Onderhoud bij Lexus of ook bij toyota??

pjsm

Nieuw hier
10 okt 2019
1
0
0
Ik ben nieuw op dit forum. Jarenlang volvo diesels greden. Nu aan het kijken voor een lexus ct 200h, tweedehands. Twee vragen: kun je de auto voor onderhoud ook naar een toyota-garage bij mij in het dorp brengen of is de lexus alleen door lexus-garages te ondehouden. (ik weet van de rec carpet service). Enik heb bij een proefrit gemerkt dat de toeren gemakkelijk hoog oplopen. De lekenvraag is dan: hoge toeren, sneller slijten van onderdelen als zuigers, bougies etc . alvast dank voor het antwoord. Pieter
 

RoelVB

Beheerder
Forumleiding
8 jul 2011
1.722
464
83
Een Toyota garage kan uiteraard ook een Lexus onderhouden, maar zal geen Red Carpet bieden.
Door de e-CVT versnellingsbak zit de CT vaak op het meest ideale toerental. Dus als je flink gas geeft zit ie direct hoog in de toeren.

Slijtage zou ik me het minst druk over maken. De CT heeft namelijk een stuk minder onderdelen die kunnen verslijten, o.a. geen (normale)versnellingsbak, geen startmotor en geen dynamo.
 

Darkmatter

Actief
18 nov 2017
310
251
63
De "versnelling" werkt bij Toyota / Lexus hybrides volkomen anders dan bij een gewone auto en er is geen koppeling. In plaats daarvan heb je een tandwielstelsel waarin alles continu met elkaar in verbinding staat en de kracht van twee elektromoteren en de benzinemotor gecombineerd wordt. Op deze site staat een soort van simulator, weliswaar voor de Prius maar het principe is voor alle Toyota / Lexus hybrides hetzelfde. Het lijkt ingewikkelder dan een gewone versnellingsbak maar in werkelijkheid zijn er minder onderdelen en dus minder slijtage.

Jarno
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
Enik heb bij een proefrit gemerkt dat de toeren gemakkelijk hoog oplopen. De lekenvraag is dan: hoge toeren, sneller slijten van onderdelen als zuigers, bougies etc .

Het rijden met een CVT (in welke vorm dan ook) is even wennen als je een normale handgeschakelde of automatische versnellingsbak gewend bent - omdat er geen vaste verhouding meer lijkt te bestaan tussen rijsnelheid en motortoerental. De CVT is juist bedoeld om de motor onder alle rijomstandigheden zo goed mogelijk te laten werken, en dat betekent dat als je snel wilt optrekken veel toeren en als je op snelheid bent een zo laag mogelijk toerental waarbij de motor het gevraagde vermogen kan leveren om die snelheid vast te houden. Aanvankelijk leidt dat tot een wat "zenuwachtig rijgedrag" omdat je voet nog moet wennen aan het feit dat er tussen "alles" en "weinig" ook nog een aantal tussenstanden (en eigenlijk dus heel veel) zit. Na enige gewenning zul je merken dat het hoge toerental bij het rijden met constante snelheid niet voorkomt (behalve als je plankgas rijdt). In feite doet in veel gevallen een cvt het veel beter dan je zelf zou kunnen en is aannemelijk dat de motor het juist gemakkelijker heeft omdat hij niet kan worden "mishandeld". Er is dus geen enkele reden om hogere slijtage te verwachten, in tegendeel zelfs.

De versnellingsbak dient om de onvolhomenheden van een verbrandingsmotor te verdoezelen. Vroeger werd dat gedaan met 3 of 4 versnellingen en tegenwoordig vaak met 6, 8 of nog meer. Een CVT is eigenlijk het het volmaakte eindpunt van die evolutie. Een CVT is echter relatief duur en het goed regelen van de softwarematige samenwerking tussen motor en CVT en eventuele electromotor bij een hybride is ingewikkeld. Vandaar dat men steeds meer weer naar een "simpele" automaat terug grijpt of een goedkoop te maken DCT versnellingsbak..
 

Dietrich

Actief
16 mrt 2018
256
89
28
Een CT200h is gewoon een hele luxe Toyota Prius, technisch geheel gelijk aan elkaar.
Dat kan dus prima bij Toyota.