.a.v. remmen heb ik juist een tegenovergestelde ervaring met een en dezelfde dealer... Ik heb een aantal jaren geleden een van de grotere beurten uit laten voeren waar ook bougies en differentieelolie vervangen worden. De dealer gebruikte zo'n afvinklijst waarop ook stond dat ze de wielen gedemonteerd zouden hebben en een visuele inspectie zouden hebben gedaan van de remmen; dikte van de schijf en hoeveelheid materiaal op de remblokken. Dat was in de coronaperiode, ik reed toen niet zoveel. Een paar weken later gingen we met de IS naar Friesland op vakantie en hoorden we steeds bij het remmen een luid, slepend geluid. Vrouw uitgestapt, ik voorbij rijden en ja hoor; bij remmen kwam het van onze auto af. Bleek dat de geleide pennen al lange tijd vast zaten waardoor de binnenste remblokken niet meer vrij konden bewegen en daardoor helemaal versleten waren...

Nou kun je me veel wijsmaken, maar als je je auto brengt voor de duurste beurt in het onderhoudsschema en je doet er een afvinklijst bij met alle werkzaamheden en controles, dan MOET je dit gezien hebben, amper 200 km verder begint 't ding metaal op metaal te remmen. Dat vond ik niet bepaald geruststellend. En dat heb ik ze duidelijk, maar wel netjes verteld. Ik zou dit slijtagedeel zelf moeten betalen en op zich vind ik dat wel logisch, maar ik vind het geen stijl dat ze zeggen iets te doen (volgens die afvinklijst) maar het overduidelijk NIET gedaan hebben. Daar viel ik het meest over. En dat ik binnen 200 km weer terug kan om weer eens een paar honderd euro achter te laten.

Wat toen gebeurde vond ik wel zeer netjes; ik kreeg de vervanging van de remblokken volledig vergoed. Ik hoefde daar niets voor te betalen. Dat zou me bij een willekeurig Duits (premium) merk niet gelukt zijn. Maar hier wel. Ik heb een dag later 3 dozen gebak over de toonbank geschoven.

Maar helaas... Afgelopen zomervakantie weer een akkefietje met de remmen. Ik gaf aan een autovakantie naar/door Noorwegen te doen met dus veel bergen, dalen en bochten. Dus die remmen moeten goed zijn. Dat is zelfs op de werkbon gezet. Sterker nog, ik verwachtte pas eind van de dag de auto klaar te hebben en een telefoontje dat er iets vervangen moest worden. Maar halverwege de ochtend kreeg ik al een SMS-bericht: "auto is klaar". Huh? Niets aan de remmen hoeven doen dan? Dus ik bel op en vraag hoe en wat er gedaan is. Ik wordt teruggebeld en ik leg nogmaals uit dat ik het donkerbruine vermoeden heb dat daar onderhoud nodig is dus wil dat zeker gecontroleerd hebben. Ze zouden de controle nogmaals doen (ja ja) en dan terugbellen. Een uur later hoor ik dat 1 remklauw vervangen moet worden omdat die vastzit en de schijf is verkleurd door de hitte. Lekker dan, als ik niet zelf had gebeld om te dubbelchecken of het wel klopte, was ik onwetend op vakantie gegaan met een remklauw die vastzat. Ze hebben toen wel voor de vakantie nog een gereviseerde klauw kunnen plaatsen en de boel rondom toch echt gangbaar gemaakt. Na de vakantie zijn de remschijven + -blokken voor vervangen.

Zo zie je maar. De ene dealer is de andere niet...
Ongelofelijk toch? Ik bedoel; je betaalt er met dealerprijzen fors voor, en dat is dan niet het ergste, maar doe dan je werk naarmate je beloond wordt.
Nu heeft elke dealer natuurlijk meerdere monteurs, en ze zijn niet allemaal even betrokken of getalenteerd, maar daar zal het verschil wel in zitten wanneer mensen een goede of slechte ervaring hebben.
Is het overigens zo dat elke klant steeds dezelfde monteur krijgt toegewezen, of is dat bij mij nu 2x toevallig geweest?
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
837
1
441
63
Volgens mij werden dezelfde monteurs aan dezelfde klanten/auto's toegewezen. Of dat nu nog zo is weet ik niet. Doorgaans spreek ik alleen de receptionist bij brengen en halen. Ik heb geen namen ontdekt van een monteur of zo. Ik heb de laatste maanden vooral contact gehad met de verkoop omdat ik op zoek wilde gaan naar een vervanger voor m'n IS250. Ik heb in het verleden betere ervaringen gehad helaas. Als ik binnen kom lopen weten ze wie ik ben en spreken we elkaar gewoon met onze voornamen aan alsof we goede buren zijn. Maar als ik bel, dan hoop ik dat ik de persoon direct zelf te spreken krijg want terugbellen gebeurt niet. En als ik de gewenste persoon direct spreek, dan moet mijn vraag eigenlijk ook direct te beantwoorden zijn want als ze het uit moeten zoeken, kan ik er alsnog een paar dagen later weer achteraan bellen. Dezelfde ervaring heb ik met mailen. Is het een eenvoudig antwoord, dan krijg ik vlot een reactie. Anders weer erachteraan bellen of gewoon binnen lopen. Het contact is wel altijd netjes en vriendelijk en ze zien je ook echt wel staan hoor. Het is niet dat er een man of vijf ongeïnteresseerd naar hun scherm blijven staren. Ze spreken je vlot aan en komen naar je toe. De Lexus-glans zoals ik die heb leren kennen glimt de laatste tijd wat minder is mijn ervaring. Dat vind ik jammer maar goed, ze doen het nog altijd beter dan een willekeurige dealer van een Duits (premium) merk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Elan

Elan

Hoort erbij
16 dec 2023
35
17
8
Ik ben er 2 keer binnengelopen met werkelijk de intentie een auto te kopen. De eerste keer voor een Sc430. Ben er een 45 min geweest om te kijken. Niet één keer ben ik door de verkoper benaderd. Was ook niet echt nodig, want de auto was een cake, maar toch..
De 2e keer was ik in de markt voor een RX450 vanaf 2015, en heb daar een klein uur rondgelopen toen mijn SC (elders gekocht) een aircoservice kreeg. Wederom weer door niemand benaderd. Ook deze RX wederom elders gekocht.
Ook hier een gemiste kans naar mijn idee.

Op mijn beide facturen staat de naam van de monteur. Vandaar de vraag of je dezelfde monteur krijgt, of dat dat toeval is. Eerste keer heb ik de monteur gesproken, aardige kerel. De 2e keer met de remmen werd ik benaderd door de serviceadviseur. Dit was érg snel en kort.
 

Bobusa

Actief
12 okt 2008
247
144
43
Voor mij heb ik nu een voorwaarde gesteld dat ik minimaal achteraf de monteur of chef werkplaats spreek over de uitgevoerde werkzaamheden. Daar betaal je tenslotte voor. Dit heb ik bij de laatste grote beurt ook gedaan en vonden ze geen enkel probleem. Ook voor de komende service voor remschijven en blokken voor en achter de remmerij reinigen wil ik vooraf de werkzaamheden doornemen. Dat lijkt op wantrouwen maar dat maakt me niet uit. Ik wil dat ze mij overtuigen met hun competentie. Bij mij was de drempel dat de receptionist zei dat de remolie nooit vervangen hoeft te worden. Ik heb toen gelijk de werkplaats chef Ahmed erbij laten halen en hij heeft alles keurig uitgelegd en gelukkig heeft hij veel ervaring en kennis waardoor hij me kon overtuigen (remolie was uiteraard vervangen). De receptionisten kunnen over het algemeen niets uitleggen helaas. Ondanks dat heb ik wel vertrouwen in Lexus Enschede. Alle beurten zijn altijd goed uitgevoerd voor mijn LS. Dus wees niet bang aan de balie, blijf correct, je betaalt veel voor de service dus je hebt recht om iemand te spreken die verstand van zaken heeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Elan

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
296
170
43
Op mijn beide facturen staat de naam van de monteur. Vandaar de vraag of je dezelfde monteur krijgt, of dat dat toeval is.
Dit lijkt toch random te gebeuren. Tot op heden met de IS krijg ik steeds één monteur, deze werkte ook vrijwel altijd aan de CT. Echter kreeg ik dan ineens weer een andere monteur. Ik meen dat ze er in Breda 3 hebben. Volgens de Red Carpet Service, mag je wel een vaste monteur verzoeken. Het is echter lastig te bepalen wie de beste competenties heeft, want wanneer kom je daar nou voor iets waar ze zich kunnen bewijzen.. Een luchtfilter kunnen ze namelijk allemaal wel vervangen evenals het resetten van de onderhoudsinterval.

Wat D43m0n overigens aansnijdt over de remmen, heb ik weer andersom. Een andere Lexus dealer een half uurtje omhoog, heeft de auto jarenlang in onderhoud gehad. Vlak na de voorlaatste beurt bleek er een klauw vast te zitten, dit heeft Breda weer opgelost, zonder dat ik er specifiek naar gevraagd heb, terwijl ik wel wist wat er aan de hand was.

Ik kan uiteraard niet over andere dealers oordelen, maar deze 2 dealers hebben dus niet zoveel met remonderhoud.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
697
622
93
Je bent - bij ieder garagebedrijf - sterk afhankelijk van wie je spreekt. Mijn ervaring daarmee is in het algemeen goed, maar ik ben recent ook eens "geholpen" door iemand aan de balie die er sinds twee dagen stage liep. Dat was uiteraard geen succes. Ik begrijp best dat iemand het vak moet leren, maar iemand gewoon in het diepe gooien en zien of hij overleeft is niet echt goed voor het bedrijf en voor de klant. Gelukkig luisterde een ervaren werknemer op enige afstand mee en nam snel het gesprek over waarna de "Red Carpet" saus weer terugkeerde.

Mijn indruk is dat garages het steeds drukker krijgen en dat het verkrijgen van voldoende geschoold personeel niet altijd goed lukt. 50 jaar geleden heb ik eens drie amanden stage gelopen in een garage. Op technisch vlak heb ik daar weinig opgestoken. Wat ik er wel geleerd heb, is dat een monteur anders denkt dan een autobezitter.

De monteur denkt in technische termen: er is iets niet goed aan de auto en dat moet dus gerepareerd, afgesteld of vervangen. De autoeigenaar is begaan met de toestand van zijn vervoermiddel en de kosten die gepaard gaan met het in conditie houden daarvan en gaat gebukt onder het gegeven dat hij nog jarenlang bezig is de financiering van het ding af te lossen. Beide spreken dus een volslagen andere taal.

Die ontdekking heeft me in mijn beroepsleven daarna meer nut opgeleverd dan alle technische kennis samen :cool:
 
  • Leuk
Waarderingen: Elan en Bobusa