trekhaak en kabelset RX 300

Paulj

Hoort erbij
7 mrt 2011
25
0
0
Beste forumleden,
Zoals ik in het voorsteltopic al aangaf ben ik sinds kort de trotse bezitter van een RX300. Om mijn boot(je) te kunnen trekken ben ik mij aan het ori?nteren op een trekhaak.
Een trekhaak heb ik inmiddels gevonden, nu de kabelboom nog.

Klopt het dat er standaard 'ergens' een stekkerdoos zit waarop ik de kabelboom van Brink (Thule)/Bosal kan inprikken? In het boekje wat bij de Lexus zit wordt met geen woord gerept over een trekhaak.
Automaterialen leveranciers geven verschillende informatie (het kan wel / niet etc)

Bij voorbaat dank voor jullie antwoord.
Groet Paul
 

Paulj

Hoort erbij
7 mrt 2011
25
0
0
Helaas nog weinig reacties op dit forum.
Vandaag maar een kabelboom van Bosal besteld (? 250 eurie, pffffffffff).
Dit op hoop van zegen...
 

Hube

Oprichter Lexusforum
2 mei 2008
7.266
67
0
Sorry, er zijn niet zoveel RX rijders hier.

Zou jij jouw ervaringen willen delen?
 

Coordinator

Actief
1 nov 2009
437
0
0
Ik heb geen ervaring met een RX 300 maar met mijn Honda Legend heb ik ook een Bosal haak gemonteerd. Daar zat een dure kabelboom bij en die werd gewoon tussen de bestaande stekkers op de achterlichten gemonteerd en de originele stekkers kwamen daar weer in. Werkte perfect. Maar huidige auto's met een haak is een ander probleem. Een collega van mij liet een haak onder een 5-Serie monteren. Hoppa 1500 euro want de haak moest met de laptop aan de auto toegevoegd worden anders werden de extra lichten niet herkend. Leve de vooruitgang. Google anders eens op de Duitse Google bij Westfalia haken, die leveren ook alles en hebben een mooie hulpsite.
 

Paulj

Hoort erbij
7 mrt 2011
25
0
0
Een update:
Zaterdag kan ik de kabelboom ophalen. Nu maar hopen dat het werkt. Bosal verzekert mij (als klant) dat de kabelboom werkt.

Na een belronde langs Lexusdealers ben ik het volgende wijzer geworden.
Het probleem van de Lexus is dat er geen gebruik wordt gemaakt van een can bus systeem, maar dat de draden eenvoudigweg te dun zijn om vanaf te takken (zoals vroeger). Grofweg heb je dan nog maar twee opties.

Optie ??n:
Voeding rechtstreeks van de accu halen met zekering (+ en -) en deze naar achter trekken, vervolgens vanaf de lampen en via relais de 7 aderige kabel aansluiten. Nadeel is dat je deze constructie zelf moet maken (tenminste 7 relais en op een lastige wijze een kabel van voor naar achteren trekken). Daarnaast is het een probleem om de relais netjes weg te werken. Een erg arbeidsintensief klusje en alleen aantrekkelijk voor hobbisten.

Optie twee:
Een originele kabelboom aanschaffen en deze laten aansluiten. Kost wat meer maar verzekert werking.

Voor deze laatste optie heb ik gekozen. Daarnaast heb ik, om de kosten enigzins te drukken, de trekhaak en kabelboom zelf scherp ingekocht. Dat scheelt grofweg zo'n 150 tot 300 euro aan inkoop.

wordt vervolgt....
 

Paulj

Hoort erbij
7 mrt 2011
25
0
0
De beloofde update:
Vrijdag j.l. is de trekhaak incl. kabelboom geinstalleerd. De hele klus duurde 6(!) uur. Dit vooral door de kabelboom. Echt alles moet open aan de hele achterzijde van de auto, dat is al een hele klus.

De kabelboom paste op ??n onderdeel na perfect. Dat ene onderdeel hebben we zelf, met speciaal gereedschap, moeten aanpassen. Of dat een foutje van Bosal is weet ik niet. Kan ook zijn dat mijn RX wat extra opties heeft waardoor de bedrading iets anders loopt. Gelukkig lukte het om de trekhaak er netjes onder te zetten.

De zes uur tijd zit voornamelijk in het onzichtbaar af- en wegwerken van de bedrading (ook onder de auto van de hoofdspanningskabel vanaf de accu). Ook kost het netjes uitsnijden van de bumper wat tijd.

Maarrrrrrrrr, we hebben een trekhaak! :)