Even voorstellen

Kil

Nieuw hier
24 mei 2020
8
2
0
Goedenavond,

Ik ben sinds kort eigenaar van een IS250. Ik heb hiervoor 5 jaar in een lease Kia Picanto gereden, dus het is een flinke verandering. Daarvoor heb ik enkele andere auto's gehad. Ik ben begonnen met een Mitsubishi Colt, daarna een Ford Fiesta XR2i. Als laatste voor de lease heb ik een jaar of 6 in een Audi A3 1.8t gereden. De KIA was een tussenstap omdat ik voor mijn toenmalige werk (directie chauffeur) een simpel en goedkoop autootje nodig had om af en toe naar kantoor en/of een collega heen en weer te rijden. Daarvoor is het een prima auto, maar om als je de hele dag in een Mercedes rijdt daarna in een Picanto te stappen, dan voelt het toch 'klein'. Wat Mercedes betreft zie ik het niet zitten om er zelf 1 aan te schaffen maar deze auto's hebben mij wel naar het luxere segment gestuurd. Ik ben de laatste maanden rond aan het kijken geweest voor een andere auto en na het hele land doorgereden te zijn voor allerlei proefritjes, stond deze IS250 opeens om de hoek bij Louwman. Na een proefrit heb ik de auto direct aangeschaft.

Er staan nog wat kleine aanpassingen op het menu, maar ik ben niet van plan er erg veel aan te veranderen. Ik wil sowieso bluetooth toevoegen en ik ben nog in twijfel of ik de headunit wil veranderen. ?ls ik het doe zou het een originele met navigatie zijn en eigenlijk alleen maar om het dashboard een wat modernere look te geven. Ik heb ook rondgekeken naar de chinese varianten, maar ik ben nog geen nette tegen gekomen. Hetgeen op AliExpress en Youtube te vinden is vind ik er echt niet uit zien.

Ik heb het 2006 model dus helaas ook het niet al te mooie houtlook-interieur. Hoewel ik elke keer weer geniet als ik in de auto stap, is dit wel een irritatiepuntje. Ik had gezocht naar schadeauto's om misschien alle delen simpelweg te verwisselen voor grijze varianten, maar het blijkt voor zo ver mijn research het toe heeft gelaten dat de stekkers van het 2006 model niet overeenkomen met de recentere modellen. Ik moet me hier nog maar even verder in verdiepen en misschien richting het wrappen gaan denken.

De voorbumper zit aan de linker voorzijde een kl??n beetje los. Er zit een open randje van 3 a 4 mm tussen de linker koplamp en de bumper. Dit moet een keer hersteld worden, maar dat is voor latere zorg.

De buitenspiegel hebben een olie-achtige vlek in het glas. Ik heb online gelezen dat dit waarschijnlijk door breukjes i.c.m. het automatisch dimmende komt. Ik heb gevraagd of dit onder garantie te verhelpen valt en hiervoor gaat de auto aankomende week terug.

Ik denk dat het voorstellen voor dit moment wel uitgebreid genoeg is dus ik kap het hier af voordat jullie zelf afhaken ;)

Groet, Kilian
 
  • Leuk
Waarderingen: BlueyCT200

Kil

Nieuw hier
24 mei 2020
8
2
0
Een paar foto's er bij is altijd leuk natuurlijk
 

Bijlagen

  • photo8027.jpg
    photo8027.jpg
    145,8 KB · Weergaven: 37
  • photo8029.jpg
    photo8029.jpg
    126,4 KB · Weergaven: 33
  • photo8028.jpg
    photo8028.jpg
    132,7 KB · Weergaven: 40

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Nou welkom Kilian! Ik ben reuze benieuwd hoe een professionele Merc-rijder het leven met de IS250 ervaart. Hou ons op de hoogte! :)
 

Kil

Nieuw hier
24 mei 2020
8
2
0
Haha dank.

Die professionele Merc-rijder-tijden zijn voorbij en ik ben onderhand al een tijdje van baan geswitcht. Echter kan ik uiteraard wel mijn mening geven ;)
Ik vergelijk dan wel een 2016 Merc met een 2006 Lexus, misschien is dat niet helemaal eerlijk. Daarentegen maakt dat in dit geval niet uit daar ze elkaar niet veel ontlopen. Het grootste verschil zit hem in het geluid van buiten. Hoewel de Lexus enorm veel stiller is dan mijn KIA, was de Mercedes nog een stukje stiller. Afrolgeluid van de banden was bijna niet te horen en uiteraard was het in de auto allemaal wat moderner. Dat is een leeftijd dingetje in dit geval dus geen eerlijke vergelijking. Ik weet niet hoe dat bij eventuele goedkopere uitvoeringen van een Lexus zit, maar bij de Mercedes vielen de stoelen mij altijd tegen. Pas bij de duurste uitvoeringen van het model werden deze beter. In mijn Lexus zit ik heerlijk, het enige nadeel van de IS250 vind ik dat de stoelen niet zo ver omlaag kunnen. Dat voelt in eerste instantie 'onwennig' maar dat zal komen omdat ik wat anders gewend ben. Ik lees hier en daar online dat meerdere mensen daar over vallen. We moeten iets te klagen hebben natuurlijk.
In eerste instantie was ik bang dat het vermogen i.c.m. het gewicht zou tegenvallen, maar ik moet eerlijk zeggen dat het me enorm meevalt in het dagelijks gebruik. In de KIA voelde het nog wel eens alsof ik van de snelweg af zou waaien. De Lexus voelt en ligt heerlijk stabiel op de weg.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
689
615
93
Ik weet niet hoe dat bij eventuele goedkopere uitvoeringen van een Lexus zit, maar bij de Mercedes vielen de stoelen mij altijd tegen. Pas bij de duurste uitvoeringen van het model werden deze beter. In mijn Lexus zit ik heerlijk, het enige nadeel van de IS250 vind ik dat de stoelen niet zo ver omlaag kunnen.

