Verdamper airco

mvraamsdonkIS300

Stamgast
11 jan 2014
2.542
140
0
Ik begrijp dat de verdamper van een airco een ideaal plekje voor bacteri?n is.
Deze worden door de luchtstroom meegevoerd de auto in en zijn slecht voor je gezondheid.
Zijn er al Lexus rijders die hier iets aan gedaan hebben ?
Ik begrijp uit onderzoek dat de huis tuin en keuken middeltjes voor particulieren niet echt werken.
En dat je echt een professioneel middel nodig hebt lees bedrijf.
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
nee nix mee gedaan , vorig jaar mn verdamper vernieuwd en omg wat is dat een smerig ding

ik heb begrepen van de gene die mijn R12 systeem heeft omgebouwd naar R134 dat als je luchttoevoer gaat stinken door bacteri?n die zich op hopen in de vochtige slangen , de auto moet worden behandeld met een bacterie dodend middel waarbij de auto een nachtje moet blijven
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Daar kun je verder weinig aan doen, behalve voor aankomst de airco 10 mins van tevoren uit zetten en fans aan (er blijft dan weinig vocht achter). Iets wat Lexus zelf ook aanbeveelt.

Heb je het eenmaal, dan is het afhankelijk van de 'aard', dus soms volstaat het vervangen van interieurfilter en professionele reiniging van de kanalen, en soms meer zoals SC400 aangeeft.
 

Lacor

Stamgast
25 jun 2011
1.010
66
0
Nope, niets aan gedaan. Behalve dan algemeen onderhoud zoals controle op lekkage en opnieuw afvullen. Zal eerder een actie zijn als het nodig is? Dus als het stinkt, dan is de verdamper of de leidingen in de buurt de oorzaak. En voor de rest preventief handelen, zoals het algemene advies wat GPS-10 al geeft.
 

mvraamsdonkIS300

Stamgast
11 jan 2014
2.542
140
0
Het gaat hier om de buitenkant van de verdamper.
Door condenseren lopen er druppeltjes water door de ribben.
Daar groeien op een gegeven moment bacteri?n

verdamper.jpg
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
zo zag die van mij eruit
IMAG0957.jpg

vies bah ...maar heeft er wel 22 jaar ingezeten
IMAG0961.jpg

en hier zat ie in ...redelijk schoon denk ik zo
 

Bijlagen

  • IMAG0961.jpg
    IMAG0961.jpg
    84 KB · Weergaven: 46

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Iig afschrikkend beeldmateriaal SC400 :rulez: Mvraamsdonk zit nu vast met een mondkapje achter 't stuur :p

Die professionele reiniging (naast 10mins van tevoren uitzetten) dien je eigenlijk 1x per jaar te doen. Dat is veelal met ozon. Is de auto ouder en aircosysteem slecht tot nooit onderhouden, dan moet je reinigen met vloeistof (via ultrasone vernevelaar - 2-3 Bar dacht ik) als verdamper vervangen te veel tijd kost. Beetje vernevelen met mistspray of ander gepruts laat meestal resten achter.
 

SC400nl

Stamgast
22 dec 2013
1.635
155
63
ja soms is de realiteit iets wat we niet graag zien , naar mijn mening zijn airco's ziekmakers maar zo lekker op een warme dag :thumbsup:

goed onderhoud plegen is daarom noodzakelijk en houd die kanalen droog door wat al eerder is aangegeven 10 min voor het einde van de rit de airco uitschakelen , maar wees realistisch ...wie wil dat nou 10 min voordat je thuis bent, je de pleuris zweten terwijl je zo een heerlijk verkoelings systeem hebt ;)