Voorstellen

STS-135

Nieuw hier
1 nov 2020
1
0
0
Ik zal me ook maar even netjes voorstellen.


Mijn naam is Klaas, 38 jaar en woonachtig in 033. Ben getrouwd en samen hebben we 3 kinderen. Ik houd van autorijden en auto's en was tot nu toe erg veel onderweg voor mijn werk. Woon-werk zat rond de 50K per jaar maar ook de trips voor het werk gooiden hier nog een kleine 20K bovenop. Dit vooral met LPG en Diesel gedaan maar dit jaar veranderd en behoorlijk wat en ben ik weer eens gedwongen om out of the box te denken. Mijn dieseltijdperk lijkt voorbij..

Rijden doe ik eigenlijk al mijn hele leven vooral in 3 merken, heb inmiddels 5 Alfa Romeo's gehad waarvan momenteel nog een 156 SW Ti als 2e auto dienst doet, daarnaast een aantal Mitsubishi's gereden waarvan tot voor kort een Grandis. Ook Volvo heb ik leren kennen als een stabiele factor en hier rijdt ik momenteel ook in, een witte V40 D4 R-Design. Door de Corona perikelen heeft deze op een heel jaar amper 25K afgelegd, en momenteel is het zelf zo erg dat er maandelijks maximaal 500km mee word gereden waarvan ongeveer de helft bestaat uit zeer korte stukjes ( scholenronde 8km per dag ) . Als klap op de vuurpijl heb ik een contractverlening gekregen zonder kilometervergoeding maar in plaats daarvan een OV businesscard, De gedachte van mijn werkgever is dat ook na Corona kantoor veel minder vaak bezocht hoeft te worden, thuiswerken is het nieuwe werken geworden. (plus klimaatdoelstellingen...ISO14001 enzo.. )

De Diesel is niet zo blij met al die korte afstanden, daarom dus besloten dat ze plaats moet maken voor een hybride, keuze voor ons waren de PHEV (Volvo V60) of een Lexus, en tja.. de Lexus is wel erg aantrekkelijk. Geen stekkergedoe en daarnaast prachtige auto's om te zien en behoorlijk betrouwbaar als ik het internet mag geloven. Ik ga dus lekker rondneuzen en ori?nteer me vooral op de CT200H, en de GS450H (wat een beest van een auto).
 
Laatst bewerkt:
13 jun 2019
177
53
28
Zijn wel twee uitersten ;). Hoewel ik nu goed bediend ben (anderhalf jaar in een IS300h) kijk ik af en toe in de koerslijsten. Er zijn heel mooie IS'en te koop.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Voor wat de GS 450h betreft: die rijdt alleen electrisch als de verbrandingsmotor al een beetje op temperatuur is gekomen. Dat betekent dat electrisch rijden bij veel korte ritten (waarbij die temperatuur pas na enige tijd wordt bereikt) maar betrekkelijk weinig gebeurt. Er is wat dat betreft ook een duidelijke relatie met de start/omgevingstemperatuur: op dit moment rijd ik duidelijk minder lang electrisch bij korte ritten dan zomers. Ook het vereiste om het accupakket steeds minimaal 20 en maximaal 80% geladen te houden beperkt bij veel korte ritten het aantal electrisch af te leggen km. Dat zijn door de constructeur bewust gemaakte keuzes die de levensduur van zowel verbrandingsmotor als accupakket zeer ten goede komen, maar aanvankelijk bij de gebruiker door andere verwachtingen enigszins tegen kunnen vallen. Het is echter een buitengewoon comfortabele reisauto die ik zeer kan aanraden, maar de verwachting dat alle korte ritten grotendeels electrisch kunnen worden afgelegd is iets te optimistisch.
 
  • Leuk
Waarderingen: D43m0n

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63
Ik vraag mij eerlijk gezegd af of een hybride wel vrolijk wordt van 500km per maand, waarvan overwegend korte stukken.
Dat betekent veel koude starts en koude kilometers voor de verbrandingsmotor en weinig oplaadmogelijkheden voor de hybride-accu en 12v accu.

In deze casus vraag ik me af of een Hyundai Ionic EV (o.i.d.) niet een betere keuze is.
 

Romke

Heel actief
27 mrt 2019
674
594
93
Ik vraag mij eerlijk gezegd af of een hybride wel vrolijk wordt van 500km per maand, waarvan overwegend korte stukken.
Dat betekent veel koude starts en koude kilometers voor de verbrandingsmotor en weinig oplaadmogelijkheden voor de hybride-accu en 12v accu.

In deze casus vraag ik me af of een Hyundai Ionic EV (o.i.d.) niet een betere keuze is.

Dat zijn zo ongeveer de woorden die ik aanvankelijk ook in mijn reactie had staan....
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator

Arbitrator

Heel actief
25 jun 2017
951
496
63

Bijlagen

  • 4E4FA794-99D4-4268-AF20-0260225DB7FC.jpeg
    4E4FA794-99D4-4268-AF20-0260225DB7FC.jpeg
    117,1 KB · Weergaven: 45

robtp09

Heel actief
4 mei 2020
558
1
354
63
Komen er post-corona geen km's bij? Dan ben je van die 500km af en is een hybride een stuk interessanter......overigens denk ik dat als je bv een IS 300h voor de deur hebt staan al snel denkt "fuck die trein, ik neem de Lexus..." :grin:
 
  • Leuk
Waarderingen: Arbitrator