pekel en onderstel: foto's

tri

Actief
6 nov 2011
215
1
0
IMG_2067-1.jpg

Eindelijk snel auto gewassen en gekeken hoe de pekel bodem en veerelementen heeft al of niet aangetast.
Dinitrol deed zijn job hier
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Dat ziet er idd netjes uit.
Even voor mijn beeldvorming, heb je dat plaatselijk opgebracht (ivm mogelijk al bestaande wax?laag van onderkant)?
 

tri

Actief
6 nov 2011
215
1
0
Dit is een soort coating die elastisch blijft maar droog wordt op basis van aluminium deeltjes.
Ik heb gewoon de dragende delen die vrij weinig bescherming hebben een laagje gegeven, geen enkel scharnierpunt of zo natuurlijk werd behandeld.Bij mijn IS was na 10 jaren nog alles pico bello.
IMG_2066.jpg
 

tri

Actief
6 nov 2011
215
1
0
dat klopt, het wordt in Zweden reeds lang gebruikt.De kleur is Siera bruin bijna van de Lexus.
De voorste wielkappen, draagelementen en achter heb ik gedaan, een half uurtje werk en ik ben onhandig.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Idd, nu ik er even op zoek zie ik dat het vooral ook profi wordt ingezet.

Goeie tip, ik ga dat ook eens proberen, lijkt me praktischer dan een tectylbehandeling ;)

TX voor je foto's en toelichting!
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Ik ga hier ook maar eens mee aan de slag! Ik wist niet van het bestaan af, en het ziet er ook wel grappig uit zo met die kleur! Goeie tip!



gr. koen
 

snekuem

Hoort erbij
15 okt 2011
71
0
0
Mijn vader liet in het begin van de jaren 80 steevast zijn nieuwe wagen met Dinitrol behandelen om het roesten tegen te gaan. Prima spul, want waar andere auto's van hetzelfde type na enkele jaren spontaan begonnen te roesten, was er op de auto van mijn vader nog geen enkel spatje roest :) , maar ik vraag me af of de huidige generatie auto's nog moet behandeld worden aangezien alles toch goed wordt voorbehandeld in de fabriek om het roesten te voorkomen en je toch een garantie hebt van 12 jaar tegen doorroesten ??? ;)
 

KWP

Stamgast
7 nov 2010
1.790
1
38
Ja doorroesten van binnenuit van de carrosserie, remleidingen of onderstel onderdelen worden hier niet bij gerekend. Dit omdat dit afhankelijk is van het gebruik van de auto.

Vroegere middelen als het ouderwetse tectyleren van een auto mag niet meer (bedrijfsmatig) Als particulier mag je natuurlijk blubberen wat je wil. Op zich zijn auto`s tegenwoordig goed beschermd. Maar een combinatie van steenslag (ook aan de onderzijde van de auto) en pekel laat veel onderdelen (door) roesten. Tegenwoordig worden heel veel auto`s afgekeurd op verroestte remleidingen, ook zijn gaten in sub frames aan de orde van de dag. Reparatie kost een hoop geld, wat met bescherming in de zin van tectyl e.d. simpelweg voorkomen kan worden.
 

tri

Actief
6 nov 2011
215
1
0
Voor de onderkant is het type spuitbus: Dinitrol metallic, je hebt ook nog een buine kruipvloeistof en een transparante gel voor in de holle ruimten.Voor de bescherming van de warme motor hebben ze ook een speciale spray.
 

Bernard Roerink

Hoort erbij
29 okt 2011
83
0
0
Re: pekel en onderstel: foto's, vraag er bij

Dat geeft mij direct een vraag aan de kenners onder ons en vanonder de auto. Waar liggen de gevoelige plekken bij een IS 200? Waar moet je speciaal naar kijken, extra aandacht besteden? Zou fijn zijn als hier een deskundig antwoord op wordt gegeven want ook onder de auto is onderhoud, behoud. Toch?
 

tri

Actief
6 nov 2011
215
1
0
Bij de IS was het probleem de stroomlijn eronder, je zou ze moeten eraf halen om grondig te spuiten.Na 10 jaren was hij nog 100% intact.
In de wielkasten wat gedaan, aan de zijonderkanten ook en op de niet bewegende delen ook.1 bus was al voldoende.
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Waar liggen de gevoelige plekken
Feitelijk kun je dat niet in specifieke zin weergeven, e.e.a. afhankelijk van km's en weersinvloeden.

In algemene zin kun je denken aan dragende delen/balken chassis, wielkasten, ophangingscomponenten en plaatwerk onderzijde. Bepaalde delen zijn al voorzien van een waslaag vanuit de fabriek. In tijd en door verwering laat deze vaak los. Je zou dit dus eerst dienen te inspecteren.

E.e.a. is hierboven al genoemd, denk ook aan het vermijden van delen die b.v. voor APK en visuele inspectie van belang zijn. Remleidingen onder een dikke beschermingslaag, kan een afkeur betekenen. Als je het b.v. op zeer hete delen aanbrengt, kan dat behoorlijk gaan stinken en etc.

Wat Tri o.a. zegt, je kunt niet altijd overal makkelijk bij, en e.e.a. kan veel troep veroorzaken bij onjuist gebruik. Wat dat betreft kan het lonen hiertoe een gespecialiseerd bedrijf in te schakelen.
 

tri

Actief
6 nov 2011
215
1
0
De bescherming van de IS was af fabriek uitstekend.Waar kijk ik naar een IS van jaren oud zijn onderkant:waar is corrosie, waar slaat het bruin uit?De nieuwe beschermlagen zijn zeer dun..

De gespecialiseerde firma's doen het vrij goed maar deden het voor me "slecht:.Overal snel opsuiten
Hoofdzonden:nooit op een cardanas, op wielen, remmen afdekken, van warme delen afblijven(vloeibare zink verdraagt wel extreme temperaturen) niet op bewegende delen enz.
.