verbruik snelweg?

maarten1952

Nieuw hier
5 jun 2020
2
0
0
geachte forumleden! ik heb interesse in een lexus 300gs h! wie kan mij vertellen wat het werkelijke verbruik is op de snelweg? b.v.b. dank!!!
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
961
499
63
Hoi Maarten,

Ik zie op Autoweek 1 GS300h die gemiddeld 15,1km/L rijdt: https://www.autoweek.nl/verbruik/238...ort-line-2016/
Aan de foto te zien is dat ook een forumlid namelijk GroteSmurf ! (blijft een prachtige kleur hoor)

Toevallig heb ik gisteren, na getankt te hebben, 1,5u lang 100km/u op de snelweg gereden. Resultaat is heel toevallig ook 15,1km/L! (zie foto)
Toen ik savonds dezelfde rit terugreed 1,5u lang maar 120km/u (want na 19u) en met airco aan zat m'n verbruik weer op niveau van m'n beste namelijk 14,3km/l


Belangrijke noot: ik rijd een GS450h en ik heb kennelijk hetzelfde verbruik als een 2,5L viercilinder (300h), maar dan met een 3,5L zescilinder (450h)
 

Bijlagen

  • photo8064.jpg
    photo8064.jpg
    231,2 KB · Weergaven: 38

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
827
1
424
63
Arbitrator heb je wel eens gemeten "aan de pomp"? Ik zit m'n verdriet nog een beetje te verwerken nu er na de GS, ook geen nieuwe IS meer komt... :cry: Ik kan voor beide laatsten der mohikanen nog een update, dan wel update+upgrade uitvoeren t.o.v. m'n IS250 en blijf eeuwig aan het twijfelen of het nu een IS of GS zal worden :grin:
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
961
499
63
Arbitrator heb je wel eens gemeten "aan de pomp"? Ik zit m'n verdriet nog een beetje te verwerken nu er na de GS, ook geen nieuwe IS meer komt... :cry: Ik kan voor beide laatsten der mohikanen nog een update, dan wel update+upgrade uitvoeren t.o.v. m'n IS250 en blijf eeuwig aan het twijfelen of het nu een IS of GS zal worden :grin:

Wel eens een steekproef gedaan en boordcomputer week bijna niet af.

wbt de uitgaande modellen: dat was mijn rede om mn huidige GS te kopen. Full option en precies de kleurstelling die ik wilde hebben. Deze wagen ga ik dus never nooit niet verkopen.

De GS450h is echt een wagen die precies op de sweetspot zit van comfort, PK?s en ???. Als je een RWD Lexus wilt kopen en een LS is te duur, doe dan de GS450h. Of wacht op zn minst voor een occasion die precies jouw smaak is zodat je die ook nooit hoeft weg te doen.

Maar, als je echt zo twijfelt tussen de IS en GS dan zou ik je aanraden om lekker veel proefritten te gaan doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

LEX(D)US

Actief
20 sep 2019
159
152
43
"De GS450h is echt een wagen die precies op de sweetspot zit van comfort, PK?s en ???."

Perfect geformuleerd. 14km/l is goed te doen met de 450h
Groot verschil met IS vond ik beleving binnenruimte, Nadeel GS is de niet opklapbare achterbank.
Maak geen proefrit in de GS 450h , wordt moeilijk kiezen daarna..;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

maarten1952

Nieuw hier
5 jun 2020
2
0
0
geachte leden!!! gaat over een 300gs h! twijfel tussen bmw 5 en deze!!! gebruik hem dan maar af entoe?.lees ook wel iets over de accu...bij lange stilstand??? ben in ieder geval blij met jullie reacties!!! THX!!!!!
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
692
617
93
wie kan mij vertellen wat het werkelijke verbruik is op de snelweg?

Het werkelijke verbruik op de snelweg is altijd een gemiddelde dat heel erg wordt beinvloed door allerlei omstandigheden waaraan je bij sommige wel iets kunt doen en andere je gewoon worden "opgedrongen". Waar je zelf iets aan kunt doen zijn rijsnelheid, bandenspanning en voor alles rijstijl. Het behoedzaam accelereren en de bandenspanning op de juiste of een licht hogere waarde houden, heeft een grote invloed op het verbruik. De rijsnelheid zelf uiteraard ook, maar zo lang je een snelheid constant kunt aanhouden maakt het niet eens zo gek veel uit of je 100, 120 of 140 rijdt. Daarboven zal het zeker oplopen omdat nu eenmaal de luchtweerstand exponentieel toeneemt. Uiteraard zijn er ook zaken die altijd tot een hoger brandstofverbruik aanleiding zijn: harde wind tegen of vanaf de zijkant, luchttemperatuur (als het koud is, is de lucht "dikker"), gewicht van de auto (met 5 passagiers en verpakking zal het verbruik hoger uitvallen) etc. De belangrijkste invloedsfactor is echter de chauffeur: zo weinig mogelijk versnellen of vertragen heeft een zeer grote invloed op het uiteindelijke verbruik. Op zich is dat geen nieuws: zie https://marc.vos.net/varia/shell_helpt/shell-helpt-8/

Met mijn GS 450 h kom ik, als ik me netjes aan de snelheidsbeperkingen houdt op tweebaanswegen en op de snelweg 120 -130 rijdt (een "nog betaalbare snelheid" als je betrapt wordt) op ca. 1 op 14, bij langdurig rijden op de tweebaansweg op 1:15,4. Een GS 300 h zal dat waarschijnlijk niet veel zuiniger kunnen doen. Daar zijn een aantal redenen voor: de kleinere motor zal in principe harder moeten werken en de versnellingsbak is waarschijnlijk iets minder efficient dan de op de GS 450h toegepaste e-CVT.

Een goede indruk van wat mogelijk is vind je hier: https://www.spritmonitor.de/en/overview/26-Lexus/1428-GS_300h.html Daar vind je een overzicht van het verbruik van verschillende gebruikers over langere periodes. De spreiding is vrij groot, hetgeen samenhangt met zowel rijstijl als het in Duitsland toegestaan zijn van aanzienlijk hogere snelheden.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

UsedLexus

Actief
Sponsor
25 jan 2014
335
1
178
43
heb de afgelopen 2 weken een gs 300 h gereden , en lekker op zijn dooie gemak max 110
heb het verbruik gemeten aan de pomp, dus niet de boordcomputer en kwam aan een verbruik van 1 op 15,9
(gemiddeld verbuik toyota aygo)
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
961
499
63
de versnellingsbak is waarschijnlijk iets minder efficient dan de op de GS 450h toegepaste e-CVT.

Wat bedoel je hier precies mee? Want alle hybrides hebben toch een e-cvt? (ja ok? muv de nieuwe LC en LS), maar waarom zou de e-cvt minder efficient zijn tussen verschillende motorisering?
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
961
499
63
geachte leden!!! gaat over een 300gs h! twijfel tussen bmw 5 en deze!!! gebruik hem dan maar af entoe?.lees ook wel iets over de accu...bij lange stilstand??? ben in ieder geval blij met jullie reacties!!! THX!!!!!

Ik vraag me af waarom verbruik kennelijk de hoogste prioriteit heeft als de wagen toch veel stilstaat. Bovendien kun je niet zomaar een '5 serie' vergelijken met de GS300h aangezien je nu in ??n adem alle 5-serie motorisering noemt met maar ??n motorisering van de GS. Daarnaast als je kijkt naar kwaliteit, rijbeleving etc. dan lijkt me dat in de context van weinig rijden een belangrijkere afweging dan het verbruik...
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
692
617
93
Wat bedoel je hier precies mee? Want alle hybrides hebben toch een e-cvt? (ja ok? muv de nieuwe LC en LS), maar waarom zou de e-cvt minder efficient zijn tussen verschillende motorisering?

Bij mijn weten is de versnellingsbak in de GS Gen 4 300h een andere dan die in de GS 450h. Bij de 450h is de e-cvt gecombineerd met een automatisch schakelende twee versnellingsbak (die bij ca 80 km/h van de "eerste" naar de "tweede" versnelling schakelt), bij de GS 300 h ontbreekt die. Het gevolg daarvan is dat de motor in de 450 h bij hogere snelheden minder toeren hoeft te maken en daardoor meer in de richting van een laag specifiek brandstofverbruik kan worden "gedwongen".
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Arbitrator

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
961
499
63
Bij mijn weten is de versnellingsbak in de GS Gen 4 300h een andere dan die in de GS 450h. Bij de 450h is de e-cvt gecombineerd met een automatisch schakelende twee versnellingsbak (die bij ca 80 km/h van de "eerste" naar de "tweede" versnelling schakelt), bij de GS 300 h ontbreekt die. Het gevolg daarvan is dat de motor in de 450 h bij hogere snelheden minder toeren hoeft te maken en daardoor meer in de richting van een laag specifiek brandstofverbruik kan worden "gedwongen".

