De juiste GS vinden onmogelijk?

R3D

Actief
7 sep 2020
115
59
28
Oeh, twee dagen niet op het forum gekeken en ik loop alweer een paar berichten achter. Excuus!

Ik heb deze gevonden. Eerste eigenaar https://www.lacentrale.fr/auto-occasion-annonce-69106749599.html?source=bvo:29986343

Mocht je assistentie nodig hebben: ik ben een soort Fransman;)
Dank voor de aanbeveling! Behalve die lelijke schade is helaas te nieuw (2007): dat is nog te lang voordat het een youngtimer is.

Is dat trouwens de beste autozoeksite van Frankrijk? Ook al ben ik het Duits meer machtig en is mijn Frans vrij beperkt, misschien toch interessant om te proberen.

Niet de juiste kleur helaas. Laatst stond er ook precies zo'n grijze bij Usedlexus.nl voor 7000 euro. Als dat de juiste kleur was geweest had ik 'm gekocht.


Ik kwam net dit exemplaar tegen: https://www.autoscout24.de/angebote...zin-blau-964085c5-75b3-4f06-927c-402e6ff5358a
Dat is helemaal de juiste kleur en uitvoering. Enige nadelen zijn: hij staat behoorlijk ver weg en er zitten geen originele wielen onder. Maar dat is beide niet onoverkomelijk. Eens mailen wat er bekend is over de onderhoudshistorie.

Wat weten jullie over:
- De kleur Mingblau Mica? In de beschrijving staat de kleur Mingblau Mica vermeld. Ik ken alleen de kleur 'Blue Onyx Pearl' uit de Amerikaanse Brochure - is dat dezelfde kleur?
- Originele wielen: wat zouden die ongeveer kosten? Een goed setje van Marktplaats zou prima zijn. Een nieuw setje van de dealer zijn wel onbetaalbaar zijn.
- Geblindeerde achterruiten: is dat origineel een optie geweest? Ik zie het nooit op de GS en vind het niet zo mooi. Als het origineel geen optie was dan ga ik ervan uit dat het een folie is die ik wel kan verwijderen.
 

PJL

Actief
29 jun 2015
157
34
28
La centrale is de grootste Franse gebruikte auto's site. De tekst in de advertenties is stevig geformatteerd, wat gemakkelijk is voor het bekijken van de opties.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Wat weten jullie over:
- De kleur Mingblau Mica? In de beschrijving staat de kleur Mingblau Mica vermeld. Ik ken alleen de kleur 'Blue Onyx Pearl' uit de Amerikaanse Brochure - is dat dezelfde kleur?
- Originele wielen: wat zouden die ongeveer kosten? Een goed setje van Marktplaats zou prima zijn. Een nieuw setje van de dealer zijn wel onbetaalbaar zijn.
- Geblindeerde achterruiten: is dat origineel een optie geweest? Ik zie het nooit op de GS en vind het niet zo mooi. Als het origineel geen optie was dan ga ik ervan uit dat het een folie is die ik wel kan verwijderen.

De samenhang tussen de EU kleurnamen en de US kleurnamen is mij af en toe een raadsel. Misschien kun je de kleurcode opzoeken?
Volgens mij zijn er genoeg sloop GS'en waar je nog wel de wielen van zou kunnen overnemen.
Ik had in mijn 3GS ook geblindeerde achterruiten (Executive-uitvoering) en dat was inderdaad folie.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
De samenhang tussen de EU kleurnamen en de US kleurnamen is mij af en toe een raadsel.
Ik had in mijn 3GS ook geblindeerde achterruiten (Executive-uitvoering) en dat was inderdaad folie.

Ook binnen Europa kunnen de kleurnamen verschillen. De meest betrouwbare informatie is inderdaad het kleurnummer in (meestal) de deurstijl. Toyota 4V3 klinkt echter wel minder romantisch dan een of andere exotische benaming.

Geblindeerde zijruiten en achteruit is een kwestie van smaak of het ontbreken daarvan - ben blij dat ik ze op mijn 4GS niet heb. Ik heb wel een subtiel kleurverschil tussen voor en achter- achter zijn de ruiten een tint donkerder groenachtig (zonder folie) dan het glas in de voorste zijruiten en voorruit. Daarnaast heeft de voorruit bovenaan een soort "zonnebril" (blauwgroen), iets wat je normaal alleen in zeer zonnige streken ziet en in Nederland niet erg zinvol is.

Kortom, er kunnen allerlei kleine verschillen zijn, afhankelijk van het land waar het eerste kenteken werd uitgegeven.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Geblindeerde zijruiten en achteruit is een kwestie van smaak of het ontbreken daarvan - ben blij dat ik ze op mijn 4GS niet heb.

Kortom, er kunnen allerlei kleine verschillen zijn, afhankelijk van het land waar het eerste kenteken werd uitgegeven.

Ik ben persoonlijk super blij met m'n 'gangster'ramen en gordijntjes :giggle:
 

Bijlagen

  • Foto 05-08-19 13 12 06.jpg
    Foto 05-08-19 13 12 06.jpg
    307,5 KB · Weergaven: 48
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Xenon

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
De V8 van Lexus onderhoudsgevoelig...... een betrouwbaarder motor moet nog worden uitgevonden!
 

zjelko

Actief
9 aug 2020
217
147
43
De V8 van Lexus onderhoudsgevoelig...... een betrouwbaarder motor moet nog worden uitgevonden!

Echt niet hoor, na 100k begint het groot onderhoud, als dat gedaan word zijn ze uiterst betrouwbaar maar het zijn horror motoren om aan te sleutelen en kosten een vermogen aan arbeidsloon om de boel draaaiende te houden. De 6 cylinder motoren zijn en makkelijker zelf dingen aan te doen (dus goedkoper ook als de klus uitbesteed word) en zijn echt betrouwbaarder gebleken. Het staat iedereen vrij te kiezen natuurlijk en niemand hoeft mij te geloven want wie ben ik dan? Tip, lees met name de Engelstalige fora eens door, of kijk eens wat YouTube filmpjes.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

R3D

Actief
7 sep 2020
115
59
28
De samenhang tussen de EU kleurnamen en de US kleurnamen is mij af en toe een raadsel. Misschien kun je de kleurcode opzoeken?
Ook binnen Europa kunnen de kleurnamen verschillen. De meest betrouwbare informatie is inderdaad het kleurnummer in (meestal) de deurstijl. Toyota 4V3 klinkt echter wel minder romantisch dan een of andere exotische benaming.
Dank! Met een beetje Googlen lijkt het erop dat het 8P8 is en Mingblau hetzelfde is als Blue Onyx Pearl. https://colorndrive.com/sg/touch-up-...139496/details


Ik had in mijn 3GS ook geblindeerde achterruiten (Executive-uitvoering) en dat was inderdaad folie.
Geblindeerde zijruiten en achteruit is een kwestie van smaak of het ontbreken daarvan - ben blij dat ik ze op mijn 4GS niet heb. Ik heb wel een subtiel kleurverschil tussen voor en achter- achter zijn de ruiten een tint donkerder groenachtig (zonder folie) dan het glas in de voorste zijruiten en voorruit. Daarnaast heeft de voorruit bovenaan een soort "zonnebril" (blauwgroen), iets wat je normaal alleen in zeer zonnige streken ziet en in Nederland niet erg zinvol is.
Ik ben persoonlijk super blij met m'n 'gangster'ramen en gordijntjes :giggle:
Mooi dat het erop lijkt dat het folie is! Daar ging ik ook al wel van uit. De auto is origineel Duits, dus dat zal niet zo mega verschillen als met hier in NL. Kan me voorstellen dat een Amerikaanse GS wel echt een andere tint heeft af-fabriek. De gangster-ruiten :) passen beter bij de 4GS dan bij de 3GS was mij betreft. Die gordijntjes zijn wel heel cool! Misschien dat ik inzet-zonwering doe als de folie eraf is.


1UR-FE engine 2009 GX 460.blijf ervan weg. De meeste oudere V8 motoren (niet die in de F) zijn na een 100k heel erg onderhoudsgevoelig en er valt slecht aan te sleutelen. Als je van je geld houdt, koop de V6 die is betrouwbaarder en kan je ook zelf veel aan doen.
https://www.motorreviewer.com/engine...alve%20springs.
Ik schrok er even van: ??n van de redenen om een GS te kopen en geen BMW 3-serie is dat ik een betrouwbare auto zoek. Gelukkig is de GS 460 nauwelijks te vinden in Europa en de GS 430 een stuk waarschijnlijker, zoals ook het exemplaar dat ik heb gezien. Volgens diezelfde site is de 430 w?l betrouwbaar: https://www.motorreviewer.com/engine.php?engine_id=106.

Ook als ik de Amerikaanse fora er op na sla dan lijkt de voorkeur te gaan naar de 350 (die in Europa niet of nauwelijks is verkocht?) gevolgd door de 430 en vooral juist niet de 300.
https://www.clublexus.com/forums/gs-...-reliable.html
https://www.clublexus.com/forums/gs-...-question.html
https://www.clublexus.com/forums/gs-...iable-3gs.html

Verrassend wel dat die Amerikanen het niet zo hoog op hebben met de 300 (3GR-FSE). Op de Europese sites lees je daar niets slechts over.

Als ik het goed heb heeft de 300 een distributieketting en de 430 een distributieriem. Dat is natuurlijk wel een nadeel. Ook de adaptieve schokdempers van de 430 zijn veel duurder om te vervangen dan de niet-adaptieve dempers van de 300. Dat zijn alvast twee dingen om op te letten: wanneer zijn de distributieriem en schokdempers voor het laatst vervangen? Nog andere zaken waar ik op zou moeten letten?
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Ik schrok er even van: ??n van de redenen om een GS te kopen en geen BMW 3-serie is dat ik een betrouwbare auto zoek. Gelukkig is de GS 460 nauwelijks te vinden in Europa en de GS 430 een stuk waarschijnlijker, zoals ook het exemplaar dat ik heb gezien. Volgens diezelfde site is de 430 w?l betrouwbaar: https://www.motorreviewer.com/engine.php?engine_id=106.

Ik denk dat de betrouwbaarheid van Lexusmotoren niet verward moet worden met onderhoudsintensiteit. Zoals zjelko al opmerkte, de V8 is een intensieve motor om te onderhouden zowel in geld als tijd. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar je moet er wel op bedacht zijn dat een oudere auto met een V8 duurder uit gaat vallen dan de V6.
 

R3D

Actief
7 sep 2020
115
59
28
Ik denk dat de betrouwbaarheid van Lexusmotoren niet verward moet worden met onderhoudsintensiteit. Zoals zjelko al opmerkte, de V8 is een intensieve motor om te onderhouden zowel in geld als tijd. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar je moet er wel op bedacht zijn dat een oudere auto met een V8 duurder uit gaat vallen dan de V6.
Je hebt gelijk: betrouwbaarheid en onderhoudsintensiteit zijn twee verschillende dingen. Al zijn ze wel gerelateerd.

In welke opzichten is de V8 intensiever om te onderhouden naast de bekende zaken zoals de distributieriem, zoiets simpels als de hoeveelheid bougies en duurdere schokdempers? Een distributieriem kun je rekening mee houden en hoeft ook weer niet zo vaak (elke 100/120 d. km?) net als de schokdempers en bougies zijn ook de wereld niet? Wat zie ik over het hoofd?
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Dat een motor goed onderhoud vereist is vanzelfsprekend. Ik ben zojuist 750 euries lichter door een gevalletje standaard-groot-onderhoud op de 450h van mijn GS, en d?e heeft als basis de 3,5 liter V6.... Die kent overigens ook zijn kuren zoals een luidruchtige directe injectie-pomp, een versleten waterpomp(*) en bij koude start een duidelijk aanwezig VVT-systeem.... Is de 4.6 V8 zoveel complexer en duurder dan? Dat dat blok moeilijker bereikbaar is in dezelfde motorruimte als de 3,5 V6 kan ik me voorstellen. De hybride V6 laat al geen ruimte voor een schroevendraaier...


(*) kan nou helemaal niemand een waterpomp maken die gewoon NIET stukgaat? Misschien toch maar gewoon de pomp van mijn CV monteren, die doet het al 20 jaar .... :p
 
  • Leuk
Waarderingen: zjelko

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Ik ben zojuist 750 euries lichter door een gevalletje standaard-groot-onderhoud op de 450h van mijn GS, en d?e heeft als basis de 3,5 liter V6.... Die kent overigens ook zijn kuren zoals een luidruchtige directe injectie-pomp, een versleten waterpomp(*) en bij koude start een duidelijk aanwezig VVT-systeem.

De luidruchtige brandstofinjectie kan het gevolg zijn van lakafzetting in de verstuivers, waardoor deze in koude toestand een beetje kleven. Het aan de brandstoftank toevoegen van een flesje "fuel conditioner" en een langere rit met hogere snelheid lost dat euvel meestal op.

Het horen van de VVT kan verschillende oorzaken hebben. Bij starten te dikke olie zal het systeem tijdelijk min of meer "verlammen", en ook weer lakafzetting op de regelventielen in het stuursysteem waardoor deze tijdelijk kunnen gaan kleven. Dat kleven valt meestal ook aan te pakken door het aan de motorolie toevoegen van wat extra detergent,

Bij mijn GS4 trof ik beide euvels aan na aankoop (al zal mijn luisterend oor voor dat soort storingen als gevolg van beroepsdeformatie wat kritischer zijn) en beide waren met een scheutje "oplosmiddel" te verhelpen.

kan nou helemaal niemand een waterpomp maken die gewoon NIET stukgaat? Misschien toch maar gewoon de pomp van mijn CV monteren, die doet het al 20 jaar .... :p

Als je 220 V wisselstroom aan boord hebt zou dat mogelijk kunnen :oops: De waterpomp op een verbrandingsmotor is een raar ding: de helft van de behuizing wordt gevormdt door het motorblok, aan het andere einde zit er een aandrijfriem die probeert alles "krom" te trekken. Ergens daartussen zit een min of meer afgedicht lager bij voortdurend van temperatuur wisselend water en dat alles zeker niet trillingvrij opgesteld. Kortom - zo,n ding gaat na betrekkelijk korte tijd kapot in vergelijking met een CV pomp. Natuurlijk kan het beter, maar een auto wordt gemaakt voor een beperkte levensduur - in ieder geval aanzienlijk korter dan je bij een CV installatie wilt. Statistisch gezien houden waterpompen het tegenwoordig min of meer een autoleven vol, dwz >90% haalt 300,000 km of meer. 10% dus niet, en dus kan er bijvoorbeeld al bij 80000 km af en toe een pomp stuk gaan....
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
De luidruchtige brandstofinjectie kan het gevolg zijn van lakafzetting in de verstuivers, waardoor deze in koude toestand een beetje kleven. Het aan de brandstoftank toevoegen van een flesje "fuel conditioner" en een langere rit met hogere snelheid lost dat euvel meestal op.

Inderdaad... Ik hoor ze de eerste meters (ok?, kilometers) ook in mijn 3.0 V6. Ik ben niet zo van de extra additiefjes bovenop alle zooi aan additieven die al in brandstoffen (maar ook oli?n etc) is toegevoegd, omdat je niet zeker weet of er volledige verdraagzaamheid bestaat tussen een toe te voegen additief icm met de al aanwezige additieven. Er zijn m??r dan een alfabet aan producenten, allen met hun eigen voorkeuren voor additieven... Ga er maar aan staan...

