Winterbanden of niet ?

Jannes1966

Nieuw hier
20 mei 2023
16
25
13
Ik wil de GS 450H eigenaren vragen of deze met winterbanden rijden in de winter. Is het noodzakelijk (bij sneeuw) ?
Heb je iets aan de ''snow'' knop in de auto ?
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
312
260
63
In het kort: misschien en ja. Ik ben een paar jaar terug in december met mijn GS op vakantie geweest in het zuiden van Duitsland. Ik had toen all-seasonbanden en er lag een flink pak sneeuw. Ik stond bij het vakantiehuis geparkeerd op een hellinkje en ik kwam pas weg toen ik de "snow" knop had aangezet. Met winterbanden had ik misschien / waarschijnlijk meer grip gehad. Als je voor all-seasons gaat neem dan in elk geval hele goede want anders kun je net zo goed bij zomerbanden blijven. In elk geval kan ik bevestigen dat de "snow" knop wel degelijk verschil maakt.

Jarno
 

Jannes1966

Nieuw hier
20 mei 2023
16
25
13
Dank voor je reactie. Ik heb voorheen weleens Crossclimate banden gehad op de CT200. Fijne banden, zou ook een optie kunnen zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timon

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
702
628
93
De "snow" knop zal zeker helpen bij rijden op gladde en/of besneeuwde wegen. De auto schakelt wat sneller naar een hogere "versnelling" waardoor de kans op doorslippen van wielen kleiner wordt.

Op het moment dat er echt sneeuw op de weg ligt, zijn winterbanden in het voordeel. "All season" banden zijn een compromis tussen een band voor zomer- en wintercondities - in de winter zijn ze minder goed dan echte winterbanden en in de zomer iets minder goed dan echte zomerbanden. Ze zijn in de loop der jaren wel steeds beter geworden. Als je in de winter niet naar Scandinavie of de Alpenlanden rijdt kun je er in principe prima mee uit de voeten. Als er echt veel sneeuw ligt of valt zul je niet zonder kettingen kunnen, beter ga je dan iet op pad :) In Nederland hebben we hooguit een enkele keer een beijzelde weg - winterbanden helpen daar niet veel. Het enige dat dan echt helpt zijn spijkerbanden, gebruik daarvan is voor normale automobilisten niet toegestaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Citrofiel1975

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.127
4
847
113
Ik wil de GS 450H eigenaren vragen of deze met winterbanden rijden in de winter. Is het noodzakelijk (bij sneeuw) ?
Heb je iets aan de ''snow'' knop in de auto ?
De "snow" knop is gewoon een throttle controller, deze zorgt er voor dat de gasresponse wat minder (rustiger) is, je kunt hierdoor makkelijker doseren. Eigenlijk hetzelfde als de "eco" knop. De tegenhanger "power" geeft je een snellere gasresponse zodat de auto iets feller aanvoelt ondanks dat je er geen enkele pk extra door krijgt.

Bij mijn auto voel ik trouwens geen enkel verschil in schakelmoment, in welke rijmodus dat m'n karretje ook staat.
 

Bobusa

Actief
12 okt 2008
264
153
43
Goede vraag inderdaad. Mijn LS heeft ook de Snow knop maar heb deze nog niet kunnen testen. Wel heb ik winterbanden maar vraag me soms af of dat geen overkill is met AWD.

Overigens worden All Season banden door mijn bandenleverancier sterk afgeraden voor de LS. Het blijft een compromis en zijn luidruchtiger dan zomerbanden.

Heb nu Yokohama zomerbanden en deze bevallen erg goed. En aangezien ik geen wintersporter ben overweeg ik de winterbanden te verkopen.

Maar als antwoord op de vraag of het noodzakelijk is? Dat hangt er dus van af. In de sneeuw is het antwoord zeker Ja, altijd voor winterbanden gaan. Met mijn IS300h merkte ik destijds een wereld van verschil in grip. En dan heb je de snow knop bijna niet meer nodig.
 

Nivek

Actief
Sponsor
16 jun 2013
386
122
43
Ik vind dat mijn LS uberhaupt al snel door de versnellingen gaat dus wat de snow knop exact doet heb ik ook geen idee van. Die ene keer dat het hier sneeuwt gaat de TC uit :trollface:

Winterbanden is vandaag de dag, naar mijn mening, zinloos tenzij je naar een land gaat waar ze verplicht zijn. Kosten technisch zal het niet veel uit maken los van een eventuele extra set velgen (wat ik dan wel aanraad).

