De juiste GS vinden onmogelijk?

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Nog wat andere zaken die me opvielen tijdens de proefrit:
- In beide exemplaren was de hoofdsteun van de bestuurder niet te verstellen. Er zat geen verstelknopje zoals bij de passagier. Klopt dat? Hoe verstel je de hoofdsteun van de bestuurdersstoel?
- Als ik op de memory knopjes drukte gebeurde er niks: geen beweging of piepjes. Hoe werken die?

De hoofdsteun is elektrisch en verstelt zichzelf afhankelijk van het naar voren en naar achteren bewegen van de stoel. Echter, er is een geheime overwrite knop!
Ik heb helaas geen foto bij de hand. Maar als je achter de bestuurdersstoel gaat zitten dan zie je plat boven op de 'schouder' van de stoel (dus het vlakke gedeelte rechts van de hoofdsteun wat parallel is aan het plafond) een heel lichte afdruk van een cirkel in het leer.
Als je hier op drukt/indrukt (het is even zoeken) dan kun je de hoofdsteun handmatig stellen.

De seat memory werkt als volgt (auto moet wel AAN of Gestart zijn en de transmissie moet in Park staan):
1. Set de stoel, stuur en zijspiegels in de gewenste stand
2. Houd SET ingedrukt en druk vervolgens op een getal. Je hoort dan een harde PEEEEP.
3. Verander je stoelpositie en druk op het getal uit stap 2. Je hoort een korte piep en de stoel komt in beweging.
 

R3D

Actief
7 sep 2020
115
59
28
De hoofdsteun is elektrisch en verstelt zichzelf afhankelijk van het naar voren en naar achteren bewegen van de stoel. Echter, er is een geheime overwrite knop!
Ik heb helaas geen foto bij de hand. Maar als je achter de bestuurdersstoel gaat zitten dan zie je plat boven op de 'schouder' van de stoel (dus het vlakke gedeelte rechts van de hoofdsteun wat parallel is aan het plafond) een heel lichte afdruk van een cirkel in het leer.
Als je hier op drukt/indrukt (het is even zoeken) dan kun je de hoofdsteun handmatig stellen.

De seat memory werkt als volgt (auto moet wel AAN of Gestart zijn en de transmissie moet in Park staan):
1. Set de stoel, stuur en zijspiegels in de gewenste stand
2. Houd SET ingedrukt en druk vervolgens op een getal. Je hoort dan een harde PEEEEP.
3. Verander je stoelpositie en druk op het getal uit stap 2. Je hoort een korte piep en de stoel komt in beweging.
Thanks! Beide ga ik volgende keer uitproberen.

Zo'n elektrische hoofdsteun verstelling vind ik wel weer tof. Dat geeft wel aan hoe over engineered zo'n Lexus is :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Higgie

Moderator
Forumleiding
25 nov 2012
1.086
4
789
113
Je kunt ook per sleutel voorkeuze instellingen maken, handig als meerdere mensen de auto gebruiken met ieder hun eigen sleutel. Zelfs de spiegels en gordelhoogte gaan dan mee.
(Ik ga er van uit dat een 4GS dat ook heeft maar dat kan Arbitrator wel zeggen.)
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Je kunt ook per sleutel voorkeuze instellingen maken, handig als meerdere mensen de auto gebruiken met ieder hun eigen sleutel. Zelfs de spiegels en gordelhoogte gaan dan mee.
(Ik ga er van uit dat een 4GS dat ook heeft maar dat kan Arbitrator wel zeggen.)

Ook in de 4GS kun je de sleutel koppelen aan een memory setting. Behalve de gordolhoogte, die is nog manueel in de GS, toch maar beter een LS kopen dan.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

R3D

Actief
7 sep 2020
115
59
28
Je kunt ook per sleutel voorkeuze instellingen maken, handig als meerdere mensen de auto gebruiken met ieder hun eigen sleutel. Zelfs de spiegels en gordelhoogte gaan dan mee.
(Ik ga er van uit dat een 4GS dat ook heeft maar dat kan Arbitrator wel zeggen.)
Zelfs de gordelhoogte? Die heb ik niet geprobeerd, maar dat gaat dus ook elektrisch? o_O
 

D43m0n

Heel actief
10 apr 2013
813
1
410
63
De Duitse GS 430
Ondertussen heeft de Duitse aanbieder van een GS 430 President (blauw/beige) met 211.000km me terug gewhatsapped dat ie maandag een foto stuurt van het onderhoudsboekje. Hoewel ik de extra staat nog niet weet, is ie qua prijs een stuk gunstiger:
- 6900 euro vraagprijs
- 733 euro BPM afdracht
- 108 euro RDW kosten
- 100 euro vliegticket
- 50 euro kentekenplaten
Dan ben je met 7900 euro klaar. Setje originele wielen erbij voor 1000 euro(?) en dan is ie nog steeds 600 euro goedkoper dan de Executive.

kun je nu Duitsland wel in? Die plek ligt niet in Rijnland-Palts en dan zijn ze iets minder soepel volgens mij met Nederlanders op dit moment:brr:
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Die auto uit Duitsland halen op deze manier is in strijd met basisregels 1 en 2:
1. nooit bij de eerste bezichtiging een auto kopen
2. altijd een (vertrouwde/bekende) expert je auto op de brug laten doorlichten
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

R3D

Actief
7 sep 2020
115
59
28
kun je nu Duitsland wel in? Die plek ligt niet in Rijnland-Palts en dan zijn ze iets minder soepel volgens mij met Nederlanders op dit moment:brr:
Ja, het is nog geel gebied, maar je mag er alleen in met een negatieve corona test. Dat is dus inderdaad nog wel een extra gedoetje.

Die auto uit Duitsland halen op deze manier is in strijd met basisregels 1 en 2:
1. nooit bij de eerste bezichtiging een auto kopen
2. altijd een (vertrouwde/bekende) expert je auto op de brug laten doorlichten
Ik ben het helemaal met je eens!
Een aankoopkeuring was ik sowieso van plan. Ook in Duitsland kan ik 'm natuurlijk langs de Lexus dealer rijden voor een aankoopkeuring.
Wat betreft 'niet kopen bij de eerste bezichtiging' wordt dan 'bij de eerste bezichtiging en aankoopkeuring een beslissing nemen' want twee keer langs is ook zoiets. Ik zou een retour vlucht boeken met het idee dat ik ook zo weer terug vlieg als de auto niet goed blijkt.
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Heb je wel eens eerder een auto uit DE ge?mporteerd? Een auto op naam zetten, kan niet zijn makkelijk als in NL namelijk.
helemaal als je gaat vliegen: doe goed je huiswerk.
 

R3D

Actief
7 sep 2020
115
59
28
Heb je wel eens eerder een auto uit DE ge?mporteerd? Een auto op naam zetten, kan niet zijn makkelijk als in NL namelijk.
helemaal als je gaat vliegen: doe goed je huiswerk.
Ja, twee keer eerder gedaan. Al waren dat veel jongere auto's die bij de merkdealer stonden dus het risico dat je en gare auto kocht een heel stuk kleiner. Met het vliegtuig ben je ook zo weer terug als het niks is, toch? ;-)
(Wat betreft auto op naam zetten moet ik even bekijken hoe dat het beste is regelen. De vorige twee keer regelde de verkopende dealer dat allemaal vooraf en kon ik zo met het kuzzeitkennzeichen de weg op. En dan in NL weer wisselen voor een eendagskenteken om mee naar de RDW te rijden.)

Ook even gebeld met Lexus Arnhem over de paarse GS 430 Executive en die hebben met mij de onderhoudshistorie doorgenomen*. Het blijkt dat ie ook bij Lexus Arnhem is is verkocht nadat ie is ge?mporteerd, dus dat zal wel goed zitten. Verder een prima onderhoudshistorie. De taxatieprijs uit het systeem van de dealer was wel 2000 euro lager dan het bedrag waarvoor ie nu te koop staat. Dat is vooral de twijfel dus nog. Overigens daarbij hoorde wel de opmerking dat: de taxatiewaarde vaak te laag ligt, de youngtimer status de prijs opdrijft en dit een 'liefhebbersauto' is. Maargoed, alsnog een flink verschil.

*Trouwens heel fijn hoe uitgebreid de tijd de dealer nam om de onderhoudshistorie met me door te nemen. Geeft een goed gevoel over de Lexus dealers :)
 

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Ja, twee keer eerder gedaan. Al waren dat veel jongere auto's die bij de merkdealer stonden dus het risico dat je en gare auto kocht een heel stuk kleiner. Met het vliegtuig ben je ook zo weer terug als het niks is, toch? ;-)
(Wat betreft auto op naam zetten moet ik even bekijken hoe dat het beste is regelen. De vorige twee keer regelde de verkopende dealer dat allemaal vooraf en kon ik zo met het kuzzeitkennzeichen de weg op. En dan in NL weer wisselen voor een eendagskenteken om mee naar de RDW te rijden.)

Ook even gebeld met Lexus Arnhem over de paarse GS 430 Executive en die hebben met mij de onderhoudshistorie doorgenomen*. Het blijkt dat ie ook bij Lexus Arnhem is is verkocht nadat ie is ge?mporteerd, dus dat zal wel goed zitten. Verder een prima onderhoudshistorie. De taxatieprijs uit het systeem van de dealer was wel 2000 euro lager dan het bedrag waarvoor ie nu te koop staat. Dat is vooral de twijfel dus nog. Overigens daarbij hoorde wel de opmerking dat: de taxatiewaarde vaak te laag ligt, de youngtimer status de prijs opdrijft en dit een 'liefhebbersauto' is. Maargoed, alsnog een flink verschil.

*Trouwens heel fijn hoe uitgebreid de tijd de dealer nam om de onderhoudshistorie met me door te nemen. Geeft een goed gevoel over de Lexus dealers :)

Ik heb mijn auto ook bij de dealer gekocht (in Bonn) en zij hadden voor mij een afspraak gemaakt bij het Strassenverkehersamt. Ik was daar de he-le-dag bezig want de Duitsers zijn burocraten tot de top. Die lieten mij gewoon een dagdeel wachten op de tenaamstelling. Ik heb er voor gekozen om een Zollkenzeichen (met het rode vlak) te nemen, die is 15 dagen geldig en verzekerd en dat is even lang als de BPM-vrijstelling. Ik heb na het keuren van de auto bij t RDW nog vrolijk 2 weken rond gereden met die witte platen tot dat ik de BPM aanslag kreeg en de gele platen kon laten maken.
 

R3D

Actief
7 sep 2020
115
59
28
Ik heb mijn auto ook bij de dealer gekocht (in Bonn) en zij hadden voor mij een afspraak gemaakt bij het Strassenverkehersamt. Ik was daar de he-le-dag bezig want de Duitsers zijn burocraten tot de top. Die lieten mij gewoon een dagdeel wachten op de tenaamstelling. Ik heb er voor gekozen om een Zollkenzeichen (met het rode vlak) te nemen, die is 15 dagen geldig en verzekerd en dat is even lang als de BPM-vrijstelling. Ik heb na het keuren van de auto bij t RDW nog vrolijk 2 weken rond gereden met die witte platen tot dat ik de BPM aanslag kreeg en de gele platen kon laten maken.
Bijzonder dat de dealer je langs het Strassenverkerhrsamt liet gaan - dat zouden ze toch al voor je geregeld kunnen hebben. Vanwege die verhalen over de bureaucratie heb ik de dealer dat vooraf laten regelen, al kan dat misschien alleen bij een Kurzzeitkenzeichen? Met een auto tot 10.000 euro zou ik ook wel met alleen WA willen rondrijden alvast. Bij mijn MX-5 heb ik toch gewacht totdat ik kentekenplaten en een All-Risk verzekering had. Altijd een leuk avontuur dat importeren.

