De juiste GS vinden onmogelijk?

R3D

Actief
7 sep 2020
115
59
28
Hoi! Leuk dat je mijn allereerste post op het Lexus forum leest. Mijn naam is Roel en ik heb m'n zinnen gezet op een Lexus GS uit 2005. Misschien kun je me helpen, want het lijkt wel zoeken naar een speld in een hooiberg.

Momenteel rij ik een twee-zits roadster; een Mazda MX-5 uit 2016 om precies te zijn. Dat is een fantastisch leuke auto met eigenlijk maar ??n kleine tekortkoming: hij is niet zo praktisch. Zo langzamerhand groeit de noodzaak tot het aanschaffen van een praktische auto. Een auto waarin je meer dan ??n passagier mee kunt nemen, waar op termijn een kind met spullen in past en waar m'n (schoon)ouders op enigszins waardige manier kunnen in- en uitstappen.

Met bovenstaand lijstje van eisen kun je een scala aan auto's selecteren, maar het lijstje wordt al wat beperkter als het een youngtimer moet worden en je eisen als betrouwbaarheid, comfort, luxe en exclusiviteit toevoegt. Bovenaan de shortlist staat dus een Lexus GS. Ik heb de derde generatie van de GS, de S190 als ik het goed begrijp, sinds de introductie een mooie auto gevonden. Ruim 15 jaar later vind ik het nog steeds een fraaie auto en voldoet ie aan (bijna) alle eisen.

Maar dan: het vinden van de juiste.
  • Qua aandrijflijn zou zowel de 300 als de 430 prima zijn. De 300 is qua power voldoende en best zuinig. De V8 uit de 430 lijkt me fantastisch fijn maar is ook flink wat dorstiger en heeft volgens mij altijd een onderstel met erg prijzige schokdempers wat weer zorgt voor hogere onderhoudskosten. De 450h valt helaas af vanwege de beperkte bagageruimte; erg jammer want ik vind de hybride techniek wel heel mooi.
  • Wat betreft de kleur heb ik een sterke voorkeur voor donkerblauw. Eventueel paars of donkergrijs. Het interieur moet beige of grijs leder zijn: zwart vind ik onvoldoende passen bij de luxe uitstraling.
  • Zo fijn aan de Japanners is de beperkte keuze in uitrustingsniveau's, dat vergemakkelijkt het zoeken naar een exemplaar met de juiste opties. E?n van de redenen dat de GS bovenaan de shortlist staat is de luxe. Die luxe moet er dus wel op zitten; het moet dus een President uitvoering worden. Ik kijk nu al uit naar stoelventilatie, Mark Levinson surround sound en adaptieve cruise control. Dat laatste ken ik uit veel recentere auto's en vind ik erg fijn rijden al vraag ik me af hoe goed die techniek 15 jaar werkte? Anders zou een Executive met wat opties ook kunnen, of mis ik dan andere zaken?
Nu weet ik dat de Lexus GS niet zoveel is verkocht, maar dat er toch zeker een paar in bovenstaande uitvoering bestaan. Heel veel haast heb ik niet: binnen 6-12 maanden is prima. Wie heeft er nog tips om de juiste te vinden, behalve de gebruikelijke triggers op Gaspedaal.nl, Autoscout24, Marktplaats en Mobile.de? Hoe was jullie zoektocht naar het juiste exemplaar?
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
956
498
63
Inderdaad, maanden lang elke dag de genoemde sites refreshen en wachten op een hit.
 

Henri27

Heel actief
1 jul 2020
565
253
63
Inderdaad, maanden lang elke dag de genoemde sites refreshen en wachten op een hit.

jep, zo ging het bij mij ook, 7 maanden lang elke dag een stuk of 10 site's bekeken.
in die tijd zijn er een handjevol nieuwe occassions bij gekomen, uiteindelijk de auto gekocht die al 4 maanden de ''beste match'' was.

nu; 2 maanden na aankoop nog steeds regelmatig op de site's aan het kijken, sindsdien niets langsgekomen wat 'beter scoorde' (gelukkig)
als je maar weinig keuze hebt moet je soms de knoop doorhakken, of veel geduld hebben.
maar dat hoort natuurlijk een beetje bij een exclusieve auto :giggle:
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
823
1
420
63
Je hebt bij een Lexus geduld nodig voor de juiste uitvoering. Een Executive/Luxury Line/F-sport van een willekeurig Lexus-model is schaars, laat staan een President uitvoering. Je zult die 6-12 maanden echt wel nodig hebben. En als je er 1 vindt, wacht dan niet te lang. En wees niet verbaast dat de prijs van zo’n pareltje knap hoog ligt, vergeleken met de andere uitvoeringen.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
688
613
93
Het vinden van de "juiste" uitvoering kan een tijdrovende zaak zijn, zeker als je naast een bepaald uitrustingsniveau specifieke wensen hebt ten aanzien van kleur van carosserie en bekleding. Er zijn daar dan per definitie weinig van verkocht. Ook het gegeven dat veel berijders in jaren zeer lang aan een goed bevallende auto vasthouden, helpt niet. Regelmatig de bekende sites volgen is het enige wat je kunt doen, en geduld hebben. Na verloop van tijd komt er dan wel eens een passende uitvoering voorbij. Dan is het zaak om toe te slaan - uiteraard na een aankoopkeuring wanneer het een "youngtimer" betreft. Exclusief zijn ze - het vinden van een Porsche of Jaguar in een bepaalde uitvoering is een stuk eenvoudiger....
 