Ah zo, weer wat geleerd :rulez:
Weet je toevallig ook of ze dezelfde elektromotor(en) hebben?
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
692
617
93
Ah zo, weer wat geleerd :rulez:
Weet je toevallig ook of ze dezelfde elektromotor(en) hebben?

Nee, die hebben ze niet. De GS 300 h heeft een electromotor van 143 pk/ 105 kW / 300 Nm, de 450 h heeft een electromotor van 200 pk / 147 kW / 275 Nm. Beide motoren draaien op 650 V. De hybrideaccu's verschillen ook: GS 300 h: 230 V, 192 cellen, 450 h 288 V, 240 cellen. De regelapparatuur om de gelijkstroom van het hybridepakket om te zetten in 650 V wisselstroom zal dus ook verschillen.

De gehele aandrijflijn verschilt dus aanmerkelijk, hetgeen zich ook vertaalt in een groot verschil in prestaties (300 h: 0-100: 9,2 s, 450 h: 5,9 s). Ondanks het zeer grote verschil in prestaties ligt het brandstofverbruik van een 450 h niet veel hoger, in ieder geval niet als je ziet wat je er voor terug krijgt. De genoemde cijfers hebben betrekking op wat in 2013 in de in Frankrijk uitgedeelde folder stond.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Arbitrator

GroteSmurf

Hoort erbij
25 jun 2018
76
42
18
Mijn ervaringen kwa verbruik staan inderdaad op autoweek. Let op, dit zijn niet de boordcomputerwaardes, maar echte liters bij de pomp tov. echte kilometers op de teller.
Metingen wijzen bij mij uit dat de auto 1km/l optimistischer is, zowat elke tankbeurt. Dit is erg constant.
Mijn auto beweert dus gemiddeld iets meer dan 16km/l te doen, terwijl dat iets meer dan 15km/l is in 't eggie.
Nov - Feb/Maart rij ik op witerbanden (17" 215mm breed rondom). De rest van het jaar 19" 235mm voor 265mm achter als ik me niet vergis (F-sport).
Bij een luxe versie ipv F-sport zul je makkelijker betere verbruikswaarden rijden.

Mijn kilometers betreffen voornamelijk snelweg kilometers, woon-werk verkeer met 4 man in de auto (carpoolen). 130km/h continu verbruik ligt waarschijnlijk rond de 15km/l boordcomputerwaarden, echter dit is sterk afhankelijk van wind/regen/temperatuur/bergop/bergaf etc. Heenweg naar mijn werk (vroege spits) 14km/l, terugweg dezelfde route 16km/l op de rit, maar in de spits is dit geen 130km/h.
Schijnbaar moet ik uit een gat komen rijden ;-).

Het is wel heerlijk rijden met de GS, drempels zijn peanuts en lang stilstaan is geen probleem (2 weken noem ik lang), dit is getest in de corona tijden. Normaal rij ik hem bijna elke dag.

Nu bij 100km/h worden de waarden ook dramatisch anders. Enkele reis heb ik al ritten van 1:19+ (boordcomputer) gezien, met 2 volwassenen ipv 4.

Extra note: Ik gebruik nooit de cruisecontrol omdat dan de toeren "fluctueren" om de snelheid constant te houden.
Meestal draait mijn verbrandingsmotor op de snelweg 1700 toeren en de snelheid fluctueert dan tussen 105 en 120km/h afhankelijk van omstandigheden.
Hiermee haal je wel een beter verbruik dan met de cruisecontrol (gut-feeling gebaseerd op "actuele boordcomputer waarden")
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Arbitrator

RobbertGS

Hoort erbij
7 jul 2018
50
7
8
Ik kom gemiddeld met m'n 2005 GS300 op zo rond de 1:11 uit, veel snelweg (zeker met die 100 km per uur) maakt 'm nog stuk zuiniger (1:13). Wat ik heb bemerkt wat 'killing' is voor het verbruik, is veel korte stukjes en veel te sportief op willen trekken bij het stoplicht. Doe maar normaal, dan ga je al vlot zat en rijdt zo'n V6 best relatief zuinig.
 
Laatst bewerkt:

GroteSmurf

Hoort erbij
25 jun 2018
76
42
18
Correctie op m'n winterbandenmaat... 215 rondom ipv 205. En 100km/h snelweg update... huidige tank (600km and counting) staat op 1:17.7 volgens de boordcomputer.
Lekker! Maar wat doe je er dramatisch lang over om aan de andere kant van het land te komen. Voelt als 50km/u. :brr: