Nog maar een keer iets over motorolie? Nieuw type?

Bernard Roerink

Hoort erbij
29 okt 2011
83
0
0
Na oliewissel de factuur bekeken. Oliesoort 5W30 type C2. C2? Sinds kort staan in de shop b ij Lexus in Enschede flessen Toyota motorolie 5W30 C 2.Nieuwe fles, nieuwe olie? Moet haas twel want er zit een type molybdeensulfide in als je even de moeite neemt het etiket te lezen. Of, was dat al zo? Lijkt mij prima want ik voegde de dispersie altijd al toe. Stillere loop, iets zuiniger. Is dit inderdaad een nieuw type olie? Wie weet daar het fijne van?
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
De fles in het rek hoeft niet perse gelijk te zijn aan de olie die men gebruikt tijdens servicebeurten. Veelal wordt periodiek bulk ingekocht via diverse leveranciers die de op dat moment gewenste oliespecs voor een gunstige prijs kunnen leveren.

Mos2 toevoeging, zoals o.a. toegepast door Liqui Moly, lijkt zodoende niet standaard. Zou je naar de 'C2' specificatie kijken:
ACEA C2 engine oil is suitable for diesel engines fitted with diesel particulate filters (DPFs), this specification is very similar to ACEA C1 but with a marginally higher SAPS limit. ACEA C2 is for high performance diesel engines that require oil that?s low friction and low viscosity.
Kan me voorstellen dat men hier vooral de dieselmotoren mee wil bestrijken.
 

Bernard Roerink

Hoort erbij
29 okt 2011
83
0
0
Het is wel een interessant onderwerk voor de voor en tegens van toevoegingen. Ik heb met eigen ogen kunnen zien dat deze Lexus garage uitsluitend deze olie gebruiken, iets anders hebben ze niet in huis. Deze olie wordt dan ook voorgeschreven voor de GS 300. Iets anders zal best wel kunnen maar wordt niet aanbevolen dus waarom zou je dat doen. Het enige nieuwe is de toevoeging. ik zal een liter ophalen en hier vermelden wat er nu exact aan toe wordt gevoegd. De beste olie voor een specifieke motor is altijd een interessant onderwerp voor veel mensen. Wordt vervolgd.
 

Nathanael

Heel actief
28 jul 2010
568
3
0
hey,

De toevoeging C2 is speciaal voor motoren met kat die regenereren, en voldoet aan strenge millieu eisen.
Ook een betere bescherming voor de motor warm en koud.
Er zijn denk ik wel 20+ verschillende soorten 5w30. per groot merk!

Voorheen was voornamelijk viscositeit en de kwaliteit van de olie belangrijk.
Nu kan dezelfde motor meerdere soorten olie gebruiken afhankelijk van aanbouw b.v kat, verstuivers, vermogen, continent van gebruik enz, en voornamelijk millieu eisen.

Het is zo dat olie met een hoge spec. en meerdere toevoegingen vaak ook gebruikt kan worden voor een motor die minder specificatie's vereist.

En omdat je niet alle soorten olie op voorraad kan houden, kijkt men naar de soort met de meeste vraag naar.
Dit zal daar de 5w30 C2 zijn. Deze olie is best kostbaar en kan nooit door Lexus tijdens de introductie van de GS300 zijn aanbevolen, want toen was deze olie er niet eens voor particulieren.

En in de gs is de 5w30 niet de eerst voorgeschreven olie, later is dit veranderd maar dat heeft puur met het millieu te maken.

Belangrijk is om te weten in het bouwen van auto's is het nr.1 millieu als je hier niet aan voldoet kan het zijn dat je het model niet eens op de markt krijgt.

Daarom is het voor een hybride voertuig geen probleem dat de accu gevaarlijke stoffen bevat, het gaat er puur om wat de auto tijdens rijden uitstoot. ervoor of daarna maakt niet zo uit.