Even voorstellen

Nostalgie

Nieuw hier
8 jun 2019
7
3
3
Beste allemaal,

7 jaar geleden eens voor de vrouw als 2e auto een Lexus IS200 gekocht. Moest een betrouwbare auto en goed geschikte motor voor gas zijn om veel kilometers te kunnen maken. Heb me toen een beetje verdiept in welke auto's hier het meest geschikt voor zijn. Uiteindelijk volgens ons wensenpakket bij een Lexus IS200 automaat uitgekomen. Auto hebben we toen als tweedehands uit bouwjaar 2000 met 120.000km gekocht. Inmiddels staat de teller op 307.000 km. De gas-installatie (LPI) is toendertijd achteraf door Lexus ingebouwd. Wonderbaarlijk genoeg rijdt deze auto nog altijd zonder problemen. Starten en gaan. Elke keer maar weer! Uiteraard preventief onderhoud laten plegen zoals de volledige automaatbak door laten spoelen (bij 200.000km) en nieuwe olie er op. Ook om de 10.000 km op onderhoud. Ondanks de automatische klepregeling bij 250.000 km voor het eerst de kleppen laten stellen. Tevens een compressietest laten uitvoeren met positief resultaat. Motor is dus nog altijd in zeer goede staat.

Het valt ons en anderen zo nu en dan op dat alles nog zo goed aanvoelt. De bediening voelt nog redelijk als nieuw. Geen gekraak of gerammel, er zit nergens speling op en de wegligging is super. De heerlijke 6-cylinder met automaat is dan nog eens de kers op de taart. Elke keer weer een genot om mee te rijden. Het is inmiddels een oud beestje geworden maar hij blijft ons toch verrassen, zeker als we weer eens met een hedendaagse gemiddelde auto gereden hebben, doet hij na bijna 20 jaar nog altijd niet veel onder. We hebben wel eens bij 250.000 km gedacht om hem in te ruilen tegen een andere 6-cylinder automaat op gas maar die combinatie is tegenwoordig steeds moeilijker geworden. 6-cylinders raken uit de mode en auto's van tegenwoordig met gas is vragen om problemen.

Om deze redenen en de huidige technische staat van de auto hebben we besloten om hem een tweede leven te gaan geven. Het is dus meer een avontuurlijke uitdaging geworden om deze auto tot het uiterste te gaan drijven. De mijlpaal hebben we nu ingesteld op 500.000 km. Met de juiste verzorging en aandacht moet hij dat gaan halen. De nodige kosten die daar eventueel bij komen kijken hebben we al ingecalculeerd. In het slechtste geval de kleppen (gas-verbranding) die het kunnen gaan begeven. Eens zal dat gaan gebeuren, maar wanneer? Dat is eigenlijk meteen al de eerste vraag die op op dit forum zou willen stellen maar daarvoor zal ik in een andere rubriek moeten zijn.
 

Bijlagen

  • photo7410.jpg
    photo7410.jpg
    381 KB · Weergaven: 33

Lextase

Actief
7 apr 2015
112
32
28
4334_1419159473.jpg Fijn dat de IS200 je zo goed bevalt. Ik kan het bevestigen want ik heb ook een IS200 Sport uit 2000. Gekocht eind 2014 als barnfind uit Duitsland met 6500km op de teller. Geen automaat, maar met een sportieve pook. Ik geniet elke dag...we hebben ongeveer dezelfde kleur, Dark Grey Mica,