Klokje rond Lexus IS 300h F-Sport Edition

Bobusa

Actief
12 okt 2008
247
144
43
"Verder doet de manier waarop de cvt-transmissie reageert wat mij betreft echt afbreuk aan de rijervaring"
Heel erg subjectief. En ja, daar zijn heel veel meningen over te vinden. Ik vind het echter de beste versnellingsbak ooit gemaakt en ik heb alle soorten gehad. Heerlijk lineaire versnelling en rust. Maar ze moeten wat te mekkeren hebben omdat Lexus nagenoeg perfecte auto's bouwt.
IS300h is echt een top auto!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Ik heb ook een Lexus

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
697
622
93
Ook daar zie je in de onderhoudshistorie geen grote zaken, wel natuurlijk elke 15.000km een beurt (en dat maakt het dan toch wel duurder als je zoveel rijdt).
Ik vraag me af in hoeverre bij een dergelijk gebruik het onderhoud niet iets zou kunnen worden aangepast. In vergelijking met andere merken is bij Lexus het onderhoud tamelijk frequent - 15000 km of ieder jaar. Desondanks is bij de laatste onderhoudsbeurt de staat van de remschijven achter niet opgemerkt en mogelijk ook de koelwaterlekkage niet.

De duidelijk aanwezige roest aan de onderkant zal waarschijnlijk samenhangen met de rijomstandigheden. Er is geen land waar zo veel wordt gepekeld als Nederland en als je dan dagelijks op pad moet, ontkom je daar wellicht niet aan. Niettemin zou daar iets kunnen worden verbeterd - in andere langeduurtests zie je er ook opmerkingen over. Misschien dat een iets andere materiaalkeuze voor de betroffen onderdelen of het aanvullend aanbrengen van een roestwerende coating tot een beter resultaat zou kunnen leiden.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
697
622
93
"Verder doet de manier waarop de cvt-transmissie reageert wat mij betreft echt afbreuk aan de rijervaring"
Heel erg subjectief. En ja, daar zijn heel veel meningen over te vinden. Ik vind het echter de beste versnellingsbak ooit gemaakt en ik heb alle soorten gehad. Heerlijk lineaire versnelling en rust. Maar ze moeten wat te mekkeren hebben omdat Lexus nagenoeg perfectie auto's bouwt.
IS300h is echt een top auto!
Ja, een CVT is iets dat je of op prijs stelt of helemaal niks vindt. Als mijn GS 450h geen CVT had gehad, zou ik hem waarschijnlijk nooit hebben gekocht :cool: De meeste chauffeurs geven er de voorkeur aan om voortdurend te worden herinnerd aan de onvolkomenheden van de verbrandingsmotor via allerlei voelbare schakelmomenten - ik kan daar prima zonder. Bij moderne grondverzetapparatuur en landbouwtractoren weet men inmiddels een CVT beter op waarde te schatten dan in de autowereld.
 

Bobusa

Actief
12 okt 2008
247
144
43
Romke, dat heeft ook te maken met het kostenaspect. De IS zit in de middenmoot klasse en dan is RVS geen optie. Mijn LS is bijna 14 jaar oud en geen plekje roest te bekennen.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.727
467
83
"Verder doet de manier waarop de cvt-transmissie reageert wat mij betreft echt afbreuk aan de rijervaring"
Heel erg subjectief. En ja, daar zijn heel veel meningen over te vinden. Ik vind het echter de beste versnellingsbak ooit gemaakt en ik heb alle soorten gehad. Heerlijk lineaire versnelling en rust. Maar ze moeten wat te mekkeren hebben omdat Lexus nagenoeg perfecte auto's bouwt.
IS300h is echt een top auto!
Vroeger riep ik ook dat ik geen CVT ging rijden, dat doet afbreuk aan de rijervaring.
Na wat ervaring ermee op te hebben gedaan toch maar overgestapt naar een CVT, nooit een dag spijt van gehad. 99% van de tijd wil ik namelijk lekker rustig en comfortabel rondrijden en daar is de CVT uitermate geschikt voor. Maar om een sprintje trekken uiteraard ook.

Ik ben wel benieuwd of er ook echt nadelen zijn aan een CVT, dus niet de beleving/rijervaring?
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

Bobusa

Actief
12 okt 2008
247
144
43
Ik ben wel benieuwd of er ook echt nadelen zijn aan een CVT, dus niet de beleving/rijervaring?
Ik heb jaren ervaring en nog geen enkel nadeel kunnen vinden.
En een ander groot voordeel is de eenvoud van de techniek. Ze zijn onverwoestbaar bij goed onderhoud.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
296
170
43
Romke, dat heeft ook te maken met het kostenaspect. De IS zit in de middenmoot klasse en dan is RVS geen optie. Mijn LS is bijna 14 jaar oud en geen plekje roest te bekennen.
Ben ik het niet helemaal mee eens. De CT is de goedkoopste Lexus en staat dus nog onder de IS. Daar heb ik er nog geen eentje van gezien met roest.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
697
622
93
Ik ben wel benieuwd of er ook echt nadelen zijn aan een CVT, dus niet de beleving/rijervaring?
Er schieten me een tweetal nadelen te binnen:

de bouwkosten zijn duurder dan van een al of niet gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele ingangskoppeling of van een traditionele automaat met koppelomvormer (zeker mede door het bescheiden aantal verkochte CVT's)

het rendement van de overbrenging is iets lager dan van een handgeschakelde versnellingsbak of van een moderne "dual clutch" transmissie.

Het laatste argument is alleen waar, als je strikt naar de bak zelf kijkt. wanneer je kijkt naar het rendement van verbrandingsmotor+transmissie kijkt, heeft de verbrandingsmotor+CVT een duidelijk beter rendement omdat je de motor onder alle omstandigheden kunt dwingen om, gegeven de momentane vermogensvraag, met het optimale toerental te draaien. door de cvt stel je de motor in staat steeds met een zo laag mogelijk specifiek brandstofverbruik te draaien hetgeen het verbruik duidelijk drukt. Voor de liefhebbers: de motor draait zo veel mogelijk in het gunstigste deel van het "eidiagram".

Zeker bij "self charging hybrids" is dat een belangrijk voordeel: mijn inschatting is dat daarbij het brandstofverbruik 25 tot 30 % lager uitvalt. Ik verbaas me er wel eens over dat dat door Toyota/Lexus zo weinig onder de aandacht wordt gebracht, wellicht is het te lastig voor een marketer om dat aan een potentiele koper uit te leggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: RoelVB, D43m0n en Bobusa

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
837
1
441
63
"Verder doet de manier waarop de cvt-transmissie reageert wat mij betreft echt afbreuk aan de rijervaring"
Heel erg subjectief.
Er zijn de nodige BMW-rijders bij Carrec, en dan maken ze die dingen uiteraard zelf nog wat sportiever. Tim heeft eens vol trots zijn prachtige E46 M3 laten zien in een filmpje. Prachtig ding en in perfecte staat. Maar hij rijdt er amper mee en heeft hem zelf in die staat moeten brengen, daar verteld hij uitgebreid over. De IS300h in het Klokje Rond filmpje, heeft gewoon normaal onderhoud gehad en dan is dit alles. Maar dat zegt Tim ook: dat menig Europese fabrikant hier nog wat van kan leren.
Desondanks is bij de laatste onderhoudsbeurt de staat van de remschijven achter niet opgemerkt en mogelijk ook de koelwaterlekkage niet.
Daar is wat van te zeggen inderdaad. Het kan zijn dat ze die auto’s zo goed kennen dat ze weten dat als er wat gebeurt, dat het echt minimaal is en amper wat voor zal stellen. Maar het kan ook dat ze gewoon dat niet checken omdat het het amper voorkomt en er daardoor simpelweg niet scherp op zijn. Maar dit hadden ze moeten zien… Zeker als elke 15.000km dat ding in de werkplaats komt en elk jaar er een APK nodig is…
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa

Bobusa

Actief
12 okt 2008
247
144
43
Ben ik het niet helemaal mee eens. De CT is de goedkoopste Lexus en staat dus nog onder de IS. Daar heb ik er nog geen eentje van gezien met roest.
Deze roest zit onder de afdekplaten onder de auto op het chassis, waar bijna niemand naar kijkt. Ook hangt het af waar je woont (aan de kust met zoute zeewind) en hoe je de auto stalt (buiten, droge of vochtige garage).
Ik heb overigens de CT van mijn vrouw van 2014 nog niet gecheckt. Ik ben benieuwd. Hoe heb jij al die CT's gecontroleerd die je noemde?