Frank2b

Heel actief
12 jul 2017
787
444
63
Gaspedaal.nl aanslingeren en e-mail alert aanzetten.... :sneaky:

Ook: zoekopdracht bij dealer kan ook helpen.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
956
498
63
jep, zo ging het bij mij ook, 7 maanden lang elke dag een stuk of 10 site's bekeken.
in die tijd zijn er een handjevol nieuwe occassions bij gekomen, uiteindelijk de auto gekocht die al 4 maanden de ''beste match'' was.

nu; 2 maanden na aankoop nog steeds regelmatig op de site's aan het kijken, sindsdien niets langsgekomen wat 'beter scoorde' (gelukkig)
als je maar weinig keuze hebt moet je soms de knoop doorhakken, of veel geduld hebben.
maar dat hoort natuurlijk een beetje bij een exclusieve auto :giggle:

Precies dit eigenlijk.
momenteel weer op jacht: de perfect uitgevoerde GS F
als dat toch eens zou lukken...:cupid:
 

R3D

Actief
7 sep 2020
115
59
28
Dank voor alle reacties! Ergens geruststellend om te horen dat het gebruikelijk is om maanden geduld te moeten hebben om het juiste exemplaar te vinden. De triggers staan op de bekende sites al aan. Ik ga ook nog wel eens even met usedlexus.nl bellen om te vragen of ik daar een zoekopdracht uit kan zetten. Misschien hebben zij nog kanalen buiten Gaspedaal, Autoscout, Marktplaats en Mobile.de.

Heeft iemand overigens een PDF kopie van de originele Nederlandse prijslijst? Ik ben benieuwd naar de exacte uitrusting van de verschillende uitvoeringen. Met wat Googlen kom ik alleen een Amerikaanse brochure tegen.

Ondertussen kwijl ik even verder op dit voorbeeld: https://www.marktplaatsautojournaal.nl/autoassistent/aankoop/de-groten-uit-het-oosten/ en vraag ik me af wat een soortgelijk exemplaar nu zou kosten. Als ie toen 9750 euro was, zou een soortgelijk exemplaar nu 8000-9000 moeten zijn of nog minder? Het is dan wel echt peanuts qua afschrijving.
 
Laatst bewerkt:

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.110
4
810
113
Maar waarom een President uitvoering? Een Executive is voorin identiek maar mist de luxe achterin zoals AC en radio bediening. Voor mij geen toegevoegde waarde daarom wil ik juist geen President, je sleept alleen maar extra gewicht mee.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
956
498
63
Maar waarom een President uitvoering? Een Executive is voorin identiek maar mist de luxe achterin zoals AC en radio bediening. Voor mij geen toegevoegde waarde daarom wil ik juist geen President, je sleept alleen maar extra gewicht mee.

Nou, ik weet niet hoe dat bij de 2GS of 3GS precies zit, maar bij de 4GS heeft de President Line ook voordelen voor de bestuurder.
Hieronder de extra opties bij de President Line, zoals je kunt zien komen er veel zaken bij waar de bestuurder voordeel aan heeft.
 

Bijlagen

  • 2020-09-08_12h09_32.png
    2020-09-08_12h09_32.png
    66,6 KB · Weergaven: 65

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
823
1
420
63
Ondertussen kwijl ik even verder op dit voorbeeld: https://www.marktplaatsautojournaal.nl/autoassistent/aankoop/de-groten-uit-het-oosten/ en vraag ik me af wat een soortgelijk exemplaar nu zou kosten. Als ie toen 9750 euro was, zou een soortgelijk exemplaar nu 8000-9000 moeten zijn of nog minder? Het is dan wel echt peanuts qua afschrijving.

Ik denk dat de prijzen redelijk vast zijn hoor, zeker bij de President uitvoering. Je geeft zelf aan dat je een youngtimer zoekt. Is dat bewust om de auto zakelijk te gaan rijden? Er zijn ZZP-ers die juist op zoek zijn naar dit soort pareltjes. De IS gen2 werd begin dit jaar ook getipt als een interessante youngtimer om zakelijk te rijden om dat de eersten van dat model in 2005 op de markt zijn gekomen. Voor de GS zal dit niet anders zijn: puike auto's die bij na vele kilometers voorspelbaar zijn in onderhoud (en daarmee dus de kosten) en amper slijten. Het gros van de ZZP-ers zal voor een Duitser kiezen, want in die bouwperiode maakten ze daar betere auto's dan de jaren erna en dat weten de kenners inmiddels ook. Een Lexus uit die bouwjaren is kwalitatief nog wat beter. En ook dat weten de kenners.