De ervaring met stoelen is erg persoonlijk. Autofabrikanten proberen het interieur te voorzien allerlei verstelmogelijkheden zodat je als bestuurder de plaats van de stoel tov het stuur en de plaats van de stoel samen met het stuur tov de voorruit zodanig kunt verstellen dat je zowel de instrumenten, de spiegels en de omvang van de auto goed kunt waarnemen zonder met je hoofd tegen het dak te zitten. De ene fabrikant slaagt daar beter in dan de andere, bij grotere auto's is het eenvoudiger om veel verstelmogelijkheden te voorzien. Daarbij gaat men uit van bestuurders met een lichaamslengte die zich tussen bepaalde grenzen beweegt. Het is helaas onmogelijk om het bereik zodanig groot te maken dat je daarmee iedere bestuurder kunt gerieven.

Ik heb een lichaamslengte van 1,85. Dat is niet uitzonderlijk, maar volgens iemand die mij ooit eens een koersfiets heeft aangemeten heb ik opmerkelijk lange bovenbenen. Dat blijkt te kloppen, in mijn GS uit 2013 vind ik de hoogteverstelling van de stoel ontoereikend - en in de hoogste stand van de stoel zit de binnenspiegel hinderlijk laag en is het bovenste deel van het navigatiescherm niet af te lezen...Kortom, het is erg moeilijk om in een auto voor ieder lijf zodanig verstelmogelijkheden in te bouwen dat je perfect zit, met name voor de bestuurder omdat die naast lekker zitten ook nog goed wil kunnen zien. Zitten doe ik op de stoel uitstekend, maar het uitzicht zou beter kunnen.

Overigens zijn veel stoelen oon onderworpen aan slijtage. Dat geldt niet alleen voor de bekleding, maar vooral voor het binnenwerk van zitvlak en rugleuning. Het daarin verwerkte schuim of ander vulmateriaal verliest over de jaren aan stevigheid waardoor een in eerste instantie goede stoel gaat veranderen in een soort keukenstoel, uiteraard gaat dat sneller bij een in verhouding "zwaarwichtige" chauffeur. In principe kan een autobekleder een op die manier "versleten" stoel goed repareren, door de vulling te vervangen, desgewenst in een steviger kwaliteit. Dat kan in de praktijk een groot verschil maken.
 

Kil

Nieuw hier
24 mei 2020
8
2
0
Op zich ben ik het er mee eens. Je kan nooit iedereen tevreden stellen. Soms lijkt het echter alsof de verstel mogelijkheden meer ruimte hadden gehad waar geen gebruik van gemaakt is. Los daarvan heeft elk merk een eigen stijl. Waarbij Mercedes/Audi e.d. vaak wat harder/stugger zit dan bijvoorbeeld een Peugeot of een andere franse auto. Lexus valt er voor mij een beetje tussen in. Het zit comfortabel. Niet te hard, niet te zacht. Het is geen kuipstoel waar in je geen kant op kan maar het is ook geen vlakke stoel waar op je continu alle kanten op glijdt.

Wat mijn specifieke auto betreft valt de slijtage erg mee. Dat zal ook komen door de relatief lage km stand. Het laten herstellen van de stoelen is soms een optie, afhankelijk van de dagwaarde van de auto naar mijn mening. Ik heb er voorheen bij mijn Audi A3 voor gekeken, maar vanwege de lage waarde van de auto (en onderdelen) was het toen goedkoper om een heel ander interieur in goede staat te halen, dan om het huidige interieur te laten herstellen.

Conclusie van het verhaal is denk ik dat er inderdaad veel kanttekeningen zijn en dat inderdaad nooit iedereen tevreden te stellen is ;) Om terug te komen op Lexus, waarvoor we hier uiteraard zijn. Ik ben er al redelijk aan gewend dat de stoel wat minder laag kan dan ik had verwacht en ik zit heerlijk.