Wanneer op kenteken zetten

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
Veel leasemaatschappijen willen in november en december geen auto's meer op kenteken laten zetten, maar wachten tot januari 2012. Zou het nu zoveel uitmaken bij inruil als je in 2015 zegt, "deze auto is 3 jaar oud",
maar wel van 2011 i.p.v. 2012? Het scheelt slechts een maandje en de leeftijd van de auto blijft hetzelfde.
Zouden handelaren nu echt minder geven voor je auto (ook bij inruil?) als de auto wel 3 jaar oud is, maar van december 2011 i.p.v. januari 2012?
Ik ben priverijder en verwacht mijn CT in december, maar ik kan hem laten staan tot januari 2012. Zou dat echt schelen bij inruil over 3 of 4 jaar?
En wat doen de andere priverijders van dit forum? Leaserijders kunnen er niet onderuit, maar prive ligt dat anders.

Ik ben benieuwd.

Robbert-Jan
 

Mo1

Actief
25 apr 2011
108
0
0
Ik weet het niet, maar dat lease-maatschappijen het kenteken op januari van het nieuwe jaar zetten, kan dat niet te maken hebben met de boekhoudkundige afschrijving van de auto?
Doorgaans worden er met lease-auto's zoveel kilometers gereden waardoor een hogere afschrijving dat die ene maand opschuiven ook niet veel uitmaakt op de verkoopwaarde.

Een autohandelaar dingt zelfs af opdat de kleur van je auto wat minder goed in de markt ligt.
Bij in-/verkoop wordt altijd de maand en het bouwjaar meegenomen.
Een handelaar houdt ook echt wel rekening of de auto uit 01-2012 of 12-2012 is!

Tweedehands auto's zijn moeilijk met elkaar te vergelijken. Naast bouwjaar speelt de kilometerstand een grote rol in de prijsbepaling. Kortom, het is niet te "meten" of het uitmaakt dat je het kenteken op december of januari zet. Het kan onmogelijk honderden euro's schelen dus over welk bedrag hebben we het, als er al sprake zou zijn van een verschil?
Bovendien als je een nieuwe auto koopt en je je huidige auto inruilt, heb je toch wel in je hoofd wat je ervoor wilt terughebben c.q. bij wilt leggen. Daarom is het altijd slim bij meerdere dealers offertes aan te vragen. Naast de inruilprijs kunnen ze ook korting geven, zoals ik dat nu heb gekregen bij de aanschaf van de CT200h. En het kan ook slim zijn je auto zelf te verkopen en niet in te ruilen.

Ik zou de auto dus gewoon ophalen zodra die gearriveerd is!
 

blue-eyes

Stamgast
31 dec 2010
2.975
5
0
Mo1 zei:
Ik zou de auto dus gewoon ophalen zodra die gearriveerd is!


Ophalen is niet het issue, wel de datum van ter naam stelling :p

Ik kan me herinneren dat leasemij als uiterste datum 15 oktober hadden. Ik kreeg indertijd mijn toenmalige S40 als uitzondering op 18-10 geleverd.......
 

Mo1

Actief
25 apr 2011
108
0
0
blue-eyes zei:
Mo1 zei:
Ik zou de auto dus gewoon ophalen zodra die gearriveerd is!
Ophalen is niet het issue, wel de datum van ter naam stelling :p

De dag dat je de auto ophaalt is toch de datum van de tenaamstelling? :O
Waarschijnlijk mag je 'm ook later ophalen, maar eerder is echt geen optie :p
 

Robbert

Actief
25 apr 2011
299
1
0
Omdat ik eind december ook naar Oostenrijk ga, sta ik toch een beetje voor een keuze.
Vroeger was het niet goed een auto, als deze nieuw is, te zwaar te belasten. Als ik in december met mijn nieuwe CT, met 4 personen de bergen in ga, dan zal de motor aardig belast worden, voordat deze lekker is ingereden. Daarnaast zal ik ook direct winterbanden/velgen moeten kopen. Dat kan ik uitstellen als ik hem in januari laat leveren, c.q. op naam laat zetten.
Wat betreft inruil van mijn huidige auto maakt het namelijk niet uit heb ik al met de dealer afgesproken. De prijs is gebaseerd op levering in februari. Nu dat vroeger wordt zal ik alleen moeten onderhandelen over een nieuwe inruilprijs, want het scheelt 1 1/2 maand circa. Misschien wat accessoires regelen.

Robbert-Jan
 

Mo1

Actief
25 apr 2011
108
0
0
Als het je sowieso beter uitkomt de auto na december te krijgen, dan doet je vraag over het op kenteken zetten er toch niet toe?
Haal de auto op wanneer jou het het beste uitkomt. :roll: