Mijn nieuwe Lexus GS 450h sport

PJL

Actief
29 jun 2015
165
39
28
Sinds eind september rijd ik rond in het Franse land in een GS 450h Sport. Als vervanger van een RC 300h Sport, waarvan ik helaas te weinig plezier heb gehad.
De RC zal ik snel vergeten, want ook deze GS is weer een kanjer. Ik had vroeger een 430, daarna een 450h executive en nu dus de sportieve broer. Een auto uit 2013 met erg weinig kilometers op de teller. Daar heb ik inmiddels bijna 7.000 km aan toegevoegd, waardoor de teller nu op 43.000 km staat.

Het grote en altijd beschikbare vermogen wordt via een meesturende achteras op het wegdek overgebracht. Die achteras maakt de auto zeer wendbaar in de stad en zeer fijn sturend bij hoge(re) snelheden. Een leuke optie is ook de nachtvision, waar ik dankbaar gebruik van maak op de donkere landwegen hier in ZW Frankrijk. Op het scherm zie je (in zwart-wit) veel verder dan met je dimlicht, een beetje vergelijkbaar als met grootlicht rijden.

Ik ben erg blij met deze fraaie limousine, die je hier eigenlijk nooit tegenkomt. De luchtbehandelingsinstallatie doet zijn werk naar behoren (nooit koude lucht gevoeld itt de RC). Het gebruik ligt wat hoger dan de RC, maar is met 7 ? 7.5 liter per 100km wat mij betreft zeer acceptabel.

Minder blij ben ik met de wijze van aflevering door de Lexus dealer. Ik heb zelfs een rode kaart getrokken vanwege de lijst met geconstateerde gebreken, zoals het niet uitlijnen en balanceren van de wielen. De bestuurdersdeur weigert te openen of te sluiten (ik raakt nu nog de achterdeur even aan) en de auto wil regelmatig niet starten of stoppen. En meer van dit soort ongein. Volgende week gaat hij een week te logeren bij de dealer voor een herkansing wat afleveren betreft.

Ik voeg wat foto's toe van een blinkend zilveren auto met roodbruin int?rieur. Excuus voor de gedraaide foto van het int?rieur.
Klik op de afbeelding voor een grotere versie Naam: GS 450 Sport front (Medium).jpg Bekeken: 1 Grootte: 360,5 KB ID: 169821
 

Bijlagen

  • 450 sport interieur (Medium).jpg
    450 sport interieur (Medium).jpg
    212,3 KB · Weergaven: 55
  • Leuk
Waarderingen: uranj16 en Dietrich

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
827
1
424
63
Mooi ding :rulez: Ik twijfel nog altijd tussen zo een of een goed uitgeruste IS300h (als de huidige aan vervanging toe is)
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
961
499
63
Mooie wagen, maar de gebreken die je benoemt...
Daar zou ik aardig nerveus van worden. (maandagmorgenauto?)
 

Dietrich

Actief
16 mrt 2018
256
89
28
Mooie wagen, maar de gebreken die je benoemt...
Daar zou ik aardig nerveus van worden. (maandagmorgenauto?)

Nou ja, gebreken ? laten we het houden op onvolkomenheden. Een Lexus afgeleverd met de Franse slag, het zal wel een cultureel fenomeen zijn denk ik dan maar.
Misschien doen die Fransen dat expres om hun naam hoog te houden. Het zal vast wel opgelost worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexus Mania

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
961
499
63
Ik weet het niet hoor. Deuren die het niet goed doen. Motor start/stop-problemen. Lijken me geen typische storinkjes voor een Lexus van die leeftijd.
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Tjonge w?t een prachtwagen!

Die deur kan een sensorprobleem zijn maar het is ook mogelijk dat eea door een slechte 12v accu wordt veroorzaakt. Ik had in mijn vorige auto (Prius) en in mijn huidige GS ook een slechte 12v accu en dat gaf de meest merkwaardige effecten .... Na het vervangen van de accu was de wagen opeens als bij toverslag probleemvrij.

Have fun!
 

HondaFan

Hoort erbij
16 okt 2018
55
5
8
Prachtige auto, wat de tekortkomingen betreft denk ik dat er wel ergens een gemeenschappelijk probleem kan zijn. Ik neem aan dat je garantie hebt als je een jonge auto bij een dealer koopt? Na de herkansing met de aflevering heb je nog even tijd om erachter te komen of de problemen echt zijn opgelost.

Zou je misschien wat beelden kunnen maken van de nightvision? Dat klinkt als een gave optie, waar ik tot nu toe alleen bij Jaguar van heb gehoord.
 

PJL

Actief
29 jun 2015
165
39
28
@ Frank2b: ik heb ook de indruk dat de 12v accu op is. Simpel vervangen, net als de deurkruk.
ik zal dezer dagen een foto maken van de night vision. De eerste keer aan had ik bijna meer aandacht voor het scherm dan voor de weg-).
 

PJL

Actief
29 jun 2015
165
39
28
Hier is een foto met de nightvision in werking. Je kijkt veel verder weg (zo'n beetje als met grootlicht), je ziet eventuele fietsers en of dieren tamelijk helder en veel eerder en ook het profiel van de weg (zoals hier de komende kruising). Ik denk dat je er op de meeste wegen in het drukke Nederland niet erg veel aan hebt, maar hier in het franse heuvelachtige land met zijn vele bochtige weggetjes is het een aanwinst.
Komende maandag gaat de auto een weekje uit logeren om de gebreken te verhelpen. Ik heb twee jaar garantie, dus zorgen maak ik mij niet. Ik heb de verkoper wel een lichte beroerte bezorgd toen ik heb het lijstje met te verhelpen zaken toestuurde. -).
 

PJL

Actief
29 jun 2015
165
39
28
voil? la photo. Niet echt scherp, maar rijdend in het donker en op alles lettend....
image_6941.jpg
 

HondaFan

Hoort erbij
16 okt 2018
55
5
8
Dat ziet er wel gaaf uit. Dank je. Het is lastig foto's nemen in het donker. Ik probeerde mijn HUD en dashboard in het donker te fotograferen, maar mooi werd het niet. Ondanks dat ik stilstond aan de kant van de weg.

Die nightvision lijkt mij wel superhandig ook. Hier in Noorden is het vaak erg donker op de wegen en met grootlicht rijden vind ik waardeloos. Als het goed is heb ik slim grootlicht die tegenliggers moet sparen. Maar dit wil ik niet gebruiken/uitproberen ten koste van mijn tegenliggers. Mocht de techniek een keer haperen dan verblind ik mensen met mogelijke gevolgen.

Ik vraag mij af of nighvision nog achteraf in een auto gehobbyied kan worden. Het display heb ik al, en waarschijnlijk zit er een camera of een uitsparing voor een camera aan de voorkant van de auto. Waarschijnlijk hoog denk ik achter de binnen spiegel vermoed ik zonder zelf te kijken.

Hopelijk heb je eind volgende week weer een werkende auto terug.
 

PJL

Actief
29 jun 2015
165
39
28
Zie zo, ik heb de GS weer in mijn eigen garage staan.
Er is een lijst met onvolkomenheden weggewerkt, opgelost. Soms denk je even dat je een Piet Lut , of ze...t bent, maar uit de reactie van de directie van de vestiging merk ik op dat het geven van een rode kaart op prijs werd gesteld. Een extra jaar garantie en gratis beurten tot 100.000 km werden mij ongevraagd aangeboden.

De 12 volts accu bleek inderdaad gaar en de oorzaak van rare meldingen. De handgreep werkt weer na het aansluiten van alle contacten. Foutje van de carosserier.

Voor ??n gebrek moet de auto nog een keer terug. Bij hogere snelheden voel je vibraties in de auto. Daar blijkt een oplossing voor te zijn (vervanging van allerlei rubbers in het onderstel). Daarvoor wordt binnenkort een monteur van Lexus France ingevlogen (letterlijk) samen met de onderdelen en speciaal gereedschap. Ik krijg alle onkosten voor het op en neer rijden weer vergoed en nogmaals een RX 450h mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lexus Mania

HondaFan

Hoort erbij
16 okt 2018
55
5
8
Ik krijg alle onkosten voor het op en neer rijden weer vergoed en nogmaals een RX 450h mee.

Klinkt wel al top service, en ook een fatsoenlijke leen auto die je meekrijgt ;). Straks wil je de RX houden haha
 

PJL

Actief
29 jun 2015
165
39
28
Een oude wijsheid is dat je een klagende client moet koesteren. Dat bleek ook uit het gesprek met de directie.
ik heb na 17 jaar Frankrijk niet de Hollandse gewoonte om zeer direct te zijn (Hier eigenlijk ongepast) en had daarom mijn klacht zeer uitvoerig maar correct geformuleerd. Dat was stof tot nadenken en actie. Natuurlijk heb ik het excuus dat de verbouwing van het filiaal het werken lastig maakt aangehoord. Maar de client zou voorop moeten staan.

En ja, een RX rijdt ook heerlijk, maar ik prefereer een sedan. Old school of veille ?cole zullen we maar zeggen.

Ik ga straks weer 400 km rijden , grotendeels over tweebaanswegen , dus lekker sturen en zo nu en dan de paarden even loslaten. Een familie-evenement, dat morgen slecht bereikbaar zal zijn vanwege de aangekondigde betogingen en of blokkades overal. De gele hesjes brigade is niet blij met van alles en dan leg je gewoon het land plat... Rare jongens die Fransen.