All season banden is een optie, niet mijn persoonlijke voorkeur o.a. door geluid wat bobusa ook al zegt. Maar meningen en voorkeuren verschillen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bobusa

Jannes1966

Nieuw hier
20 mei 2023
16
25
13
Dat is dus ook mijn twijfel, voor die ene keer dat het hier sneeuwt. Maar heb in het verleden een auto met achterwielaandrijving gehad, en heb toen winterbanden aangeschaft.
Omdat ik in de sneeuw met zomerbanden echt grip te kort kwam.
Daarom vraag ik nu ervaringen met de GS 450H.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
962
499
63
Hierbij mijn ervaring:
Een niet nader te noemen dealer heeft een keer zomerbanden gemonteerd ipv winterbanden op mijn vorige GS (2006 450h).
Tijdens een dag van heftige sneeuwval kwam ik aardig vast te zitten in mijn redelijke krappe straat. Ik merkte dat met gang alles prima ging, maar hellingen buiten de wijk of opritten werden aardig spannend.

Het blijft een zware auto met RWD, om die reden heb ik er voor gekozen om zomer- en winterwielen te laten monteren.
Daarnaast ben ik van mening dat een auto als een GS 450h all season banden eigenlijk niet passen. Het is een serieuze 'sport' sedan en daar wil ik per se goede zomerbanden onder. (daarnaast zijn de GS F wielen in zo'n apart maat dat er Ć¼berhaupt weinig te kiezen is)

Ik ben wel aan het overwegen om mijn winterwielen uit te rusten met all-seasons omdat er bijna nooit echt sneeuwval is en ik niet op wintersport ga. Dan heb ik minder het gevoel dat ik mijn winterbanden onnodig aan het verslijten ben en kan ik er ook rustig langer op blijven rijden.
 

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.127
4
847
113
Ik ben wel aan het overwegen om mijn winterwielen uit te rusten met all-seasons omdat er bijna nooit echt sneeuwval is en ik niet op wintersport ga. Dan heb ik minder het gevoel dat ik mijn winterbanden onnodig aan het verslijten ben en kan ik er ook rustig langer op blijven rijden.
Eigenlijk best wel slim, een zomerband voor comfort in de zomer en all-seasons voor in de wintermaanden en die drie millimeter sneeuw van tegenwoordig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Jannes1966

Nieuw hier
20 mei 2023
16
25
13
Mijn ervaring is dat winterbanden alleen maar een voordeel hebben in de sneeuw. Op een nat/vochtig wegdek, wat vaak het geval is in de winter, vond ik zomerbanden fijner rijden. Inderdaad geen gek idee, all-seasons voor de wintermaanden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
853
1
472
63
Ik ben wel aan het overwegen om mijn winterwielen uit te rusten met all-seasons omdat er bijna nooit echt sneeuwval is en ik niet op wintersport ga. Dan heb ik minder het gevoel dat ik mijn winterbanden onnodig aan het verslijten ben en kan ik er ook rustig langer op blijven rijden.
Dit ga ik ook doen als mijn winterbanden volgend jaar vervangen moeten worden, om dezelfde reden. Wintersport doe ik niet aan maar ik woon vlakbij Duitsland en tank daar regelmatig. De all-seasons die ik erop leg moeten dan wel even voldoen aan de juiste eisen voor Duitsland.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator en Jannes1966

LEX(D)US

Actief
20 sep 2019
159
152
43
Als ik niet nog elk jaar op wintersport ging had ik zeker die optie van all-season in de winter genomen.
Goede winterbanden waren tijdens dikke sneeuw in die periodes zeer welkom, scheelde een paar keer sneeuwkettingen om doen.
Die dikke sneeuw wordt daar trouwens ook steeds minder...
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator en Jannes1966

Jannes1966

Nieuw hier
20 mei 2023
16
25
13
Ik heb een set velgen met winterbanden aangeschaft. Set komt van een GS450h van (ook) 2013. Mooie set. Een geruststellende gedachte voor de komende winter.
 

rene1305nl

Actief
18 jun 2022
144
69
28
Ik wil de GS 450H eigenaren vragen of deze met winterbanden rijden in de winter. Is het noodzakelijk (bij sneeuw) ?
Heb je iets aan de ''snow'' knop in de auto ?
Simpel gezegd net als wat higgie zegt...de snoe zit op elke automaat en zorgt dat de auto rustiger is dan in de "D" en dat hij iets sneller schakelt..winterbanden zijn zachter qua rubberstruktuur dan zomerbanden...waardoor je meer grip hebt...all seasons zit hier tussenin..maar ze helpen niet goed tegen gladheid meer tegen sneeuw...dus niet blazen op de snelweg omdat je winterbanden hebtšŸ¤£šŸ¤£šŸ¤£
 

Bassj

Actief
25 jan 2020
218
130
43
Ik rij nooit met winterbanden en ondanks dat ze al jaren in de schuur liggen heb ik nooit de moeite genomen ze te monteren. Ook nooit gemist. En de snow-knop gebruik ik enkel in de file. De bak blijft dan in zijn 2 staan en dat is zuiniger dan steeds optrekken en van 1 naar 2 laten schakelen.
De keren dat er kans is op sneeuw lijkt steeds minder te worden. Dat is dan weer het positieve aan klimaatveranderingšŸ˜‰
 
  • Leuk
Waarderingen: rene1305nl