Lexus RX450h piept links achter

Flierefluiter

Nieuw hier
13 dec 2023
14
4
3
Hoi Lexus-leden,

Ik heb van de zomer een Lexus RX450h uit 2010 gekocht (President) met luchtvering. Net zoals andere hebben ervaren, waren de lagers van de veerpoten aan de voorzijde versleten. Deze zijn ondertussen vervangen en daarmee is de kraak bij het sturen verholpen. De auto is ook opnieuw uitgelijnd, zonder verdere op- of aanmerkingen.

Nu blijft de auto aan de achterzijde wel piepen/kraken (squeak) bij het nemen van drempels en ervaar ik aan de rechtervoorzijde een doffe roffel alsof ik rechtsvoor een slappe band heb. Ik heb daarom eerder besloten de stabilisatorstang rubbers te vervangen, zowel aan de voorzijde als aan de achterzijde. Ondanks dat deze wel wat versleten waren heeft dit niet het gewenste effect gehad.

Heeft iemand soortgelijke ervaringen gehad en wellicht een oplossing voor ogen? Op internet heb ik mogelijk wel wat gevonden over draagarmrubbers, maar het is me niet duidelijk of hiervor enkel het rubber of de hele draagarm vervangen dient te worden.
 

Lexus Mania

Hoort erbij
3 mei 2017
39
13
8
Hoi @Flierefluiter, ik rij een 450H van 2016. Ook ik heb achter die kraak. Schijnt een dingetje te zijn bij de IS, NX en RX. Navraag gedaan bij Louwman. Niets aan de hand, idd bekend probleem. Betreft de rubber van de draagarm (of iets gelijkends). Nieuw of al paar jaar oud, geluid gaat er komen (of al zijn). Inspuiten met WD40 en klaar voor een paar weken. Bij Lexus zelf hebben ze een iets dikkere vet waarmee ze dat deel invetten. Gewoon elke beurt even vragen of ze dat willen doen.

Zoals gezegd, vervangen gaat niets oplossen. Buiten de kraak is er niets mis mee.
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
582
1
381
63
Wat Lexus Mania zegt, mijn NX doet hetzelfde en de IS die ik hiervoor reed deed het ook.
Beetje suf, de NX was gisteren voor de 90000 beurt en ik ben vergeten te vragen naar die lik vetā€¦dan kraakt het maar zo nu en dan šŸ˜‰
 

Sam_IS300h

Actief
8 sep 2022
296
170
43
Volgens mij is dit een soort algeheel Toyota/Lexus 'kwaaltje'. Ik heb het ook al bij meerdere Aurissen en CT's gelezen. Enige wat dan inderdaad werkt, is zo'n lik vet van Louwman.
 

Flierefluiter

Nieuw hier
13 dec 2023
14
4
3
Dank voor jullie antwoorden. Het blijft wat teleurstellend om dit simpelweg te accepteren.

Nu is mijn RX uit 2010 en die van Lexus Mania uit 2016. Voor dat type uit 2016 heb ik een service bulletin gevonden:

Squeak Noise From Rear Suspension - nhtsa https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2019/MC-10161533-9999.pdf

Zou dit voor oudere types hetzelfde gelden?
Zijn er wellicht mensen die dit met PU bushings hebben opgelost of een ander soort rubber?
 

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
582
1
381
63
Voor de 2016 was dat service ding 48 maanden of 50000 mijlen geldig vanaf de eerste "in-service" datum. Dat is al wel even voorbij dus ik schat zo in dat dat op een 2010 ook wel klaar is.....:unsure:
 

Flierefluiter

Nieuw hier
13 dec 2023
14
4
3
Ja dat begrijp ik. Maar er is wel een nieuw onderdeelnummer voor gekomen, dat lijkt te suggereren dat er iets is verbeterd/veranderd t.o.v. het vorige model.
 

Raine

Hoort erbij
17 sep 2023
82
47
18
Mijn eind 2019 Gen4 Facelift heeft sinds ca 3-4 maanden ook kraken rechts achterin bij over hobbels/ verkeersdrempels rijden, heb het idee dat het nu ook links begint.
Bovenstaande is goede tip, dat het bij Lexus bekend moet zijn, want gaat over ruim een maand voor onderhoud naar Lexus Utrecht, kijken wat ze daar erover te zeggen hebben..

Ik weet dat bij bijv BMW kraken portieren bij bepaalde modellen wel bekend voorkomt en oorzaak dan is het bewegen van de portieren in de rubbers van de deursponningen. Als oplossing wordt daar dan folie in de sponning geplakt, moet eigenlijk niet kunnen vind ik want daaruit blijkt dat er dan best veel flex in de carrosserie is.
Ik heb voor de zekerheid bij mijn RX de rubbers van achterportieren en achterklep met siliconen vet ingevet, maar dat heeft geen effect gehad.

Tevens: heb al vanaf begin bezit bonken achteras bij wat enthousiast over verkeersdrempels rijden (wanneer even uit de veren gegooid wordt) , las al eerder bij nazien op het internet dat ook dat iets bekends is, wie weet wat daarvoor de oplossing is?
 
Laatst bewerkt: