Er zijn een aantal objectieve en een aantal subjectieve opmerkingen te maken. Objectief technisch gezien zijn zogenaamde "all season" banden een compromis. Ze presteren redelijk goed onder winterse omstandigheden (maar niet zo goed op een besneeuwde weg als "echte" winterbanden) en ze presteren acceptabel onder zomerse omstandigheden ivm "echte" zomerbanden. Bij ijzel hebben winterbanden nauwelijks voordelen, tenzij er spijkers in zetten wat op de meeste plaatsen verboden is. In de zomer kan de remweg bij een noodstop met een "all season" band van wat hogere snelheid enkele autolengtes langer uitvallen dan met een zomerband - en het hangt dus af hoeveel afstand je tot je voorligger houdt of je die marge hebt....Daarnaast hebben "all season" banden een wat grover profiel dan zomerbanden, hetgeen mogelijk wat meer geluid produceert. Met name bij een GS 450h in EV-mode zou dat kunnen storen. Het werkelijke verschil in geluid tussen verschillende banden bedraagt hooguit 2 dB, maar het is, op bepaalde wegdekken, zeker hoorbaar.
Daar staat uiteraard gemak tegenover en gezien het nederlandse klimaat heb je hier hooguit een enkele keer een echte winterband echt nodig. Op die dagen blijf je gewoon beter thuis om andere automobilisten te ontwijken.
Bedenk wel dat in een aantal landen het gebruik van echte winterbanden in de winter verplicht is, ook al schijnt de zon en is de weg gortdroog (bijvoorbeeld Scandinavische landen). In Duitsland mag je wel rijden met dergelijke banden, maar bij mijn weten niet als er sneeuw op de weg ligt....Als je niet naar de wintersport gaat, zou ik niet voor "all season" banden kiezen omdat het verschil in remweg op een droge weg (in ieder geval voor mij) te groot is. En als je echt een besneeuwde pasweg wilt afdalen heb je beter "echte" winterbanden.
De afweging van optimale veiligheid, kosten en gemak is uiteraard zeer persoonlijk.