Lexus is250: met GS300 remmen upgrade, oem+

Bram

Nieuw hier
5 jan 2024
19
34
13
Aanleiding
Sinds 2021 ben ik in het bezit van een Lexus IS250 automaat met bouwjaar 2007. Wat een fantastische auto is dit! Na de nodige kilometers was er voor mijn gevoel toch nog een verbeterpuntje, de remmen! Een IS250 is natuurlijk geen lichtgewicht met 1500+ kg, de remmen hebben het dus zwaar;) De remkracht van de standaard remmen is prima, het gevoel in het rempedaal vond ik echter onvoldoende. Naar mijn idee drukte de auto als het ware door de remmen heen. Tijd om eens het internet op te duiken voor een oplossing!

Doel
1. Gevoel ik rempedaal verbeteren
2. Remkracht behouden of nog beter dan origineel

Aanpak
Op internet kwam ik de volgende Youtube video tegen: IS250 caliper upgrade
In deze video wordt duidelijk uitgelegd hoe je de remmen van de IS250 bijna 1 op 1 kunt vervangen door die van een GS300 van dezelfde bouwjaren.

Een aantal aandachtspunten als je deze upgrade ook wilt uitvoeren:
  1. de gs300 remklauwen zijn een stuk groter dan de originele. Daarom passen niet alle velgen!!!! Let hier op, anders loopt de remklauw tegen de velg aan!! zover ik weet passen de remklauwen achter alle 18 inch velgen van de orignele breedsets die op de IS250 geleverd zijn. Eventueel kan je met een 5mm spacer genoeg ruimte creëren voor de nieuwe remklauw.
  2. de standaard ankerplaat achter de remschijf heeft een te kleine diameter en de verkeerde vorm voor de remklauwen en schijven van een GS300. Vervang de ankerplaat dus ook!
  3. aangezien de IS250's zonder uitzondering al meer dan 10 jaar oud zijn, is de kans groot dat het wiellager door corrosie zit vastgerot in het fusee (zie afbeelding). De enige manier om het lager uit het fusee te krijgen is d.m.v. een werkplaatspers. Deze heb ik gelukkig staan, er was 16 ton!! perskracht nodig om het lager te verwijderen. Het lager was na deze persactie dermate beschadigd dat ik maar 2 nieuwe heb besteld, die helaas niet goedkoop waren (+- €150,- per stuk). Mocht je van plan zijn om deze upgrade ook uit te voeren, dan adviseer ik om van tevoren al 2 nieuwe wiellagers te bestellen. De meeste IS'en van de 2e generatie hebben al 200.000km of meer, dus het kan sowieso geen kwaad om de wiellagers te vervangen. Het is noodzakelijk om de wiellagers te verwijderen, omdat de ankerplaat tussen het fusee en het wiellager zit ingeklemd. (zie afbeelding)
fusee.jpg

Lexus IS250, wiellager zit vast door corrosie (gele ring)

WhatsApp Image 2024-01-16 at 09.26.13.jpeg

Lexus IS250, standaard remmen set-up

- de remschijven van een GS300 zijn directioneel, d.w.z. dat de schijf links voor niet identiek is aan de schijf rechts voor. Er is dus ook maar 1 juiste montagewijze!
Het verschil zit hem in de ventilatie van de schijf. Deze zorgt ervoor dat er extra lucht door de remschijf heen stroomt voor een betere koeling. De schijf blijft hierdoor gemiddeld op een lagere temperatuur, waardoor 'fading' bij sportief gebruik wordt voorkomen (circuit/in de bergen).
directionele remschijf.jpg

directionele remschijven

Materialen
de lijst met onderdelen staat hieronder weergegeven met het Toyota/Lexus onderdeelnummer en een link als je de onderdeelnummers aanklikt:

- 47750-22460 remklauw linksvoor
- 47730-22460 remklauw rechtsvoor
- 47782-22200 ankerplaat linksvoor
- 47781-22200 ankerplaat rechtsvoor
- 43516-22010 remschijf linksvoor
- 43512-22260 remschijf rechtsvoor
- 47735-50020 pin voor remblokmontage (2x)
- 04947-22070 montage set remblokken
- 04465-30410 remblokken set voorzijde
- 04945-30350 remblok shims
- 90947-02E52 remslangen voorzijde (2x)
- 47389-50020 afdichtring remslang (2x)

Hier ook nog de onderdeelnummers van de wiellagers:

- 43560-30010 wiellager linksvoor
- 43550-30020 wiellager rechtsvoor

Demontage
  1. verwijder beide voorwielen
  2. draai de ontluchtingsnippel van de remklauw open en tap de remvloeistof af
  3. draai de bout los die de remslang aan de remklauw bevestigd
  4. draai de remslang vervolgens los van de remleiding aan de 'auto zijde'
  5. draai beide geleidebouten van de remklauw los en verwijder de remklauw en remblokken
  6. draai beide bevestigingsbouten van het remzadel los en verwijder het remzadel
  7. de oude remschijf kan nu van de naaf verwijderd worden
  8. draai de 4 bevestigingsbouten van het wiellager los en verwijder het wiellager en de oude ankerplaat
Montage
  1. monteer de nieuwe ankerplaat tussen het wiellager en de fusee en draai de 4 bevestigingsbouten weer vast (69 Nm)
  2. zet de nieuwe remschijf op de naaf
  3. monteer de nieuwe remklauw met de 2 bevestigingsbouten van het oude remzadel (78 Nm)
  4. monteer de nieuwe remblokken met het montagemateriaal (zie afbeelding)
  5. monteer de nieuwe remslang aan de 'auto-zijde'. Zover ik weet is hier geen aanhaalmoment voor, dus goed vast!
  6. monteer de remslang aan de remklauw met de oude bout en een nieuwe afdichtring (30 Nm)
  7. ontlucht de remmen
  8. monteer het wiel terug en draai de wielmoeren vast (108 Nm)
  9. Geniet van het veel betere remgedrag en remgevoel!!
1705414195282.png

Lexus GS300, remklauw voorzijde

IS250 aanhaalmoment wiellager en remklauw.jpeg

Lexus IS250, aanhaalmoment wiellager en remklauw

WhatsApp Image 2024-01-16 at 14.37.39.jpeg

Lexus GS300, remklauwen

WhatsApp Image 2024-01-16 at 14.36.22.jpeg

Lexus IS250, met GS300 remmen set-up (in 2022 nog buiten op de oprit, nu in een verwarmde garage met brug!!:D

WhatsApp Image 2024-01-16 at 14.35.54.jpeg


Lexus IS250, met GS300 remmen set-up en op een 18 inch BBS-SR winterset

Resultaat
inmiddels zijn we alweer ruim 1 jaar en bijna 20.000km verder. Ik kan jullie vertellen dat je niet meer anders wilt als je hier een tijdje mee hebt rondgereden. De feedback in het rempedaal is enorm verbeterd! Ook het gevoel dat de auto 'door de remmen heel drukte' is volledig verdwenen. De remmen zijn hierdoor veel beter te doseren. Alles bij elkaar remt de auto veel beter en met meer gevoel. Dit geeft vetrouwen tijdens het sportievere stuurwerk! Een tripje in mei vorig jaar naar Oostenrijk was de vuurdoop voor de remmen, omdat ze op bergpassen natuurlijk zwaar worden belast. Deze test heeft de auto glansrijk doorstaan! Ik heb geen 'brake fading' meer waar kunnen nemen, terwijl ik hier met de originele remmen in een vergelijkbare situatie wel last van had.

Het totaalgewicht van de GS300 remmen set-up is niet veel hoger dan dat van een originele IS250. Het onafgeveerd gewicht neemt nauwelijks toe, wat natuurlijk positief is voor het rijgedrag van de auto! Opvallend is het verschil in het gewicht van de remklauwen. De GS300 remklauw is een stuk groter en heeft 4 remzuigers, toch is het gewicht lager dan de IS250 remklauw met maar 1 remzuiger.

onderdeel: gewicht:onderdeel:gewicht:
Lexus IS250 remklauw5,72 kgLexus GS300 remklauw4,56 kg
Lexus IS250 remschijf7,62 kgLexus GS300 remschijf11,6 kg
Lexus IS250 remblokken2,13 kgLexus GS300 remblokken1,64 kg
Totaal:15,47 kgtotaal:17,8kg

Ik heb nooit rammeltje/piepjes/kraakjes ervaren met de GS300 remmen. Qua projecten ben ik dan ook een pietje precies. Ik doe het of goed of ik begin er niet aan!


Succes met het upgraden van jullie Lexi!




P.S. Ben je ook enthousiast geworden over dit project, maar heb je hulp nodig? stuur me dan een privé bericht
 
Laatst bewerkt:

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.127
4
845
113
Wat goed omschreven! Echt een aanwinst voor het forum. Bedankt voor deze nuttige info.
Ik denk als je schijven aan vervanging toe zijn dat de extra kosten met deze upgrade wel mee vallen. En mocht je twee linker handen hebben dan kan de dealer het waarschijnlijk ook.
 
  • Leuk
Waarderingen: ErwinJDM en Bram