Maar het hele import gebeuren zou niet nodig zijn als ik alsnog voor die GS 430 Executive ga die gewoon in Nederland te koop staat.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Bijzonder dat de dealer je langs het Strassenverkerhrsamt liet gaan - dat zouden ze toch al voor je geregeld kunnen hebben.

Nou, om eerlijk te zijn. Ik heb ze zo'n poot uitgedraaid met m'n GS dat ze eigenlijk helemaal niks meer 'gratis' voor me wilde doen. Het zou me een paar honderd euro kosten om de tenaamstelling door hen te laten regelen. :p
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

R3D

Actief
7 sep 2020
115
59
28
In 2021 zetten we de zoektocht voort naar de juiste GS!

De GS 430 Executive die ik in Oktober heb bekeken bleek net verkocht toen ik de garage belde om over de prijs te praten - balen!

In de tussentijd ook nog deze GS 430 President bekeken. Die ziet er aan de buitenkant erg netjes uit maar aan de binnenkant zie je wel dat er 321.000km mee gereden is en is de prijs ook niet z? gunstig dat je daar overheen stapt. Bovendien vind ik een wit 'ash grey' interieur inmiddels belangrijker dan de President uitvoering met adaptieve cruise control. Het beige leder met bruin hout doet toch wel erg ouderwets aan en ash grey leder met zwart hout ziet er 10 jaar moderner uit.

Ook nog een blauwe GS 300 Executive bekeken in Belgi?. Die zag er op het eerste oog heel netjes uit aan de buitenkant - hoe blijven die auto's aan de buitenkant toch zo strak? De donkerblauwe kleur viel ook weer in de smaak. De velgen hadden de welbekende afbladderende lak en opvallend veel plaklood. De binnenkant was voorzien van meerdere beschadigingen in de passagiersstoel en de geur van het interieur deed vermoeden dat erin was gerookt. Tijdens de proefrit viel op dat de achterschokbrekers wel ?rg soepel waren en de motor niet heel erg fijn leek te trekken. Maar m'n mond viel pas open van verbazing toen ik zag dat in het instrumentarium een zwart stukje tape was geplakt. Als je er onderdoor keek zag je lampjes branden van motor storing en van een storing aan het remsysteem. Dat dit soort goedkope trucs nog uitgehaald worden :cry: Maar gauw weer vertrokken. Beter nog even geen Lexus dan een slechte Lexus.

Kortom, we zoeken rustig verder naar de ideale Lexus GS met ash grey interieur, blauwe (of paarse of eventueel donkergrijze) lak in de President of Executive uitvoering. Er moet er toch wel eentje zijn, toch?
 

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
R3D de Lexus die jij beschrijft heb ik in mijn bezit. President uitvoering met blauwe mica lak en open dak. 19 inch velgen en verlaagd met tein coil springs.
grijs interieur met zwart hout. Ik heb een jaar naar deze combi gezocht en hem uiteindelijk in Duitsland gevonden.
Ik weet niet hoeveel haast je hebt.........als het allemaal een beetje meezit gaat de GS voor eind vh jaar de deur uit.
Ik wil dan op zoek naar een is250 f sport. We zijn een nieuw huis aan het bouwen en het is dus afwachten wat er in de kontzak blijft zitten en dus misschien nog een jaartje wachten........
44A0D2FC-7F1D-4AF7-ABE4-7C34CEB78EF3.jpeg
 

Xenon

Heel actief
19 mrt 2013
730
1
297
63
De GS'en uit Duitsland zijn populair. Toen ik eind 2017 m'n huidige GS scoorde, was dat nadat ik zo ongeveer de 5 daarvoor net had misgelopen. Ik had zelfs 2x een afspraak staan om te bezichtigen, hotel geboekt (want: 700km rijden) en nog werden ze voor m'n neus verkocht. Natuurlijk houd ik 't nu niet meer zo in de gaten, maar een grijze GS460 van een paar weken geleden, heeft nog geen twee weken te koop gestaan; toen was ie alweer weg... Dan is wellicht het troetelkind van Stefan O straks misschien nog niet eens zo'n verkeerd vooruitzicht ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Stefan O en Arbitrator

R3D

Actief
7 sep 2020
115
59
28
R3D de Lexus die jij beschrijft heb ik in mijn bezit. President uitvoering met blauwe mica lak en open dak. 19 inch velgen en verlaagd met tein coil springs.
grijs interieur met zwart hout. Ik heb een jaar naar deze combi gezocht en hem uiteindelijk in Duitsland gevonden.
Ik weet niet hoeveel haast je hebt.........als het allemaal een beetje meezit gaat de GS voor eind vh jaar de deur uit.
Ik wil dan op zoek naar een is250 f sport. We zijn een nieuw huis aan het bouwen en het is dus afwachten wat er in de kontzak blijft zitten en dus misschien nog een jaartje wachten........ filedata/fetch?id=177858&d=1610019410
Wauw, cool! Goed om te horen dat mijn bijna-ideale* combinatie bestaat! En ook fijn te horen dat jij na een jaartje zoeken jouw ideale configuratie hebt kunnen vinden. Dat geeft moed :) Heb je nog tips voor zoeken in Duitsland behalve de triggers op Mobile.de en Autoscout aan zetten?

*na proefrijden in een 430 vind ik zo'n V8 ook wel heel erg machtig, dus de ideale-ideale is een GS430 in blauw met dat ash grey interieur en een trekhaak, haha. Maar een 300 rijdt ook fijn.

Wanneer je 'm te koop wil zetten, let me know! Ik heb vooralsnog geen haast dus als ik tegen die tijd nog niet het ideale exemplaar tegen ben gekomen dan houd ik me aanbevolen.
 
Laatst bewerkt:

Stefan O

Heel actief
25 mei 2015
559
195
43
Wauw, cool! Goed om te horen dat mijn bijna-ideale* combinatie bestaat! En ook fijn te horen dat jij na een jaartje zoeken jouw ideale configuratie hebt kunnen vinden. Dat geeft moed :) Heb je nog tips voor zoeken in Duitsland behalve de triggers op Mobile.de en Autoscout aan zetten?

*na proefrijden in een 430 vind ik zo'n V8 ook wel heel erg machtig, dus de ideale-ideale is een GS430 in blauw met dat ash grey interieur en een trekhaak, haha. Maar een 300 rijdt ook fijn.

Wanneer je 'm te koop wil zetten, let me know! Ik heb vooralsnog geen haast dus als ik tegen die tijd nog niet het ideale exemplaar tegen ben gekomen dan houd ik me aanbevolen.

Je gaat het horen. Ik had hem nu al willen inruilen omdat ik een mooie IS had gevonden maar het huis moet eerst af, valt altijd tegen............en anders nog maar een jaartje wachten. Dit is een van de mooiste kleuren combinaties en als ik hem net heb gepoetst schitterend hij mooi lichtblauw in de zon en in het donker is hij nagenoeg zwart, erg mooi.
Op ooyyo kan je per land zoeken. Frankrijk, Spanje, Italie en Zweden bieden af en toe ook mooie auto's aan.
 

R3D

Actief
7 sep 2020
115
59
28
Soms kunnen dingen onverwachts toch nog snel lopen, want sinds vandaag ben ik eigenaar van een schitterende Lexus GS 300 President in donkerblauw met het lichtgrijze interieur! Om precies te zijn: ik heb de GS van Stefan O overgenomen.

Op de terugweg meteen een flink stuk snelweg kunnen rijden en dat is toch wel waar de GS echt tot z'n recht komt. Soepel, solide, snel en comfortabel :oops: