hoge fluittonen bij rijden en remmen

Robbie

Nieuw hier
14 apr 2012
3
0
0
Sinds 3 weken rijd ik in een CT200h en in principe bevalt dit erg goed.

Maar... ik hoor bij het rijden, onafhankelijk of ik op de snelweg of binnen de bebouwde kom rijd, een erg hoge fluittoon. Zijn er meer mensen die dit hebben ?

Daarnaast hoor ik een soortgelijke toon bij het remmen. Dit klinkt iets harder en anders dan de toon bij het rijden.

Kent iemand van jullie dit ?

Groeten
Robbie
 

twcoolen

Actief
22 feb 2011
226
0
0
Daar ben ik inmiddels aan gewend geraakt. Volgens mij zijn het de spoelen van de dynamo die draaien bij de terugwinning van rij/rem energie. Het zou met name hoorbaar moeten zijn bij het afremmen/gas loslaten en het remmen. Zodra je op de boordcomputer ziet dat er energie terug de accu's ingaat eigenlijk.
 

Kopske

Actief
19 jun 2011
369
12
0
Het zou ook de remblokken kunnen zijn omdat ze nieuw zijn en misschien net aanlopen.
Mijn advies zoek een landweggetje op met geen verkeer en ga een paar keer flink op je remmen mocht dit niet helpen ga langs je dealer om het te verhelpen :rulez:
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Wat twcoolen zegt, het komt o.a. voor bij totota en lexus hybride modellen.

Doet een beetje denken aan de 'mosquito', een hoge pieptoon om jongeren te verjagen :p
 

allcazar

Hoort erbij
4 mrt 2012
55
1
8
Indien heel stil in de wagen dan hoor ik een zeer scherpe toon vanuit het batterij-compartiment bij het remmen of bij het genereren van electriciteit (vrijloop). Dit is helemaal niet zo'n luid lawaai, maar wel een z??r hoge toon. Ik interpreteer dit alsof ik "hoor de batterijen opladen". Mijn partner hoort het bijvoorbeeld niet, mijn tieners horen het daarentegen nog beter dan ikzelf. De vergelijking met de mosquito is dus niet misplaatst.

Sterk te vergelijken met het geluid dat je soms ook hoort bij een acculader die AA-batterijen oplaadt... als je uw oor ernaast legt.

:)

Ik moet eerlijk zeggen dat mij dit enkel de eerste weken is opgevallen, en dat ik dit nu niet meer hoor... ofwel ben ik eraan gewoon geraakt.

Dus geen issue meer voor mij...
 

rodero

Hoort erbij
27 nov 2011
89
0
0
Heb dit ook en heb met Lexus gebeld. Het is een bekend kwaaltje en komt uit de ventilatieruimte rechts naast de achterbank. Hier ziet een mechanische ventilator die de batterij koelt maar deze kan gaan fluiten, net zoals de koeler van een PC dit na verloop van tijd kan doen. Wellicht zit er iets in of moet er wat onderhoud aan gebeuren. Ik laat het iig deze week verhelpen, schijnt een fluitje (ha-ha :( ) van een cent te zijn.