ISF Steering Damper for Is250

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Heren,

Ik heb pas geleden dit gemonteerd:

4571353020-4571353020.jpg


Ik heb hem gewoon bij de lexus dealer in nederland besteld (2 weken levertijd)

Ik had namelijk toch wel een beetje last van lichte trilling in mijn stuurwiel en ik vond hem nog wel iets te licht sturen, dus kwam ik uiteindelijk op Clublexus dit tegen. Een onderdeel die standaard in het ISF stuurwiel is gemonteerd. De bedoeling is dat het deel (gewicht van +/- 360g) extra trilling dempt en het stuurwiel iets zwaarder laat aanvoelen.

Na de installatie merk ik duidelijk dat er minder trilling in het stuurwiel is, ofwel minder nerveus. En wat ik ook graag wilde is, het stuurwiel is wat zwaarder gaan voelen en ligt toch net wat beter in de hand.

Vanaf 2008 heeft de IS250/220d een anders afgestled stuurbekrachtiging en deze stuurt ook een stuk zwaarder.

Bron:

http://www.clublexus.com/forums/is-second-generation/482319-steering-damper.html
 

guidootje

Nieuw hier
21 mrt 2010
7
0
0
Ik ben heel benieuwd wat je ervaring is hiermee mbt het zoeken van de voorwielen als je over een hobbelige weg rijdt.
En, waar heb je deze besteld ? Mijn Is 250 is nl. behoorlijk nerveus.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Je kan ze gewoon bij de nederlandse Toyota/Lexus dealer bestellen. Partnumber is via de link te vinden.

Het zorgt er wel voor dat je auto minder nerveus en zoekerig wordt, maar heb je niet toevallig Yokohama banden?
 

guidootje

Nieuw hier
21 mrt 2010
7
0
0
Aah, kijk, das mooi scheeld weer 75 dollar aan verzendkosten.
Ik heb mn auto pas 2 maanden (donkerblauwe executive met creme leer).

Maar hoe raad je het, ik heb inderdaad Yokohama's eronder.
Ik moet zeggen: Snoeihard schoeisel. Ben net terug vanuit Italie en af en toe werd ik helemaal gek omdat de Duitse/Italiaanse wegen soms niet zo heel best zijn en ik bleef maar corrigeren.
Wel op de terugweg 240km/uur op de teller (was best hard, zegmaar).

Ik weet ook niet of de Yoko's een blijvertje zijn. Ik ga eerst eens zoeken op het forum welke banden beter geschikt zijn voor mij.

Grtz !
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Guidootje,

Ik was volgens mij <40 euro kwijt voor een steering damper en bijbehorende schroefjes. Binnen 5 min had ik ze gemonteerd en ik ben er heel erg tevreden over. Op de USA/CA forum werd het eerst als lachertje gezien, maar nu wilt iedereen zo een ding :)

Naar mijn mening zeker de moeite waard om te kopen, zodat je auto nog iets zwaarder (naar mijn mening lekkerder) stuurt. (Geldt met name voor modellen 2006 en 2007, want vanaf 2008 stuurt de auto sowieso al wat zwaarder)

Yoko's zijn KEI HARD (minder veercomfort en rolgeluiden) en vanaf de zijkant naar het loopvlak zijn de banden vrij hoekig (dit zorgt voor extreem gevoeligheid voor spoorvorming, want de banden willen heel snel gaan klimmen, waardoor de heletijd je stuur moet vasthouden). Heb het zelf ook ervaren dus vandaar! :) tijd voor nieuwe banden!

De Dunlop sportmaxx zijn zeer goede allrounders voor de is250:

Goed grip op nat en droog
Laag rolgeluid
goed veercomfort

Er is een nieuwe variant van utigekomen: Dunlop sportmaxx GT

De ervaringen van forumlid Hube zijn positief! :)

Dat worden ook mijn volgende banden.
 

Ludovic

Hoort erbij
22 jun 2010
45
0
0
Ik heb een 2009 IS 220d, die heeft standaard Dunlop sportmaxx GT banden. Ik ben er ?cht niet over te spreken.

(1) De grip is zeer slecht vind ik persoonlijk: bij vochtig wegdek glijdt hij snel weg in een bocht. Bij droog wegdek kan ik een redelijke bochtsnelheid hebben, maar toch zeker niet wat ik verwachtte van een Lexus.

(2) Heb op 'n ander forum gelezen dat ze - vergeleken met andere banden - vrij luidruchtig zijn. 't Zijn mijn eerste banden op de IS, dus kan nog niet vergelijken, maar ik vind het geluid inderdaad niet super.

(3) De wagen is ook ENORM "zoekerig" (toffe uitdrukking, kende ik nog niet :)), als ik het stuur loslaat wanneer er ietwat bobbels in de weg zitten, draait hij direct.

Verder trekt de wagen geweldig naar rechts (uitlijning is nochtans in orde), maar Lexus Brussels heeft toegegeven dat dat ligt aan een productiefout aan mijn banden (of misschien is dat een excuus: visueel valt er alleszins niks mis te zien aan die banden, en dan zijn ze er gemakkelijk vanaf, aangezien n?t dat niet onder de garantie valt). Mogelijk zijn mijn andere klachten over die banden ook aan die productiefout te wijten. (Wel weigert Lexus Brussels, nadat ze geconstateerd hebben dat er iets mis is met mijn banden, ze te vervangen, omdat die blijkbaar niet onder de garantie vallen. (Als iemand een degelijke Lexus-garagist in Belgi? kan aanraden...))

Kan natuurlijk zijn dat die banden anderen wel bevallen en dat ik pech heb door een productiefout, maar persoonlijk kan ik die banden alleen maar afraden.

Edit: oeps, correctie: mijn banden zijn "Dunlop Sp Sport Maxx", dus niet de GT- of TT-versie.
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
SP sport maxx was ik ook niet geheel over te spreken, de GT's doen het naar behoren. De sport maxx (zonder GT :p) waren ook erg snel versleten. Ik hoop dat de GT's wat langer meegaan. Ik stond op het punt om Yoko's te kopen, tot Alan mij overtuigde van de GT's :) Dacht Dunlop nog ??n kans te geven en inderdaad, ik ben zeer te spreken over de banden.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
Ik vind het toch wel grappig dat er niemand echt vindt dat de 2006/2007 is250 een beetje te licht stuurt?
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
De Sport stuurt redelijk direct. Maar inderdaad, wanneer ik een andere IS mee heb van de dealer is ie wel licht.
 

Alan

Stamgast
14 jun 2009
5.626
63
48
klopt de leenauto's staan ook op 16 of 17 inch :)

Maar met zo een isf steering damper stuurt het gewooon net iets lekker en stabieler :) en minder trilling.