Verwarming

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
Ik heb ondervonden dat als je de verwarming op auto zet, dat dan de lucht automatisch op de voorruit komt en de voeten. Nu wil ik graag de lucht uit het dashboard en op de voeten als de klimaatregeling op auto staat. Maar met geen mogelijkheid krijg ik dat voor elkaar. Doe ik iets verkeerd, of is het niet anders?

Robbert-Jan
 

mlcoolj

Stamgast
17 feb 2010
6.576
115
63
Niek, dat topic gaat erover dat de temperatuur niet klopt. Robbert wilt dat als hij de airco/verwarming op "auto" zet, dat het juist niet op de voorruit en voeten blaast.

Ik zou het niet weten Robbert, bij mijn Mazda doet ie dat ook zo, heel af en toe blaast ie ook door de dashboard roosters. Weet niet of dat iets Japans is...
 

GPS-10

Connaisseur
10 jun 2011
4.993
117
0
Veel fabrikanten volgen eenzelfde principe of 'logica'.

Uitgangspunt is een optimale (non-intrusive) luchtcirculatie, waarbij getracht wordt een gelijkmatige en effici?nte 'flow' van luchtstroom/temperatuur door gehele auto te bereiken. Zo'n optimale 'flow' wordt meestal bepaald en berekend d.m.v. een computersimulatie.

Gezien het dynamisch (automatisch) karakter van zo'n 'flow', is het niet wenselijk dit (hoofdzakelijk) door de ventilatieroosters voorzijde te laten verlopen. Het zou met tijden nogal stevig of onverwachts in je gezicht kunnen blazen, met name als de auto koud is of men een raampje openzet.