Je bent niet de enige kaper op de kust, maar heb geduld en sla snel toe als de kans zich voordoet.
 

R3D

Actief
7 sep 2020
115
59
28
Maar waarom een President uitvoering? Een Executive is voorin identiek maar mist de luxe achterin zoals AC en radio bediening. Voor mij geen toegevoegde waarde daarom wil ik juist geen President, je sleept alleen maar extra gewicht mee.
Goed punt! Wat heeft de President precies meer dan de Executive? Ik dacht dat het verschil 'm vooral zat in de adaptieve cruise control en het Mark Levinson audio systeem.

Arbitrator zei:
Hieronder de extra opties bij de President Line, zoals je kunt zien komen er veel zaken bij waar de bestuurder voordeel aan heeft.
Maar dat is het lijstje van de 4GS, toch? Heb je 'm toevallig ook van de 3GS?

D34m0n zei:
Ik denk dat de prijzen redelijk vast zijn hoor, zeker bij de President uitvoering. Je geeft zelf aan dat je een youngtimer zoekt. Is dat bewust om de auto zakelijk te gaan rijden? Er zijn ZZP-ers die juist op zoek zijn naar dit soort pareltjes.
Jep, hier dezelfde fiscale reden om voor een youngtimer te gaan. Een begin-2006 model kan dus ook prima.
 

R3D

Actief
7 sep 2020
115
59
28
Een simpele google search op 'lexus historische prijslijsten' geeft: https://www.lexus.nl/over-lexus/archief-prijslijsten/
:oops: Dan heb ik totaal de verkeerde zoekwoorden gebruikt. *schaam* Dit is super! Thanks!

Volgens de prijslijst van februari 2005 is de meeruitvoering van de GS300 President tov de Executive:
- Navigatiesysteem*
- Mark Levinson audioinstallatie
- 18" lichtmetalen wielen*
- Spoiler
- Adaptive Cruise Control
- Pre-Crash Safety System

*Op de Executive kon je het navigatiesysteem en de 18 inch lichtmetalen wielen als optie krijgen.

Vooral die adaptive cruise control en de Mark Levinson audio installatie maakt de President toch wel aantrekkelijk - ik bereid me voor op n?g meer geduld ;-)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
823
1
420
63
  • Mark Levinson: aanrader
  • Navigatiesysteem: als je hoofdzakelijk in NL (niet in D) rijdt voldoet je smartphone beter denk ik
  • 18" lichtmetalen wielen: aftermarket heb je ook keus
  • Spoiler: kwestie van smaak
  • Adaptive Cruise Control: die werkt vanaf 40 km/h, daaronder niet. Op een tweebaansweg is ie fijn, zolang de bochten niet al te scherp zijn. Op de snelweg vind ik 'm minder omdat de ruimte tot je voorligger groot genoeg is voor de gemiddelde bestuurder om zijn/haar auto daar tussen te plaatsen waardoor jouw Lexus op de rem trapt. Maar je kunt het adaptieve deel uitzetten zodat het een gewone cruise control is.
  • Pre-Crash Safety System: da's iets anders dan pedestrian safety of zo. Dit systeem voorkomt geen crash, het grijpt laat in om de impact van de crash te verkleinen. En dit doet het alleen door een remingreep als de radar van de Adaptive Cruise Control detecteert dat een klap onvermijdelijk is.
Dit is mijn mening aan de hand van mijn ervaringen met een ML, Adaptive Cruise Control en PCS op mijn Executive. Om eerlijk te zijn zou ik alleen al vanwege de ML de President willen hebben. En als ik deze "primitieve" Adaptive Cruise Control niet meer zou hebben, zou ik die wel missen. Ik merk namelijk dat ik bij rondneuzen naar een opvolger die wel aantik, ook al is ie "primitief".
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
823
1
420
63
Ja? Beter :rulez:

Die van de IS gen3 werkt “nog steeds” vanaf 40 km/h kwam ik laatst achter...
 

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
Ik heb een jaar gezocht naar de, voor mij, perfecte GS. Dus wanhoop niet, hij komt voorbij. Kijk ook gerust buiten de grenzen. Heb ik ook gedaan, die van mij heb ik opgehaald in Dresden........
Succes met de zoektocht. Het zoeken is ook leuk.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n en Arbitrator

Arno

Hoort erbij
15 aug 2020
88
35
18
Veel succes! Zo'n zoektocht kan leuk zijn maar ook vermoeiend. Ik heb maar genoegen genomen met mijn CT. Ik had ook het liefst alles erop en er aan gehad maar die vind je bijna niet. Helemaal niet in een bepaalde kleurstelling.

Dat model GS blijf ik ook het mooist vinden trouwens, tijdloos.