Het horen van de VVT kan verschillende oorzaken hebben. Bij starten te dikke olie zal het systeem tijdelijk min of meer "verlammen", en ook weer lakafzetting op de regelventielen in het stuursysteem waardoor deze tijdelijk kunnen gaan kleven. Dat kleven valt meestal ook aan te pakken door het aan de motorolie toevoegen van wat extra detergent,

Ook dat 'euvel' lijkt te horen bij voornamelijk Japanse motoren met hydraulische klepstoters. Ook de IS en GS is dit verschijnsel niet vreemd. Opvallend is wel dat als de auto's hier op de oprit geparkeerd staan met hun neus bergopwaarts (helling 4?), dat bijna garant staat voor een 'ratelstart'. Staan ze geparkeerd met de neus bergafwaarts, dan krijg je met de beste wil van de wereld zo'n ratelstart niet voor elkaar. Alleen als ik het olieniveau op max houdt, is de kans op een ratelstart, ook met de neus bergopwaarts, nihil. Het lijkt me dus niveaugerelateerd te zijn, al heb ik ook wel eens vernomen dat men een oplossing heeft gevonden in het gebruik van olie met een andere viscositeit. Ik gebruik altijd de OEM 7709 (Toyota/Lexus 5W-30 Volsyntheet).

Bij mijn GS4 trof ik beide euvels aan na aankoop (al zal mijn luisterend oor voor dat soort storingen als gevolg van beroepsdeformatie wat kritischer zijn) en beide waren met een scheutje "oplosmiddel" te verhelpen.

Dan is mijn volgende vraag: voor hoe lang?


Als je 220 V wisselstroom aan boord hebt zou dat mogelijk kunnen :oops: De waterpomp op een verbrandingsmotor is een raar ding: de helft van de behuizing wordt gevormdt door het motorblok, aan het andere einde zit er een aandrijfriem die probeert alles "krom" te trekken. Ergens daartussen zit een min of meer afgedicht lager bij voortdurend van temperatuur wisselend water en dat alles zeker niet trillingvrij opgesteld. Kortom - zo,n ding gaat na betrekkelijk korte tijd kapot in vergelijking met een CV pomp. Natuurlijk kan het beter, maar een auto wordt gemaakt voor een beperkte levensduur - in ieder geval aanzienlijk korter dan je bij een CV installatie wilt. Statistisch gezien houden waterpompen het tegenwoordig min of meer een autoleven vol, dwz >90% haalt 300,000 km of meer. 10% dus niet, en dus kan er bijvoorbeeld al bij 80000 km af en toe een pomp stuk gaan....

Zit wat in! Al zie ik zelf ook twee andere belangrijke oorzaken voor het voortijdig afsterven van waterpompen in het vervangen/vernieuwen van de aandrijfriemen/distributieriemen. Wat je vaak ziet gebeuren is dat bij het periodiek vernieuwen van de (zeker: distributie-)riem uit goedbedoelde 'voorzorg' ook een draai word gegeven aan de waterpomp, om te kunnen beoordelen 'of ie eraan zit te komen'. Enerzijds wel begrijpelijk, maar juist die handeling is in mijn ogen funest! Zoals Romke al schreef is in die situatie het lager, dat ongetwijfeld toch niet meer geheel spelingvrij zal zijn, onbelast. De kunststof lagerafdichting dat in de loop van de tijd is 'meegegroeid' met de speling in het lager, dicht nu mogelijk niet meer af. Door op zo'n moment een slinger aan de waterpomp te geven, pomp je eigenlijk zelf wat water het lager in... Bingo, countdown is running...en 10-15k later is de als fris beoordeelde pomp ineens alsnog rijp voor vernieuwing.
Het tweede gevaar zit 'm in het verwisselen van de riem als het koelsysteem nog warm is en onder druk staat. Met hetzelfde achterliggende verhaal als hierboven.

Kortom: door de riem vervangen bij een drukloos (dus koud) koelsysteem en daarbij van de waterpomp poelie af te blijven (liefst onder vervangende spanning houden en NIET draaien) voorkom je indringing van koelwater in het lager.
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Met ingang van type 3 is bij de Prius de multiriem komen te vervallen. Koelfan, waterpompen...alles wordt elektrisch aangedreven. Zou bij Hybride-Lexus-modellen toch ook moeten kunnen zou je denken.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Inderdaad... Ik hoor ze de eerste meters (ok?, kilometers) ook in mijn 3.0 V6. Ik ben niet zo van de extra additiefjes bovenop alle zooi aan additieven die al in brandstoffen (maar ook oli?n etc) is toegevoegd, omdat je niet zeker weet of er volledige verdraagzaamheid bestaat tussen een toe te voegen additief icm met de al aanwezige additieven. Er zijn m??r dan een alfabet aan producenten, allen met hun eigen voorkeuren voor additieven... Ga er maar aan staan...

Uiteindelijk zijn er niet zoveel additieven. Het gaat in alle gevallen om een kleine hoeveelheid organisch oplosmiddel dat lakachtige afzettingen weet op te lossen. Die worden ook in normale benzines toegepast, maar de dosering is niet altijd voor alle motoren en rijomstandigheden toereikend. Een enkele keer wat extra levert geen problemen op. Ik gebruikte voor de injectors Forte Fuel & Emission Improver en dat werkte goed - commerciele bindingen met de leverancier heb ik totaal niet :) Voor de VVT gebruikte ik ForteTop End Treatment. Daarmee was het geratel snel verdwenen.

In motorolie zit natuurlijk altijd al een flinke scheut detergent, maar dat is niet altijd de garantie dat lakafzetting altijd kan worden voorkomen. Kijk maar eens naar "Wheeler dealers" op Discovery Channel. Nagenoeg alle motoren die ze daar open maken staan stijf van de lak - wat waarschijnlijk zo ongeveer representatief is voor de aandacht voor onderhoud in de UK en de VS. Bij normaal onderhoud en regelmatig verversen zou je daarvan helemaal geen last moeten hebben.

Ook dat 'euvel' lijkt te horen bij voornamelijk Japanse motoren met hydraulische klepstoters. Ook de IS en GS is dit verschijnsel niet vreemd. Opvallend is wel dat als de auto's hier op de oprit geparkeerd staan met hun neus bergopwaarts (helling 4?), dat bijna garant staat voor een 'ratelstart'. Staan ze geparkeerd met de neus bergafwaarts, dan krijg je met de beste wil van de wereld zo'n ratelstart niet voor elkaar. Alleen als ik het olieniveau op max houdt, is de kans op een ratelstart, ook met de neus bergopwaarts, nihil. Het lijkt me dus niveaugerelateerd te zijn, al heb ik ook wel eens vernomen dat men een oplossing heeft gevonden in het gebruik van olie met een andere viscositeit. Ik gebruik altijd de OEM 7709 (Toyota/Lexus 5W-30 Volsyntheet).

Geluiden van hydraulische klepstoters vind je bij alle merken motoren - Amerikaanse motoren kennen de problematiek al vanuit de zestiger jaren...Het probleem ontstaat enerzijds door verkleving tijdens stilstand maar kan ook voorkomen bij een wat dikkere olie die er wat langer over doet het hydrailische bedieningssysteem na een koude start te vullen. Een 5W-30 zou in principe snel ter plaatse moeten zijn, maar is op bedrijfstemperatuur natuurlijk ook dermate dun dat als je de motor dan stil zet de olie kan weglekken. Daarmee zou ook eventueel het verschil tussen bergop of bergaf kunnen samenhangen - afhankelijk van de plaats waarlangs de olie kan weglekken zal er meer of minder olie achterblijven bij het afzetten.

Dan is mijn volgende vraag: voor hoe lang?

Dat zal sterk afhangen in hoeverre de motorolie in staat is nieuwe lakafzetting tegen te gaan onder de gegeven bedrijfsomstandigheden. Bij mij lijkt het er op dat een eenmalige "kuur" voldoende is om er vervolgens geen last meer van te hebben. Dat kan zowel aan de oliekwalieit als aan de bedrijfsomstandigheden liggen.

Door allerlei aanpassingen aan de motor om aan zowel emissie-eisen als aan een lage CO2 uitstoot te voldoen worden er steeds meer details in de motor gewijzigd, die doorgaans tot hogere temperaturen leiden en daarmee de kans op lakvorming vergroten. Bij nieuwere oliespecificaties (de wonderlijke lettercombinaties op de verpakking, niet de SAE getallen die de dikte aangeven) dient de olie aan steeds meer en zwaardere tests te voldoen om de gevolgen van "milieuveranderingen" te beheersen. Olie die aan die nieuwe specificaties voldoet, kan dat ook allemaal - maar in de praktijk blijkt steeds opnieuw dat bepaalde combinaties van motortype, rijpatroon en onderhoudsdiscipline problemen kunnen opleveren. Niet bij alle olietypen die aan een en dezelfde specificatie voldoen overigens: het blijkt dat alle olie die voldoet aan dezelfde specificatie niet allemaal in de praktijk even goed voldoen. Zo'n specificatie kun je vergelijken met examen doen in een aantal vakken: bij gemiddeld voldoende slaag je. Maar er zijn altijd kandidaten die dat met de hakken over de sloot halen en anderen die dat met achten en negens doen. Dat verschil merk je na verloop van tijd in de praktijk....
 
  • Leuk
Waarderingen: Xenon

R3D

Actief
7 sep 2020
115
59
28
Inmiddels contact gehad met de garage die bovenstaande auto verkoopt maar jammer genoeg wil het nog niet echt vlotten. Ze reageren traag en dat is opzich niet zo erg omdat reizen naar Duitsland nu toch even lastig is maar het helpt ook niet om te beoordelen of het ?berhaupt een interessante auto is.

Ik wilde graag de onderhoudshistorie nalopen en heb de garage gevraagd om het chassisnummer (VIN) en een foto van het onderhoudsboekje. Het chassisnummer heb ik inmiddels maar een foto van het onderhoudsboekje laat nog op zich wachten. Nog maar eens een reminder gestuurd.

Jammer genoeg kom ik met alleen het VIN niet veel verder: de Duitse Toyota-Lexus importeur geeft aan dat ze geen onderhoudshistorie mogen delen omdat ik niet de eigenaar ben. Ik begrijp natuurlijk dat privacy belangrijk is, maar dit lijkt me wat overdreven aangezien deze informatie normaal in een boekje staat, geen persoonlijke informatie is en ik het chassisnummer van de eigenaar/garage heb gekregen. Heb de importeur teruggemaild met een screenshot van het whatsapp gesprek met de garage en dat ik dus toestemming heb om de onderhoudsgeschiedenis op te vragen - misschien overtuigt ze dat nog.

Voor het geval dat niet werkt, heeft iemand nog tips om de onderhoudsgeschiedenis te achterhalen?
 

R3D

Actief
7 sep 2020
115
59
28
En weer een update, want ik heb ook nog wat exemplaren in Nederland bekeken. Leuk zo'n zoektocht maar ook wel spannend want wanneer ga je voor een compromis? Anyway, dit heb ik dit weekend geleerd:

In z'n algemeen: wat rijden deze auto's relaxt! Je gaat er vanzelf heel rustig mee rijden en als je even vlot ergens voorbij moet kan dat ook. Erg rustgevend.

De GS 300 President met zwart interieur
Allereerst deze GS 300 President bekeken. Hij zag er erg netjes uit voor z'n leeftijd en prima voor de kilometerstand van nog geen 100.000km. Erg fijn dat we een flinke proefrit konden maken en goed de ACC hebben kunnen proberen op de snelweg en op N-wegen. De ACC vind ik voor technologie uit 2005 hartstikke prima werken. Het doet nauwelijks onder voor de ACC die ik ken uit een BMW van 2011 of een Mazda uit 2019. Ook de V6 beviel me goed: krachtig genoeg.
Jammer genoeg is de auto het echter toch niet voor mij: dat zwarte interieur is echt niet mijn smaak. Daarnaast is de prijs nogal fors en denk ik dat een lagere kilometerstand niet pers? een betere auto betekent. De auto staat te koop bij een heel net bedrijf en was volgens de verkoper ingevoerd door een Servische Nederlander en kwam een maand na import terecht bij het bedrijf waar ie nu staat. Daar staat ie overigens al ruim een jaar: vanwege die hoge prijs, gok ik zo.

De dure GS 430 Executive
Vervolgens deze GS 430 Executive gereden. Dit exemplaar zag er minstens net zo netjes uit en dat terwijl ie met 245.000km zo'n 150.000km meer gedaan heeft dan de GS 300 die we eerder bekeken. Ook hier een proefrit gemaakt waarbij er iemand van het autobedrijf mee reed. Dat heb ik nog nooit meegemaakt, maar we hebben alsnog een prima rondje kunnen maken om te kunnen concluderen:
+ Zo'n V8 is wel heel fijn. De V6 heeft ruim voldoende power maar de V8 geeft toch wel een nog fijner gevoel. Zoveel krachtreserve en moeiteloos versnellen voelt goed.
+ Het ivoorkleurige interieur is erg fraai en vind ik mooier dan het beige waar eerst de voorkeur naar uit ging. De combinatie ivoor leder met zwart hout ziet er een stuk subtieler en moderner uit dan beige met bruin/cognac kleurige hout.
o De exterieur kleur staat beschreven als grijs, maar lijkt meer een soort paars. Best tof!
o Hij heeft een (originele Lexus) afneembare trekhaak. Was geen vereiste maar is wel handig.
o Het onderhoudsboekje is compleet en heeft voor elke beurt netjes een Lexus dealer stempel en heeft in April z'n laatste onderhoud gehad bij Lexus Rotterdam.
- Vreemd is wel dat de auto een Nederlands onderhoudsboekje heeft, de eerste beurt bij 10.000km kreeg in Oktober 2006 in Arnhem maar dat de auto pas in 2007 werd ingevoerd naar Nederland. Klopt het boekje niet of is de auto gereden door iemand die eerst in Duitsland woonde (Duitse handleiding erbij) en z'n auto in Arnhem liet onderhouden?
- Het is een Executive dus hij mist die fijne ACC en Mark Levinson. Ik heb in beide auto's naar de radio geluisterd en vond het in de Executive bijna net zo goed klinken als in de President. Misschien dat je met CDs het verschil pas merkt? En de ACC, sja... zoek ik verder naar de ideale of ga ik toch kiezen voor geen ACC?
- De prijs. De garage vraagt er 9750 euro voor zonder garantie oid, ze wilden zakken naar 9500 euro maar dat vind ik nog steeds erg fors. Volgens de ANWB Koerslijst mag ie 8200 euro kosten m?t BOVAG garantie en zou 6550 euro de meeneemprijs moeten zijn. Daarnaast weet ik dat een GS 430 President met 234k in 2017 ook 9750 euro moest kosten. Drie jaar verder zou een minder luxe exemplaar hetzelfde kosten? Verder is er geen vergelijkingsmateriaal natuurlijk.

Ik ga maandag de Lexus dealer eens bellen om de onderhoudshistorie na te lopen.

De Duitse GS 430
Ondertussen heeft de Duitse aanbieder van een GS 430 President (blauw/beige) met 211.000km me terug gewhatsapped dat ie maandag een foto stuurt van het onderhoudsboekje. Hoewel ik de extra staat nog niet weet, is ie qua prijs een stuk gunstiger:
- 6900 euro vraagprijs
- 733 euro BPM afdracht
- 108 euro RDW kosten
- 100 euro vliegticket
- 50 euro kentekenplaten
Dan ben je met 7900 euro klaar. Setje originele wielen erbij voor 1000 euro(?) en dan is ie nog steeds 600 euro goedkoper dan de Executive.


Wat een dilemma! Wat is wijsheid? Verder zoeken of genoegen nemen met de prijzige Executive?

Nog wat andere zaken die me opvielen tijdens de proefrit:
- De cruise control in de President gaf de ingestelde snelheid weer op het display in de tellers: handig! De cruise control in de Executive liet niets zien in het display maar werkte wel. Is daar iets defect of hoort dat zo bij een niet-adaptieve cruise control?
- In beide exemplaren was de hoofdsteun van de bestuurder niet te verstellen. Er zat geen verstelknopje zoals bij de passagier. Klopt dat? Hoe verstel je de hoofdsteun van de bestuurdersstoel?
- Als ik op de memory knopjes drukte gebeurde er niks: geen beweging of piepjes. Hoe werken die?
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n