Diesel rijder

Luc6

Nieuw hier
19 aug 2019
8
0
1
Hallo Mensen,

Mijn naam is Luc.Na een stress volle carri?re in de ict als programmeur, ben ik nu werkzaam als vrachtwagenchauffeur in de winkeldistributie. Ik ben Amsterdammer en woon in Rotterdam. ik houd enorm van diesel/automaat rijden. Mijn huidige wagen is een Mercedes s320cdi. een youngtimer uit 2002. Zoals men weet is kopen goed te doen, onderhoud is vreselijk veel geld en zolang de financi?n het kunnen dragen zal ik chique rijden. .Gekocht voor pakweg 6000 euro in begin 2018 en als die straks weggaat, mag ik blij zijn dat ik er vanaf kan zonder toebetalen. Alleen maar om dat het Diesel is. Zelfs in de Oostblok landen schijnt er een taboe op diesel aan het ontstaan.....

De laatste auto's die ik gereden heb ik gereden heb in de afgelopen 10 jaar waren: een Chevy K30, Skoda Octavia 2.0tdi;Audi A2 1,2tdi Mercedes E320;Mercedes S320 allen automaat en diesel.
De A2 is een zalig autootje maar niet om een paar keer per jaar familie in Polen te bezoeken. ik was steeds kapot terwijl ik toch veel kilometers maak beroepshalve en toen na de kerst de kachel stuk ging was dat reden om afscheid van de A2 te nemen en over te stappen op Mercedes.
Nadat ik van de zomer Parijs niet in mocht met mijn Mercedes was ik ineens ook klaar met diesel. vandaar de overstap op moderne hybride. Gerommel met zo'n draadje naar een paaltje vind ik persoonlijk een ongelooflijke hindernis. Dus een duo motor was de optie . Ik wilde in eerst instantie een nieuwe Kia Niro kopen echter na de proefrit moest ik aan James Bond denken.. Shaken, not stirred. Wat een rammelbak zeg. Daar waar de benz soepel over verkeersdrempels zoeft moest de Kia bijna tot stilstand komen , wilde ik met mijn hoofd het dak niet raken en gratis vliegles krijgen. De charmes van een cross over. Tussen beide in en van alles net niets.

Ik zou daarna bijna een bloedmooie, goed onderhouden GS450h uit 2012 kopen met maar 85k op de teller , totdat ik erachter kwam dat er geen trekhaak of dakdragers voor te vinden zijn. ( ik zag zelfs een dakdrager waar ik twee stangen voor moest kopen echter er was maar ruimte om ??n stang op het dak te plaatsen.:sneaky:) Dus snel de focus verlegd.
Al mijn wagens hebben een trekhaak gehad, zelfs de kneuterige A2.en die gewoonte wil ik wel meenemen naar een hybride model. Al was het alleen al om het feit dat inparkeren ( door anderen) een veilig gevoel oplevert of omdat je en plankje van 3 meter niet eerst hoeft te zagen omdat het niet in de auto past. Nog een nadeel ( wat de Benzen ook hadden) was dat de kofferruimte afgesloten was van de cabine. Geen skiluik; neerklapbare banken. Je kan dus alleen mensen transporteren met een GS en geen honden of Hornbach items. Ook vind ik bij zulke klasse wagens alleen een start onderbreker aan de magere kant. Goed geloof in de medemens is mooi, klasse 3 alarm is beter! Het rijden was wel een ongelooflijke ervaring. grote info panelen, pittig optrekken adaptief cruise control , comfort blinking etc. etc.

De auto die ik woensdag ga afhalen is een RX450h uit 2013 met 160k aan afgelegde kilometers. mooi met hout afwerking , zoals ik gewoon ben geworden in de Mercedes. De hogere instap met het bijbehorende "over de voorrijdende kentekenplaten" uitzicht, het, tegen decadente aan lopende , luxe gevoel en de rijprestaties waren aanleiding om "ja" tegen deze Lexus te zeggen.

ik verwacht echter niet dat de specificaties ( 6,5l/100km) gehaald kunnen worden door zo'n zware machine ook al ben ik gewend om het nieuwe rijden toe te passen en vreselijk ver van te voren ( meegenomen uit de truck) te anticiperen. Zo'n truck jast er 1 liter diesel per 3 ,5 kilometer doorheen, met een gemiddelde massa van 30 ton en zonder dat je, door bruuske remacties, de tomaten in je nek krijgt , dien je dus ver van te voren je snelheid aan te passen :) . Noem mijn rijstijl maar zoals die bij mijn leeftijd past. 1959 was een bijzonder goed jaar, voeg ik eraan toe. Ik heb nog nooit een streep rubber ( bij het optrekken) op de straat gelegd. Deze rijstijl ga ik ook in de RX hanteren , hoewel ik gemerkt heb dat je beter je HUD in de gaten kan houden dan aandelen in de CJib kan kopen Die twee ton wil best wel acceleren , voor een fervent dieselaar.. inhalen is een fluitje van een cent e ndat zonder 'aanloopje' ; de radar cruisecontrol werkt lekker. Ik hoop er lang van te kunnen genieten.

Zoals ik gelezen heb op dit forum is de bediening een kwestie van wennen. Komt mooi uit, Woensdag avond vertrek ik naar Polen voor een weekje. Heb al een paar jerrycans op de kop getikt zodat een hoog verbruik of een onopgemerkte reserve indicator niet tot stilstand zal leiden...
Zaken die ik nu nog wil aanschaffen zijn een knap hondenrek en winterwielen..
Als er nog tips en tricks zijn omtrent bediening dan houd ik me aanbevolen.
Foto's volgen.

Luc
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
Ik denk dat je met je rijervaring op een vrachtwagen min of meer "voorgeprogrammeerd" bent om redelijk zuinig te rijden. Zoveel mogelijk laten rollen door zo ver mogelijk vooruit te kijken is een goed uitgangspunt en net als bij het rijden met een vrachtwagen vergroot het ook je overlevingskansen. Dat "nieuwe rijden", dat overigens helemaal niet zo nu is (zie https://marc.vos.net/varia/shell_helpt/shell-helpt-8/ ), is voor een hybride niet helemaal optimaal. Bij een hybride is het beter vlot op te trekken (wat vlotter als bij dat "nieuwe" rijden) omdat de motor dan weliswaar tijdelijk meer vermogen levert maar dat efficienter doet dan wanneer je wat langzamer optrekt wat langer duurt om de gewenste snelheid te bereiken. Ook dat lijkt meer op de rijstijl die aangeraden wordt bij een vrachtwagen. De "ecometer" kan daarbij helpen - als het verkeer het toelaat net tegen de overgang naar het "power" gebied aan is het meest efficient. Om die 6.5 l/100 km te halen lijkt me een hele opgave, maar relatief zuinig rijden met de toch wel grote auto zal zeker mogelijk zijn. Veel plezier met je nieuwe aanwinst.
 
  • Leuk
Waarderingen: Luc6